Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
22.11.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Oceniaj, odpowiadaj na pytania i dziel się informacjami – zostań lokalnym przewodnikiem Google

Oceniaj, odpowiadaj na pytania i dziel się informacjami – zostań lokalnym przewodnikiem Google

Lokalni przewodnicy Google, bo tak nazywa się nowa, globalna społeczność zbudowana wokół wyszukiwarki giganta z Mountain View, pomagają przybliżać i odkrywać otaczający nas świat. W zamian za dzielenie się informacjami z innymi użytkownikami otrzymamy wiele korzyści. Jakich? O tym za chwilę.

 

Kto może zostać lokalnym przewodnikiem Google?

Z programu Lokalni przewodnicy możemy korzystać we wszystkich miejscach, w których dostępna jest usługa Google Maps. Aktualnie skorzystamy z usługi Google Maps  w ponad 40 krajach i językach, w tym w Polsce. Aby zostać lokalnym przewodnikiem, wystarczy mieć aktywne konto Google, ukończone 18 lat i korzystać z aplikacji jako osoba prywatna. Google zastrzega, że wkład firm i stron firm nie będzie w żaden sposób wliczany do poziomu ani korzyści Lokalnego przewodnika. Pełną informację na temat warunków korzystania z programu znajdziesz pod adresem: https://www.google.com/local/guides/rules/.

 

Uwaga na firmę o nazwie Lokalni Przewodnicy!

Na polskim rynku funkcjonuje przedsiębiorstwo o nazwie Lokalni Przewodnicy. Jest to podmiot niezwiązany z Google, prowadzący niezależną działalność gospodarczą. Firma oferuje m.in. płatną usługę obecności w Google Maps. Należy pamiętać, że Google nie pobiera opłat za założenie i utrzymanie wizytówki Google Moja Firma, więc każdy przedsiębiorca może samodzielnie i bez ponoszenia kosztów utworzyć konto w usłudze i stać się widocznym na mapach. Przestrzegamy przed tego typu działaniami, których ostatnio jest coraz więcej na naszym rodzimym rynku.

 

Lokalny przewodnik, czyli kto?

No dobrze, ale kim jest lokalny przewodnik i po co to wszystko? Głównym celem programu jest nadanie „ludzkiego wymiaru” Mapom Google. Zachęcenie użytkowników do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i odpowiadanie na pytania innych internautów nadało aplikacji nowego charakteru. Informacje gromadzone dzięki Lokalnym przewodnikom pomagają użytkownikom z całego świata podejmować na bieżąco przemyślane decyzje. Google sugeruje, aby opisy i recenzje zamieszczane w ramach Lokalnych przewodników były unikalne, szczegółowe i nieoczywiste. Dodawanie ogólnikowych i powtarzających się komentarzy nie przynosi dla programu wartości dodanej. Google idzie nawet o krok dalej i zapowiada, że lokalni przewodnicy, którzy będą zamieszczać identyczne opinie o różnych lokalizacjach, zostaną automatycznie usunięci z programu. Google nakłania do pisania recenzji, ale i sam zadaje pytania…

 

W jakich sytuacjach Google najczęściej poprosi nas o pomoc?

Najwięcej pytań do Lokalnych przewodników kierowanych jest przy okazji odwiedzania przez nich lokali i punktów gastronomicznych – kawiarni, barów, pubów lub restauracji. Przykładowe pytania jakie zada nam Google to:

  • Czy w danym lokalu panowała romantyczna atmosfera?
  • Czy dany lokal serwuje desery?
  • Czy dany lokal serwuje alkohol?
  • Jak drogie jest to miejsce?
  • Czy w danym lokalu zapłacimy kartą?

Ponadto Google premiuje dodawanie nowych miejsc na mapie oraz aktualizowanie informacji w już istniejących punktach (np. numer telefonu, nowa lokalizacja itp.). Kolejnym sposobem na zdobycie punktów do rankingu jest dzielenie się zdjęciami z danego miejsca. Kiedy zrobimy fotografię w danej lokalizacji przy użyciu smartfona, Google automatycznie zapyta nas, czy chcemy ją udostępnić w ramach programu Lokalni przewodnicy. Jednak podobnie jak w przypadku recenzji, tak i przy zdjęciach Google nie zadowoli się słabej jakości fotografią. Niewyraźne, rozmazane zdjęcia będą usuwane z programu.

Co w zamian?

Oprócz przynależności do grupy Lokalnych przewodników i poczucia wspólnoty Google stosuje metodę marchewki (bez kija) i kusi użytkowników bonusami oraz korzyściami. Każdy zebrany w ramach usługi punkt przybliża nas do kolejnego poziomu, a te z kolei niosą za sobą adekwatne profity. I tak przykładowo przewodnik na najwyższym 5. poziomie będzie mógł testować nowe usługi i funkcje, zanim te zostaną udostępnione pozostałym użytkownikom lub udać się na zorganizowany zjazd przewodników.

Mniej doświadczeni przewodnicy (już od 1 poziomu) również mogą liczyć na dodatkowe korzyści takie jak udział w konkursach lub warsztatach i Hangoutach organizowanych przez Google. Pełny wykaz przysługujących korzyści dla poszczególnych poziomów znajdziesz pod adresem: https://support.google.com/local-guides/answer/6225851?hl=pl&ref_topic=6225845

Nowa nagroda – plakietki dla lokalnych przewodników

W listopadzie Google wprowadziło nową zachętę dla lokalnych przewodników – plakietki dla najaktywniejszych użytkowników. Nie wiążą się one z żadnymi korzyściami materialnymi, ale wyróżnią profil internauty, który mocno angażuje się w rozwój Google Maps. Można otrzymać odznaczenie:

  • Recenzenta,
  • Fotografa,
  • Pioniera,
  • Faktografa.

Informację o plakietkach Google rozesłało mailowo do lokalnych przewodników.

Niektórzy lokalni przewodnicy od razu uzyskali nowe plakietki. Sprawdź, czy i Ty nie zostałeś Recenzentem albo Fotografem, odwiedzając zakładkę Twój wkład w Google Maps.

Obopólne korzyści, czyli układ niemal doskonały

Niewątpliwie Google udało się opracować układ niemal doskonały. Rozwój Map Google dzięki zaangażowaniu i pracy samych użytkowników może przenieść aplikację w inny wymiar. Rozwój i rozbudowa platformy dzięki wkładowi jej własnych użytkowników wydaje się być strzałem w przysłowiową dziesiątkę. Póki co bacznie przyglądamy się rozwojowi tego programu i jego wpływu na rynek e-commerce.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

ustawa o dostępności 30.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | Aktualności

Ustawa o dostępności stron internetowych a SEO

Czy Twoja firma jest gotowa na nową erę internetu, gdzie dostępność cyfrowa nie jest jedynie formalnością, lecz narzędziem do zwiększenia widoczności w Google? Od momentu, gdy ustawa o dostępności cyfrowej weszła w życie, Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło szeroko zakrojone działania mające na celu monitoring dostępności stron oraz standaryzację treści cyfrowych. Dziś temat dostępności strony stał się ważny nie tylko dla sektora publicznego, ale i dla firm prywatnych. W artykule wyjaśniamy, jak regulacja dostępności cyfrowej przekłada się na SEO oraz jak przygotować stronę, by spełniała wymagania i zwiększała swój potencjał w wyszukiwarce. Czytaj więcej
Google Tag Manager 23.06.2025 | czas czytania: 5 min | Analityka

Google Tag Manager – narzędzie do wprowadzania zmian w kodzie strony

Zainstalowanie Google Tag Managera ułatwia pracę zarówno marketingowcom, jak i programistom. Osoby zajmujące się analizą danych bez ingerencji w kodzie strony mogą wdrażać kody śledzące. Czytaj więcej
Dane liczbowe z sitemapy 20.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Co to jest Sitemapa i jak ją stworzyć?

Nie masz pewności, czy Twoja strona jest dobrze widoczna dla Google? Możliwe, że brakuje jej ważnego elementu np. mapy witryny, czyli tzw. Sitemap. To nic innego jak specjalny plik, który ułatwia wyszukiwarkom indeksowanie wszystkich podstron serwisu. Brzmi technicznie? Spokojnie: stworzenie Sitemapy jest prostsze, niż myślisz. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, czym dokładnie jest Sitemapa, dlaczego warto ją mieć i jak ją szybko przygotować, nawet bez zaawansowanej wiedzy technicznej. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt