Co to jest SERP? Czym są wyniki wyszukiwania? - Blog Artefakt

Co to jest SERP? – Wyniki wyszukiwania

/ Słownik SEO
Wyniki wyszukiwania

Wyniki wyszukiwania (ang. SERP – Search Engine Results Position) – lista stron internetowych ukazujących się w wyszukiwarce w określonej kolejności po wpisaniu w pasku wyszukiwania słowa kluczowego.

Najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie Google zasadniczo posiada dwa typy wyników wyszukiwania: płatne (reklamy AdWords) oraz darmowe, zwane także naturalnymi lub organicznymi. Linki sponsorowane są oznaczone zieloną etykietą Reklama. Każdy z nich składa się z Title (tytułu strony), Description (opisu), adresu URL. Przy wynikach płatnych pojawiają się dodatkowo rozszerzenia reklamy, a przy wynikach organicznych mogą zostać wyświetlone mikroformaty – np. gwiazdki wskazujące na ocenę przyznaną danej stronie przez użytkowników.

SERP wyniki wyszukiwania

 

Każda wyszukiwarka ma nieco inny układ wyników wyszukiwania. W przypadku Google pod paskiem wyszukiwania mogą pojawić się maksymalnie 4 linki sponsorowane, następnie pojawia się przeważnie 10 wyników organicznych, a pod nimi znajduje się jeszcze miejsce dla 3, a nawet 4 reklam AdWords.

 

Kolejność SERP ustalają złożone algorytmy wyszukiwarki. Za układ linków sponsorowanych odpowiada aukcyjny mechanizm platformy AdWords – analizowana jest jakość tekstu reklamowego (obecność fraz) oraz stawka CPC, którą jest gotowy zapłacić reklamodawca za kliknięcie w link. Obecność na 1 lub 3 miejscu w wynikach płatnych zależy także od reklam przygotowanych przez konkurencję.

Na kolejność wyników organicznych ma wpływ pozycjonowanie i optymalizacja strony internetowej (SEO). Dobrze zoptymalizowane serwisy, nasycone słowami kluczowymi, na których generowany jest duży ruch, są oceniane wyżej przez algorytmy Google i zajmują wysokie pozycje w SERP.

 

Rodzaje wyników wyszukiwania

Obecnie oprócz standardowych płatnych i organicznych wyników wyszukiwania pojawiają się jeszcze inne elementy w wyszukiwarce Google. To, czy zostaną wyświetlone dodatkowe wyniki, zależy od rodzaju wpisanego zapytania. Google stara się bowiem rozpoznawać intencje użytkowników i udzielać odpowiedzi, które zaspokajają ich potrzeby informacyjne. W wyszukiwarce możemy zobaczyć m.in.:

 

Wyniki lokalne

Boks z Google Maps pojawi się wśród wyników wyszukiwania, gdy użytkownik posłuży się frazami lokalnymi (np. fryzjer we Wrocławiu) w swoim zapytaniu. Zobaczymy fragment mapy, a pod nią nazwy 3 firm zajmujących się świadczeniem interesujących nas usług. Po kliknięciu w boks, zostaniemy przeniesieni do Google Maps, a tam czekają na nas informacje o samej firmie, jej lokalizacji, ocenie wystawionej przez innych internautów.

wyniki lokalne

Mapki pojawiają się także na specyficzne zapytania użytkowników z wyrażeniem „blisko mnie”/ „w pobliżu”. Google korzystając z geolokalizacji wskazuje na miejsca, które znajdują się w najbliższym otoczeniu internauty. Funkcja ta najlepiej sprawdza się na urządzeniach mobilnych, ale działa także na urządzeniach desktopowych.

wyniki lokalne blisko mnie

Wizytówki Google Moja Firma

Zostają wyświetlone w wynikach wyszukiwania po wpisaniu konkretnej nazwy firmy. Dzięki nim użytkownik może zapoznać się z podstawowymi danymi, takimi jak: adres, numer telefonu, e-mail, strona internetowa, godziny otwarcia. Przy wizytówkach dużych sklepów i przedsiębiorstw pojawiają się statystyki natężenia ruchu.

Google Moja Firma

Boks zawiera także oceny wystawione przez użytkowników bezpośrednio na profilu Google Moja Firma, a także recenzje pochodzące z innych portali, np. z Facebooka, TripAdvisor lub Booking.com.

Polecane fragmenty z odpowiedzią (direct answer)

Szyba odpowiedź na szybkie pytanie. Boksy direct answer pojawiają się na zapytania użytkowników sformułowane w formie pytania lub wskazujące na to, że internauta poszukuje wyjaśnienia danego pojęcia.

Direct answer

Polecane fragmenty z odpowiedzią zawierają tekst przypominający definicję ze strony internetowej wybranej przez algorytm Google. Dzięki direct answer użytkownik z poziomu wyszukiwarki może znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Panel wiedzy

Elementy panelu wiedzy pojawiają się w różnych miejscach w SERP. Jednak najczęściej  knowledge panel zajmuje prawą kolumnę w wyszukiwarce. Zobaczymy tam zdjęcia i informacje związane z naszym zapytaniem. Źródłem, z którego Google najczęściej pobiera dane, jest Wikipedia.

panel wiedzy

Panel wiedzy odeśle nas także do wyszukiwarki grafiki, w której znajdziemy obrazy pasujące do naszego zapytania. Dzięki niemu możemy poznać podobne wyszukiwania. W zależności od charakteru i tematyki naszego zapytania, otrzymamy inne informacje, np. w przypadku autorów zostaniemy skierowani do wszystkich książek, które zostały przez nich napisane.

Rich snippets dla branży kulinarnej

Poprawne wdrożenie mikrodanych na stronie internetowej umożliwia wyświetlenie dodatkowych elementów (np. grafiki) obok wyniku wyszukiwania. Niestety, stosowanie rich snippets jest ograniczone w zależności od branży i tematyki strony. Blogerzy kulinarni mogą korzystać z nich do woli, implementując dane strukturalne, dzięki temu obok title, description i adresu URL pojawi się zdjęcie potrawy lub dania, zachęcające do kliknięcia w odnośnik.

Rich snippets

Linki do podstron i wewnętrzna wyszukiwarka w obrębie wyniku

W przypadku dobrze zoptymalizowanych stron, które są często odwiedzane przez klientów pod standardowym wynikiem wyszukiwania pojawiają się linki do podstron i wewnętrzna wyszukiwarka. Właściciel strony nie ma niestety wpływu na to, czy te dodatkowe elementy pojawią się w SERP. O ich wyświetleniu decyduje wyłącznie Google.

linki do podstron

Google News

Boks pokazuje się w SERP w przypadku, kiedy zapytanie ma charaktery newsa / wiadomości. Celem Google News jest dostarczenie najnowszych informacji. Jeśli użytkownika interesują same newsowe wyniki wyszukiwania, może przejść do sekcji Wiadomości, która znajduje się pod okienkiem wyszukiwania.

Google news

Wyniki z usług Google

W wyszukiwarce znajdziemy także informacje pochodzące z różnych usług Google, m.in. z poziomu wyszukiwarki sprawdzimy:

  • Prognozę pogody,
  • Czas,
  • Wschód i zachód słońca w dowolnym miejscu,
  • Kursy walut,
  • Rozkład lotów,
  • Repertuar kin,
  • Harmonogram rozgrywek i wyniki wydarzeń sportowych.

selektor kolorów

Skorzystamy także z:

  • Danych statystycznych (np. sprawdzimy przyrost naturalny),
  • Obliczeń matematycznych,
  • Przelicznika jednostek,
  • Translatora,
  • Selektora kolorów,
  • Stopera i Timera.
Również na naszym blogu
Google ciągle jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Prawie 95% użytkowników korzysta z...
Jak tagować artykuły, wpisy, produkty na stronie internetowej, aby wspomóc pozycjonowanie strony i...
Panele informacyjne w Google Analytics ułatwiają raportowanie i wyciąganie wniosków na podstawie...
Zastanawiasz się, czy docierasz do klientów, na których Ci zależy? Podpowiadamy, jak identyfikować...
User generated content przynosi wiele korzyści właścicielom strony internetowej. Dowiedz się, jak...