Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
07.01.2024 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Formularz kontaktowy zgodny z RODO

Formularz kontaktowy zgodny z RODO

W związku z wejściem w życie rozporządzenia dotyczącego ochrony danych osobowych osób fizycznych (RODO) należy wprowadzić szereg zmian na stronie internetowej, aby wywiązać się z obowiązków narzucanych przez nowe przepisy. Na szczególną uwagę zasługują formularze kontaktowe, które bezsprzecznie uczestniczą w procesie przetwarzania danych osobowych użytkowników.

Jak stworzyć formularz kontaktowy zgodny z RODO?

RODO wymaga od wszystkich podmiotów przetwarzających dane osobowe spełnienia obowiązku informacyjnego. Użytkownicy wypełniający formularz kontaktowy mają prawo wiedzieć, kto, w jakim celu i w jakim zakresie będzie zarządzał pozyskanymi informacjami. Ustawa nie definiuje, jak ma wyglądać komunikat o przetwarzaniu danych na stronie internetowej. Ważne jest, aby:

  • znajdował się w pobliżu formularza kontaktowego,
  • był widoczny dla internauty (nie wolno stosować zbyt małej czcionki w kolorze tła),
  • wskazywał, kto jest administratorem danych osobowych i w jakim celu będą przetwarzane dane osobowe,
  • został sformułowany w sposób jasny, zrozumiały i precyzyjny (warto korzystać z wyrażeń, które każdy użytkownik zinterpretuje poprawnie),
  • informował o możliwości wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych,
  • nie łączył różnych zgód na przetwarzanie danych w różnych celach, czyli nie uzależniał wysłania zapytania do biura obsługi od wyrażenia zgody na zarządzanie danymi w celach marketingowych!

Jak więc przygotować formularz kontaktowy zgodny z RODO? Istnieje kilka sposobów na wywiązanie się z przepisów europejskiego rozporządzenia:

Krótka informacja z odwołaniem do regulaminu lub polityki prywatności

Obok formularza kontaktowego nie trzeba zamieszczać długiej klauzuli informacyjnej. Wystarczy jedno zdanie, w którym znajdzie się odwołanie do polityki prywatności lub regulaminu.

 

Jeśli pod formularzem kontaktowym zawieramy tylko klauzulę informacyjną, ale po zakończeniu obsługi takiego zapytania należy skasować dane osobowe pozyskane z niego. Polityka prywatności lub regulamin nie są obligatoryjnymi dokumentami, ale ich posiadanie zdecydowanie ułatwia wywiązanie się z obowiązku informacyjnego RODO.

skorzystaj-z-oferty

Checkboxy ze zgodami na przetwarzanie danych osobowych

Dość popularną praktykę stanowią checkboxy umieszczane pod formularzem kontaktowym. Należy pamiętać, aby nie były domyślnie zaznaczone.

Np.

A jeśli chce się dodatkowo wykorzystać adresy e-mail zdobyte w formularzu kontaktowym do wysyłki newslettera lub gazetek z promocjami, należy zamieścić kolejny checkbox ze zgodą na przetwarzanie danych w celach marketingowych:

Np.

Checkboxy powinny zawierać wszystkie informacje dotyczące przetwarzania danych, więc treść zgody będzie dość długa. Można zastosować nieco mniejszą czcionkę, co ułatwi wkomponowanie komunikatu w strukturę strony, jednak trzeba zadbać o jej czytelność i widoczność.

Rozwijany komunikat o przetwarzaniu danych osobowych

RODO dopuszcza również spełnienie obowiązku informacyjnego za pomocą rozwijanych komunikatów. Takie rozwiązanie prezentuje się estetycznie na stronie, ponieważ dopiero po najechaniu na boks lub link użytkownik widzi pełną treść zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Rozwijana zgoda na stronie Empik.com.

Rozwijane komunikaty nie tylko spełniają obowiązek informacyjny, ale pomagają również unikać duplikacji treści. Pojawiające się boksy i okienka można tak przygotować, aby treść nie była indeksowana.

Pamiętaj o obowiązku informacyjnym, tworząc formularz kontaktowy!

Nie należy rezygnować z formularza kontaktowego na stronie internetowej, obawiając się niespełnienia wymogów RODO. Należy jedynie zadbać o wywiązanie się z obowiązku informacyjnego, przygotowując zrozumiałe, kompletne i czytelne zgody na przetwarzanie danych osobowych. Dobrym rozwiązaniem jest także polityka prywatności, która pomoże w dostosowaniu się do innych przepisów narzucanych przez rozporządzenie Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt