Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
| czas czytania: 5 min | SEO |

Najnowsza aktualizacja algorytmu Google

Najnowsza aktualizacja algorytmu Google

24 września na swoim koncie na Twitterze Google oficjalnie poinformowało o aktualizacji głównego algorytmu wyszukiwarki (tzw. core algoithm update). Tydzień po wdrożeniu September 2019 Core Update przyglądamy się, jakie czynniki rankingowe mogły mieć wpływ na gwałtowne wahania w wynikach wyszukiwania.

September 2019 Core Update – oficjalne informacje wprost od samego Google

Chociaż coraz częściej największa wyszukiwarka na świecie z małym wyprzedzeniem informuje o wdrażanych aktualizacjach, my nadal nie możemy się do tego przyzwyczaić. Wcześniej Google było bardzo tajemnicze, więc polityka otartej komunikacji nas zaskakuje.

 

Zmiany w głównym algorytmie wyszukiwarki googlarze wdrażają kilka razy w roku. Celem jest poprawa jakości wyników wyszukiwania i dostarczenie użytkownikom stron w największym stopniu zaspokajających ich potrzeby informacyjne.

Google uprzedziło również, że na efekty działania September 2019 Core Update należy poczekać – w przeciągu kilku dni zmiany będą wdrażane w poszczególnych data center. Co rekomenduje Google, jeśli nasza domena ucierpiała wskutek zmian algorytmu? Przede wszystkim należy przyjrzeć się treściom – ich merytoryczności, tematyczności, poziomu wyczerpania danego zagadnienia. Warto zapoznać się z wytycznymi rapterów dot. jakości oraz strategią EAT.

Dodatkowe informacje o sposobie reakcji na core update można przeczytać na blogu Google: https://webmasters.googleblog.com/2019/08/core-updates.html.

Jakie czynniki rankingowe miały wpływ na wzrosty i spadki podczas September 2019 Core Update? Obserwacje naszych specjalistów SEO

Analizując pozycje naszych klientów pod koniec ubiegłego i na początku obecnego tygodnia, zauważyliśmy, że aktualizacja głównego algorytmu wywołała dość spore zmiany w widoczności witryn w organicznych wynikach wyszukiwania. Update z pewnością dotyczył całych serwisów, a nie poszczególnych fraz lub branż. Wydaje nam się, że nie miał nic wspólnego z linkami i dotyczył jakości contentu opublikowanego na stronie.

Wzrosty zaobserwowaliśmy na serwisach, przy których zadbaliśmy o optymalizację zgodną ze sztuką. Ponadto mocno pracowaliśmy nad usunięciem duplikacji zewnętrznej i wewnętrznej, eliminację thin content, systematycznie rozbudowywaliśmy treści, rozbudowując content i site domeny.

Negatywne zmiany w pozycjach odnotowały natomiast serwisy borykające się z problemem unikalności treści, w przypadku których niestety nie możemy poradzić sobie z procederem kradzieży tekstów.

Wnioski po September 2019 Core Update

Obstawiamy, że aktualizacja głównego algorytmu była związana z wyśrubowaniem czynników jakościowych odnoszących się do contentu w serwisie. Po raz kolejny Google zwraca uwagę na konieczność dopasowania treści do oczekiwań i wymagań użytkowników.

Poniżej przedstawiamy także omówienie marcowego core update.

March 2019 Core Update – oficjalne stanowisko Google

13 marca na profilu Google SearchLiaison na Twitterze pojawił się oficjalny komunikat o wdrożeniu zmian w głównym algorytmie wyszukiwarki Google. Cel update’u koncentrował się na poprawie pozycji niedocenianych dotąd serwisów, które pomimo swojej wartościowości, nie uzyskują tak wysokich miejsc w rankingu Google, jak na to zasługują.

Spadki pozycji wywołane zmianami wprowadzonymi przez Google w głównym algorytmie, nie są spowodowane nałożeniem jakichkolwiek kar, banów lub filtrów na domeny niespełniające wytycznych wyszukiwarki. Po prostu zyskały niedowartościowane strony, „wdrapując się” nad serwisy, które tym razem nie załapały się na aktualizację.

 

Narzędzia do monitorowania zawirowań w wynikach wyszukiwania cały czas wskazują na duże zmiany w pozycjach, co cały czas obserwujemy po miejscach zajmowanych przez domeny naszych klientów. Niestety, jeśli tym razem widoczność Twojej witryny drastycznie spadła, według Google na szybko nie możesz zrobić nic, aby poprawić jej kondycję. Jedyną radą, którą dzieli się z nami wyszukiwarka, jest tworzenie wartościowej treści spełniającej potrzeby informacyjne użytkowników.

Zawirowania w pozycjach 12 i 13 marca to Medical Update?

W sierpniu ubiegłego roku wdrożony został tzw. Medical Update, który dotyczył serwisów internetowych o tematyce zdrowia i finansów, czyli kwestii istotnych dla użytkowników. Poleciały pozycje stron, które nie cieszyły się zbyt dużym autorytetem, mogące w opinii Google rozpowszechniać nieprawdziwe informacje. Wiele dużych portali odnotowało spore spadki, a ich właściciele skutki update’u odczuwali przez cały ubiegły rok.

Przy okazji informacji o zmianach w wynikach wyszukiwania w marcu 2019 r. pojawiły się wątpliwości, czy obecny update nie dotyczy również stron związanych z tematyką finansów i zdrowia. Spadki w widoczności odnotowały niektóre serwisy o tematyce medycyny:

Z kolei inne witryny mogą cieszyć się sporymi wzrostami.

Google oficjalnie poinformowało, że aktualne zmiany w algorytmach nie dotyczą stron z konkretnych branż, w szczególności serwisów poruszających tematykę związaną ze zdrowiem i medycyną. Wzrosty i spadki na witrynach z sektora medical & health to po prostu skutek update’u core algorithm.

Marzec 2019 to Florida 2 Update?

Amerykańscy specjaliści SEO przypomnieli sobie, że w 2003 r. miał miejsce update wyszukiwarki, określony mianem algorytmu Florida. Skąd taka nazwa? Wdrożenie zmian przez Google zbiegło się z konferencją Pubcon Florida SEO, więc Brett Tabke ochrzcił algorytm nazwą konferencji. Aktualizacja sprzed 16 lat dotknęła serwisy podejmujące spamerskie taktyki, takie jak np. keyword stuffing. Ranking został oczyszczony ze stron, które nie mogły pochwalić się wysoką jakością publikowanych treści. Czy teraz jest podobnie? Trudno powiedzieć, ale data wdrożenia algorytmu znów zbiegła się z Pubcon Florida, więc Amerykanie postanowili powiązać te dwa wydarzenia.

Rollback, czyli powrót stron, które zaliczyły spadki w update’ach w 2018 r.

Portal Sistrix sprawdził, jakie domeny ucierpiały lub zyskały na skutek bieżącej aktualizacji core algorithm. Dane wskazują, że 75% serwisów, które przed kilkoma dniami zaliczyły duży wzrost w pozycjach w poprzednich update’ach (aktualizacja algorytmu w marcu 2018 r. i Medical Update) należały do grupy przegranych witryn. To oznacza, że 75% serwisów odzyskało swoje pozycje sprzed roku.

Na podstawie próbki danych Sistrixa można więc powiedzieć, że aktualny algorytm to forma rollbacku, czyli powrotu do topów witryn, które z nich wypadły.

Wnioski, obserwacje i rady na aktualizację algorytmu Google w marcu 2019 r.

Sprawdzając pozycje serwisów naszych klientów, obserwujemy głównie duże lub mniejsze wzrosty. Tworząc strategię pozycjonowania stron, bardzo mocno stawiamy na przygotowanie wyczerpującego, wartościowego i zoptymalizowanego pod SEO contentu, więc być może treści są w tym przypadku jednym z kluczowych czynników poprawiających pozycje.

Przygotowując się do kolejnych update’ów Google, na pewno należy zwrócić uwagę na:

  • Zapoznanie się z wytycznymi Google Quality Rater (PDF; plik ma ponad 160 stron, idealna lektura na wiosenny, deszczowy weekend :)),
  • Skoncentrowanie się na intencjach użytkownika – wyszukiwarka coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem intencji internautów, więc warto postawić na wplecenie w treść strony synonimy i semantyczne słowa kluczowe,
  • Dostarczanie wartościowej, merytorycznej i wyczerpującej treści.

Google jak zwykle nie powie nam dokładnie, jakie działania powinniśmy podejmować na naszej stronie, by osiągnąć dobre pozycje w wynikach wyszukiwania. Dopasujmy ofertę i treść do wymagań naszych klientów, optymalizujmy witrynę zgodnie z zasadami SEO, śledźmy zmieniające się trendy i oczekujmy na kolejne pozytywne zmiany w rankingu wyszukiwania.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

założenie sklepu internetowego 18.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak i gdzie założyć sklep online?

Być może masz sklep stacjonarny i zastanawiasz się, czy założyć sklep internetowy, bo klienci coraz częściej pytają o możliwość zamówienia „przez internet”. A może już działasz w sieci, ale masz wrażenie, że Twój sklep online nie wykorzystuje pełnego potencjału, a sprzedaż stoi w miejscu. Jedno jest pewne - konkurencja w sprzedaży online rośnie każdego dnia na Twoich oczach. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, to uruchomienie sklepu internetowego jest konieczne, aby wyjść jej naprzeciw, a jeśli już działasz w e-commerce, to warto rozważyć efektywne zarządzanie sklepem internetowym. W tym poradniku pokażemy, jak założyć sklep online, gdzie go postawić, jak go uruchomić i co zrobić, aby faktycznie zarabiał. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

strona na fb 13.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | social media

Jak stworzyć stronę na FB krok po kroku? Przewodnik dla początkujących

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak założyć stronę firmową na Facebooku, która naprawdę przyciąga klientów? Wielu przedsiębiorców tworzy fanpage bez strategii, czego efektem jest profil, który ma kilka polubień i żadnego zapytania ofertowego. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak utworzyć stronę biznesową na Facebooku, ustawić wszystkie jej główne elementy i prowadzić ją tak, by działała jak skuteczne narzędzie marketingowe. Po tej lekturze będziesz wiedzieć, jak prowadzić firmowy fanpage w sposób profesjonalny, zwiększając rozpoznawalność marki i sprzedaż, bez przepalania budżetu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt