Działając w e-commerce, należy zadbać o skuteczne działania marketingowe, które pomogą w sprzedaży produktów i usług. Reklamy AdWords są najprostszą metodą poprawy widoczności firmy w internecie. Właścicielom sklepów przede wszystkim powinno zależeć na zwiększeniu współczynnika konwersji niż na generowaniu ruchu na stronie. I tutaj z pomocą przychodzą cele inteligentne w Google Analytics, które pomagają w podniesieniu efektywności przekazu reklamowego i dotarciu do osób, które skorzystają z prezentowanej oferty.
Smart goals – co to takiego jest?
Użytkownik, wchodząc na daną stronę, pozostawia po sobie wiele danych. Google Analytics zbiera informacje o czasie trwania sesji, liczbie podstron odwiedzonych w czasie jednej wizyty, lokalizacji, urządzenia oraz przeglądarki, z których korzysta internauta. Algorytmy dzięki uczeniu maszynowemu wśród ogromu danych wyłaniają najbardziej zaangażowanych użytkowników. Sesje, które prawdopodobnie zakończą się konwersją, to właśnie cele inteligentne.
Cele inteligentne wyznaczane są na podstawie ok. 5% najlepszych wizyt pochodzących z AdWords, które mogłyby się zakończyć konwersją. System wyłania na ich podstawie wskaźniki jakościowe, które stanowią wzór do oceny wszystkich wizyt pod kątem zwiększenia współczynnika konwersji. Następnie jeśli dana wizyta spełnia warunki jakościowe, zostaje ona uznana za cel inteligentny.
Jak włączyć cele inteligentne w GA?
Nie każdy właściciel domeny będzie mógł ustawić smart goals. Google stawia wstępne warunki, które należy spełnić, aby móc zaimplementować cele inteligentne. W tym celu:
- Należy połączyć konto Analytics z panelem AdWords,
- Konto AdWords w ciągu 30 dni musi przesłać co najmniej 500 kliknięć do danego widoku danych w Analytics,
- Widok raportów nie może posiadać więcej niż 10 mln sesji w przeciągu 30 dni,
- Konto Analytics w zakładce Udostępnianie danych musi mieć włączoną opcję Produkty i usługi Google.
Aby włączyć smart goals, w panelu Google Analytics w zakładce Administracja musimy wybrać odpowiedni widok danych. Następnie w kolumnie Widok klikamy w Cele, by dodać Nowy cel. Wybieramy opcję Cel inteligentny (możemy go nazwać), klikamy zapisz. Ce jest już ustawiony, nie mamy możliwości dokonania żadnych konfiguracji ani jego dopasowania. Smart goals możemy śledzić przechodząc do: Konwersje – Cele – Cele inteligentne.
Optymalizacja reklam AdWords z pomocą celów inteligentnych
Połączenie konta Analytics i AdWords pozwala na optymalizację reklam. Pierwsze, co powinieneś zrobić, jeśli chcesz wykorzystać cele inteligentne do poprawy efektywności działań reklamowych, to zaimportowanie smart goals do panelu AdWords. Pamiętaj, że dane historyczne sprzed importu nie zostaną uwzględnione.
Po dokonaniu importu niestety nie będziesz mógł od razu przejść do optymalizacji reklam AdWords. Cele inteligentne powinny jeszcze przez kilka tygodni pracować na twojej stronie, by zebrać wystarczającą liczbę danych potrzebnych do przeprowadzenia rzetelnej analizy.
Za pomocą celów inteligentnych można optymalizować reklamy AdWords poprzez:
- automatyczne określanie stawki CPA,
- samodzielne określanie stawki CPC.
Koszt reklamy, jaki został wygenerowany w danym okresie, należy podzielić przez liczbę ukończonych smart goals. W ten sposób uzyskamy CPA, czyli koszt pozyskania konwersji. Na tej podstawie można ustawić koszt docelowy CPA i zoptymalizować budżet przeznaczany na reklamy AdWords.
Możemy również samodzielnie dostosowywać stawki CPC dla grup reklam lub słów kluczowych, generujących najwięcej celów inteligentnych, czyli najbardziej wartościowych wizyt, które mogą zakończyć się pożądaną przez nas akcją – zakupem, rejestracją itp.
Cele inteligentne przydają się najbardziej w branżach, w których śledzenie innych konwersji jest utrudnione oraz tam, gdzie istnieje silny efekt ROPO. Dzieje się tak np. w branży turystycznej – często użytkownicy przeglądają oferty wycieczek na stronie internetowej, ale zakupu dokonują później w punktach stacjonarnych. W takim przypadku możemy zakładać, że wizyty oznaczone jako cele inteligentne mogą przekładać się na rzeczywiste zakupy i optymalizować według nich kampanię AdWords.
Niedoskonałości celów inteligentnych
Faktem jest, że założenie celów inteligentnych nie sprawi większego problemu. Jednak nie zawsze będą one pomocne w optymalizacji konwersji. Nie sprawdzą się w przypadku małych przedsiębiorców, którzy nie są w stanie pozyskać minimalnego, wymaganego ruchu na swojej stronie. Oprócz tego istnieją jeszcze inne ograniczenia:
- można ustawić 1 cel dla danego widoku danych,
- nie można z nich skorzystać w aplikacji mobilnej – dostępne wyłącznie w widoku witryny,
- nie można ich uruchomić dla widoków otrzymujących ponad milion działań dziennie,
- nie obsługują konwersji na różnych urządzeniach i konwersji po wyświetleniu.
Przeprowadzając optymalizację reklam AdWords, nie można opierać się wyłącznie na celach inteligentnych. Warto także sprawdzać pełne dane z Google Analytics, by poznać użytkowników, ich cechy oraz wzory zachowań.