Pozycjonowanie w Google Maps i optymalizacja wizytówki Google Moja Firma - Blog Artefakt

Pozycjonowanie w Google Maps, czyli optymalizacja wizytówki Google Moja Firma

08.11.2017 / SEO
Artefakt Google Maps

Wyniki organiczne, linki sponsorowane, wideo, grafiki, zakupy, mapy – lista rodzajów wyników wyszukiwania jest dość długa. W zależności od typu zapytania Google stara się przedstawić odpowiedzi w formie, która będzie najbardziej przystępna dla użytkowników. Dziś przyjrzymy się dokładniej mapom. Na czym polega pozycjonowanie w Google Maps? Czy jest skuteczne? Co zrobić, by znaleźć się na pierwszym miejscu i zyskać szansę na ekspansję poza własne podwórko? Zacznijmy jednak od początku.

 

Spis treści:

Dla jakich typów działalności obecność w Google Maps ma szczególne znaczenie?
Bez konta Google ani rusz
Jak założyć wizytówkę w Google Maps?
Google Moja Firma – kod weryfikacyjny
Edycja wizytówki Google Moja Firma
Dodatkowa optymalizacja wizytówki w Google Moja Firma
Nowości w Google Moja Firma, o których warto wiedzieć
Wiek wizytówki Google Maps ma znaczenie!
Zarządzanie wizytówką w Google Maps

 

Dla jakich typów działalności obecność w Google Maps ma szczególne znaczenie?

Dla wszystkich! Nie przeprowadzono badań wskazujących na korelację typu działalności biznesowej z liczbą kliknięć w wyniki na mapach. Istnieją jednak branże, które same nasuwają się na myśl w związku z wizytówkami w Google Moja Firma – fryzjer, kosmetyczka, restauracja, mechanik, hotel, taxi. Cecha wspólna tych działalności? Zbliżone ceny i zakres usług w obrębie branży, brak konieczności szczegółowego analizowania oferty a przede wszystkim prowadzenie biznesu na lokalnym rynku w pobliżu miejsca naszej aktualnej lokalizacji.

pozycjonowanie lokalne

Każdy przedsiębiorca, który posiada fizyczną siedzibę, sklep lub biuro, powinien dążyć do topowych pozycji w Google Maps. Obecność na mapie to doskonała szansa na promocję dla firm, które np. nie posiadają wystarczająco atrakcyjnej i dobrze zoptymalizowanej strony internetowej. Wystarczy zastosować  się do kilku prostych zasad, by zwiększyć widoczność prowadzonego biznesu na mapach Google.

 

Bez konta Google ani rusz

Absolutną podstawą jest posiadanie konta Google, na którym założymy wizytówkę firmy. To oczywista kwestia, ale nawet przy tak podstawnym działaniu możemy zadbać o pewne szczegóły. Dobrze jest „powiązać” konto Google zarówno z naszą stroną internetową, jak i z samą działalnością. Zakładając konto, nazwijmy je adekwatnie do nazwy naszego przedsiębiorstwa, zaimplementujemy na tym samym koncie moduły Google Analytics i Google Search Console.

Aby założyć konto Google, wystarczy wejść link: https://accounts.google.com/ i postępować zgodnie z instrukcjami.

 

Jak założyć wizytówkę w Google Maps?

Po założeniu konta możemy przejść do rejestracji wizytówki w Google Moja Firma. W tym celu należy przejść na stronę: https://www.google.com/business/ i postępować zgodnie ze wskazówkami kreatora.

uzupełnienie GMF

Nazwa firmy

Podajmy pełną, a przede wszystkim prawdziwą nazwę firmy. Choć Google w nazwie wizytówki dopuszcza dodawanie fraz wskazujących na profil naszej działalności, bądźmy jednak ostrożni – nie nadużywajmy słów kluczowych. Umieścimy jedną frazę najlepiej oddającą zakres świadczonych usług. Unikajmy dodawania fraz z lokalizacjami (np. Niezły look studio fryzur Wrocław) w tytule strony Google Moja Firma.

Dane adresowe (kraj, ulica, kod, miasto)

Podajmy rzeczywisty adres naszej siedziby. Pamiętajmy, że na adres, który wskażemy, Google wyśle drogą pocztową kartkę z kodem weryfikacyjnym. Bez pinu wizytówka nie zostanie zweryfikowana, a co za tym idzie nie będzie wyświetlana w mapach Google.

Główny telefon firmowy

W tej rubryce w pierwszej kolejności zalecamy podać telefon stacjonarny (jeśli go posiadamy).

Kategoria

Wskażmy kategorię główną (na późniejszym etapie będziemy mogli dodać również kategorie dodatkowe) odpowiadającą profilowi działalności. Niestety nie mamy pełnej dowolności. Nie możemy ustanowić własnej kategorii, a jedynie wybrać coś z listy. W przypadku niszowych branż rodzi to pewne problemy, ponieważ ciężko w takim przypadku dokładnie dopasować profil działalności do kategorii. Jeżeli nie mamy pewności, co powinniśmy wybrać, sprawdźmy profile Google Maps naszej konkurencji.

Witryna

W tym miejscu podajmy adres URL naszej strony internetowej – np. z www lub bez www.

Dostarczam produkty i świadczę usługi u klientów

Jest to bardzo ważny element naszego formularza. Na tym etapie decydujemy, czy adres naszej wizytówki Google Maps będzie widoczny dla użytkowników Google, czy też nie. Jeśli zaznaczymy, że świadczymy usługi u klientów i jednocześnie nie obsługujemy ich w siedzibie firmy (o to zostaniemy zapytani w kolejnym oknie kreatora), to nasz adres nie będzie widoczny. Kiedy takie rozwiązanie jest zasadne? W naszej opinii wyłącznie wtedy, gdy nie chcemy, aby nasi klienci znali adres naszej siedziby albo miejsca zarejestrowania działalności gospodarczej. Tego typu rozwiązanie jest w pełni zrozumiałe dla niektórych zawodów takich jak: projektanci wnętrz, kominiarze, położne – a więc branż, które nie wymagają podejmowania klientów we własnym biurze.

Oczywiście możemy zastosować rozwiązanie łączące oba te przypadki – a więc w pierwszym oknie zaznaczamy, że świadczymy usługi u klientów, a w drugim, że jednocześnie obsługujemy ich pod adresem firmy.

edycja Google Moja Firma

Jak wcześniej wspomniano, jeśli zaznaczymy, że świadczymy usługi u klientów, kreator tworzenia wizytówki przeniesie nas do kolejnego okna.

Na tym etapie wybieramy zakres terytorialny, na którym prowadzimy działalność. Możemy podać konkretne miasto, region, kod pocztowy lub po prostu wskazać, w jakim promieniu od naszej siedziby świadczymy usługi albo dostarczamy nasze produkty.

Przykładem takiej optymalizacji jest wizytówka Google Moja Firma firmy Orion Technology z Kielc, która jest dyspozycyjna dla klientów na terenie całej Polski.

Dobrze zoptymalizowana wizytówka

Który wariant ma najlepszy wpływ na pozycje w Google Maps? To zależy, co chcemy osiągnąć. Z punktu widzenia SEO najbardziej racjonalnym działaniem będzie:

  • ujawnianie adresu firmy na wizytówce,
  • określanie wąskiego zakresu terytorialnego,
  • pokrycie zakresu terytorialnego na wizytówce z fizyczną siedzibą firmy i jej geograficznym obszarem.

Dlaczego? Wyobraźmy sobie sytuację, że doradca finansowy z Wrocławia jako zakres swojej działalności zaznacza całe województwo dolnośląskie. Jaka jest szansa, że na zapytanie internauty z Jeleniej Góry wyświetli się na mapie oferta z Wrocławia? Raczej znikoma. Jeśli dołożymy wnioski z obserwacji, że wizytówki z pełnymi danymi adresowymi są wyświetlane wyżej i częściej w mapkach, to odpowiedź będzie jednoznaczna – lepsze rozwiązanie to ujawnienie pełnych danych adresowych.

Google Moja Firma – kod weryfikacyjny

W kolejnym etapie tworzenia wizytówki Google Moja Firma zostaniemy poproszeni o potwierdzenie danych, a następnie przejdziemy do wyboru formy dostarczenia kodu weryfikacyjnego.

kod weryfikacyjny

Uwaga! Wybór sposobu dostarczenia kodu weryfikacyjnego będziemy mieli tylko wtedy, gdy nasza firma jest już rozpoznawana i w jakiś sposób zweryfikowana przez Google (np. jeśli Google rozpoznaje nasz telefon stacjonarny). W zdecydowanej  większości przypadków jedyną drogą weryfikacji jest doręczenie kodu PIN drogą pocztową. Kod dotrze w ciągu 2-3 tygodni i jest ważny tylko 30 dni.

Kod weryfikacyjny do wizytówki Google łatwo przeoczyć w gąszczu innych przesyłek lub reklam.

pin Google Maps

Kartka z kodem weryfikacyjnym do Google Moja Firma – strona 1

pin weryfikacyjny Google Maps

Kartka z kodem weryfikacyjnym do Google Moja Firma – strona 2

Edycja wizytówki Google Moja Firma

W kolejnym kroku zostaniemy przeniesieni do naszego konta Gogole Moja Firma. Aby dokończyć uzupełnianie profilu należy przejść do sekcji edycji Edytuj.

Edycja Google Moja Firma

Na co zwrócić szczególną uwagę?

Wypełnijmy kategorie dodatkowe

 

Kategorie w Google Maps

Dodajmy godziny, w których pracuje nasza firma

 

uzupełnianie informacji w google moja firma

Możemy również określić niestandardowe godziny pracy. Opcja ta pozwala na przekazanie naszym klientom, w jakich godzinach pracujemy np. podczas świąt i dni wolnych.

Dodajmy zdjęcia

 

zdjecia Google Maps

Prześlijmy jak największą ilość zdjęć. Fotografie zamieszczajmy w różnych zakładach – np. zdjęcia z zewnątrz, wewnątrz itd. Dodajmy fotografie prezentujące pracowników, siedzibę lub obrazujące przebieg pracy. Nie zapomnijmy o wybraniu zdjęcia profilowego i na okładkę.

Dodatkowa optymalizacja wizytówki w Google Moja Firma

Oprócz podstawowych działań związanych z poprawnym uzupełnieniem profilu w Google Moja Firma możemy wykonać kilka dodatkowych działań, które mogą poprawić pozycję w Google Maps.

Zdobywanie opinii od klientów i odpowiadanie na nie w imieniu firmy

Warto zadbać o to, aby klienci wystawiali opinie i przyznawali oceny naszej firmie. Wizytówka zyska na atrakcyjności wizualnej, kiedy pojawią się obok niej charakterystyczne, kolorowe gwiazdki, a wiarygodność marki wzrośnie. W przypadku gdy średnia ocen będzie wysoka, zyskamy dodatkową szansę na zachęcenie klientów do skorzystania z naszych usług. Warto również odpowiadać na opinie z oficjalnego konta firmowego. Odnośmy się do wypowiedzi klienta i starajmy się na bieżąco reagować na recenzje. Nie odpisujmy na wszystkie opinie w jeden dzień. Im krótszy czas odpowiedzi, tym lepiej.

Opinie Google Moja Firma

Oceny firm dokonywane przez użytkowników zyskują na popularności. Zachęca do tego sam Google, który wprowadził usługę Lokalni Przewodnicy Google. Oprócz opinii użytkownicy mogą dodawać zdjęcia oraz filmy.

przesyłanie zdjęć do Google Moja Firma

Aby przesłać zdjęcie, użytkownik musi być zalogowany na koncie Google. Po kliknięciu przycisku Dodaj opinię w wizytówce Google Maps pojawi się opcja wgrania zdjęć z komputera lub z usługi Google Dysk. W przypadku korzystania z urządzenia mobilnego istnieje możliwość przesłania fotografii od razu po jej wykonaniu.

Z kolei maksymalnie 30 sekundowe filmy można załadować jedynie za pomocą smartfona lub tabletu z Androidem. Google radzi, aby przygotowane wideo prezentowało wnętrze i zewnętrze lokalu firmy, produkty, sposób wykonywania usługi lub naszą wideoopinię. Użytkownicy nie powinni nagrywać twarzy innych osób lub pokazywać danych wrażliwych widocznych znajdujących się np. na dokumentach, tablicach rejestracyjnych, laptopach itp.

Jeśli zauważysz na swojej wizytówce Google Maps zdjęcie, które nie pokazuje Twojego lokalu, możesz zgłosić prośbę o jego usunięcie. Poczekaj kilka dni na rozpatrzenie swojego wniosku. Reaguj szybko na niewłaściwe fotografie, aby nie wprowadzać klientów w błąd.

Osadzenie mapki na stronie internetowej

Kolejny istotny element to osadzenie mapki na stronie internetowej. Najczęściej spotykamy się z sytuacją, w której mapka widnieje w zakładce kontakt. Innym zalecanym rozwiązaniem jest dodawanie mapki z sitewida lub na stronie głównej. W przypadku gdy nasza firma ma kilka lokalizacji, dodawajmy mapki do podstron, na których znajduje się oferta z danego miasta/regionu.

W jaki sposób osadzić mapkę na stronie internetowej?

Wystarczy odszukać naszą firmę na mapach Google. Kiedy już znajdziemy wizytówkę, należy wybrać opcję Udostępnij. W nowo otwartym okienku wybieramy  Umieść mapę, kopiujemy wygenerowany kod HTML i implementujemy mapę w zakładce kontakt w naszym serwisie. Gotowe.

implementacja mapy na stronie internetowej

Częstym błędem jest implementowanie mapki wskazującej jedynie na współrzędne geograficzne danego miejsca. Mapka musi pokazywać wizytówkę firmy.

Przykład poprawnie zaimplementowanej mapy:

zaimplementowana mapa Google

Inne sposoby powiązania wizytówki ze stroną internetową

Dodatkowym sposobem na powiązanie wizytówki Google Moja Firma jest wykorzystanie atrybutu rel=”publisher”. W tym celu w pierwszej kolejności musimy skopiować adres URL profilu naszej firmy na Google Plus i zaimplementować go w sekcji <head> strony.

Przykład poprawnie skonstruowanego kodu do wklejenia:

<link href=”https://plus.google.com/+ArtefaktPlWroclaw” rel=”publisher”/>

Zgodność danych adresowych i brak duplikacji

Bardzo ważne jest, aby unikać sytuacji, w której nasza firma będzie pojawiała się w internecie pod różnymi adresami. Taki problem wystąpi np. podczas zmiany fizycznej siedziby. Przenosząc się pod nowy adres, pamiętajmy, aby zaktualizować dane nie tylko na wizytówce Google Moja Firma, ale także na wszystkich agregatorach danych adresowych jak Panorama Firm.

Unikajmy również duplikowania i zakładania kilku takich samych wizytówek.

Konto firmowe Google Plus – warto je prowadzić

Konto firmy na platformie Google Plus to doskonały sposób na komunikację z klientami, ale i szansa na wyższe pozycje na mapach Google. Profil G+ tworzony jest automatycznie podczas zakładania Google Moja Firma, a rozwijanie i prowadzenie Google + prawdopodobnie przekłada się na pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Poza regularnym publikowaniem postów warto uzupełnić profil o treść – możemy zamieścić ją w dwóch wyznaczonych do tego miejscach:

  • Polu przeznaczonego na opis historii naszej firmy

historia Google Maps

  • Drugim polu tekstowym widocznym pod nazwą firmyMożna je uzupełnić w zakładce edycja:

Edycja danych w GMF

Uzupełniając profil o treść, pamiętajmy, że muszą być one w pełni unikalne. Nie kopiujmy tekstów ze strony internetowej lub portali społecznościowych. Takie działanie może być szkodliwe zarówno dla wizytówki, jak i samego serwisu. Rozsądnie zamieszczajmy słowa kluczowe w treści. Ograniczmy się wyłącznie do najbardziej istotnych!

Nowości w Google Moja Firma, o których warto wiedzieć

Google nieustannie zaskakuje nas nowymi funkcjonalnościami oraz stale rozwija zakres swoich usług. Chcąc osiągać jak najwyższe pozycje na mapach, warto na bieżąco śledzić poczynania giganta z Mountain View.

Google Post w wizytówce Google Moja Firma

W ostatnim czasie Google uruchomiło możliwość dodawania wpisów publikowanych przez właścicieli na kontach Google Moja Firma. Na czym to polega? Można zamieścić post z dodatkowymi informacjami, które pokażą się na wizytówce w wynikach wyszukiwania lub Google Maps. W ten sposób powiadomimy klientów o aktualnych promocjach, nowościach, wydarzeniach . Dodatkowo każdy wpis może zostać opatrzony zdjęciem, które podnosi atrakcyjność i przykuwa uwagę.

Kreator stron internetowych w Google Moja Firma

Właściciele kont Google Moja Firma mogą skorzystać z darmowego kreatora i przygotować prostą stronę internetową typu one page na domenie business.site (na przykład: http://hotel-wroclaw.business.site/). Cześć informacji takich jak adres, godziny otwarcia oraz nazwa firmy zaciągną się automatycznie z wizytówki. Istnieje możliwość dodania opisu, zdjęć, a nawet linka odsyłającego np. do oficjalnego serwisu. Kreator skierowany jest przede wszystkim do przedsiębiorców, którzy nie posiadają własnej domeny i docierają do klientów za pośrednictwem GMF.

Inna branża, inne formy wyników

Google modyfikuje również sposób wyświetlania wyników na mapach dla niektórych branż. Przykładowo hotele korzystające z usług popularnych serwisów rezerwacyjnych zamiast „pinezek” na mapie zaznaczone będą prostokątem z ceną. Opcja pojawia się w przypadku obiektów, które korzystają z systemów rezerwacyjnych, np. Booking.com.

Hotele Google Maps

Wiek wizytówki Google Maps ma znaczenie!

Na zakończenie warto dodać, że częste modyfikacje związane z adresem albo samą nazwą wizytówki nie są wskazane. Dlaczego? Z naszych obserwacji wynika, że modyfikacja nazwy, adresu i kategorii powoduje, że „historia” konta Google Moja Firma jest resetowana. Zauważamy, że „stare” wizytówki osiągają lepsze pozycje na mapach. Dlatego zakładając profil dokładnie przemyślmy, co chcemy zamieścić i sprawdźmy, czy nasza firma nie została oznaczona przez Google „automatycznie”. W takim przypadku wystarczy kliknąć w przycisk Jesteś właścicielem tej firmy?, aby przejąć kontrolę nad wizytówką. Wymagana będzie weryfikacja z reguły przy pomocy kartki pocztowej, ale jeżeli został podany stacjonarny numer telefonu lub strona internetowa, do której mamy zweryfikowane GSC, mamy szansę uzyskać dostępy od ręki.

wizytówka Google Maps

Zarządzanie wizytówką w Google Maps

Samo założenie wizytówki to za mało. Ponieważ Lokalni przewodnicy i klienci mogą w bardzo prosty sposób nanosić zmiany na naszej wizytówce, należy często monitorować panel zarządzania firmą w GMF. Unikniemy przez to przykrych niespodzianek (np. gdy ktoś oznaczy naszą firmę jako zamkniętą na stałe), ale też będziemy mogli liczyć na dodatkowe atrybuty pod naszą firmą jak płatność kartą, podjazd dla niepełnosprawnych, których nie można dodać samodzielnie.

nadawanie uprawnień GMF

Ważną funkcją w Google Moja Firma jest też możliwość nadania uprawnień dla innych osób do zarządzania naszą wizytówką. Uprawnienia typu menedżer pozwalają np. agencji interaktywnej na prowadzenie modyfikacji na wizytówce i Google+ w ograniczonym zakresie, pozostawiając kluczowe funkcje (usuwanie, nadawanie uprawnień) pod kontrolą właściciela.

Podsumowanie

Pozycjonowanie w Google Maps jest stosunkowo proste. Wystarczy zastosować się do kilku wskazówek, by znacząco zwiększyć szansę firmy na zaistnienie na lokalnym rynku. W odróżnieniu od właściwego pozycjonowania stron internetowych osiągnięcie sukcesu może odbyć się znacznie mniejszym nakładem pracy. GMF jest też alternatywą dla mikroprzedsiębiorców, którzy nie mają swojej strony internetowej, a chcą zaistnieć w wyszukiwarce i na Mapach Google.

Również na naszym blogu
Najnowsze wpisy
Przekierowanie 301, 302 i tag rel canonical pomagają w kierowaniu użytkowników i robotów...
Lokalni przewodnicy to program, który dzięki zaangażowaniu i aktywności użytkowników ma przyczynić...
Jakich jest 7 grzechów głównych serwisów? Poznajcie najczęstsze błędy stron internetowych...
Reklamodawcy mają dostęp do nowego panelu AdWords. W nowym narzędziu pojawiły się nowe funkcje,...
Mapy ciepła to sposób obrazowania zachowania użytkowników na stronie internetowej. Dzięki nim można...