Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie
11.07.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Jak otworzyć sklep internetowy? Droga do własnej działalności w e-commerce!

Jak otworzyć sklep internetowy? Droga do własnej działalności w e-commerce!

W erze gwałtownego rozwoju branży e-commerce z dnia na dzień pojawiają się nowe sklepy internetowe. Prawdopodobnie jest to jeden z najprostszych modeli biznesowych pozwalający na szybkie rozpoczęcie sprzedaży i zaspakajanie potrzeb klientów. Zakupy internetowe są wygodne: wiele z nas woli przejrzeć kilka stron internetowych, poczytać opisy produktów, obejrzeć zdjęcia, niż jechać do sklepu i szukać danego produktu na półce. Czy dynamiczny rozwój handlu elektronicznego to odpowiednia chwila, by założyć własny sklep internetowy? Bariery wejścia nie należą do najmniejszych, ale warto zaryzykować, jeśli można odnieść sukces. W poniższym tekście postaram się odpowiedzieć, jak otworzyć sklep internetowy krok po kroku.

Pomysł na biznes kluczem do sukcesu

Przemyślany plan działania to podstawa prowadzenia biznesu zarówno w przypadku sklepów internetowych, jak i tradycyjnych działalności gospodarczych. Dlatego musimy odpowiedzieć sobie na pytanie – czym ma się zajmować nasz e-sklep? Wybranie profilu działalności oraz zyskanie odpowiedniej wiedzy na temat produktów jest konieczne, by prowadzić własny sklep internetowy.

Kolejnym kluczowym elementem planowania jest oszacowanie wielkości przyszłego sklepu w celu określenia zasobów, które będą potrzebne do prowadzenia sprzedaży. Następny krok stanowi analiza konkurencji. E-commerce to konkurencyjna branża – możemy rywalizować z przedsiębiorcami z każdego zakątka Polski, a nawet Europy czy świata. Poznanie konkurencji pozwoli ocenić szanse na przebicie się przed obecnych liderów albo dostarczy wskazówek, jak dostosować ofertę i platformę sprzedażową do warunków panujących w sieci.

Bardzo ważne jest, aby zdefiniować grupę docelową. Ciężko prowadzić biznes spełniający potrzeby wszystkich użytkowników. Określenie cech i oczekiwań klientów ułatwi tworzenie oferty oraz wspomoże późniejsze działania promocyjne. Warto sprawdzić konkurencję oraz przejrzeć fora i social media. Tam znajdziemy mnóstwo informacji, które mogą okazać się bezcenne podczas segmentacji rynku.

Działalność gospodarcza również przy sklepie internetowym

Chcąc prowadzić własny sklep internetowy i legalnie sprzedawać, musimy posiadać działalność gospodarczą. Forma działalności jest tak naprawdę dowolna i zależy od naszych możliwości i planów rozwoju. Rejestracja przebiega dokładnie tak samo jak w przypadku zakładania stacjonarnego biznesu.

Dopełnienie wszystkich formalności nierzadko stanowi najcięższy etap dla wielu nowych przedsiębiorców. Należy wypełnić wiele druków, załatwić dokumentację w Urzędzie Skarbowym oraz ZUS-ie. Do tego dochodzi założenie konta bankowego oraz uporanie się z kasą fiskalną. Warto zwrócić uwagę na fakt, że osoby posiadające działalność gospodarczą mogą jedynie dokonać zmian w PKD, co pozwoli im na rozpoczęcie przygody z własnym sklepem internetowym.

Regulacje prawne dotyczące prowadzenia sklepów internetowych

Biznes internetowy rządzi się swoimi prawami pod kątem regulacji prawnych. Zamierzając otworzyć własny sklep internetowy, koniecznie trzeba zapoznać się z prawami konsumenta oraz wszystkimi informacjami na temat zawierania umów na odległość lub drogą elektroniczną. Różnice są także dostrzegalne w kwestii reklamacji produktów i odstąpieniu od umowy sprzedaży bez podawania przyczyny.

Bardzo ważną kwestią przy prowadzeniu e-biznesu jest ochrona danych osobowych. Każdy zbiór danych powinien być zarejestrowany w GIODO (Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych). Na stronie internetowej należy zamieścić regulamin, politykę prywatności, informację o plikach cookies. Tak więc w skrócie musimy pamiętać o:

  • Regulaminie sklepu internetowego,
  • Polityce prywatności,
  • Rejestracji w GIODO,
  • Informacji o plikach cookies,
  • Zadbaniu o poprawne przechowywanie danych osobowych,
  • Dostępie do wymaganych formularzy (np. formularz reklamacyjny),
  • Przejrzystym przedstawieniu sposobów płatności, dostawy i zwrotów.

Mówiąc o bezpieczeństwie w sieci, nie możemy zapominać o certyfikacie SSL. Rozwiązanie, które do niedawna było „dodatkiem”, teraz staje się standardem. Protokół HTTPS zabezpieczy poufność przesyłanych danych osobowych. Ma także wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego, ponieważ większość przeglądarek zaczyna wyświetlać strony bez certyfikatu jako niebezpieczne.

Wybór odpowiedniego hostingu oraz domeny

Czas na wybór odpowiedniego hostingu oraz domeny. Tworząc plan otwarcia własnego sklepu internetowego, mamy wiele pomysłów na jego nazwę. Powinna się ona kojarzyć z naszą działalnością oraz być przyjazna użytkownikom. Musimy koniecznie sprawdzić, czy dana domena nie jest już zajęta przez inną firmę oraz czy nie jest łudząco podobna do strony konkurencji (może to przynieść bardzo różne efekty). Pamiętajmy, że domena to pierwsza rzecz, która kojarzy nas z naszym serwisem i tworzy nasz wizerunek w sieci.

Kolejną kwestią jest wybór firmy oferującej hosting. Warto przeszukać sieć i znaleźć kilka przedsiębiorstw świadczących usługi dopasowane do naszego profilu działalności. Po zapoznaniu się ze specyfikacjami technicznymi oferty należy zaznajomić się z opiniami o każdej z firm. Nie kierujmy się wyłącznie ceną, ale bazujmy na researchu, aby zyskać pewność, że dany hostingodawca da nam możliwość otwarcia sklepu internetowego, który bez problemów będzie mógł się rozwijać.

System zarządzania sklepem internetowym – CMS

CMS-y pozwalają na swobodne zarządzanie sklepem internetowym bez znajomości jakichkolwiek języków programowania. W sieci znajdziemy sporo gotowych rozwiązań zarówno płatnych, jak i darmowych. W przypadku małych projektów można rozpocząć przygodę z e-commerce na bezpłatnej platformie, lecz jeżeli budżet pozwala nam na płatne oprogramowanie, warto w nie zainwestować chociażby dla wsparcia technicznego lub ze względu na kwestie bezpieczeństwa. Oferowane są różne modele płatności – np. miesięczny abonament albo jednorazowa opłata roczna.

Mimo dużych możliwości, które dają systemy CMS, przy bardziej rozwiniętych projektach warto mieć przy sobie webmastera, który będzie w stanie zaproponować nam indywidualne rozwiązania. Wsparcie programisty przyda się także podczas wdrażania zaleceń optymalizacyjnych i dostosowywania sklepu do wymogów wyszukiwarki.

Zadbaj o obsługę systemu CMS

 

Warto wybrać system z najbardziej intuicyjnym panelem administracyjnym, który pozwoli na wiele modyfikacji. Jednak dobry CMS to nie wszystko – potrzebna jest stała obsługa sklepu polegająca na:

  • Odpowiadaniu na pytania klientów,
  • Dodawaniu nowych produktów,
  • Aktualizowaniu asortymentu,
  • Konfigurowaniu ustawień platformy sprzedażowej,
  • Zarządzaniu zamówieniami, organizowaniu wysyłki,
  • Rozpatrywaniu zwrotów i reklamacji.

E-biznes potrzebuje ciągłej opieki specjalistów ds. zarzadzania relacjami z klientami oraz ds. obsługi platformy sprzedażowej. Nasza oferta powinna być elastyczna, a to wymaga częstych zmian. Klienci kupują, pytają, dzwonią i piszą – sam CMS niestety nie da odpowiedzi.

Mamy już produkty i co dalej?

Mamy sklep, który posiada bazę produktów, wszystko zostało skonfigurowane, wybraliśmy intuicyjny system zarządzania treścią oraz osobę odpowiedzialną za działanie sklepu. Najwyższy czas, aby rozpocząć współpracę z przedsiębiorstwami przewozowymi oraz pośrednikami płatności. Firmy kurierskie posiadają preferencyjne cenniki dla klientów korporacyjnych, zależne od ilości wysyłanych paczek.

Aby uzyskać jak najwyższą konwersję w postaci ilości wykonanych zakupów, we własnym sklepie internetowym należy uprościć proces zakupowy. Spraw, aby klient w kilku krokach mógł sfinalizować transakcję. Zapewnij zróżnicowane formy płatności. Zaoferuj płatność za pobraniem – podniesie to wiarygodność firmy. Przygotuj prosty formularz zamówienia i nie pytaj o dane, które nie są potrzebne do wysyłki. Udostępnij opcję zakupu bez konieczności posiadania konta w serwisie. Nawet małe udogodnienia mogą sprawić, że będziesz o krok przed konkurencją.

Czy ktoś odwiedzi mój sklep internetowy?

Nie zapominajmy o promocji, otwierając nasz własny sklep internetowy. Obecność w social media umożliwia szybki kontakt z klientami oraz przekazywanie najświeższych informacji. Budowanie społeczności na fanpage’u na Facebooku przynosi wiele korzyści, ale jest to proces długotrwały i wymagający dużego zaangażowania. Widoczność w internecie warto także wzmacniać poprzez pozycjonowanie i kampanie linków sponsorowanych.

Aby nasz sklep internetowy pojawiał się w wynikach wyszukiwania oraz był reklamowany na innych stronach w sieci, warto rozpocząć współpracę z agencją SEO/SEM. Odpowiednia optymalizacja serwisu i płatne reklamy w Google przełożą się na wzrost ilości klientów i zwiększenie sprzedaży.

Czy wiemy, jak otworzyć sklep internetowy? Zdecydowanie tak!

Po przeczytaniu tego artykułu z pewnością każdy wie już, jak wygląda proces zakładania działalności w e-commerce. Pamiętajmy jednak, że branża internetowa zmienia się bardzo dynamicznie, stąd wskazane jest śledzenie zmian i trendów. Nie nastawiajmy się też od razu na wielki sukces. Budowanie wizerunku marki w sieci to długotrwały proces – niech każdy nowy klient będzie krokiem w stronę tworzenia coraz lepszego sklepu internetowego.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt