Wielu twórców nie ogranicza się tylko do jednej platformy. Im więcej kanałów komunikacji prowadzi influencer, tym większy zasięg może wygenerować swoimi wpisami.
Dlaczego warto nawiązać współpracę z liderem opinii? Korzyści influencer marketingu
Wielu właścicieli niewielkich firm kojarzy influencer marketing z kampaniami o ogromnych budżetach, których nie sposób zmierzyć efektywność biznesową. Współpraca z twórcą nie musi wcale relatywnie dużo kosztować, a korzyści w pełni mogą zrekompensować poniesione wydatki. Do największych zalet współpracy z influencerem zaliczamy:
- Zwiększenie świadomości marki – korzystanie z influencer marketingu pomaga wypromować nowy produkt, usługę albo firmę, która nie jest jeszcze znana szerszemu gronu konsumentów,
- Wzrost zaufania – fani wierzą w rekomendacje twórcy i uważają, że jeśli coś poleca, to robi to autentycznie i z pełnym przekonaniem,
- Dotarcie do nowej grupy docelowej – skuteczny influencer to osoba, której udało się zbudować zaangażowaną społeczność wokół swoich działań prowadzonych przeważnie w social media. Często lider opinii zrzesza bardzo homogeniczne grupy odbiorców, do których trudno byłoby dotrzeć za pomocą „tradycyjnych” form marketingu online.
Poza korzyściami wizerunkowymi promowanie swojej firmy za pośrednictwem aktywnego blogera pomaga wspierać proces pozycjonowania i zwiększania widoczności marki w internecie, co opisaliśmy dogłębnie w poniższym punkcie.
Influencer marketing a SEO
Największą korzyścią ze współpracy z influencerem z punktu widzenia pozycjonowania jest możliwość pozyskiwania wartościowych linków zwrotnych, czyli realizowania strategii link buildingu. Osoba polecająca nasz brand z pewnością nie tylko wymieni nazwę firmy, ale również zamieści odnośnik prowadzący do naszego serwisu. W ten sposób strona zostanie polecona zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarki.
Ustalając warunki współpracy, warto zadbać o sposób umieszczenia linków w treści, czyli:
- Opatrzenie odnośnika atrybutem rel=”follow”,
- Dobranie tematycznego i najlepiej sprzedażowego tekstu linku (anchor textu), pod którym będzie znajdował się odnośnik do strony,
- Wybranie adresu URL prowadzącego do podstrony ofertowej, kontaktowej, landing page’a, gdzie z łatwością użytkownik dokona konwersji.
Nawiązując współpracę z osobą działającą za pośrednictwem mediów społecznościowych, prośmy również o umieszczanie linków we wpisach. Miejmy jednak na uwadze, że w większości będą to odnośniki o atrybucie rel=”nofollow”, mające mniejsze znaczenie dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Oprócz możliwości rozbudowy profilu linków korzystając z influencer marketingu, zyskujemy dostęp do merytorycznego, wartościowego contentu rozwijanego wokół naszej marki. Będzie to wpływało na zwiększenie widoczności brandu w sieci, co w konsekwencji powinno doprowadzić do wzrostu wartościowego ruchu na stronie, zainteresowania ofertą i finalnie poprawy współczynnika konwersji.
Na co zwrócić uwagę, rozpoczynając współpracę z influencerem?
Influencer marketing jako dość młoda forma promocji wciąż kojarzy się z trudnością mierzalności skuteczności kampanii. Nie zawsze bowiem współpraca z kreatywnym twórcą od razu przekłada się na wzrost zakupów w sklepie internetowym; czasem na efekt prowadzonych działań są korzyści wizerunkowe. Aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia, już na etapie wyboru influencera należy wziąć pod uwagę takie kwestie jak:
- Dopasowanie tematyczne treści – sposób, w jaki twórca komunikuje się ze swoimi odbiorcami, musi współgrać z wizerunkiem marki. Jeśli naszymi klientami są prezesi wielkich korporacji, zastanówmy się, zanim nawiążemy współpracę z influencerem tworzącym humorystyczne treści. W tym przypadku potrzebujemy merytorycznego
i eksperckiego contentu, reklamującego nasz profesjonalizm, np. tematycznego bloga prowadzonego przez prawdziwego pasjonata naszej branży, - Statystyki popularności bloga / odwiedzin profilu w mediach społecznościowych – przed rozpoczęciem współpracy warto poprosić blogera o raport z Google Analytics pokazujący liczbę wizyt, czas ich trwania, powracających i nowych użytkowników. W przypadku twórców korzystających z platform społecznościowych z pewnością otrzymamy wybiórcze dane, ponieważ większość portali nie dostarcza rozbudowanych narzędzi analitycznych,
- Charakterystykę grupy docelowej influencera – grupa docelowa lidera opinii powinna wpisywać się w profil naszego klienta. Współpraca z osobą docierającą do użytkowników, którzy ze względu na cechy demograficzne lub odmienne potrzeby życiowe nigdy nie zainteresowaliby się naszymi usługami, nie przyniesie korzyści biznesowych,
- Zaangażowanie odbiorców – liczba użytkowników pozyskanych przez influencera ma duże znaczenie, ale o wiele bardziej istotne jest ich zaangażowanie. Jeśli twórca ma nawet niewielką grupkę fanów, którzy lojalnie i aktywnie podążają za jego podpowiedziami, zyskujemy większą szansę na zainteresowanie ich swoją ofertą,
- Możliwość raportowania efektów współpracy – influencerzy bardzo często korzystają z własnego oprogramowania do mierzenia aktywności użytkowników. Dzięki temu mogą przygotować raport prezentujący efekty współpracy,
- Koszty współpracy – im bardziej znany influencer, tym większy koszt współpracy. Warto poszukiwać również twórców dopiero zyskujących na popularności w branży.
Zastanawiając się nad rozpoczęciem współpracy z danym liderem opinii, warto pamiętać, że w wielu przypadkach działania prowadzone przez tzw. mikroinfluencerów odznaczają się wysoką skutecznością. Mniejsza opłata za tworzone treści, sprecyzowane audytorium, indywidualne podejście do promocji marki najczęściej przemawiają za wyborem niszowego twórcy niż celebryty.
Gdzie poszukiwać influencerów?
- Grupy na Facebooku – influencerzy są obecni na wielu grupach na FB zrzeszających blogerów, youtuberów i instagramerów,
- Raporty i rankingi – warto śledzić najnowsze badania poświęcone branży influencer marketingu. Dzięki raportom poznamy nie tylko najskuteczniejszych liderów opinii, ale również najnowsze trendy, stawki, metody promocji,
- Konkursy dla influencerów – często biorą w nich udział twórcy z ciekawym pomysłem na promocję swojej twórczości, którzy dopiero zaczynają na poważnie współpracować z markami,
- Wydarzenia branżowe – co roku organizowana jest m.in. konferencja See Bloggers, na której pojawiają się najmodniejsi influencerzy realizujący kampanie dla dużych, znanych marek,
- Podobne/proponowane w mediach społecznościowych – oglądając filmy na YouTube albo zdjęcia na Instagramie, trafiamy na konta o podobnej tematyce. Wśród nich można znaleźć influencera do współpracy,
- Platformy do influencer marketingu – portale takie jak WhitePress, Influ.Be, ReachaBlogger ułatwiają znalezienie lidera opinii i nawiązanie z nim kontaktu,
- Wyszukiwarka Google – po wpisaniu np. frazy blog o kosmetykach w wyszukiwarce pojawią się najlepiej zoptymalizowane strony z dużym ruchem organicznym. Tu również znajdziemy osoby gotowe do promocji naszej marki.