Konsumenci stają się coraz bardziej odporni na perswazję stosowaną w reklamach telewizyjnych, radiowych, a nawet internetowych. Potwierdzają to badania Attention Marketing Research, z których wynika, że Polacy, podejmując decyzje zakupowe, najczęściej zasięgają zdania rodziny (54%) i znajomych (49%), zaglądają na fora internetowe (37%), zapoznają się z informacjami na stronach sklepów internetowych (25%) oraz czytają opinie innych użytkowników znajdujące się pod produktem (23%). Takie dane wskazują, że proces generowania konwersji wspierają mikroinfluencerzy i tworzone przez nich treści, czyli user generated content. Sprawdź, jak jako przedsiębiorca możesz wykorzystać UGC w strategii rozwoju swojej firmy.
Czym właściwie jest user generated content?
User generated content (w skrócie UGC) to treści tworzone przez użytkowników związane z daną marką lub stroną internetową. Taka twórczość wykorzystana na stronie internetowej lub na profilach w mediach społecznościowych (oczywiście za zgodą autorów) przynosi wiele korzyści, ponieważ:
- Poprawia wiarygodność brandu,
- Zachęca wahających się klientów do dokonania transakcji,
- Zwiększa zaangażowanie społeczności, która stworzyła się wokół marki,
- Pokazuje klientom, że są ważni i dostrzegani przez firmę,
- Wpływa na wzrost rozpoznawalności brandu np. w social media.
Zdecydowanie najczęstszą formą user generated content pojawiającą się w serwisach internetowych (szczególnie w sklepach internetowych i portalach informacyjnych) są opinie i komentarze użytkowników. Popularnością cieszą się także filmiki i video recenzje, zdjęcia, memy, posty w social media.
Istotę UGC stanowi nie tyle forma treści i jej jakość (np. przesyłanych fotografii), co sama autentyczność opublikowanego contentu. Wielu użytkowników w mgnieniu oka rozpoznaje tzw. marketing szeptany lub artykuły sponsorowane, dlatego wszystkie próby symulowania user generated content mogą jedynie zaszkodzić reputacji firmy w wyszukiwarce.
4 sposoby na zachęcenie użytkowników do tworzenia treści o firmie
Klienci lubią wiedzieć, że są istotni dla marki, której produkty kupują lub z której usług korzystają. Jeśli chciałbyś, aby użytkownicy podzielili się z Tobą swoimi doświadczeniami, opiniami lub przemyśleniami, wystarczy ich o to poprosić. Skuteczne metody zwiększające zaangażowanie internautów i wpływające na powstawanie user generated content to między innymi:
Stwórz angażujące wydarzenie
Użytkownicy chętnie biorą udział w rywalizacjach rozgrywanych w formie zabawy, by pochwalić się swoimi umiejętnościami, możliwościami lub zdolnościami. Zorganizowanie atrakcyjnego wydarzenia rozpromowanego hasztagami w social media to dobry sposób na pozyskanie UGC. Taką metodę wykorzystała w swojej kampanii firma Pepsi, tworząc event Wyzwanie smaku.