Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
15.02.2017 | czas czytania: 5 min | Słownik SEO | autor: Artefakt

Co to jest SERP? – Wyniki wyszukiwania

Co to jest SERP? – Wyniki wyszukiwania

Wyniki wyszukiwania (ang. SERP – Search Engine Results Position) – lista stron internetowych ukazujących się w wyszukiwarce w określonej kolejności po wpisaniu w pasku wyszukiwania słowa kluczowego.

Najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie Google zasadniczo posiada dwa typy wyników wyszukiwania: płatne (reklamy AdWords) oraz darmowe, zwane także naturalnymi lub organicznymi. Linki sponsorowane są oznaczone zieloną etykietą Reklama. Każdy z nich składa się z Title (tytułu strony), Description (opisu), adresu URL. Przy wynikach płatnych pojawiają się dodatkowo rozszerzenia reklamy, a przy wynikach organicznych mogą zostać wyświetlone mikroformaty – np. gwiazdki wskazujące na ocenę przyznaną danej stronie przez użytkowników.

SERP wyniki wyszukiwania

 

Każda wyszukiwarka ma nieco inny układ wyników wyszukiwania. W przypadku Google pod paskiem wyszukiwania mogą pojawić się maksymalnie 4 linki sponsorowane, następnie pojawia się przeważnie 10 wyników organicznych, a pod nimi znajduje się jeszcze miejsce dla 3, a nawet 4 reklam AdWords.

 

Kolejność SERP ustalają złożone algorytmy wyszukiwarki. Za układ linków sponsorowanych odpowiada aukcyjny mechanizm platformy AdWords – analizowana jest jakość tekstu reklamowego (obecność fraz) oraz stawka CPC, którą jest gotowy zapłacić reklamodawca za kliknięcie w link. Obecność na 1 lub 3 miejscu w wynikach płatnych zależy także od reklam przygotowanych przez konkurencję.

Na kolejność wyników organicznych ma wpływ pozycjonowanie i optymalizacja strony internetowej (SEO). Dobrze zoptymalizowane serwisy, nasycone słowami kluczowymi, na których generowany jest duży ruch, są oceniane wyżej przez algorytmy Google i zajmują wysokie pozycje w SERP.

 

Rodzaje wyników wyszukiwania

Obecnie oprócz standardowych płatnych i organicznych wyników wyszukiwania pojawiają się jeszcze inne elementy w wyszukiwarce Google. To, czy zostaną wyświetlone dodatkowe wyniki, zależy od rodzaju wpisanego zapytania. Google stara się bowiem rozpoznawać intencje użytkowników i udzielać odpowiedzi, które zaspokajają ich potrzeby informacyjne. W wyszukiwarce możemy zobaczyć m.in.:

 

Wyniki lokalne

Boks z Google Maps pojawi się wśród wyników wyszukiwania, gdy użytkownik posłuży się frazami lokalnymi (np. fryzjer we Wrocławiu) w swoim zapytaniu. Zobaczymy fragment mapy, a pod nią nazwy 3 firm zajmujących się świadczeniem interesujących nas usług. Po kliknięciu w boks, zostaniemy przeniesieni do Google Maps, a tam czekają na nas informacje o samej firmie, jej lokalizacji, ocenie wystawionej przez innych internautów.

wyniki lokalne

Mapki pojawiają się także na specyficzne zapytania użytkowników z wyrażeniem „blisko mnie”/ „w pobliżu”. Google korzystając z geolokalizacji wskazuje na miejsca, które znajdują się w najbliższym otoczeniu internauty. Funkcja ta najlepiej sprawdza się na urządzeniach mobilnych, ale działa także na urządzeniach desktopowych.

wyniki lokalne blisko mnie

Wizytówki Google Moja Firma

Zostają wyświetlone w wynikach wyszukiwania po wpisaniu konkretnej nazwy firmy. Dzięki nim użytkownik może zapoznać się z podstawowymi danymi, takimi jak: adres, numer telefonu, e-mail, strona internetowa, godziny otwarcia. Przy wizytówkach dużych sklepów i przedsiębiorstw pojawiają się statystyki natężenia ruchu.

Google Moja Firma

Boks zawiera także oceny wystawione przez użytkowników bezpośrednio na profilu Google Moja Firma, a także recenzje pochodzące z innych portali, np. z Facebooka, TripAdvisor lub Booking.com.

Polecane fragmenty z odpowiedzią (direct answer)

Szyba odpowiedź na szybkie pytanie. Boksy direct answer pojawiają się na zapytania użytkowników sformułowane w formie pytania lub wskazujące na to, że internauta poszukuje wyjaśnienia danego pojęcia.

Direct answer

Polecane fragmenty z odpowiedzią zawierają tekst przypominający definicję ze strony internetowej wybranej przez algorytm Google. Dzięki direct answer użytkownik z poziomu wyszukiwarki może znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Panel wiedzy

Elementy panelu wiedzy pojawiają się w różnych miejscach w SERP. Jednak najczęściej  knowledge panel zajmuje prawą kolumnę w wyszukiwarce. Zobaczymy tam zdjęcia i informacje związane z naszym zapytaniem. Źródłem, z którego Google najczęściej pobiera dane, jest Wikipedia.

panel wiedzy

Panel wiedzy odeśle nas także do wyszukiwarki grafiki, w której znajdziemy obrazy pasujące do naszego zapytania. Dzięki niemu możemy poznać podobne wyszukiwania. W zależności od charakteru i tematyki naszego zapytania, otrzymamy inne informacje, np. w przypadku autorów zostaniemy skierowani do wszystkich książek, które zostały przez nich napisane.

Rich snippets dla branży kulinarnej

Poprawne wdrożenie mikrodanych na stronie internetowej umożliwia wyświetlenie dodatkowych elementów (np. grafiki) obok wyniku wyszukiwania. Niestety, stosowanie rich snippets jest ograniczone w zależności od branży i tematyki strony. Blogerzy kulinarni mogą korzystać z nich do woli, implementując dane strukturalne, dzięki temu obok title, description i adresu URL pojawi się zdjęcie potrawy lub dania, zachęcające do kliknięcia w odnośnik.

rich snippets

Linki do podstron i wewnętrzna wyszukiwarka w obrębie wyniku

W przypadku dobrze zoptymalizowanych stron, które są często odwiedzane przez klientów pod standardowym wynikiem wyszukiwania pojawiają się linki do podstron i wewnętrzna wyszukiwarka. Właściciel strony nie ma niestety wpływu na to, czy te dodatkowe elementy pojawią się w SERP. O ich wyświetleniu decyduje wyłącznie Google.

linki do podstron

Google News

Boks pokazuje się w SERP w przypadku, kiedy zapytanie ma charaktery newsa / wiadomości. Celem Google News jest dostarczenie najnowszych informacji. Jeśli użytkownika interesują same newsowe wyniki wyszukiwania, może przejść do sekcji Wiadomości, która znajduje się pod okienkiem wyszukiwania.

Google news

Wyniki z usług Google

W wyszukiwarce znajdziemy także informacje pochodzące z różnych usług Google, m.in. z poziomu wyszukiwarki sprawdzimy:

  • Prognozę pogody,
  • Czas,
  • Wschód i zachód słońca w dowolnym miejscu,
  • Kursy walut,
  • Rozkład lotów,
  • Repertuar kin,
  • Harmonogram rozgrywek i wyniki wydarzeń sportowych.

Skorzystamy także z:

  • Danych statystycznych (np. sprawdzimy przyrost naturalny),
  • Obliczeń matematycznych,
  • Przelicznika jednostek,
  • Translatora,
  • Selektora kolorów,
  • Stopera i Timera.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

indeksacja strony w Google 13.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?

Inwestując w stronę internetową, oczekujesz jednego — żeby klienci mogli ją znaleźć w Google. Jednak nawet najlepiej zaprojektowana witryna nie przyniesie efektów, jeśli nie została zaindeksowana. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby regularnie sprawdzać indeksowanie strony i wiedzieć, jak działa proces indeksowania w wyszukiwarce. W tym artykule wyjaśnimy, jak krok po kroku sprawdzić stan indeksacji strony w Google, jak przyspieszyć indeksowanie strony, co może blokować roboty indeksujące oraz jak korzystać z narzędzi takich jak Google Search Console czy Index Checker. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

wyszukiwanie obrazem 06.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak wyszukiwać obrazem? Poradnik

W świecie, w którym 90% informacji dociera do nas w formie wizualnej, szybkie odnajdywanie źródeł zdjęć czy podobnych grafik staje się nie tylko wygodą, ale i biznesową przewagą. Wyszukiwanie obrazem, czyli tzw. reverse image search, to narzędzie, które zrewolucjonizowało sposób korzystania z internetu – od identyfikacji przedmiotów i miejsc, po weryfikację praw autorskich. Dla sklepów internetowych to także dodatkowy kanał pozyskiwania klientów, bo optymalizacja zdjęć w e-commerce sprawia, że każde zdjęcie produktu może działać jak osobna strona wejściowa z Google. Z tego poradnika dowiesz się, jak wyszukiwać obrazem na różnych urządzeniach, jakie metody i funkcje są dostępne oraz w jaki sposób możesz wykorzystać to rozwiązanie w biznesie i codziennym życiu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI & e-mail marketing 29.09.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje e-mail marketing? Przykłady i narzędzia

E-mail marketing od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych kanałów sprzedażowych. Jednak tradycyjna analiza danych i ręczna segmentacja klientów powoli odchodzą w zapomnienie. Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki firmy prowadzą proces generowania leadów, analizując dane potencjalnych klientów w czasie rzeczywistym i automatyzując komunikację. Dzięki zastosowaniu uczenia maszynowego możliwa jest nie tylko personalizacja oferty, ale także przewidywanie trendów i podejmowanie decyzji biznesowych opartych na rzetelnych danych. A czy Ty zdążyłeś już przekonać się, jak AI może usprawnić Twój e-mail marketing i przełożyć się na realny wzrost sprzedaży? W tym artykule pokażemy Ci, dlaczego sztuczna inteligencja analizuje dane lepiej niż standardowe metody używane w tym celu, jakie praktyczne możliwości daje AI oraz które narzędzia pomogą Ci osiągnąć przewagę nad konkurencją. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt