Spis Treści
Darmowe narzędzie Google Tag Manager dostarcza interfejsu do zarządzania skryptami, które chcemy zaimplementować na swojej stronie. Dzięki temu w kilka minut można zainstalować Google Adwords czy Google Analytics. Aby poradzić sobie z obsługą panelu GTM, nie potrzebujemy specjalistycznej wiedzy programistycznej. Logowanie odbywa się tak samo jak do Gmaila, a przechodzenie między zakładkami jest intuicyjne. Na początku możemy także skorzystać z instrukcji dostępnych w supporcie Google: https://support.google.com
Swobodne poruszanie się po Google Tag Managerze wymaga zrozumienia struktury konta i podstawowych pojęć. Menedżer tagów składa się z kontenerów, tagów, reguł i zmiennych. Zależności pomiędzy poszczególnymi elementami GTM przedstawia poniższa grafika.
Najczęściej specjalista zajmujący się analityką internetową posiada jedno konto Google z wieloma kontami GTM, na których obsługuje swoich klientów. Odpowiednie nazewnictwo i zachowanie porządku pozwala efektywnie pracować nad wszystkimi projektami.
Google Tag Manager w obrębie konta obejmuje:
Wyjaśnienia powyższych pojęć mogą wydawać się nieco zawiłe. Warto poznać, co w praktyce oznaczają kontenery, tagi, reguły, oglądając filmiki przygotowane przez Google:
Założenie konta Google Tag Manager wymaga posiadania konta Google. Od razu po przejściu na stronę tagmanager.google.com, za pomocą które przeprowadzimy całą konfigurację, jesteśmy proszeni o zalogowanie się na swoje konto.
Następnie klikamy niebieski przycisk Utwórz konto.
Uzupełniamy formularz, wpisując nazwę konta, kontenera, wybierając kraj oraz rodzaj witryny. Akceptujemy regulamin i politykę prywatności. Otrzymujemy kod służący do instalacji Menedżera tagów na naszej stronie.
Kontener tagów stanowi zbiór wszystkich skryptów, które są zostały zaimplementowane na stronie za pomocą Google Tag Managera. Zamieszczenie kontenera w serwisie wymaga od nas wklejenia indywidualnego, wygenerowanego specjalnie dla naszego konta kodu do sekcji head i body w kodzie witryny.
Przykładowy kod służący do konfiguracji Google Tag Managera
W ten sposób dokonujemy tylko jednej modyfikacji w kodzie strony. Dodawanie kolejnych skryptów odbywa się już za pomocą panelu GTM. Należy pamiętać, aby kontener został zaimplementowany na każdej podstronie serwisu. Dzięki temu np. Google Analytics będzie aktywny na całej stronie, co pozwoli gromadzić wiele danych i informacji. Jeśli zapomnimy o wprowadzeniu powyższego kodu na jedną z podstron, z poziomu Google Tag Managera nie będziemy w stanie zainstalować skryptów.
W tym miejscu warto także wspomnieć o warstwie danych, czyli Data Layer. GTM pozwala na gromadzenie dowolnych wartości z naszego serwisu, np. zmiennej JS, która umożliwia przekazanie do GTM wszystkich niezbędnych danych. W przypadku gdy nastąpią zmiany w kodzie HTML lub cała witryna zostanie przebudowana, niektóre dane mogą zostać nieprawidłowo odczytane. Zaimplementowanie Data Layer pozwala na odseparowanie warstwy gromadzonych danych od struktury kodu. W przypadku edycji kodu strony cenne dane zostaną zebrane poprawnie.
Po wklejeniu kodu na stronie możemy rozpocząć zabawę z konfiguracją tagów, reguł i zmiennych :).
Często zdarza się tak, że konto Google Tag Manager chcemy powierzyć zewnętrznej agencji lub pracownikom w firmie, nieposiadającym dostępu do konta Google, na którym pracujemy z tagami. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby udostępnić konto lub kontener Manadżera tagów. W tym celu należy skorzystać z poniższej instrukcji.
Użytkownik, któremu nadamy dostępy, musi potwierdzić zaproszenie. Pamiętajmy również o tym, że GTM można udostępnić tylko adresom e-mail z podpiętymi kontami Google.
Rodzaje dostępów do konta Menedżera Tagów Google:
Rodzaje dostępów do kontenera:
Udzielone dostępy możemy w każdym momencie edytować. Pamiętajmy o tej opcji, kiedy kończymy współpracę z agencją lub analitykiem danych internetowych, aby zabezpieczyć swoje konto przed nieuprawnionym działaniami.
Google Tag Manager dedykowany jest przede wszystkim dla osób pracujących w działach marketingu. Dzięki temu narzędziu nieznajomość języka programowania nie stanowi przeszkody w implementowaniu przeróżnych skryptów. Odciążony zostaje także webmaster lub dział programistów, którzy przeważnie zajęci są wdrażaniem bardziej skomplikowanych zmian i modyfikacji w serwisie.
Poprawne wprowadzenie kontenera tagów na każdej podstronie serwisu gwarantuje, że skrypty uruchomią się tam, gdzie powinny. Ręczne wpisywanie czy raczej przeklejanie linijek JavaScriptu może skutkować tym, że tag nie pojawi się w dany miejscu na witrynie. Nierzadko zdarzają się pominięcia fragmentów kodu lub zaimplementowanie go w niewłaściwym miejscu. Posługiwanie się GTM daje pewność, że wszystko zostało zainstalowane we właściwy sposób.
Ręczne implementowanie kolejnych tagów niestety spowalnia działanie witryny. Korzystając z Google Tag Managera można zapobiec spowalnianiu ładowania serwisu. Dlaczego? Po pierwsze, GTM ładuje skrypty asynchroniczne, tzn. tagi ładujące się szybciej nie czekają na te wolniejsze. Po drugie mamy możliwość prostego wyłączenia tych skryptów, których już nie używamy. Ich automatyczne uruchomienie spowodowałoby wolniejsze ładowanie strony.
Prowadząc serwisy składające się z wielu podstron lub rozbudowane platformy sprzedażowe, powinnyśmy korzystać z Google Tag Managera. Samodzielnie będziemy w stanie uruchamiać kody śledzące, dzięki którym pozyskamy wartościowe dane marketingowe. Brak umiejętności programistycznych czy zajęty webmaster nie staną nam na drodze w rozwoju naszej działalności.