Jak reagować na core algorithm update? Wskazówki od Google

| czas czytania: 5 min | SEO
google core updates

Zmiany w algorytmach wyszukiwarki Google wprowadza każdego dnia – jedne są mniejsze, niemal niezauważalne, a inne powodują gwałtowne zawirowania w wynikach wyszukiwania. Ich cel koncentruje się na dostarczeniu użytkownikom jak najlepszych, dopasowanych do potrzeb informacyjnych stron na najwyższych pozycjach w rankingu. Każda większa aktualizacja wzburza silne emocje seowców, właścicieli serwisów oraz digital marketingowców – wszyscy chcą wiedzieć, co było przyczyną wzrostów i spadków oraz co zrobić, aby poprawić swoją widoczność. Największe wątpliwości powodują core updates – czyli zmiany w głównym algorytmie. Google przygotowało garść wskazówek, jak należy zareagować w przypadku modyfikacji core algorithm, które przytaczamy w poniższym artykule.

Czym charakteryzuje się core update?

Core algorithm to główny algorytm wyszukiwarki Google odpowiadający za rankingowanie stron w wynikach wyszukiwania. Modyfikacje dokonywane w jego działaniu zwykle powodują dość duże zawirowania w rankingu; poza tym mogą także wpływać na Google Discover. Niestety w odróżnieniu od aktualizacji takich algorytmów jak Panda czy Pingwin, core updates nie zawsze jasno wskazuje, co miało wpływ na spadki lub wzrosty. A to bardzo mocno denerwuje pozycjonerów.

core updates google

Googlarze zwracają uwagę, że nic złego nie dzieje się z serwisami, które ucierpiały po aktualizacji głównego algorytmu. Na witrynę nie została nałożona kara ręczna ani algorytmiczna, właściciel domeny nie postąpił także niezgodnie ze wskazówkami dla webmasterów. Powodem spadków staje się po prostu niższa ocena jakości treści w porównaniu z innymi stronami o podobnej tematyce.

Core update nie dotyka serwisów z konkretnych branż. To aktualizacja, która ma na celu podniesienie wyżej w rankingu witryn mogących pochwalić się doskonałą jakością treści.

Skoncentruj się na jakości treści, jeśli chcesz uchronić serwis przed negatywnymi skutkami core update!

Google wspomina, że core algorithm docenia przede wszystkim strony publikujące zaspokajające potrzeby użytkowników i niemal doskonałe treści. Właściciele serwisów, którzy nie są pewni, czy ich content spełnia wymagania jakościowe wyszukiwarki, powinni koniecznie prześledzić googlowską checklistę z pytaniami pomocniczymi.

Pytania dotyczące jakości treści

  • Czy teksty są unikalne i przedstawiają oryginalne informacje, badania lub raporty?
  • Czy treści są obszerne oraz wyczerpują poruszany temat?
  • Czy artykuły dostarczają użytkownikom ciekawe dane, analizy lub wnioski, które nie są powielane w różnych serwisach?
  • Czy cytowane, bazujące na innych tekstach treści przekazują dodatkową wartość użytkownikowi?
  • Czy nagłówek lub tytuł strony są adekwatne do tematu opublikowanej treści?
  • Czy nagłówki nie są clickbaitami?
  • Czy poleciłbyś swoim znajomym treści, które publikujesz?
  • Czy Twoje treści są na tak wysokim poziomie jak teksty z renomowanych magazynów, encyklopedii, dobrych książek?

Pytania dotyczące eksperckości treści

  • Czy prezentowane treści są wiarygodne – można znaleźć w nich informacje o źródłach danych albo potwierdzenie, że autor artykułu jest znawcą tematu?
  • Czy po przejrzeniu wszystkich tekstów na swojej stronie możesz ją ocenić jako autorytet w danej dziedzinie?
  • Czy artykuły przygotowywane są przez pasjonatów, znawców, ekspertów danego tematu?
  • Czy treści nie zawierają łatwych do wyłapania błędów merytorycznych?
  • Czy zaufałbyś swojej stronie, jeśli miałbyś podejmować decyzję dotyczącą bardzo ważnych dla Ciebie spraw, takich jak zdrowie czy kwestie związane z finansami?

