Spis Treści
Art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawowi, że przedsiębiorcy sprzedający produkty osobom fizycznym są zobowiązani do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych i wystawiania paragonów. To przepis ogólny dotyczący sprzedaży tradycyjnej, jak i online.
W ustępie 8 art. 111 tej ustawy czytamy, że minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia może zwolnić wybranych podatników z obowiązku rejestrowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych. Sięgając do najnowszego rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, dowiadujemy się o zwolnieniach charakterystycznych dla sklepów online. Nie trzeba posiadać kasy fiskalnej i wystawiać paragonów, jeśli:
Rozporządzenie jest pełne zawiłości, regularnie poszczególne zapisy są uaktualniane, więc polecamy konsultację z doradcą podatkowym lub księgową, by potwierdzić możliwość skorzystania ze zwolnienia ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, a co za tym idzie wystawiania paragonów klientom.
Nakreśliliśmy, jakie warunki ogólne trzeba spełnić, aby móc skorzystać ze zwolnienia z wystawiania i przekazywania paragonów klientom. Jak to zastosować w praktyce? Pierwsza i trzecia kropka nie powinny wzbudzać większej wątpliwości – albo te warunki spełniamy, albo nie. Zatrzymajmy się na chwilę natomiast przy kropce nr 2, wyjaśniając, o co tak naprawdę chodzi z formą płatności za towar zakupiony w sprzedaży wysyłkowej.
Skorzystajmy znów z zapisów omawianego wcześniej rozporządzenia. Konkretnie interesuje nas pozycja 36 w dołączonym załączniku.
W powyższym przepisie kluczowe są dla nas 3 informacje:
Czyli jeśli prowadzimy sklep internetowy, klienci opłacają zamówienia bezpośrednio na nasze rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, a dane na przelewie jasno wskazują, za co nastąpiła płatność, nie musimy wystawiać paragonów. W tej kwestii nie ma żadnych wątpliwości. Problem pojawia się, kiedy kupujący w inny sposób opłaca zakupy.
Obecnie bardzo popularne i wygodne stało się korzystanie z systemów pośredniczących w płatnościach. PayU, PayPal, Przelewy24 pozwalają na natychmiastową płatność, co znacznie przyspiesza proces realizacji zamówienia. W tym jednak przypadku pieniądze od klienta nie trafiają bezpośrednio na konto sprzedawcy, więc rodzi się pytanie, czy korzystając z usług pośrednika, można skorzystać ze zwolnienia z wystawiana paragonów? Tak, jeśli zadbamy o kilka szczegółów związanych z ewidencjonowaniem płatności.
Po dopełnieniu powyższych formalności możemy zrezygnować z paragonów.
Jeśli oferujesz klientom możliwość zapłaty za zamówienie podczas odbioru, w tym przypadku również korzystasz z pośrednika płatności – firmy kurierskiej, Poczty Polskiej, InPost. Przy zachowaniu odpowiedniej ewidencji transakcji (otrzymywaniu raportów od pośrednika i prowadzeniu własnych zestawień) można skorzystać ze zwolnienia w wystawianiu paragonów.
Podsumowując, jeśli:
nie musisz dostarczać paragonu kupującemu. To ułatwienie szczególnie dla przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z e-handlem i nie wiedzą, czy ich model biznesowy sprawdzi się i przyniesie spodziewane korzyści.
Przyjrzyjmy się teraz odwrotnej sytuacji, czyli konieczności wystawiania dokumentów sprzedaży podczas zakupów online.
Czyli osoba korzystająca ze zwolnienia z rejestrowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej musi przekazać rachunek lub fakturę tylko wtedy, gdy zażyczy sobie tego nabywca.
Polskie prawo nie jest łatwe w interpretacji, a organy zajmujące się weryfikacją poprawności działania przedsiębiorców nierzadko mają do dyspozycji wiele niejasnych zapisów, pozwalających na nałożenie sankcji. Z tego względu polecamy skonsultować się z dobrym doradcą podatkowym specjalizującym się w sprzedaży online, by nie narazić się na niepotrzebny stres i koszty związane z nałożonymi karami. Takie decyzje najlepiej podejmować przy pełnym wsparciu ekspertów.