Pisanie tekstów na nowe strony internetowe – jak zaplanować content w serwisie?

| czas czytania: 5 min | SEO
duplikacja tresci

Treści na stronie internetowej spełniają kilka funkcji: prezentują usługi, które świadczymy, budują wizerunek marki, edukują klientów, dają możliwość nasycenia serwisu pozycjonowanymi frazami. Tworzenie contentu witryny dla większości przedsiębiorców internetowych wydaje się prostą sprawą, jednak należy ją potraktować tak samo priorytetowo jak przygotowanie layoutu, zaplanowanie struktury, dobór atrakcyjnej grafiki. Największe wyzwanie stanowi napisanie tekstów na nową stronę internetową. Jak powinien podejść do tego projektu copywriter, a jak właściciel domeny internetowej?

Wartościowe teksty SEO na stronie internetowej

Teksty publikowane na stronie internetowej muszą być tak napisane, aby odgrywały jednocześnie dwie role:

  • wspomagały pozycjonowanie serwisu – zawierały wyszukiwane słowa kluczowe i ich odmiany, były zoptymalizowane pod wymagania wyszukiwarek, odpowiednio sformatowane,
  • przekazywały użytkownikom wartościowe informacje – w wyczerpujący, atrakcyjny i przekonujący sposób opisywały działalność, świadczone usługi, sprzedawane produkty.

Bardzo często kwestię sporną związaną z planowaniem i tworzeniem contentu stanowi długość tekstów. Właścicielom witryn coraz częściej zależy przede wszystkim na czytelności, przejrzystości i minimalizmie serwisu internetowego, co często utożsamiane jest z niewielką ilością treści. Takie podejście nie podoba się z kolei specjalistom SEO, którym zależy na rozbudowanych artykułach, dobrze ocenianych przez roboty wyszukiwarek.

Przy odpowiednim rozplanowaniu serwisu nie trzeba iść na kompromis w zakresie długości treści na stronie internetowej. Stosując odpowiednie boksy, fajnie formatując treść, wykorzystując dostępne wigdety, pola i segmenty na stronie internetowej, mamy możliwość zapełnienia jej wartościowym contentem zoptymalizowanym pod SEO. Dlatego też uwzględnienie tekstów już na etapie makiety witryny internetowej stanowi najlepsze rozwiązanie.

A teraz przejdźmy do konkretów – jak pisać teksty na stronę internetową, która dopiero powstanie? Rozpatrzyłam ten problem z dwóch punktów widzenia: właściciela witryny oraz copywritera.

Kompleksowy poradnik SEO copywritingu: Jak pisać teskty SEO

Perspektywa właściciela serwisu: pisanie tekstów na nową stronę internetową

Idealnym rozwiązaniem, o którym już wspomniałam, jest zaplanowanie miejsca na treści na etapie projektowania serwisu internetowego lub nowej podstrony dodawanej do struktury witryny. Zawartość strony (w tym długość opublikowanego contentu) będzie zależała od kilku czynników:

  • celu, jaki ma spełniać tworzona podstrona,
  • informacji, które należy w jej ramach przekazać – tutaj warto zastanowić się, jakie pytania o usługę lub produkt mogą zadawać potencjalni klienci, jakie kwestie mogą ich interesować, co przekonuje ich do dokonania konwersji,
  • fraz (i ich trudności), na które będzie pozycjonowana dana strona.

Tak naprawdę wiele zależy od tego, co chcesz osiągnąć za pomocą nowej podstrony. Np. na Kontakcie pokazujemy klientowi dane kontaktowe i to w zupełności wystarczy. Natomiast w Ofercie trzeba dogłębnie opisać, jak świadczymy nasze usługi, jakie są jej zalety, czym się wyróżniamy. Można także zaprezentować informacje merytoryczne związane z zakresem naszej działalności, dzięki czemu wyjaśnimy, za co tak naprawdę użytkownik płaci.

Projektując content na stronie internetowej, zawsze także warto zastanowić się, jak możemy go w przyszłości rozbudować, jakie teksty mogą zainteresować użytkowników. Przemyśl następujące formy treści dodatkowych:

  • Aktualności,
  • Porady,
  • FAQ,
  • Opinie ekspertów,
  • Komentarze użytkowników,
  • Rekomendacje,
  • Instrukcje obsługi,
  • Mini-forum.

Kiedy już zaplanujesz strukturę treści, kolejny krok to jej opracowanie. Najlepiej, abyś przygotował ją samodzielnie, bo doskonale znasz się na swoim biznesie, wiesz, co interesuje Twoich klientów, jakie informacje są dla nich kluczowe. Nie martw się, że nie masz wystarczających umiejętności językowych lub lekkiego pióra – swój szkic tekstu zawsze możesz poddać profesjonalnej korekcie.

Do dyspozycji masz też drugą opcję – pisanie artykułów możesz powierzyć doświadczonemu copywriterowi. Pamiętaj jednak, że osoba tworząca treści nie siedzi w Twojej głowie i z pewnością będzie miała inną wizję na content. Dlatego jeśli nie przygotujesz dla niej żadnych wytycznych, musisz wziąć pod uwagę konieczność wprowadzenia poprawek, rozbudowania pewnych zagadnień, skrócenia innych.

Przykładowe wytyczne dla copywritera:

  • Forma zwrotu do klienta – na Ty lub na Państwo,
  • Styl treści – oficjalny, luźny, tzw. lifestylowy, mocno techniczny, ekspercki,
  • Zagadnienia, które powinny zostać ujęte w tekście,
  • Długość treści,
  • Lista pozycjonowanych fraz,
  • Lista zakazanych zwrotów, których nie chciałbyś umieszczać w tekstach.

Koniecznie przekaż także copywriterowi materiały – np. informacje o tym, jak długo działasz w branży, jakie masz doświadczenie, zdobyte certyfikaty itp.

W idealnym modelu powinieneś współpracować z copywriterem nad każdym tekstem – opiniować je, mówić otwarcie, co Ci się podoba, a co nie. Feedback jest ważny przy współpracy nad contentem, ponieważ pozwala twórcy treści poznać Twój sposób myślenia i postrzegania świata. A to daje szansę, że otrzymasz teksty, które porwą i Ciebie, i Twoich klientów.

Perspektywa copywritera: pisanie tekstów na zlecenie właściciela nowej strony

Pisząc teksty na stronę internetową, która dopiero powstanie, musisz wykazać się dużą kreatywnością, znajomością branży, umiejętnością wczucia się w potrzeby grupy docelowej właściciela serwisu. Opracowanie nowych treści nie jest łatwym zadaniem, szczególnie gdy zleceniodawca nie przekazuje żadnych wytycznych, a jedyna informacja to lista fraz. W takim przypadku należy w pierwszej kolejności poprosić o sprecyzowanie wymagań dotyczących contentu. Jeśli nie uzyskasz konkretnej odpowiedzi, wtedy:

  1. Zapoznaj się z zawartością witryny internetowej i stylem opublikowanych już treści,
  2. Podpatrz, jakie teksty przygotowała konkurencja, jakie kwestie poruszyła, jakich argumentów używa, by przekonać konsumentów do dokonania konwersji,
  3. Sprawdź za pomocą takich narzędzi jak Answer The Public, jakie pytania w powiązaniu z opisywanym przez Ciebie tematem wpisują użytkownicy do wyszukiwarki,
  4. Wejdź w buty właściciela witryny – zastanów się, co na jego miejscu chciałbyś podkreślić na stronie internetowej,
  5. Zacznij pisać i bądź gotowy na poprawki.

Osoby, które zamawiają treści na swoje strony internetowe i nie podają żadnych wytycznych, dzielę na dwie grupy:

  • Klientów zadowolonych ze wszystkich, dobrze napisanych treści SEO,
  • Klientów wymagających, niepotrafiących wskazać, co dokładnie nie podoba im się w napisanym tekście. Trzeba poświęcić im zdecydowanie więcej czasu, kilkakrotnie poprawiając i redagując artykuły.

Content na stronie internetowej zawsze wymaga indywidualnego podejścia. Niestety, wielu właścicieli witryn marginalizuje kwestię tekstów w serwisie, traktując ją po macoszemu. Niechęć do podania wytycznych często wynika z braku czasu lub też niechęci do rozbudowy treści, do czego zachęcają specjaliści SEO. Z tego względu przygotowując artykuły na puste podstrony lub witryny, nastaw się na liczne poprawki treści. Pamiętaj, że Twoja twórczość ma pomóc w realizacji celów biznesowych, więc niezdecydowany klient ma prawo wymagać porywającego contentu :).

Pisanie nowych treści – wyzwanie na miarę projektowania serwisu www

Projektując serwis internetowy lub nową podstronę, na etapie tworzenia layoutu pomyślmy również o treściach – ich rozmieszczeniu, długości, wyglądzie. Dobrze zaplanowany content przynosi korzyści nie tylko z punktu widzenia pozycjonowania, ale także generowania konwersji. Sformatowane i zoptymalizowane teksty pomagają realizować cele biznesowe, na czym najbardziej zależy właścicielowi strony internetowej.