Spis treści:
W ostatnich dniach Google udostępniło nowe wskazówki dotyczące optymalizacji grafiki. Przewodnik został wzbogacony o zagadnienia związane z user experience, a także o informacje na temat danych strukturalnych, metatagów i prędkości ładowania strony. Treść jest też dostępna w polskiej wersji językowej supportu Google. Sprawdziliśmy, jakie zalecenia znalazły się w poradniku o Image SEO.
User experience na pierwszym miejscu
Na czołowej pozycji pośród nowych wskazówek znalazła się dbałość o UX w serwisach. Google jasno wskazuje, że strony stawiające użytkownika w centrum uwagi mają większe szanse na obecność w wyszukiwarce grafiki. Jak to osiągnąć? Internetowy gigant radzi, aby:
- publikować wyłącznie oryginalne obrazy, wzbogacające stronę internetową;
- umieszczać grafiki odpowiadające do kontekstu treści;
- zrezygnować z ważnych tekstów na zdjęciach;
- dbać o wysoką jakość podstrony z obrazem;
- tworzyć strony z grafiką dostosowane do urządzeń mobilnych;
- porządkować strukturę adresów URL obrazów.
Mniej zorientowani właściciele serwisów nie muszą się martwić, że któraś ze wskazówek wyda im się zbyt skomplikowana. Każdy podpunkt w dokumencie od Google zawiera dodatkowo syntetyczne wyjaśnienie, dlaczego warto uwzględnić wytyczne przy publikacji graficznych treści i jak samodzielnie podjąć niektóre działania optymalizacyjne.
Metatagi dla podstrony z grafiką
W kolejnej sekcji autorzy przewodnika przypominają o istocie metatagów przy opisywaniu strony internetowej – tym razem w kontekście Grafiki Google. W wyszukiwarce graficznej przy materiałach zdjęciowych pojawiają się opisy w postaci tytułu i fragmentu tekstu dla danej podstrony, aby użytkownik przed kliknięciem w obraz mógł poznać szczegóły. Jeśli właściciel serwisu samodzielnie nie ustawi Title oraz Description, mechanizm automatycznie wygeneruje treść.
![google optymalizacja grafiki](https://www.artefakt.pl/wp-content/uploads/2018/05/screen-google-optymalizacja-grafiki.jpg)
Rich Snippets w wyszukiwarce grafiki
Mikrodane w wyszukiwarce Google Grafika pozwalają rozróżnić rodzaje wyświetlanych wyników. Ponadto dzięki nim użytkownik widzi nie tylko, że ma do czynienia np. z produktem ze sklepu, ale także jego cenę i dostępność w magazynie. Elementy rozszerzone wskazują więc istotne informacje o zawartości danej podstrony, przyczyniając się do zwiększenia ruchu w witrynie.
![google mikrodane grafika](https://www.artefakt.pl/wp-content/uploads/2018/05/screen-google-mikrodane.jpg)
W zaktualizowanym przewodniku możemy znaleźć przypomnienie o znaczeniu Rich Snippets, które są na razie dostępne dla danych typu: produkt, film oraz przepis.
Wpływ grafik na page speed witryny
W kolejnej części poradnika, Google mobilizuje administratorów stron do optymalizacji prędkości ładowania i poleca autorskie narzędzie do testów (PageSpeed Insights). Autorzy dokumentu podkreślają, jak dużą rolę w przypadku page speed odgrywają grafiki. Zbyt duży rozmiar obrazów może znacząco spowalniać działanie serwisu, skutecznie zniechęcając odwiedzających. Jak temu zapobiec? Według wskazówek od Google, warto pomyśleć o przyspieszeniu procesu otwierania strony z grafikami poprzez przekształcenie jej do formatu AMP.
Poradnik od Google w służbie SEO
Zestaw nowych wskazówek, podobnie jak poprzednia wersja publikacji, porusza również takie kwestie jak: właściwy opis zdjęcia (atrybut alt, nazwa pliku), anchor text oraz bezpieczeństwo. Pośród nowych zaleceń występują też informacje o oznaczeniach stron dla dorosłych (optymalizacja pod SafeSearch) oraz o mapie witryny z obrazami.
Wszystkie wytyczne mają pomóc właścicielom stron internetowych w zwiększaniu widoczności materiałów w wyszukiwarce grafiki Google, a w efekcie – w osiąganiu wyższego ruchu prowadzącego do witryny. Warto więc zaglądać do materiałów publikowanych przez ekspertów z branży.