Spis Treści
Przy czasowym braku asortymentu (np. z powodu opóźnień w dostawie z winy dystrybutora lub producenta albo w przypadku towarów sezonowych) podstronę z produktem należy pozostawić w strukturze serwisu, by była widoczna dla robotów wyszukiwarki i możliwa do zaindeksowania (<meta name=”robots” content=”index, follow”>. Kartę z wyprzedanym towarem można usunąć z linkowania wewnętrznego oraz z meny strony, aby użytkownik nie mógł do niej trafić, przeklikując serwis.
Z kolei użytkowników, którzy wejdą na produkt z wyników wyszukiwania, za pomocą boxów oraz przycisków call to action powinniśmy poinformować o:
Takie rozwiązanie jest korzystne, ponieważ:
W uporządkowaniu produktów chwilowo wyprzedanych pomogą również wtyczki. Na przykład dla sklepu na WordPressie polecamy plugin YITH WooCommerce Badge Management pozwalający na oznaczanie towaru jako wyprzedanego i wrzucenie go na sam koniec listy produktowej. Dzięki temu karta produktu pozostaje w strukturze serwisu, ale klient buszujący po sklepie nie tak łatwo do niego dotrze.
W przypadku, gdy zdecydujesz się na stałe wycofać produkt z asortymentu e-sklepu, skorzystaj z poniższych rozwiązań przyjaznych SEO:
Intuicyjnie chciałbyś usunąć kartę produktu, gdy rezygnujesz z jego sprzedaży. Jak najbardziej możesz pozbyć się z serwisu nieaktualnej podstrony, jednak musisz pomyśleć o konsekwencjach tego działania dla procesu pozycjonowania. Jeśli do adresu URL wyprzedanego towaru prowadziło wiele linków zwrotnych, szkoda byłoby je stracić. W takim przypadku najlepiej zastosować przekierowanie 301. Innym sposobem jest przygotowanie atrakcyjnej strony błędu 404 kierującej użytkownika do asortymentu, który może mu się spodobać. To rozwiązanie dobrze sprawdza się dla kart produktów nielinkowanych z serwisów zewnętrznych.
Uwaga! Usuwając kartę produktową, zwróć uwagę, aby zlikwidować wszystkie wewnętrzne linki w serwisie, które do niej prowadziły. Sprawdź, czy w menu, podstronie kategorii, artykułach blogowych nie znajdują się odnośniki odsyłające do niedziałających sekcji Twojego sklepu.
Karty produktu nie musisz usuwać z serwisu, aby była niewidoczna dla użytkowników i robotów wyszukiwarki. Wdrożenie przekierowania 301 sprawia, że w momencie przejścia na dany adres URL internauta lub Googlebot zostaje skierowany na inną podstronę. Nieaktualny produkt warto przekierować za pomocą 301-ki na:
Jeśli adres URL nie zawierał numeru ID lub cech charakterystycznych dla określonego modelu towaru (np. domena-sklep.pl/buty-do-biegania) i w zamian za wyprzedany produkt wprowadzasz w sklepie zbliżony do niego asortyment, podmień opis, cenę i wszystkie informacje na karcie produktu, pozostawiając ją w strukturze strony. Dzięki temu zachowasz wypracowane efekty pozycjonowania, a użytkownik zostanie skierowany do produktu, który trafi w jego potrzeby.
Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś skorzystał z rozwiązania rekomendowanego dla produktów chwilowo wycofanych z oferty. Podstrony towarów, nawet tych na stałe usuniętych z asortymentu sklepu, można pozostawić w strukturze serwisu, szczególnie jeśli znajduje się na nich unikalna i ważna dla użytkownika treść – instrukcje obsługi, recenzje użytkowników, porady dotyczące użytkowania. Nie zapomnij o umieszczeniu widocznej informacji o braku dostępności produktu oraz przycisków i linków kierujących klientów do innych kart produktowych.
Wszystkie wyprzedane i wycofane z oferty produkty możesz zebrać w kategorii „wyprzedane”. W ten sposób uzyskasz ogromne korzyści z punktu widzenia pozycjonowania:
Czy takie rozwiązanie ma korzyści z punktu widzenia użytkownika? Tak. Klient na Twojej stronie może sprawdzić archiwalną listę produktów i znaleźć interesujące informacje, chociażby opinie o towarze lub instrukcje obsługi.
Pozycjonowanie strony internetowej to proces długotrwały. Szczególnie w konkurencyjnych branżach droga do dobrych pozycji w wyszukiwarce nie będzie usłana różami. Raz wypracowane efekty optymalizacji serwisu internetowego można bardzo łatwo utracić poprzez usunięcie karty produktowej generującej duży ruch. Pamiętając o powyższych sposobach radzenia sobie z wyprzedanymi produktami, osiągniesz korzyści z punktu widzenia konwersji, usability strony i utrzymania rezultatów osiągniętych dzięki SEO!