Optymalizacja konwersji czyli jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym i na stronie firmowej - Artefakt

Optymalizacja konwersji

Co to jest optymalizacja współczynnika konwersji?

Optymalizacja konwersji (ang. Conversion Rate Optimization, w skrócie CRO) to zespół działań mających na celu poprawę współczynnika konwersji, przekładającego się na osiągnięcie korzyści biznesowych przez właściciela strony internetowej, np. wzrostu przychodów ze sprzedaży. Pierwszym etapem procesu CRO jest zdefiniowanie konwersji, które będą mierzone np. za pomocą celów ustawionych w Google Analytics.

W zależności od założeń biznesowych i branży, w której działa przedsiębiorca, mianem konwersji określa się różne czynności podejmowane przez użytkowników na stronie internetowej. W sklepach internetowych konwersja to przede wszystkim dokonanie zakupu, ale w przypadku portali informacyjnych pożądaną akcją może być zapisanie się do newslettera, pobranie e-booka lub udostępnienie artykułu na portalu społecznościowym.

Zoptymalizuj konwersję z Artefakt!

Sam współczynnik konwersji można traktować jako miernik skuteczności prowadzonego biznesu. Wskaźnik informuje, jaki procent użytkowników odwiedzających dany serwis dokonało pożądanej akcji, np. dodało produkty do koszyka lub wypełniło formularz kontaktowy. Im większa jego wartość, tym lepsze efekty osiąga witryna internetowa. Strategia CRO dąży do tego, aby dzięki poprawie elementów na stronie internetowej uzyskać wzrost współczynnika konwersji, przekładający się na realne korzyści dla właściciela strony internetowej.

lejek konwersji

Kompleksowe podejście do optymalizacji konwersji, czyli jak zwiększyć sprzedaż w Internecie

Rozumiemy potrzeby internetowych przedsiębiorców, ich oczekiwania i chęć osiągnięcia sukcesu w sieci. Zależy nam, aby podejmowane przez nas działania z zakresu marketingu internetowego przyczyniały się do realizacji celów biznesowych naszych klientów. W związku z tym przygotowaliśmy kompleksową usługę SEO+OK (pozycjonowania i optymalizacji konwersji), będącą połączeniem standardowej usługi pozycjonowania, analityki internetowej i user experience (UX).

W ramach usługi SEO+OK możemy realizować następujące działania:

  • Zwiększenie ruchu w serwisie – realizując działania z zakresu SEO, zwiększamy widoczność strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Im wyższą pozycję w Google osiąga witryna na wybrane słowa kluczowe, tym większa szansa na pozyskanie użytkowników gotowych do generowania konwersji,
  • Analiza zachowania użytkowników na stronieanalityka internetowa pomaga dowiedzieć się, w jaki sposób internauci poruszają się po serwisie, ile czasu spędzają na poszczególnych podstronach, na jakim etapie procesu zakupowego najczęściej rezygnują z finalizacji zamówienia. Poznanie zachowania klientów pomaga wprowadzić zmiany na stronie internetowej, które wspomagają generowanie konwersji,
  • Analiza użyteczności strony internetowej user experience (UX) – dzięki naszemu doświadczeniu potrafimy wykryć miejsca problemowe i elementy serwisu, które zniechęcają użytkowników do generowania konwersji. Upraszczamy formularze kontaktowe, modyfikujemy proces zakupowy, optymalizujemy treść na stronie internetowej, wzbogacając ją o informacje rozwiązujące problemy klientów.

Realizacja procesu optymalizacji współczynnika konwersji w połączeniu z działaniami z zakresu pozycjonowania przynosi większą skuteczność – pomaga pozyskać nowych użytkowników, a następnie zachęcić ich do zakupów, ściągnięcia interesującego e-booka lub wysłania zapytania ofertowego, czyli dokonania konwersji na stronie internetowej.

Chcesz zwiększyć sprzedaż na swojej stronie www?

Korzyści płynące z usługi optymalizacji konwersji

Odpowiednio dopasowana strategia CRO umożliwia zwiększenie efektywności biznesowej, a tym samym skuteczniejsze osiąganie założonych celów przez internetowego przedsiębiorcę. Rzetelna analiza danych o zachowaniu użytkowników oraz podejmowane działania SEO pomagają:

  • Zwiększyć ruch w serwisie – liczbę sesji, odsłon, unikalnych użytkowników,
  • Zmniejszyć współczynnik odrzuceń,
  • Pozyskać nowych klientów,
  • Uzyskać wzrost współczynnika konwersji,
  • Odnotować wyższe przychody ze sprzedaży.

Nawet niewielki wzrost współczynnika konwersji może przełożyć się na ogromne korzyści biznesowe, co obrazuje poniższy przykład:

styczeńluty
liczba unikalnych wejść50 tys.50 tys.
przeciętna wartość transakcji100 zł100 zł
liczba zawartych transakcji10001500
współczynnik konwersji2%3%
przychody ze sprzedaży100 000150 000

Chociaż obrana strategia CRO pozwoliła na wzrost współczynnika konwersji jedynie o 1 punkt procentowy, przychody ze sprzedaży zwiększyły się aż o 50 tys., czyli 50%! Nawet niewielkie usprawnienia wdrożone na stronie internetowej mogą wpłynąć na dynamiczny wzrost korzyści finansowych. Z tego względu warto inwestować w działania pomagające nie tylko zwiększyć widoczność strony w internecie, ale także poprawić jej użyteczność.

wzrost współczynnika konwersji

Ile kosztuje optymalizacja współczynnika konwersji?

Indywidualnie podchodzimy do każdego projektu i serwisu internetowego. Przed podpisaniem umowy rozpoznajemy potrzeby klienta, proponując najlepsze rozwiązania dotyczące współpracy. Identyfikując model biznesowy internetowego przedsiębiorcy, określamy, co stanowi konwersję na stronie. Może być nią np. wypełnienie formularza kontaktowego, złożenie zamówienia, sfinalizowanie transakcji zakupowej. Następnie wyceniamy wartość tej konwersji, uwzględniając specyfikę branży, w której prowadzona jest działalność gospodarcza.

Optymalizacja współczynnika konwersji obejmuje również działania z zakresu pozycjonowania, których realizacja zostaje wliczona do kosztów usługi. Będzie to najczęściej opłata w postaci ryczałtu (abonamentu), niezmienna przez okres trwania umowy. Doliczając do niej stawkę za konwersję pomnożoną przez liczbę konwersji wygenerowanych w danym miesiącu, otrzymamy całą cenę usługi optymalizacji konwersji.

Chcesz wiedzieć, ile będzie kosztować optymalizacja konwersji na Twojej stronie?

Etapy procesu optymalizacji współczynnika konwersji

Podejmując się realizacji strategii CRO, należy w kolejnych etapach:

  • Zdefiniować cele optymalizacji – czyli określić, do czego chcemy zachęcić użytkowników przebywających na stronie internetowej. Celem optymalizacji może być zwiększenie liczby sfinalizowanych zamówień albo założonych kont w serwisie,
  • Ustalić docelowy poziom współczynnika konwersji – np. uzyskanie wzrostu współczynnika konwersji z 2% do 5%. Szacując wartość, powinniśmy uwzględnić oczekiwania, ale i możliwości optymalizacyjne,
  • Przeprowadzić analizę obecnej sytuacji – zebrać dane o ruchu na stronie, zbadać proces zakupowy, zidentyfikować miejsca problemowe (np. wysokie koszty dostawy zamówienia), wykonać analizę konkurencji (inne e-sklepy mogą proponować atrakcyjniejsze warunki cenowe), zbadać grupę docelową – ich potrzeby i oczekiwania za pomocą badań ankietowych,
  • Określić problem i przygotować sposoby jego rozwiązania – skomplikowany, wielostopniowy proces zakupowy można uprościć, łącząc poszczególne kroki finalizacji transakcji (np. klient może w jednym widoku decydować o sposobie płatności i dostawie zamówienia). Im bardziej intuicyjna ścieżka zakupowa, tym większa szansa na przeprowadzenie użytkownika przez wszystkie etapy procesu składania zamówienia,
  • Testować nowe rozwiązania i mierzyć uzyskiwane efekty – pomocne na tym etapie są testy A/B przeprowadzane bezpośrednio na grupie docelowej. Pomagają wskazać, które z zaproponowanych funkcjonalności nakłaniają użytkowników do konwersji,
  • Wdrożyć na stałe zmiany przynoszące oczekiwane rezultaty – spośród przetestowanych rozwiązań optymalizacyjnych należy wybrać te, które przyniosły najlepsze rezultaty. Zaimplementowane zmiany pomogą zwiększyć współczynnik konwersji i uzyskać satysfakcjonujące efekty.

Proces optymalizacji konwersji nie kończy się na wdrożeniu przetestowanych rozwiązań. Potrzeby i oczekiwania użytkowników zmieniają się dynamicznie, więc zawsze znajdą się elementy serwisu, które przeszkadzają lub utrudniają w generowaniu konwersji. Dążenie do perfekcji w funkcjonowaniu strony internetowej to jedno z kluczowych założeń strategii CRO.

Jakie elementy serwisu internetowego możemy optymalizować?

Opierając się na naszym długoletnim doświadczeniu w dostosowywaniu serwisów internetowych pod wymagania wyszukiwarek i potrzeby użytkowników, wiemy, na jakie elementy zwracać uwagę i gdzie poszukiwać miejsc problemowych, podejmując się optymalizacji współczynnika konwersji. Najczęściej wprowadzenia zmian wymagają:

  • Formularze kontaktowe,
  • Przyciski call-to-action (np. przycisk zapisu do newslettera),
  • Kolejne kroki procesu zakupowego,
  • Treść na stronie, opisy produktów lub usług, sekcja FAQ,
  • Obrazki, grafika, materiały wideo,
  • Layout strony (wygląd i szata graficzna),
  • Menu i nawigacja na stronie,
  • Układ poszczególnych sekcji w witrynie.

Podstawą do wprowadzenia zmian na stałe w serwisie jest weryfikowanie reakcji użytkowników. Proces CRO opiera się głównie na testowaniu i sprawdzaniu skuteczności zaproponowanych rozwiązań. Nie zawsze internauci zachowają się zgodne z naszymi oczekiwaniami. Dlatego przeprowadzane analizy pod kątem UX to działanie wieloetapowe, wymagające cierpliwości, wytrwałości i kreatywności. Rzetelna analiza danych uzupełnia strategię optymalizacji konwersji, dostarczając przydatnych wniosków dotyczących efektów pracy nad poprawą użyteczności strony internetowej.

layout strony
Chcesz wiedzieć, jakie elementy poprawić na
swojej stronie?

Narzędzia wykorzystywane do optymalizacji konwersji

Pochodząc kompleksowo do optymalizacji współczynnika konwersji, korzystamy z wyspecjalizowanych narzędzi, metod i technik, które pomagają lepiej zrozumieć zachowania użytkowników. Realizując strategię CRO, posługujemy się:

  • Metodą wędrówki poznawczej (ang. cognitive walkthrough) – podczas badania symulujemy sposób zachowania użytkownika w serwisie. Przed rozpoczęciem analizy przygotowujemy scenariusz wędrówki – próbujemy wczuć się w rolę klienta, który chce zrealizować konkretny cel, np. złożyć zamówienie. W tej metodzie główny nacisk kładziemy na badanie płynności poruszania się po stronie internetowej, zwracając uwagę na wszystkie elementy utrudniające generowanie konwersji,
  • Google Analytics – dzięki narzędziu analitycznemu obserwujemy ruch na stronie, najczęściej odwiedzane sekcje serwisu, źródła wejść, modele atrybucji i wiele innych danych o zachowaniu użytkowników. Analizujemy wartość współczynnika konwersji i jego zmiany w poszczególnych okresach współpracy. Odkrywamy także, jak użytkownicy reagują na zmiany dokonywane w optymalizowanym serwisie,
  • Analizą lejka zakupowego – obserwujemy ścieżki, którymi przechodzą poszczególne grupy użytkowników na stronie internetowej, zanim dokonają konwersji. Odkrywamy miejsca problemowe i proponujemy wdrożenie rozwiązań (np. przycisków call-to-action) skracających cały proces. Dążymy do tego, aby przez wszystkie etapy lejka konwersji przeszła jak największa liczba internautów,
  • HotJar – podczas optymalizacji konwersji analizujmy mapy ciepła (ang. heat maps), prezentujące w formie graficznej zachowania użytkowników na stronie internetowej. Za pomocą aplikacji HotJar badamy mapy kliknięć, nagrania ruchu kursora, proces wypełniania formularza kontaktowego przez użytkownika. Mapy cieplne wykorzystujemy także do weryfikacji, czy wprowadzone rozwiązania optymalizacyjne okazały się skuteczne,
  • Google Optimize – narzędzie pomaga weryfikować hipotezy postawione na wcześniejszych etapach analizy strony realizowanej za pomocą testów A/B. W specjalnym edytorze projektujemy kilka wersji strony internetowej, a następnie testujemy, która z nich przynosi najlepsze efekty i w największym stopniu przyczynia się do generowania konwersji,
  • Narzędziami testującymi szybkość działania strony – korzystamy m.in. z PageSpeed Insights i Test My Site with Google, aby poznać czas ładowania strony i zaproponować optymalizację elementów, które zbyt długo się wczytują. Większa wydajność serwisu to szansa na pozyskanie użytkowników, którzy np. posługują się urządzeniami mobilnymi lub w krótkim czasie chcą dokonać konwersji.

Zaufaj naszemu doświadczeniu w optymalizacji konwersji!

Przez ponad 12 lat istnienia na rynku marketingu internetowego nabraliśmy doświadczenia i wiedzy o optymalizacji serwisów internetowych. Dzięki współpracy z klientami z różnych branż obserwujemy specyficzne zachowania poszczególnych grup klientów i potrafimy doradzić najbardziej skuteczne rozwiązania. Jesteśmy zespołem wnikliwych specjalistów, których pasjonuje analityka internetowa oraz kwestie związane z użytecznością strony internetowej. Zawsze dążymy do tego, aby nasze działania przyczyniły się do realizacji celów biznesowych naszych klientów.

Zapraszamy do współpracy – chętnie podejmiemy się optymalizacji współczynnika konwersji w Państwa serwisie!