Opisy produktów w sklepie internetowym – jak je przygotować? - Blog Artefakt

Opisy produktów w sklepie internetowym – jak je tworzyć, by zwiększyć sprzedaż?

17.07.2017 / SEO
sklep internetowy

Prowadząc sklep internetowy, należy zadbać o ekspozycję asortymentu na kartach produktów. Wysokiej jakości zdjęcia przyciągną uwagę klientów, ale sama grafika nie zachęci do zakupu, jeśli na stronie nie znajdą się wyczerpujące informacje dotyczące parametrów technicznych lub przeznaczenia rzeczy. Co więcej, internauta może w ogóle nie trafić do sklepu z organicznych wyników wyszukiwania, ponieważ strona nie zostanie uznana za wartościową przez roboty wyszukiwarki. Jak przygotować skuteczne opisy produktów, które wygenerują ruch z wyszukiwarki i zwiększą sprzedaż?

 

Dlaczego warto inwestować w opisy produktów?

Zastanówmy się nad specyfiką handlu internetowego. Użytkownik zamierza kupić buty do biegania. Wchodzi do wyszukiwarki, wpisuje zapytanie i zaczyna przeglądać wyniki wyszukiwania. Ogląda zdjęcia produktów, a następnie czyta treść, ponieważ chce dowiedzieć się więcej o określonym modelu obuwia. Przed zakupem nie będzie mógł obejrzeć i dotknąć butów, dlatego aby zmniejszyć ryzyko skorzystania z prawa odstąpienia od umowy, poszukuje dużej porcji informacji, które ostatecznie przekonają go do zamówienia produktu przez internet.

 

Jeśli w Twoim sklepie internetowym opisy produktów będą bardzo ubogie, wtedy użytkownik:

  • może w ogóle nie trafić na Twoją stronę – brak słów kluczowych na karcie produktu to najczęściej brak obecności e-sklepu w wyszukiwarce,
  • poszuka informacji o produkcie w innym serwisie – istnieje ryzyko, że tam też sfinalizuje zakup.

Opisy produktów są jednym z najważniejszych elementów na stronie, które ostatecznie przekonują potencjalnego klienta do zawarcia transakcji.

Projektowanie karty produktu

Już na etapie projektowania sklepu internetowego powinieneś zaplanować wygląd podstrony produktowej. Przemyśl układ poszczególnych elementów – miejsca na opisy oraz zdjęcia. Najlepiej, aby na karcie produktu:

  • na samej górze znajdowała się nazwa produktu,
  • po lewej stronie zostało przeznaczone miejsce na zdjęcia,
  • po prawej stronie pojawił się główny opis produktu i najważniejsze informacje: cena, dostępność, skład itp.
  • poniżej warto zamieścić klikalne zakładki z dodatkową treścią – rozbudowanym opisem, parametrami technicznymi lub składem produktu zamieszczonymi, sekcją z komentarzami publikowanymi przez użytkowników.

Karta produktu

Przykład karty produktu ze sklepu Natur-sklep.pl

Im więcej treści zamieścisz w obrębie całej strony, tym lepiej z punktu widzenia pozycjonowania. Wyszukiwarka premiuje strony z rozbudowanymi tekstami – dzięki nim można osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Jednak sklep internetowy powinien być zaprojektowany w taki sposób, aby zachęcał klientów do zakupu. Z tego względu należy zadbać o odpowiednie rozmieszczenie treści korzystając np. z dwóch opisów.

 

Główny opis powinien:

  • być krótki (do 1000 zzs),
  • w sposób zwięzły prezentować najistotniejsze informacje,
  • zawierać najważniejsze słowa kluczowe.

Opis dodatkowy powinien:

  • być rozbudowany,
  • prezentować korzyści produktu,
  • obejmować parametry techniczne „przetłumaczone” na język klienta – np. 4 rdzeniowy procesor pozwala na płynną pracę wielu aplikacji uruchomionych jednocześnie,
  • zawierać frazy z długiego ogona.

Długie opisy warto podzielić na sekcje, dodać wypunktowania i wzbogacić o zdjęcia, schematy montażu lub filmiki wideo. Z kolei specyfikację techniczną lub skład produktu najlepiej przedstawić w postaci tabeli i umieścić w dolnej części karty produktu – pod zdjęciami lub w jednej z klikalnych zakładek.

 

Zasady tworzenia opisów produktowych

Przygotowując opisy produktów do sklepu internetowego, należy kierować się pewnymi zasadami dotyczącymi stylu i języka tekstów. Zwróć uwagę na:

Opisy produktów

  • cechy charakterystyczne – nie używaj ogólnych przymiotników, które można użyć do opisania różnych rzeczy (np. modne, wysokiej jakości, popularne). Odnoś się do cech produktu – wykonana ze skóry ekologicznej, nieprzemakalna, lekka torebka,
  • oczekiwania odbiorców – zastanów się, jakich informacji poszukuje Twój klient, np. w przypadku butów do biegania liczy się ich przeznaczenie, materiał, z którego są wykonane i stopień amortyzacji,
  • producencki kod/nr produktu – użytkownicy zdecydowani na zakup określonej rzeczy podczas wyszukiwania nie korzystają z fraz, ale z indywidualnego kodu pochodzącego od producenta. Umieszczając go w opisie produktu, masz szansę dotrzeć do osób będących na ostatnim etapie procesu zakupowego,
  • korzyści – to je musisz eksponować w swoich tekstach. Przekonuj do zakupu, prezentując wartość, którą uzyska klient,
  • słowa kluczowe – umieszczaj je w tekście umiejętnie. Korzystaj np. z fraz nawiązujących do parametrów technicznych – szafka o wysokości 160 cm, bawełniana sukienka do kostek, hamulce Shimano do rowerów miejskich. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić ze słowami kluczowymi – opis ma wszystkim zachęcić klienta do dokonania zakupu,
  • tworzenie prostych, krótkich zdań – nie męcz klienta skomplikowanymi konstrukcjami i zawiłymi zdaniami. Twórz krótkie i proste zdania, dzięki którym łatwiej dotrzesz do użytkownika,
  • nie powielaj tych samych informacji – unikaj pisania o tym samym. Jeśli w krótkim opisie przedstawiłeś główne zastosowania produktu, w dłuższym opisie skup się na innych elementach prezentowanej rzeczy,
  • przekazuj informacje w przejrzystej formie – podziel tekst na sekcje, używaj ikon i grafiki, aby przekazać najistotniejsze punkty oferty.

 

Największe zagrożenie: kopie treści!

Z punktu widzenia pozycjonowania najgorszą praktyką jest kopiowanie opisów produktów ze strony producenta lub z konkurencyjnych serwisów. Google obniża pozycje sklepów, które posiadają zduplikowane treści. Pamiętaj, aby tworzyć własne, autorskie teksty prezentujące sprzedawane przez Ciebie produkty.

 

Optymalizacja opisu produktu pod SEO

Umieszczenie słów kluczowych w treści opisu to nie wszystko, co powinieneś zrobić z punktu widzenia pozycjonowania sklepu internetowego. Zoptymalizuj następujące elementy na karcie produktu:

  • Tytuły / Nazwy produktów – przygotuj je z wykorzystaniem słów kluczowych, którymi posługują się użytkownicy. Każdy produkt powinien mieć indywidualną nazwę obejmującą markę producenta, model i np. cechę wyróżniającą – Buty do biegania Fitsole Nike. Tytuł produktu powinien być oznaczony nagłówkiem H1.
  • Śródtytuły – w dłuższych opisach koniecznie korzystaj ze śródtytułów zawierających odmiany słów kluczowych (nazwy produktu) oznaczanych kolejnymi nagłówkami (H2, H3). Tekst zostanie podzielony na sekcje, użytkownik zdecydowane łatwiej się w nim odnajdzie, a przy okazji wyszukiwarka będzie wiedziała, które elementy treści są ważniejsze.
  • Atrybuty alt w grafice – koniecznie uzupełniaj atrybut alt w zdjęciach znajdujących się na stronie. Możesz tam przemycić dodatkowe słowa kluczowe, a przede wszystkim poinformujesz wyszukiwarkę, co znajduje się na obrazie.

 

Pisz teksty dla użytkowników, ale nie zapomnij o wyszukiwarce!

Prowadzenie skutecznych opisów produktów stanowi duże wyzwanie. Z jednej strony należy spojrzeć na produkt oczami użytkownika i opisać te elementy oferty, które przekonają do dokonania zakupu. Z drugiej strony nie można pominąć wymagań wyszukiwarki Google i uwzględnić na karcie produktu słowa kluczowe. Nie zapomnij także o dodatkowych opisach wzbogacających content strony oraz zaspokajających potrzeby informacyjne wymagających klientów.

Również na naszym blogu
Najnowsze wpisy
Przekierowanie 301, 302 i tag rel canonical pomagają w kierowaniu użytkowników i robotów...
Lokalni przewodnicy to program, który dzięki zaangażowaniu i aktywności użytkowników ma przyczynić...
Jakich jest 7 grzechów głównych serwisów? Poznajcie najczęstsze błędy stron internetowych...
Reklamodawcy mają dostęp do nowego panelu AdWords. W nowym narzędziu pojawiły się nowe funkcje,...
Mapy ciepła to sposób obrazowania zachowania użytkowników na stronie internetowej. Dzięki nim można...