Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
03.11.2014 | czas czytania: 5 min | Web Design | autor: Artefakt

Dobre praktyki programowania – nadmiarowość kodu

Dobre praktyki programowania – nadmiarowość kodu

Pracując nad własnym oprogramowaniem lub przystępując do optymalizacji istniejącego kodu, bardzo często stykamy się z jego nadmiarowością. Czasami wynika to z dobrych intencji programisty, który chcąc uczynić oprogramowanie lepszym, rozbudowuje projekt o dodatkowe funkcje, a czasami z niewiedzy, mało optymalnego kodu lub niepotrzebnego kopiowania tego samego kawałka kodu w wielu miejscach.

Im więcej kodu zawiera projekt, tym bardziej z założenia jest on skomplikowany, a każda jego późniejsza rozbudowa jest bardziej czasochłonna. Wpływa to również na wymagania sprzętowe i liczbę potencjalnych błędów w oprogramowaniu (np. strony internetowej). O ile duża ilość kodu wynikająca z wymaganej funkcjonalności oprogramowania i jego specyfikacji jest zrozumiała, o tyle kod, który jest redundantny lub który został napisany ponad określone potrzeby jest już zbędny.

Powielanie kodu jest wygodne i bezpieczne; właśnie dlatego pojawia się w wielu aplikacjach. Jest pozornie wygodne, ponieważ kiedy musimy wykorzystać kawałek kodu z jakiejś funkcji w innym miejscu, po prostu go przeklejamy zamiast odseparować do oddzielnej funkcji, która może być wykorzystana w wielu miejscach. Często też nie chce nam się po prostu szukać czy w kodzie istnieje funkcja, która już realizuje to, czego potrzebujemy, a jeżeli takowa istnieje i została napisana przez kogoś innego, to wychodzimy z założenia, że lepiej jej nie modyfikować, bo jeszcze coś może przestać  działać. I tutaj pojawia się pojęcie bezpieczeństwa i obawa, żeby czegoś nie zepsuć.

powielanie kodu

Zazwyczaj dobrą praktyką jest, aby nie ruszać tego, co działa, o ile nie musimy tego zmodyfikować. Jeżeli przystępujemy tylko do rozbudowy oprogramowania, piszmy kod optymalnie, twórzmy optymalny kod i funkcje, które będzie można później wykorzystać w innych miejscach, ale pod żadnym pozorem nie ruszajmy tego, co działa, choćby nie wiadomo jak nas korciło, żeby to poprawić – nie takie jest nasze zadanie. Jeżeli jednak naszym celem jest optymalizacja lub poprawa jakiegoś błędu w kodzie, który powielono w kilku miejscach, nie powinniśmy korygować tego błędu tyle razy, ile razy został on powielony. Taki kod należy wydzielić do jednej funkcji i dokonać poprawki w jednym miejscu. Wydaje się to oczywiste, ale nie wszyscy tak robią.

programowanie przy laptopie

Innym czynnikiem wpływającym na nadmiarowość kodu są dobre intencje i ambicje programisty, czyli pisanie funkcji, która nie została uwzględniona nigdzie w specyfikacji. Jest to zazwyczaj domena młodych programistów, którzy chcą się wykazać i wręcz rwą się do pisania kodu, który mógłby się kiedyś przydać lub stanowi furtkę do późniejszego rozwoju oprogramowania. Nie jest on jednak na chwilę tworzenia oprogramowania potrzebny i statystycznie, w większości przypadków prawdopodobnie nie zostanie nigdy wykorzystany. Istnieje powiedzenie, że doświadczonego programistę można odróżnić od swojego mniej doświadczonego kolegi po fachu właśnie po ilości kodu.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej
_ Jak zarezerwować domenę internetową 07.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Domeny/hosting

Jak zarezerwować domenę internetową i po co?

Zaczynasz działalność w internecie i nie wiesz, od czego zacząć? Jednym z pierwszych kroków jest zarezerwowanie domeny internetowej. Dlaczego to takie ważne? Bo w sieci, podobnie jak w świecie rzeczywistym, adres to fundament Twojej obecności. Oto przewodnik, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces rejestracji domeny – prostym językiem, z przykładami i wskazówkami dla przedsiębiorców. Czytaj więcej
automatyzacja procesów marketingowych dzięki AI 04.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Automatyzacja procesów marketingowych za pomocą AI krok po kroku

Każda kampania marketingowa działa idealnie, treści tworzą się same, a Twoi klienci otrzymują dokładnie to, czego potrzebują, zanim jeszcze o to zapytają. Brzmi jak futurystyczna wizja? W rzeczywistości to już się dzieje. Dzięki automatyzacji procesów marketingowych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji w marketingu, firmy zyskują przewagę konkurencyjną, zwiększają skuteczność kampanii i zmniejszają koszty. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku wdrożyć AI w działaniach marketingowych, by zmaksymalizować zwrot z inwestycji. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt