Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
19.03.2019 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Najnowsza aktualizacja algorytmu Google

Najnowsza aktualizacja algorytmu Google

24 września na swoim koncie na Twitterze Google oficjalnie poinformowało o aktualizacji głównego algorytmu wyszukiwarki (tzw. core algoithm update). Tydzień po wdrożeniu September 2019 Core Update przyglądamy się, jakie czynniki rankingowe mogły mieć wpływ na gwałtowne wahania w wynikach wyszukiwania.

September 2019 Core Update – oficjalne informacje wprost od samego Google

Chociaż coraz częściej największa wyszukiwarka na świecie z małym wyprzedzeniem informuje o wdrażanych aktualizacjach, my nadal nie możemy się do tego przyzwyczaić. Wcześniej Google było bardzo tajemnicze, więc polityka otartej komunikacji nas zaskakuje.

 

Zmiany w głównym algorytmie wyszukiwarki googlarze wdrażają kilka razy w roku. Celem jest poprawa jakości wyników wyszukiwania i dostarczenie użytkownikom stron w największym stopniu zaspokajających ich potrzeby informacyjne.

Google uprzedziło również, że na efekty działania September 2019 Core Update należy poczekać – w przeciągu kilku dni zmiany będą wdrażane w poszczególnych data center. Co rekomenduje Google, jeśli nasza domena ucierpiała wskutek zmian algorytmu? Przede wszystkim należy przyjrzeć się treściom – ich merytoryczności, tematyczności, poziomu wyczerpania danego zagadnienia. Warto zapoznać się z wytycznymi rapterów dot. jakości oraz strategią EAT.

Dodatkowe informacje o sposobie reakcji na core update można przeczytać na blogu Google: https://webmasters.googleblog.com/2019/08/core-updates.html.

Jakie czynniki rankingowe miały wpływ na wzrosty i spadki podczas September 2019 Core Update? Obserwacje naszych specjalistów SEO

Analizując pozycje naszych klientów pod koniec ubiegłego i na początku obecnego tygodnia, zauważyliśmy, że aktualizacja głównego algorytmu wywołała dość spore zmiany w widoczności witryn w organicznych wynikach wyszukiwania. Update z pewnością dotyczył całych serwisów, a nie poszczególnych fraz lub branż. Wydaje nam się, że nie miał nic wspólnego z linkami i dotyczył jakości contentu opublikowanego na stronie.

Wzrosty zaobserwowaliśmy na serwisach, przy których zadbaliśmy o optymalizację zgodną ze sztuką. Ponadto mocno pracowaliśmy nad usunięciem duplikacji zewnętrznej i wewnętrznej, eliminację thin content, systematycznie rozbudowywaliśmy treści, rozbudowując content i site domeny.

Negatywne zmiany w pozycjach odnotowały natomiast serwisy borykające się z problemem unikalności treści, w przypadku których niestety nie możemy poradzić sobie z procederem kradzieży tekstów.

Wnioski po September 2019 Core Update

Obstawiamy, że aktualizacja głównego algorytmu była związana z wyśrubowaniem czynników jakościowych odnoszących się do contentu w serwisie. Po raz kolejny Google zwraca uwagę na konieczność dopasowania treści do oczekiwań i wymagań użytkowników.

Poniżej przedstawiamy także omówienie marcowego core update.

March 2019 Core Update – oficjalne stanowisko Google

13 marca na profilu Google SearchLiaison na Twitterze pojawił się oficjalny komunikat o wdrożeniu zmian w głównym algorytmie wyszukiwarki Google. Cel update’u koncentrował się na poprawie pozycji niedocenianych dotąd serwisów, które pomimo swojej wartościowości, nie uzyskują tak wysokich miejsc w rankingu Google, jak na to zasługują.

Spadki pozycji wywołane zmianami wprowadzonymi przez Google w głównym algorytmie, nie są spowodowane nałożeniem jakichkolwiek kar, banów lub filtrów na domeny niespełniające wytycznych wyszukiwarki. Po prostu zyskały niedowartościowane strony, „wdrapując się” nad serwisy, które tym razem nie załapały się na aktualizację.

 

Narzędzia do monitorowania zawirowań w wynikach wyszukiwania cały czas wskazują na duże zmiany w pozycjach, co cały czas obserwujemy po miejscach zajmowanych przez domeny naszych klientów. Niestety, jeśli tym razem widoczność Twojej witryny drastycznie spadła, według Google na szybko nie możesz zrobić nic, aby poprawić jej kondycję. Jedyną radą, którą dzieli się z nami wyszukiwarka, jest tworzenie wartościowej treści spełniającej potrzeby informacyjne użytkowników.

Zawirowania w pozycjach 12 i 13 marca to Medical Update?

W sierpniu ubiegłego roku wdrożony został tzw. Medical Update, który dotyczył serwisów internetowych o tematyce zdrowia i finansów, czyli kwestii istotnych dla użytkowników. Poleciały pozycje stron, które nie cieszyły się zbyt dużym autorytetem, mogące w opinii Google rozpowszechniać nieprawdziwe informacje. Wiele dużych portali odnotowało spore spadki, a ich właściciele skutki update’u odczuwali przez cały ubiegły rok.

Przy okazji informacji o zmianach w wynikach wyszukiwania w marcu 2019 r. pojawiły się wątpliwości, czy obecny update nie dotyczy również stron związanych z tematyką finansów i zdrowia. Spadki w widoczności odnotowały niektóre serwisy o tematyce medycyny:

Z kolei inne witryny mogą cieszyć się sporymi wzrostami.

Google oficjalnie poinformowało, że aktualne zmiany w algorytmach nie dotyczą stron z konkretnych branż, w szczególności serwisów poruszających tematykę związaną ze zdrowiem i medycyną. Wzrosty i spadki na witrynach z sektora medical & health to po prostu skutek update’u core algorithm.

Marzec 2019 to Florida 2 Update?

Amerykańscy specjaliści SEO przypomnieli sobie, że w 2003 r. miał miejsce update wyszukiwarki, określony mianem algorytmu Florida. Skąd taka nazwa? Wdrożenie zmian przez Google zbiegło się z konferencją Pubcon Florida SEO, więc Brett Tabke ochrzcił algorytm nazwą konferencji. Aktualizacja sprzed 16 lat dotknęła serwisy podejmujące spamerskie taktyki, takie jak np. keyword stuffing. Ranking został oczyszczony ze stron, które nie mogły pochwalić się wysoką jakością publikowanych treści. Czy teraz jest podobnie? Trudno powiedzieć, ale data wdrożenia algorytmu znów zbiegła się z Pubcon Florida, więc Amerykanie postanowili powiązać te dwa wydarzenia.

Rollback, czyli powrót stron, które zaliczyły spadki w update’ach w 2018 r.

Portal Sistrix sprawdził, jakie domeny ucierpiały lub zyskały na skutek bieżącej aktualizacji core algorithm. Dane wskazują, że 75% serwisów, które przed kilkoma dniami zaliczyły duży wzrost w pozycjach w poprzednich update’ach (aktualizacja algorytmu w marcu 2018 r. i Medical Update) należały do grupy przegranych witryn. To oznacza, że 75% serwisów odzyskało swoje pozycje sprzed roku.

Na podstawie próbki danych Sistrixa można więc powiedzieć, że aktualny algorytm to forma rollbacku, czyli powrotu do topów witryn, które z nich wypadły.

Wnioski, obserwacje i rady na aktualizację algorytmu Google w marcu 2019 r.

Sprawdzając pozycje serwisów naszych klientów, obserwujemy głównie duże lub mniejsze wzrosty. Tworząc strategię pozycjonowania stron, bardzo mocno stawiamy na przygotowanie wyczerpującego, wartościowego i zoptymalizowanego pod SEO contentu, więc być może treści są w tym przypadku jednym z kluczowych czynników poprawiających pozycje.

Przygotowując się do kolejnych update’ów Google, na pewno należy zwrócić uwagę na:

  • Zapoznanie się z wytycznymi Google Quality Rater (PDF; plik ma ponad 160 stron, idealna lektura na wiosenny, deszczowy weekend :)),
  • Skoncentrowanie się na intencjach użytkownika – wyszukiwarka coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem intencji internautów, więc warto postawić na wplecenie w treść strony synonimy i semantyczne słowa kluczowe,
  • Dostarczanie wartościowej, merytorycznej i wyczerpującej treści.

Google jak zwykle nie powie nam dokładnie, jakie działania powinniśmy podejmować na naszej stronie, by osiągnąć dobre pozycje w wynikach wyszukiwania. Dopasujmy ofertę i treść do wymagań naszych klientów, optymalizujmy witrynę zgodnie z zasadami SEO, śledźmy zmieniające się trendy i oczekujmy na kolejne pozytywne zmiany w rankingu wyszukiwania.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów 30.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów

Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

W jakim programie warto zrobić stronę internetową? 28.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

W jakim programie warto zrobić stronę internetową?

Czy wiesz, że aż 71% małych firm posiada stronę internetową?* Dla wielu z nich to podstawowe źródło pozyskiwania klientów. Jeśli jeszcze nie masz własnej witryny albo planujesz nową, z pewnością zadajesz sobie pytanie: w jakim programie warto zrobić stronę internetową? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez najlepsze opcje, od kreatorów po edytory kodu i platformy CMS, abyś mógł wybrać rozwiązanie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb biznesowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt