Mobile-first index: Google wyjaśnia wątpliwości użytkowników

| czas czytania: 5 min | SEO
Telefony komórkowe

Od kwietnia kolejne serwisy internetowe są włączane do mobile-first index. Wokół mobilnego indeksu narosło wiele mitów, dlatego Google za pomocą Twittera postanowiło doprecyzować kwestie budzące największe wątpliwości użytkowników.

Adresy URL w wyszukiwarce

Mobile-first index opiera się na indeksowaniu mobilnej wersji strony. Jeśli serwis posiada desktopową i mobilną wersję strony znajdujące się na oddzielnych adresach URL, użytkownikowi na urządzeniu mobilnym pojawi się mobilna wersja strony, a na komputerze wersja desktopowa. W tym przypadku zaindeksowana zostanie treść znajdująca się pod adresem URL wyświetlanym na smartfonach i tabletach.

Serwisy oparte o responsive web design lub zaprojektowane tak, że mobilna oraz desktopowa wersja strony znajdują się pod tym samym adresem, nie muszą zwracać uwagi na tę kwestię, ponieważ ta sama treść pokaże się wszystkim internautom bez względu na urządzenie, na którym będą przeglądać witrynę.

mobile-first index

Zmiany w crawl budget

Google ma ograniczone możliwości indeksowania i crawlowania treści pojawiających się codziennie w internecie. Wprowadzony został tzw. crawl budget, czyli limit stron, które mogą zostać zaindeksowane w danym serwisie. W przypadku mobile-first indexing liczba crawlowanych adresów URL nie ulegnie zmianie, jednak o wiele częściej będą analizowane mobilne wersje strony niż desktopowe. Po przejściu strony ma mobile-first index może pojawić się chwilowe zwiększenie crawl budget, aż wszystkie podstrony nie zostaną ponownie przeindeksowane.

mobile-first indexing

Błędy z pamięcią podręczną (cache’em)

W przypadku niektórych stron znajdujących się w mobilnym indeksie może zdarzyć się tak, że nie zobaczymy ostatniej zaindeksowanej wersji strony. Jeśli komenda cache:adres witryny zwraca pustą stronę lub błąd 404, jest to problem, o którym Google wie i który stara się rozwiązać. Pusty cache to jedynie bug związany z wyświetlaniem podglądu strony znajdującej się w indeksie i nie ma związku z crawlowaniem, indeksowaniem, ani rankingowaniem serwisu.

mobilny indeks Google

Speed update a mobile-first indexing

W lipcu zostanie wdrożony tzw. speed update, a czas ładowania strony stanie się tym samym czynnikiem rankingowym. Google informuje, że jest to zupełnie niezależny element wpływający na ranking, niezwiązany z mobile–first index.

indeks na urządzenia mobilne

User Interface na mobilnych stronach internetowych

Wdrażanie tzw. hamburger menu lub akordeon menu (menu, które mają pozwijane opcje lub podkategorie) są aprobowane przez Google.

strona mobilna mobile first index

Mobile-friendliness nie jest wymagana, by być w mobile-first index

Strona internetowa nie musi być dostosowana do urządzeń mobilnych, aby znalazła się w mobile-first index. Przeciwnie – jako pierwsze do indeksu zostały włączone serwisy, które nie są responsywne ani nie posiadają wersji mobilnej.

mobilna wyszukiwarka mobile index

Wpływ mobile-first index na pozycję w ranking

Choć mobile-friendliness to jeden z czynników rankingowych, to obecność serwisu w mobile-first index nie ma wpływu na ranking. Zmiana polega jedynie na tym, że miejsce w rankingu ustalane jest w oparciu o treść wyświetlaną na urządzeniach mobilnych, a nie na desktopowych, co mogło się zdarzyć, jeśli strona internetowa posiadała mobilne i desktopowe adresy URL.

mobile indexing jak działa

Masz więcej pytań dot. mobile-first index? Skorzystaj z supportu Google

W przypadku dodatkowych wątpliwości dotyczących mobile-first indexing, warto sięgnąć do oficjalnego supportu:

  1. https://webmasters.googleblog.com/2016/11/mobile-first-indexing.html
  2. https://webmasters.googleblog.com/2018/03/rolling-out-mobile-first-indexing.html
  3. https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-first-indexing
  4. https://developers.google.com/search/mobile-sites/

Pytania można także zadawać na profilu Google Webmasters na Twitterze: https://mobile.twitter.com/googlewmc.

Ostatnie artykuły