Analityka internetowa - optymalizacja współczynnika konwersji - Artefakt

Analityka Internetowa

Czym jest
Analityka Internetowa?

Analityka internetowa polega na zbieraniu i analizie danych dotyczących ruchu oraz zachowań użytkowników na stronie internetowej. Głównym celem analityki webowej jest zaproponowanie rozwiązań optymalizacyjnych mających na celu wzrost współczynnika konwersji i poprawy widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania.
analityka internetowa

Zastosowanie
analityki internetowej

Ogromną zaletą marketingu w Internecie jest dostępność bardzo wielu danych, które pozwalają:

  • oceniać skuteczność prowadzonych kampanii,
  • usprawniać działanie strony www,
  • wnioskować o profilu nabywców.

Pełne wykorzystanie tych możliwości wymaga odpowiedniego oprogramowania, doświadczenia w jego użytkowaniu i wiedzy. Analityka webowa prowadzona przez naszych specjalistów opiera się na Google Analytics – najpopularniejszej platformie, która bada i ocenia statystyki stron internetowych.

Poznaj swoich użytkowników
dzięki analizie danych

poznaj swoich klientow

Zestawienia odwiedzin portalu pozwalają dobrze poznać użytkowników witryny, czyli potencjalnych klientów. Korzystając z narzędzi Google analityk może wykonać 200 rodzajów pomiarów danych. Zestawiając różne dostępne materiały, możemy tworzyć segmenty – czyli zbiory użytkowników odwiedzających nasz portal. Dzięki temu lepiej dopasujemy stronę i ofertę do potrzeb klientów. Cechy te mogą dotyczyć:

  • odbiorców (dane demograficzne – wiek lub płeć, geograficzne, kategorie zainteresowań, technologia),
  • źródła wizyt (źródło, medium, słowo kluczowe, kampania),
  • przeglądanej zawartości (analiza treści, strony docelowe, strony wyjścia).

Najczęściej używane dane (ilościowe wyniki pomiarów) to sesje, użytkownicy, strony/sesja, odsłony, średni czas trwania sesji, współczynnik odrzuceń. Ciekawym rozwinięciem funkcji segmentowania klientów jest analiza kohortowa, która umożliwia łączenie użytkowników w oparciu o ich wspólne cechy. Dzięki niej można także śledzić zachowania powstałych w ten sposób grup w określonym czasie.

Analityka marketingowa
poprawia efektywność działań

Analiza ruchu na stronie pozwala skutecznie optymalizować nakłady na kampanie marketingowe. Porównując liczbę wejść z poszczególnych źródeł (np. reklam w wyszukiwarce – Google Adwords, reklam bannerowych, SEO) z poniesionymi na ich pozyskanie kosztami, jesteśmy w stanie wywnioskować, które z działań przyniosły nam największy zwrot z inwestycji, a które można w przyszłości bez szkody ograniczyć. Oprócz liczby sesji z poszczególnych źródeł analizujemy także ich najważniejsze parametry, takie jak współczynnik odrzuceń lub współczynnik konwersji.
analityka marketingowa

Usługi świadczone w ramach analityki internetowej

Optymalizacja konwersji

Dzięki narzędziom Google analizy i rekomendacje opierają się na rzeczywistych, potwierdzonych danych (tzw. metric-driven design). Dzięki nim potrafimy wskazać potencjalne przyczyny gorszych od spodziewanych wyników – błędy, które przysparzają użytkownikom jakiekolwiek trudności. Dodatkowo testy A/B umożliwiają sprawdzenie zasadności zmian dokonanych na stronach, dla których liczy się konwersja (rozumiana jako sprzedaż, zapisy do newslettera, wypełnione formularze kontaktowe itp.).
raport

Google Tag Manager

google tag manager

Nasi specjaliści są zawsze na bieżąco, posiadają certyfikat Google Analytics, wykorzystują najnowsze rozwiązania takie jak menedżer tagów. Za jego pomocą analiza danych może być prowadzona przez pracowników marketingu bez konieczności angażowania działu IT. Inny przykład to zróżnicowane modele atrybucji – metoda pozwalająca na lepszą ocenę kanałów marketingowych poprzez zmianę przypisania konwersji do różnych punktów ścieżki konwersji.

Optymalizacja ścieżki zakupowej

E-commerce to rozległa branża, a klienci mają do wyboru tysiące sklepów oferujących zbliżony asortyment. Często o sukcesie decyduje jasna i przejrzysta ścieżka zakupowa. Odpowiednia optymalizacja procesu składania zamówienia pomaga obniżyć współczynnik porzuconych koszyków, tym samym zwiększając odsetek sfinalizowanych transakcji. Analityk internetowy Artefakt przygotuje raport porównawczy dla wskazanych serwisów konkurencyjnych i dokona porównania konstrukcji strony składania zamówienia, zwracając uwagę na istotne elementy UX, zwiększające liczbę zawieranych transakcji zakupowych.
optymalizacja sciezki zakupowej

Raporty dotyczące zachowania użytkownika

Często właścicielom e-sklepów wydaje się, że znają swoich klientów, ich potrzeby oraz oczekiwania. Użytkownicy stają się coraz bardziej świadomi, zmieniają swoje preferencje, co można obserwować np. w spadku sprzedaży produktów lub wzroście współczynnika odrzuceń. Aby temu zapobiec, należy dokładnie analizować dane o zachowaniach użytkowników na stronie internetowej. Warto także poznać cechy demograficzne klientów, by jeszcze precyzyjniej przygotować strategię marketingową i przede wszystkim docierać z ofertą do tego segmentu osób, który będzie nią zainteresowany. Specjaliści ds. analityki webowej przeanalizują zachowania oraz profile użytkowników, zestawiając informacje w postaci raportu. Na jego podstawie możliwe będzie podjęcie skutecznych działań biznesowych.
raporty o zachowaniu użytkowników

Korzyści płynące z analityki internetowej

  • Poprawa współczynnika konwersji,
  • Udoskonalenie procesu zakupowego poprzez identyfikację wąskich gardeł,
  • Uzyskanie informacji o ścieżce, którą przebywa użytkownik od wejścia na stronę do zakończenia transakcji,
  • Poznanie wzorów zachowań użytkowników i na tej podstawie zaproponowanie zmian w strukturze strony,
  • Przygotowanie profilu klienta (m.in. jego cech demograficznych, urządzenia i przeglądarki, z których korzysta) i grupy docelowej, do której należy kierować ofertę,
  • Bieżąca analiza statystyk dotyczących ruchu w serwisie internetowym,
  • Weryfikacja popularności poszczególnych podstron, produktów, sekcji na stronie internetowej,
  • Mierzenie skuteczności strony internetowej w osiąganiu krytycznych dla danego biznesu celów i tworzenie propozycji w zakresie ewentualnego przesunięcia budżetów,
  • Określenie skuteczności prowadzonych kampanii promocyjnych w sieci.

Na czym polega optymalizacja współczynnika konwersji?

Optymalizacja współczynnika konwersji pozwala na efektywniejsze i skuteczniejsze osiąganie celów biznesowych. Wykorzystując narzędzie Google Analytics, przeprowadzamy rzetelną analizę danych, która pomaga:

  • Zwiększyć liczbę wejść na stronie,
  • Pozyskać nowych klientów lub użytkowników,
  • Uzyskać wyższe przychody ze sprzedaży.

Znając potrzeby i oczekiwania naszych klientów, opracowujemy najlepszą strategię optymalizacji konwersji, która umożliwia umocnienie pozycji w e-commerce oraz zrealizowanie zakładanych planów biznesowych. Zachowania użytkowników zmieniają się dynamicznie. Narzędzia analityczne pozwalają dostosować serwis i pozyskać wartościowy ruch.

konwersja

Poznać współczynnik konwersji

Nie każdy użytkownik, który wejdzie na stronę internetową, będzie nią zainteresowany. Współczynnik konwersji wskaże, jaki odsetek użytkowników stanowią osoby, które dokonały w serwisie określonej akcji, np. zapisały się do newslettera lub kupiły produkty z e-sklepu. Współczynnik konwersji to miara efektywności i skuteczności działań podejmowanych w obszarze serwisu i branży e-commerce. Obserwacja jego zmian w poszczególnych miesiącach daje nam możliwość weryfikacji np. skuteczności prowadzonych kampanii reklamowych i podejmowanych działań PR w internecie.

Zoptymalizuj stronę pod użytkownika

Nowoczesne narzędzia badawcze pozwalają na śledzenie zachowania internautów (Eye Tracking). Analizujemy tzw. mapy ciepła (Heatmaps) i sprawdzamy miejsca na stronie, na których użytkownicy spędzają najwięcej czasu. Pozyskane w ten sposób informacje pozwalają nam na przygotowanie przyjaznej dla użytkownika struktury serwisu. Uporządkowanie kategorii i odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych sekcji na stronie internetowej przyczynia się do wzrostu współczynnika konwersji.

Usprawnij proces zakupowy

Dzięki danym zbieranym przez Google Analytics i inne narzędzia które stosujemy, możliwe jest zoptymalizowanie procesu zakupowego. Wielu klientów opuszcza stronę na pierwszym etapie finalizacji zamówienia. Wprowadzenie kilku zmian, uproszczenie kolejnych kroków, przez które musi przejść użytkownik, zwiększa liczbę złożonych zamówień, wpływając tym samym na wzrost przychodów ze sprzedaży.
mapa ciepla
google tag manager icon

Google Tag Manager

Coraz większa liczba serwisów, zwłaszcza tych dużych, posiada zainstalowaną usługę Google Tag Manager. Menadżer Tagów Google to darmowe narzędzie pozwalające marketerom w sposób bardziej przyjazny i bez znajomości bardzo zaawansowanej wiedzy programistycznej zarządzać poszczególnymi kodami marketingowymi.

Często występujące problemy z Google Tag Manager

Klienci zgłaszający się do nas często mają pewne trudności związane z obsługą GTM. Powszechnym błędem jest istnienie dwóch zainstalowanych instancji tego samego kodu Analytics – jednej zaimplementowanej w kodzie źródłowym, a drugiej poprzez GTM. Kolejnym częstym problemem jest brak odpowiedniej konfiguracji reguł lub tagów na koncie Google Tag Manager, co powoduje, że zbierane dane statystyczne są nierzetelne.
gtm

Migracja do Google Tag Manager

Jeśli nie wiesz, jak zainstalować usługę Google Tag Manager tak, aby nie stracić dotychczasowej ciągłości historycznych statystyk dotyczącej np. zdarzeń czy konwersji, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Wspólnie opracujemy plan działania wraz z harmonogramem. Będziesz miał pewność, że to, na czym Ci zależy, zostanie poprawnie zaimplementowane.

Elastyczność narzędzia Google Tag Manager

Należy zwrócić uwagę na fakt, że narzędzie GTM jest na tyle elastyczne, że pozwala na instalację wszelkich innych kodów marketingowych, a nie tylko tych autorstwa Google. Możemy pomóc skonfigurować tagi odpowiedzialne między innymi za kampanie Facebook, Criteo lub Crazy Egg. Postaw na jakość i pewność usług analitycznych – zapraszamy do współpracy.
tagi gtm
raportowanie

Raportowanie

Im lepiej poznasz osoby odwiedzające Twoją stronę, tym lepiej i szybciej dostosujesz się do ich potrzeb, dzięki czemu więcej zarobisz. Dokładna ocena działań marketingowych pozwoli natomiast bardziej racjonalnie kierować budżetem marketingowym. To wszystko umożliwią przygotowywane przez nas raporty.

Poznaj swoich użytkowników i ich zachowania

Kluczem do sukcesu jest znajomość klienta i jego potrzeb. W raportach, które przygotujemy, możemy wskazać np.:

  • kim są ludzie, którzy trafiają na Twoją stronę oraz co dokładnie na niej robią (widziałeś już eksplorator użytkownika?),
  • w którym miejscu na stronie z niej wychodzą, choć nie powinni,
  • z którego źródła marketingowego pochodzi najbardziej wartościowy ruch.

To tylko proste przykłady. Nasze raporty zawsze są dostosowane do potrzeb biznesowych. Jeśli interesuje Cię np. które strony oglądają użytkownicy iPhone’ów odwiedzający Twoją stronę w poniedziałki i czy lepiej konwertują wtedy, gdy pada, czy gdy świeci słońce – sprawdzimy to. Pomożemy także określić, jakie dane powinny znaleźć się w raporcie.

raport gtm

Usługi świadczone w ramach analityki internetowej

raportowanie

Zyskuj i oszczędzaj

Dzięki temu nie tylko lepiej dostosujesz się do potrzeb Twoich klientów, ale też sporo zaoszczędzisz. Jesteśmy w stanie dokładnie przeanalizować, które źródła ruchu są najbardziej wartościowe. Wbrew pozorom nie zawsze są to źródła przynoszące najwięcej bezpośrednich konwersji. Więcej: sprawdzimy również, które działania są przeinwestowane i zasugerujemy, gdzie przesunąć środki, aby zwrot z inwestycji w marketing internetowy był jak największy.

Informacje zawsze pod ręką

Usługa raportowania może być realizowana jednorazowo lub cyklicznie. Możemy też stworzyć dla Ciebie panel, w którym wszystkie najpotrzebniejsze dane będziesz miał zawsze pod ręką i nie będziesz musiał ich za każdym razem „wyklikiwać” od początku. Jest to rozwiązanie szczególnie cenione przez kierownictwo najwyższego szczebla i zarządy spółek. Przygotujemy również raport dynamiczny w Google Data Studio.
panel

Analityka internetowa pozwala zbierać praktycznie wszystkie dane, jakich potrzebujesz. My pomożemy Ci w dotarciu do nich oraz ich interpretacji. Stworzymy dla Ciebie dokładnie taki raport, jakiego potrzebujesz w swoim biznesie.