Influencer marketing – skuteczne narzędzie marketingowe oparte na user generated content

| czas czytania: 5 min | SEM
influencer marketing narzędzie

Do influencer marketingu przekonuje się coraz więcej właścicieli zarówno małych, jak i dużych firm z różnych branż. Podstawą jego skuteczności jest charyzmatyczny twórca, który potrafi nie tylko zbudować zaangażowaną społeczność, ale również przekonać ją do zakupu subtelnie reklamowanych produktów lub usług. Ta forma reklamy online dodatkowo wspiera proces pozycjonowania strony i generowania konwersji. Czy model promocji oparty o user generated content zawsze przynosi spodziewane efekty? Nie, nie zadziała bez strategicznego podejścia, wyznaczenia celów biznesowych oraz angażowania się we współpracę z influencerem.

Na czym polega influencer marketing?

Influencer marketing to działania polegające na promocji marki przy współpracy z influencerami, czyli osobami mającymi wpływ na decyzje zakupowe pewnej grupy odbiorców. Tzw. liderzy opinii stają się autorytetami w określonej dziedzinie, cieszą się dobrą reputacją i zaufaniem, dlatego polecane przez nich produkty lub usługi traktowane są jako wiarygodna rekomendacja. Lojalni fani z chęcią zaglądają na strony i sklepy internetowe zareklamowane przez influencerów, dokonując na nich konwersji.

popularność influencer marketingu

Popularność influencer marketingu w skali globalnej z roku na rok gwałtownie wzrasta – wg Google Trends obecnie jest to hasło prawie 6,5 razy częściej wyszukiwane niż hasło content marketing. W krajach uznanych za kolebkę SEO, np. w Stanach Zjednoczonych, wciąż poszukuje się nowych sposobów na promocję firm online, z tego powodu coraz częściej wygrywają metody bezpośredniego docierania do użytkowników oparte np. na user generated content. I niestety czysty content marketing zaczyna ustępować miejsca treściom tworzonym przez wpływowych liderów opinii.

Influencerzy – nie tylko celebryci, ale również skuteczni mikrotwórcy

Mówiąc o influencerach, najczęściej mamy na myśli internetowych twórców, którym udało się stworzyć zaangażowaną społeczność. Grupa użytkowników zbudowana wokół medium lidera opinii (bloga lub konta w social media) nie musi być bardzo duża, zdecydowanie większe znaczenie ma poziom aktywności fanów i ich gotowość do testowania rozwiązań polecanych przez influencera.

Platformy komunikacji najczęściej wykorzystywane przez influencerów:

    • Blogi – największą popularnością cieszą się blogi podróżnicze, kulinarne i kosmetyczne oparte o merytoryczne teksty, recenzje, poradniki. Najczęściej wzbogacone są autorskimi zdjęciami oraz filmami wideo,
    • Kanał na YouTube – youtuberzy stanowią najliczniejszą grupę influencerów. Kanały o różnej tematyce, poziomie merytorycznym i przygotowaniu technicznym angażują użytkowników z młodszej oraz starszej grupy wiekowej,
    • Instagram – wykorzystując magię obrazu, trafia przede wszystkim do kobiet, które stanowią ponad 60% wszystkich użytkowników. Fotografie ukazujące stylizacje modowe, kosmetyki, piękne krajobrazy niosą duży potencjał reklamowy,
    • Facebookprowadzenie fanpage’a stanowi dla influencera dodatkowy kanał komunikacji z użytkownikami. Ułatwia nawiązywanie relacji, prowadzenie dyskusji, organizowanie konkursów, informowanie o nowych wpisach,
    • Twitter – platforma na polskim rynku popularna szczególnie wśród publicystów, dziennikarzy, polityków, osób publicznych. Ograniczenia długości postów pozwalają na przygotowanie konkretnych i zwięzłych komunikatów,
    • Snapchat – serwis społecznościowy, na którym najchętniej przebywają nastolatkowie. Idealnie sprawdza się do reklamy natywnej skierowanej do młodej grupy docelowej.
    influencer marketing

    Kwestia Smaku – najpopularniejszy blog kulinarny wg Rankingu Polskich Influencerów 2018

    Wielu twórców nie ogranicza się tylko do jednej platformy. Im więcej kanałów komunikacji prowadzi influencer, tym większy zasięg może wygenerować swoimi wpisami.