Pytania dotyczące warstwy redakcyjnej treści

  • Czy teksty nie mają błędów językowych i literówek, a stylistyka i interpunkcja są poprawne?
  • Czy tekst nie był pisany na szybko, przez co wydaje się niechlujny i niedopracowany?
  • Czy artykuły nie są masowo tworzone przez różnych copywriterów, niespecjalizujących się w określonej tematyce?
  • Czy treść nie zawiera zbyt dużej liczby reklam odwracających uwagę od zawartości merytorycznej tekstu?
  • Czy artykuły wyświetlają się dobrze na urządzeniach mobilnych?

Pytania dotyczące konkurencyjności treści

  • Czy treść przekazuje użytkownikowi porównywalną wartość w porównaniu do innych tekstów wysoko ocenionych w wynikach wyszukiwania?
  • Czy teksty wzbudzają prawdziwe zaangażowanie użytkowników, czy zostały stworzone jedynie z myślą o poprawie pozycji strony w rankingu Google?

Podczas zadawania sobie powyższych pytań warto zwrócić się o pomoc do osób, które w sposób obiektywny pomogą nam z oceną jakości treści. Ponadto jeśli nasza witryna zaliczyła spadek po core update, koniecznie należy przyjrzeć się serwisom uzyskującym wzrosty. Analiza opublikowanego contentu czy rozwiązań UX podpowie, jak należy postąpić w przypadku naszego serwisu.

Zapoznaj się z wytycznymi jakościowymi dla rapterów Google oraz założeniami strategii E-A-T

Kolejnym źródłem wskazówek dotyczących podrasowania jakości treści na stronie są wytyczne Google stosowane przez rapterów, czyli osoby oceniające, czy algorytmy słusznie zrankingowały daną domenę. W obszernym dokumencie znajdziemy bardzo wiele podpowiedzi, jak tworzyć teksty w serwisie internetowym, aby spełniały wymogi największej wyszukiwarki na świecie. Przeczytanie całego PDF-a z pewnością zajmie wiele czasu, ale zastosowanie się do dobrych praktyk SEO optymalizacji w nim zawartych z pewnością pomoże uchronić się przed negatywnymi skutkami core update.

Google zwraca również uwagę, że rapterzy są szkoleni do oceny treści pod kątem strategii E-A-T. Angielskie Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness oznacza:

  • Teksty powinny być tworzone przez ekspertów w danej dziedzinie,
  • Strona, na której znajdują się treści, musi być uznana za autorytet w danej branży oraz
  • Powinna być godna zaufania.

W praktyce sprowadza się to do produkowania merytorycznych treści przez serwisy poruszające określoną tematykę lub omawiające zagadnienia z danej branży. Google poleca, aby technikę E-A-T zgłębiać, czytając poniższe artykuły:

  • E-A-T and SEO, from Marie Haynes,
  • Google Updates Quality Rater Guidelines Targeting E-A-T, Page Quality & Interstitials, from Jennifer Slegg,
  • Leveraging E-A-T for SEO Success, presentation from Lily Ray,
  • Google’s Core Algorithm Updates and The Power of User Studies: How Real Feedback From Real People Can Help Site Owners Surface Website Quality Problems (And More), Glenn Gabe,
  • Why E-A-T & Core Updates Will Change Your Content Approach, from Fajr Muhammad.

W ten sposób googlarze po raz kolejny wskazują, że właściciele stron powinny pracować przede wszystkim nad zawartością merytoryczną i tematycznością treści publikowanych w serwisie.

Powrót na pozycje w wynikach wyszukiwania sprzed core update

Jak długo zajmie powrót na wysokie pozycje rankingu Google po core update, jeśli od razu zareagowaliśmy i zabraliśmy się za poprawę jakości treści? Pracownicy wyszukiwarki informują, że zmiany w głównym algorytmie przeprowadzane są co kilka miesięcy. Po podrasowaniu naszych tekstów najprawdopodobniej będziemy musieli czekać do kolejnego update’u, by odzyskać utraconą widoczność w wynikach wyszukiwania.

Nie śledźmy jedynie wielkich zmian w algorytmach – Google wprowadza modyfikacje w sposobie działania core algorithm każdego dnia. Nawet te nieogłaszane update’y mogą spowodować wzrosty w pozycjach naszego serwisu, jeśli naprawdę przyłożyliśmy się do poprawy jakości treści. Miejmy na uwadze, że nasz serwis będzie porównywany do innych domen z rankingu, więc jeśli wciąż wypadamy gorzej na tle innych pomimo wprowadzenia zmian w contencie, możemy nie uzyskać upragnionych efektów.