Jak wykorzystać user generated content na stronie www? – Blog Artefakt

Jak wykorzystać user generated content w zwiększaniu widoczności marki w internecie?

/ SEO
content marketing

Konsumenci stają się coraz bardziej odporni na perswazję stosowaną w reklamach telewizyjnych, radiowych, a nawet internetowych. Potwierdzają to badania Attention Marketing Research, z których wynika, że Polacy, podejmując decyzje zakupowe, najczęściej zasięgają zdania rodziny (54%) i znajomych (49%), zaglądają na fora internetowe (37%), zapoznają się z informacjami na stronach sklepów internetowych (25%) oraz czytają opinie innych użytkowników znajdujące się pod produktem (23%). Takie dane wskazują, że proces generowania konwersji wspierają mikroinfluencerzy i tworzone przez nich treści, czyli user generated content. Sprawdź, jak jako przedsiębiorca możesz wykorzystać UGC w strategii rozwoju swojej firmy.

Czym właściwie jest user generated content?

User generated content (w skrócie UGC) to treści tworzone przez użytkowników związane z daną marką lub stroną internetową. Taka twórczość wykorzystana na stronie internetowej lub na profilach w mediach społecznościowych (oczywiście za zgodą autorów) przynosi wiele korzyści, ponieważ:

  • Poprawia wiarygodność brandu,
  • Zachęca wahających się klientów do dokonania transakcji,
  • Zwiększa zaangażowanie społeczności, która stworzyła się wokół marki,
  • Pokazuje klientom, że są ważni i dostrzegani przez firmę,
  • Wpływa na wzrost rozpoznawalności brandu np. w social media.

Zdecydowanie najczęstszą formą user generated content pojawiającą się w serwisach internetowych (szczególnie w sklepach internetowych i portalach informacyjnych) są opinie i komentarze użytkowników. Popularnością cieszą się także filmiki i video recenzje, zdjęcia, memy, posty w social media.

Istotę UGC stanowi nie tyle forma treści i jej jakość (np. przesyłanych fotografii), co sama autentyczność opublikowanego contentu. Wielu użytkowników w mgnieniu oka rozpoznaje tzw. marketing szeptany lub artykuły sponsorowane, dlatego wszystkie próby symulowania user generated content mogą jedynie zaszkodzić reputacji firmy w wyszukiwarce.

4 sposoby na zachęcenie użytkowników do tworzenia treści o firmie

Klienci lubią wiedzieć, że są istotni dla marki, której produkty kupują lub z której usług korzystają. Jeśli chciałbyś, aby użytkownicy podzielili się z Tobą swoimi doświadczeniami, opiniami lub przemyśleniami, wystarczy ich o to poprosić. Skuteczne metody zwiększające zaangażowanie internautów i wpływające na powstawanie user generated content to między innymi:

Stwórz angażujące wydarzenie

Użytkownicy chętnie biorą udział w rywalizacjach rozgrywanych w formie zabawy, by pochwalić się swoimi umiejętnościami, możliwościami lub zdolnościami. Zorganizowanie atrakcyjnego wydarzenia rozpromowanego hasztagami w social media to dobry sposób na pozyskanie UGC. Taką metodę wykorzystała w swojej kampanii firma Pepsi, tworząc event Wyzwanie smaku.

pepsi wyzwanie smaku

Kampania zaowocowała publikacją zdjęć na Instagramie i Facebooku z hasztagiem #wyzwaniesmaku. Dzięki atrakcyjnym fotografiom przesyłanym przez użytkowników Pepsi zupełnie za darmo zwiększała widoczność w portalach społecznościowych, budując wizerunek marki dbającej dostarczenie klientom napoju o smaku, który znają wszystkie pokolenia.

Organizuj konkursy

Najłatwiejszym sposobem na pozyskanie darmowego contentu stworzonego przez użytkowników jest zorganizowanie konkursu. Najczęściej tego typu kampanie polegają na przesłaniu zdjęcia z odpowiednim hasztagiem w social media, napisaniu komentarza na stronie, wystawieniu oceny produktu. W zamian za swój wysiłek klient otrzymuje drobne nagrody – produkty danej marki.

konkurs UGT

Treści podsyłane przez użytkowników (te nagrodzone oraz te najciekawsze) warto zamieścić na dedykowanej podstronie w serwisie lub np. w galerii stworzonej na fanpage’u. W ten sposób można pochwalić się aktywnością klientów i przygotowaną przez nich twórczością. Dodatkowo konkursy wymagające umieszczania hasztagów zwiększają zasięg marki, a to już samo w sobie stanowi wartość marketingową.

Zachęcaj do wystawiania opinii

User generated content obejmuje także opinie wystawiane produktom przez użytkowników. Rekomendacje na stronie internetowej są ważne, skłaniają potencjalnych klientów do podjęcia decyzji, upewniając ich, że kupują interesujący ich asortyment w dobrym sklepie internetowym. Recenzje można pozyskiwać poprzez:

  • Skierowanie do klienta bezpośredniej prośby o wystawienie opinii,
  • Ułatwienie wystawienia rekomendacji na stronie internetowej,
  • Zaproponowanie rabatu na kolejne zamówienie,
  • Wprowadzenie systemu lojalnościowego obejmującego wystawianie opinii,
  • Dołożenie blankieciku do zamówienia z prośbą o rekomendację.

Zachęcenie użytkowników do pozostawienia komentarza na stronie internetowej może wywołać wilka z lasu – liczymy się z tym, że pojawią się negatywne oceny. Do każdej opinii należy odnieść się merytorycznie, przeprosić za niedogodności, zaproponować rekompensatę. Szczere wypowiedzi klientów pozwalają rozwijać się i doskonalić poziom świadczonych usług, więc nie należy ich lekceważyć.

Oferuj gratisy za treść

Na blogach często można spotkać się z pop-upami zachęcającymi do zapisu do newslettera, w zamian za co użytkownik otrzyma ciekawy poradnik, e-book, wyselekcjonowaną listę narzędzi itp. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś przetestował taki sposób pozyskiwania treści od użytkowników. Jeśli prowadzisz np. drogerię internetową, zaproponuj klientowi poradnik dotyczący pielęgnacji skóry twarzy, który otrzyma po wystawieniu recenzji kupionego produktu.

Nawiąż współpracę z influencerem lub liderem opinii

Czasami, aby zebrać autentyczne treści, potrzebujemy wiarygodnego „klienta”, który nienachalnie oraz delikatnie będzie promował naszą markę. Influencerzy mają coraz większą moc przebicia i skutecznie angażują internetowe społeczności, więc warto podjąć z nimi współpracę, a UGC powstanie w sposób naturalny.

*Dodatkowo: Zbieraj opinie pojawiające się na różnych portalach i stronach branżowych

Z pewnością opinie o Twojej firmie pojawiają się w różnych miejscach w internecie – forach internetowych, wizytówce Google Maps, portalach branżowych. Możesz gromadzić treści napisane przez użytkowników na zewnętrznych serwisach i gromadzić je na swojej stronie internetowej np. w zakładce Rekomendacje. To dobry sposób na pozyskanie user generated content tworzonego w obrębie zewnętrznych witryn internetowych.

User generated content a SEO

Treść tworzona przez użytkowników ma dużą wartość i można ją wykorzystać do rozbudowy strony internetowej. Zamieszczając twórczość klientów w serwisie, trzeba pamiętać o kilku istotnych aspektach wpływających na SEO:

  • Unikalność contentu – gdy kopiujesz opinie klientów z innych serwisów internetowych (np. z wizytówki Google Maps, portali branżowych), tworzysz niestety kopie treści na swojej witrynie. Rekomendacje najlepiej zamieścić na grafice lub w formie screenu,
  • Indeksowanie UGC – jeśli zachęcasz użytkowników do wystawiania ocen i rekomendacji produktów na swojej stronie, wdróż taki system zamieszczania komentarzy, który pozwoli na indeksowanie publikowanej treści,
  • Optymalizowanie grafiki i wideo – dbaj o wydajność swojej witryny. Zdjęcia przesyłane przez klientów zawsze konwertuj, ustaw odpowiedni atrybut alt, a filmiki dodawaj na swoim kanale YouTube, by dużymi plikami nie obciążać strony www,
  • Wdrożenie mikrodanych do recenzji (gwiazdek) – recenzje produktów wyglądają atrakcyjnie w wyszukiwarce, jeśli obok wyniku pojawią się żółte gwiazdki informujące o średniej ocenie. W tym celu warto zaimplementować dane strukturalne, by wyróżnić user generated content.

Pamiętaj także, aby dodawać informację o autorze treści, gdy zamieszczasz ją na swojej stronie internetowej.

Treści tworzone przez użytkowników są na wagę złota

Dbaj o swoich użytkowników i nagradzaj ich za treści, które sami z siebie stworzyli. Doceniając lojalnych klientów, wzmacniasz ich zaangażowanie i przywiązanie do Twojej marki lub sklepu internetowego. Autentyczne recenzje, zdjęcia wzbudzające emocje oraz filmiki wideo przyciągną kolejnych internautów gotowych do dokonania konwersji.

Również na naszym blogu
Google ciągle jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Prawie 95% użytkowników korzysta z...
Jak tagować artykuły, wpisy, produkty na stronie internetowej, aby wspomóc pozycjonowanie strony i...
Panele informacyjne w Google Analytics ułatwiają raportowanie i wyciąganie wniosków na podstawie...
Zastanawiasz się, czy docierasz do klientów, na których Ci zależy? Podpowiadamy, jak identyfikować...
Sprawdź, czy pomyślałeś o wszystkich kwestiach związanych z bezpieczeństwem swojej strony...