    Dlaczego warto nawiązać współpracę z liderem opinii? Korzyści influencer marketingu

    Wielu właścicieli niewielkich firm kojarzy influencer marketing z kampaniami o ogromnych budżetach, których nie sposób zmierzyć efektywność biznesową. Współpraca z twórcą nie musi wcale relatywnie dużo kosztować, a korzyści w pełni mogą zrekompensować poniesione wydatki. Do największych zalet współpracy z influencerem zaliczamy:

    1. Zwiększenie świadomości marki – korzystanie z influencer marketingu pomaga wypromować nowy produkt, usługę albo firmę, która nie jest jeszcze znana szerszemu gronu konsumentów,
    2. Wzrost zaufania – fani wierzą w rekomendacje twórcy i uważają, że jeśli coś poleca, to robi to autentycznie i z pełnym przekonaniem,
    3. Dotarcie do nowej grupy docelowej – skuteczny influencer to osoba, której udało się zbudować zaangażowaną społeczność wokół swoich działań prowadzonych przeważnie w social media. Często lider opinii zrzesza bardzo homogeniczne grupy odbiorców, do których trudno byłoby dotrzeć za pomocą „tradycyjnych” form marketingu online.

    Poza korzyściami wizerunkowymi promowanie swojej firmy za pośrednictwem aktywnego blogera pomaga wspierać proces pozycjonowania i zwiększania widoczności marki w internecie, co opisaliśmy dogłębnie w poniższym punkcie.

    Influencer marketing a SEO

    Największą korzyścią ze współpracy z influencerem z punktu widzenia pozycjonowania jest możliwość pozyskiwania wartościowych linków zwrotnych, czyli realizowania strategii link buildingu. Osoba polecająca nasz brand z pewnością nie tylko wymieni nazwę firmy, ale również zamieści odnośnik prowadzący do naszego serwisu. W ten sposób strona zostanie polecona zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarki.

    Ustalając warunki współpracy, warto zadbać o sposób umieszczenia linków w treści, czyli:

    • Opatrzenie odnośnika atrybutem rel=”follow”,
    • Dobranie tematycznego i najlepiej sprzedażowego tekstu linku (anchor textu), pod którym będzie znajdował się odnośnik do strony,
    • Wybranie adresu URL prowadzącego do podstrony ofertowej, kontaktowej, landing page’a, gdzie z łatwością użytkownik dokona konwersji.

    Nawiązując współpracę z osobą działającą za pośrednictwem mediów społecznościowych, prośmy również o umieszczanie linków we wpisach. Miejmy jednak na uwadze, że w większości będą to odnośniki o atrybucie rel=”nofollow”, mające mniejsze znaczenie dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

    Oprócz możliwości rozbudowy profilu linków korzystając z influencer marketingu, zyskujemy dostęp do merytorycznego, wartościowego contentu rozwijanego wokół naszej marki. Będzie to wpływało na zwiększenie widoczności brandu w sieci, co w konsekwencji powinno doprowadzić do wzrostu wartościowego ruchu na stronie, zainteresowania ofertą i finalnie poprawy współczynnika konwersji.

    Na co zwrócić uwagę, rozpoczynając współpracę z influencerem?

    Influencer marketing jako dość młoda forma promocji wciąż kojarzy się z trudnością mierzalności skuteczności kampanii. Nie zawsze bowiem współpraca z kreatywnym twórcą od razu przekłada się na wzrost zakupów w sklepie internetowym; czasem na efekt prowadzonych działań są korzyści wizerunkowe. Aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia, już na etapie wyboru influencera należy wziąć pod uwagę takie kwestie jak:

    • Dopasowanie tematyczne treści – sposób, w jaki twórca komunikuje się ze swoimi odbiorcami, musi współgrać z wizerunkiem marki.  Jeśli naszymi klientami są prezesi wielkich korporacji, zastanówmy się, zanim nawiążemy współpracę z influencerem tworzącym humorystyczne treści. W tym przypadku potrzebujemy merytorycznego
      i eksperckiego contentu, reklamującego nasz profesjonalizm, np. tematycznego bloga prowadzonego przez prawdziwego pasjonata naszej branży,
    • Statystyki popularności bloga / odwiedzin profilu w mediach społecznościowych – przed rozpoczęciem współpracy warto poprosić blogera o raport z Google Analytics pokazujący liczbę wizyt, czas ich trwania, powracających i nowych użytkowników. W przypadku twórców korzystających z platform społecznościowych z pewnością otrzymamy wybiórcze dane, ponieważ większość portali nie dostarcza rozbudowanych narzędzi analitycznych,
    • Charakterystykę grupy docelowej influencera – grupa docelowa lidera opinii powinna wpisywać się w profil naszego klienta. Współpraca z osobą docierającą do użytkowników, którzy ze względu na cechy demograficzne lub odmienne potrzeby życiowe nigdy nie zainteresowaliby się naszymi usługami, nie przyniesie korzyści biznesowych,
    • Zaangażowanie odbiorców – liczba użytkowników pozyskanych przez influencera ma duże znaczenie, ale o wiele bardziej istotne jest ich zaangażowanie. Jeśli twórca ma nawet niewielką grupkę fanów, którzy lojalnie i aktywnie podążają za jego podpowiedziami, zyskujemy większą szansę na zainteresowanie ich swoją ofertą,
    • Możliwość raportowania efektów współpracy – influencerzy bardzo często korzystają z własnego oprogramowania do mierzenia aktywności użytkowników. Dzięki temu mogą przygotować raport prezentujący efekty współpracy,
    • Koszty współpracy – im bardziej znany influencer, tym większy koszt współpracy. Warto poszukiwać również twórców dopiero zyskujących na popularności w branży.

    Zastanawiając się nad rozpoczęciem współpracy z danym liderem opinii, warto pamiętać, że w wielu przypadkach działania prowadzone przez tzw. mikroinfluencerów odznaczają się wysoką skutecznością. Mniejsza opłata za tworzone treści, sprecyzowane audytorium, indywidualne podejście do promocji marki najczęściej przemawiają za wyborem niszowego twórcy niż celebryty.

    Gdzie poszukiwać influencerów?

    • Grupy na Facebooku – influencerzy są obecni na wielu grupach na FB zrzeszających blogerów, youtuberów i instagramerów,
    • Raporty i rankingi – warto śledzić najnowsze badania poświęcone branży influencer marketingu. Dzięki raportom poznamy nie tylko najskuteczniejszych liderów opinii, ale również najnowsze trendy, stawki, metody promocji,
    • Konkursy dla influencerów – często biorą w nich udział twórcy z ciekawym pomysłem na promocję swojej twórczości, którzy dopiero zaczynają na poważnie współpracować z markami,
    • Wydarzenia branżowe – co roku organizowana jest m.in. konferencja See Bloggers, na której pojawiają się najmodniejsi influencerzy realizujący kampanie dla dużych, znanych marek,
    • Podobne/proponowane w mediach społecznościowych – oglądając filmy na YouTube albo zdjęcia na Instagramie, trafiamy na konta o podobnej tematyce. Wśród nich można znaleźć influencera do współpracy,
    • Platformy do influencer marketingu – portale takie jak WhitePress, Influ.Be, ReachaBlogger ułatwiają znalezienie lidera opinii i nawiązanie z nim kontaktu,
    • Wyszukiwarka Google – po wpisaniu np. frazy blog o kosmetykach w wyszukiwarce pojawią się najlepiej zoptymalizowane strony z dużym ruchem organicznym. Tu również znajdziemy osoby gotowe do promocji naszej marki.
    ranking Youtuberów

    TOP5 najpopularniejszych Youtuberów wg Rankingu Polskich Influencerów 2018

    Koszty influencer marketingu

    O kosztach współpracy z internetowymi twórcami można mówić wiele. Wszystko zależy od zasięgu, medium, formy promocji oraz popularności danego lidera opinii. Spójrzmy na wyniki branżowych badań, aby zorientować się, na jakie wydatki należy się przygotować.

    Zarobki blogerów w zależności od wielkości blogów mierzonych ilością PV (odsłon/miesiąc)

    zarobki blogerów

    Źródło: Ile zarabiają blogerzy?, badanie BLOGmedia 2017

    Stawki najmniejszych blogerów za publikację postów zaczynają się od 241 zł. Jeśli reklamodawca chce rozliczać się barterowo, wartość takiego wynagrodzenia wycenia się na ok. 168 zł. Z kolei za zamieszczenie postu w mediach społecznościowych należy zapłacić 131 zł. Im większy wolumen ruchu na stronie, tym więcej trzeba zapłacić za współpracę – stawki przekraczają nawet 3,5 tys. zł za realizację jednego artykułu sponsorowanego. Warto też zwrócić uwagę, że najpopularniejsi blogerzy nie przyjmują wynagrodzenia barterowego.

    zarobki Youtuberów

    Źródło: Ile zarabiają polscy YouTuberzy? Raport APYnews 2017

    Youtuberzy wyceniają swoją pracę ze względu na liczbę subskrypcji – im więcej fanów zgromadzi dany vloger, tym większej kwoty za współpracę oczekuje. Według badania przeprowadzonego przez APYnews średnie minimalne wynagrodzenie za jednorazową współpracę z daną marką wynosi 1475 zł. Niestety twórcy raportu nie przedstawili, jakie działania podejmuje dany lider opinii w ramach umowy z reklamodawcą.

    Jak widzimy, wydatki poniesione na influencer marketing mogą być naprawdę ogromne. Na początku swojej przygody z influencerami warto poszukiwać mniej popularnych twórców, aktywnie trafiających do swojej grupy odbiorców, która idealnie wpisuje się w profil naszego klienta.

    Przetestuj, czy influencer marketing sprawdzi się w Twojej firmie

    Influencer marketing to wciąż młode narzędzie promocji, które zyskuje na popularności ze względu na swoją skuteczność. Konsumenci stają się odporni na tradycyjną formę internetowej reklamy, z łatwością rozpoznają artykuły sponsorowane, pomijają banery, reklamy w skrzynce pocztowej i wpisy sponsorowane na portalach społecznościowych. Zaufaniem obdarzają szczerych, autentycznych oraz wiarygodnych twórców, których działania są zbieżne z ich systemem wartości. A to stwarza doskonałą okazję do promocji marki poprzez współpracę z influencerami.