Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
09.01.2024 | czas czytania: 5 | SEO | autor: Artefakt

8 największych błędów copywriterów

8 największych błędów copywriterów

Rozpoczęcie kariery jako copywriter w dzisiejszych czasach jest bardzo proste. Zazwyczaj wystarczy komputer z dostępem do internetu, chęć do pisania i podstawowa znajomość edytora tekstowego. Relatywnie proste początki nie gwarantują jednak, że zostaniemy „dobrym” copywriterem. Wielu nowicjuszy w tym zawodzie zapomina o ciągłej potrzebie doskonalenia warsztatu pisarskiego ze względu na różne typy pisanych tekstów oraz ich tematykę. Treści marketingowe czy te pisane pod SEO różnią się nie tylko stylem wypowiedzi, ale też stosowanymi zabiegami – używanie języka korzyści czy umieszczanie słów kluczowych. Oprócz niedostosowania odpowiedniej formy copywiterzy popełniają też inne błędy – 8 najczęściej spotykanych i powielanych prezentujemy w poniższym wpisie.

1. Brak researchu

Jedna z cech zawodu copywritera to ciągła zmienność, zarówno stylu, form, ale też tematów. Trudno znać się dobrze na wszystkim, dlatego aby stworzyć merytoryczne treści, koniecznie trzeba wykonać porządny research. Niestety wielu copywriterów pomija ten krok i zabiera się do pisania trochę po omacku. Dziś w dobie internetu, gdy sprawdzenie dowolnego zagadnienia zajmuje kilka sekund, nadal zdarzają się twórcy treści, którzy tworzą teksty tylko na podstawie podanych słów kluczowych, nawet nie sprawdzając, co znajduje się na stronie klienta.

To sprawia, że piszący nie skupia się na konkretnych informacjach, tylko stara się ogólnikowo obejść całe zagadnienia, bo to łatwiejsza droga niż zagłębienie się w temat. Prowadzi to też do wielu nieporozumień – opisywanie usług, których klient nie oferuje lub poruszanie kwestii, które nie dotyczą strony. Największe gafy pojawiają się jednak wtedy, gdy copywriter myśli, że zna się na czymś, ale jego wiedza niestety nie jest oparta na dogłębnym researchu. Przykład:

na tym właśnie polega dobrze zaprojektowany parkour. Leszno nie znajdzie drugiego tak dobrze przygotowanego miejsca do tego rodzaju zabawy w całym regionie.

Parkour to nie rodzaj parku, tylko rodzaj sportu, w którym sprawnie pokonujemy przeszkody  np. barierki, schody czy ławki.

2. Brak słów kluczowych lub ich za duże zagęszczenie

Podstawową cechą tekstów pisanych pod SEO jest umieszczenie w nich słów kluczowych. Niestety niektórzy copywriterzy pomimo wytycznych fraz w treści nie zawierają albo robią to w nieodpowiedni sposób. Najczęściej powtarzający się schemat to rozpoczynanie każdego nowego zdania od słowa kluczowego, co sprawia, że wpis brzmi nienaturalnie. Copywriterzy mają też tendencję do zamieszczania wszystkich fraz na początku tekstu, przez co pierwsze akapity bywają trudne do zrozumienia, za to pozostała część zwykle pozostaje bardzo ogólnikowa.

O ile brak jednego słowa kluczowego można wybaczyć albo dopisać je przy korekcie, to nieumieszczenie w treści np. trzech czy pięciu fraz z dużą dozą prawdopodobieństwa sprawi, że nasz tekst nie da zamierzonych efektów pozycjonowania.

3. Przymiotniki, przymiotniki, przymiotniki

Przymiotniki to bardzo wdzięczny element mowy, jednak ich nadmierne używanie powoduje szum informacyjny i rozproszenie uwagi czytelnika. Oklepane i niewnoszące żadnej wartości epitety przeważnie występują w parach. Oto najczęstsze z nich:

  • Sprawnie i szybko,
  • Korzystny i polecany,
  • Niedrogo i szybko,
  • Wytrzymały i funkcjonalny,
  • Atrakcyjny i konkurencyjny,
  • Sprawdzony i doświadczony,
  • Profesjonalny i kompleksowy.

Przymiotniki to też łatwy sposób na „dobicie” do minimalnej liczby znaków. Pamiętajmy jednak, że zbyt kwiecisty język odwraca uwagę potencjalnego klienta od opisu usługi albo produktu. Zbyt przesadne używanie języka korzyści powoduje szum informacyjny, np.

Marzysz o jasnej, przestronnej, estetycznej, rozświetlonej i pełnej świeżości kuchni?

Innym błędem dotyczącym przymiotników jest stosowanie dwóch lub więcej słów znaczących to samo – wytrzymały i trwały, terminowo i na czas, niedrogi i tani.

4. Powtórzenia

Ten błąd może dotyczyć wielu aspektów pisanych tekstów: spójników, przymiotników, czasowników, ale też słów związanych z tematem artykułu.

  • W pierwszym przypadku najczęściej spotykane jest „i”, czyli najpowszechniejszy spójnik pasujący w zasadzie do każdej konstrukcji zdaniowej, dlatego tak chętnie się go używa.
  • Copywriterzy za często korzystają też z czasownika „być” w różnych formach. Zdarza się, że każde zdanie rozpoczyna się od „jest” lub „są”.
  • Czasem zdarzają się słowa, które nie mają dobrych odpowiedników, np. słownictwo specjalistyczne lub opisujące procesy technologiczne. Wtedy bardzo często nie sposób uniknąć powtórzeń.

W większości przypadków powtórzeń można pozbyć się bardzo łatwo, wystarczy sięgnąć do słownika synonimów.

5. Zdania bez treści

Wysoką jakość usług zapewnia wykwalifikowana kadra, która doskonale zna się na swoim fachu.

Posiadamy wieloletnie doświadczenie, dzięki czemu możemy zagwarantować pełen profesjonalizm świadczonych usług.

Zapewniamy korzystne, konkurencyjne ceny oraz fachowe doradztwo w zakresie wyboru najbardziej odpowiedniego rozwiązania.

To przykłady zdań, które mogłyby się znaleźć zarówno na stronie salonu fryzjerskiego, producenta mebli, jak i kancelarii adwokackiej. Używanie podobnych do zaprezentowanych zdań jest bardzo częste. Dzieje się tak, ponieważ ładnie brzmią, sprawiają profesjonalne wrażenie, a poza tym dzięki nim można łatwo podbić liczbę znaków. Warto, aby treści spersonalizować do konkretnej usługi czy firmy, wtedy tekst ma więcej sensu, klient będzie zadowolony, a czytelnik nie ma wrażenia, że mydli mu się oczy wytartymi sloganami.

6. Literówki, błędy w pisowni, styl i składnia

W 90% literówkom i błędom językowym możemy zapobiec, po prostu sprawdzając tekst po jego napisaniu. Pisząc dużo lub szybko, często nie widzimy własnych potknięć, dlatego korekta jest tak istotna. Literówki czy źle napisane słowa najlepiej znajduje się podczas głośnego czytania. Ten sposób korekty własnego tekstu pozwala na wyłapanie też pewnych nieścisłości stylistycznych lub składniowych. Nawet gdy goni nas czas i nie zdążymy dokładnie sprawdzić gotowego artykułu, rzucenie okiem na stronę w edytorze tekstowym pozwala zobaczyć czerwone podkreślenia.

7. Przecinki

Interpunkcji uczymy się prawie od początku edukacji, ale nadal wielu copywriterów ma problem z właściwym wstawianiem znaków przestankowych, co w szczególności dotyczy przecinków. Czasem jest ich za dużo, czasem za mało, a czasem w nieodpowiednich miejscach. W dobie internetu nie musimy sięgać po grube słowniki interpunkcyjne, wyspecjalizowane programy mogą zrobić to za nas. Zazwyczaj wyłapują większość błędów, jednak nie można ufać im w 100%, ponieważ zdarzają się pomyłki. Aplikacje sprawdzające interpunkcję są pomocne, jednak nie zastąpią wiedzy i obycia językowego.

8. Za dużo strony biernej

Strony biernej w języku polskim nie należy nadużywać. Jednak w tekstach pisanych przez copywriterów spotyka się ją jednak nagminnie, głównie ze względu na przeświadczenie, że brzmi bardziej profesjonalnie. Stosowanie strony biernej często utrudnia czytelnikowi zrozumienie czytanej treści, ponieważ dane zjawisko czy produkt opisywany jest bardzo rozwlekle. Korzystniej opierać się na zdaniach napisanych w stronie czynnej oraz nie utrudniać czytelnikom zrozumienia kontekstu artykułu lub wpisu. Im prostsze konstrukcje i zdania, tym lepiej.

Błędy SEO copywritera – staraj się ich unikać!

Błędy zdarzają się każdemu niezależnie od profesji. Warto je analizować i zapamiętać, aby nie popełniać ich ponownie. Wyciąganie wniosków z własnych pomyłek czy niedociągnięć sprawia, że możemy się rozwijać oraz uczyć nowych rzeczy. Dlatego w przypadku copywritingu doskonalenie warsztatu pisarskiego zagwarantuje renomę dobrego specjalisty ds. contentu i marketingu treści.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI? 17.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak pisać bloga skutecznie, aby wyróżnić się w gąszczu treści. Odpowiedź jest dziś prostsza niż kiedykolwiek: z pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia AI potrafią przyspieszyć tworzenie wartościowych treści, pomóc dobrać słowa kluczowe, zoptymalizować strukturę tekstu blogowego i zadbać o czytelność. Jednak, by efektywnie z nich korzystać, trzeba wiedzieć jak pisać bloga z AI poprawnie – z zachowaniem autentyczności, jakości i zasad SEO. W tym artykule wyjaśnimy, jak pisanie tekstów blogowych może pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce i jakich metod użyć, aby stworzyć angażujące treści, które stają się jednocześnie wartościowym i opłacalnym contentem. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt