Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie
25.07.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Jak stworzyć przyjazne adresy URL?

Jak stworzyć przyjazne adresy URL?

Strona internetowa powinna być przejrzysta zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Jednym z elementów, który należy zoptymalizować, są adresy URL. Przyjazne linki pomagają odnaleźć się w strukturze serwisu, ułatwiają osiągnięcie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, a także prezentują się dobrze po podlinkowaniu np. w social media. Jak przygotować dobry odnośnik?

Jak wygląda przyjazny adres URL?

Przyjazne linki to takie adresy URL, które zawierają logicznie powiązany ciąg znaków oraz odwołania do kategorii (podstrony) nadrzędnej i wskazują użytkownikowi, w którym miejscu serwisu aktualnie się znajduje. Nie ma w nich przypadkowych parametrów, liczb lub wyrażeń. Są łatwiejsze do zapamiętania oraz zdecydowanie lepiej prezentują się zamieszczone w social media.

Korzyści przyjaznych URL-i:

  • Informują użytkowników i roboty wyszukiwarki, jaka jest struktura strony,
  • Pozwalają na szybki powrót do nadrzędnej kategorii – w powyższym przykładzie po wykasowaniu wyrażenia co-to-jest-adres-url, internauta znajdzie się na blogu, a tam będzie miał możliwość zapoznania się z innymi artykułami,
  • Są łatwiejsze do zapamiętania przez internautę,
  • Zachęcają do podlinkowywania – ładnie prezentują się w treści strony i w postach na Facebooku,
  • Zwiększają rozpoznawalność serwisu w sieci poprzez czytelne eksponowanie nazwy domeny,
  • Mogą zawierać słowa kluczowe, co pomaga algorytmom skategoryzować witrynę i uznać ją za wartościową,
  • Ułatwiają indeksowanie witryny – części adresu są logicznie uporządkowane, więc boty bez problemów docierają do poszczególnych kategorii serwisu.
  • Lepsze efekty przy strategii pozycjonowania strony

Zagrożenia nieprzyjaznych linków:

  • Często stanowią nielogiczny ciąg znaków, który nic nie mówi internaucie o zawartości podstrony i mogą go zniechęcić do kliknięcia,
  • Nie ułatwiają użytkownikom przemieszczania się pomiędzy poszczególnymi podstronami w serwisie,
  • Są długie i trudne do zapamiętania,
  • W celu ich podlinkowywania internauta często korzysta z narzędzi służących do skracania linków – oryginalny URL nie zostanie osadzony na stronie,
  • Dla robotów wyszukiwarki wyglądają jak niebezpieczne odnośniki, co może wpłynąć na pozycję podstrony w wynikach wyszukiwania,

Stosowanie adresów URL, które są SEO- i User-friendly, wpływa przede wszystkim na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania i jego przystępność dla internautów. Jeśli zależy Ci na dużym ruchu generującym konwersje, zadbaj o czytelność linków na swojej stronie internetowej.

Optymalizacja adresów URL – 6 wskazówek

Przygotowując przyjazne linki, zwróć uwagę na:

  1. Logiczną strukturę katalogów – twórz ścieżki adresów URL, które będą możliwie jak najkrótsze i wskażą użytkownikowi budowę serwisu. Również nazwy katalogów nie powinny być rozbudowane. Im dłuższy link, tym trudniej go zapamiętać i podlinkować,
  2. Użycie słów kluczowych – korzystaj ze słów kluczowych, przygotowując przyjazne URL-e. Dzięki temu np. w wynikach wyszukiwania frazy z linka zostaną pogrubione, jeśli będą zgadzały się z zapytaniem użytkownika. Pamiętaj, aby stosować keywords z umiarem – jeśli zbyt mocno nasycisz adres słowami kluczowymi, Google uzna taką praktykę za spam,
  1. Wykorzystanie myślników jako separatora – oddzielając wyrazy, używaj myślników, które roboty wyszukiwarki traktują jako rozdzielniki między słowami. Nie korzystaj z podkreślników – mogą zostać błędnie zinterpretowane przez boty,
  1. Pomijanie polskich znaków – unikaj polskich znaków w URL-ach. Starsze przeglądarki mają problem z wyświetleniem takich linków, a użytkownicy nie są przyzwyczajeni do ich wpisywania w pasku przeglądarki.
  2. Niestosowanie wielkich liter – adresy www.domena/czy-duzawww.domena/czy-Duza zostaną potraktowane jako dwa osobne URL-e. Jeśli użytkownik nie będzie pamiętał, gdzie wstawić wielką literę, zostanie przekierowany do podstrony, która nie istnieje.
  1. Usuwanie niepotrzebnych parametrów – zwróć uwagę, aby w linku nie pojawiały się niepotrzebne parametry, znaki lub końcówki wskazujące na język strony, np. html. Pozbywaj się wszystkich zbędnych wyrażeń, dzięki czemu URL będzie przyjazny zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkownika.

Przyjazne adresy URL – naprawdę warto!

Korzyści, które odniesiesz dzięki przyjaznym adresom, być może nie będą spektakularne, ale optymalizacja linków z pewnością pomoże Ci zwiększyć dostępność strony dla robotów i internautów. Wdrażając odpowiednie reguły w systemie CMS, możesz automatycznie dokonać zmiany obecnych URL-i. Tylko pamiętaj o wprowadzeniu przekierowań 301, aby przekierować wyszukiwarkę oraz klientów z nieistniejących adresów na nowe.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt