W Google Analytics skorzystamy z następujących raportów:
Czas rzeczywisty
Zestawienie prezentuje bieżącą (do 30 min.) aktywność użytkowników na naszej stronie. Możemy sprawdzić, ile osób, na jakich urządzeniach, z jakich krajów przeglądało określone podstrony, dokonało zdefiniowanych przez nas zdarzeń lub konwersji. Raport przydaje się, kiedy chcemy przetestować np. poprawność implementacji instalacji kodu śledzenia Google Analytics.
Odbiorcy
Zakładka w całości poświęcona użytkownikom zaglądającym na naszą stronę internetową. Z poszczególnych raportów dowiemy się m.in.:
- Ilu nowych i powracających internautów wchodzi na serwis,
- Jaka jest liczba sesji, odsłon, średni czas trwania sesji oraz współczynnik odrzuceń,
- Kim są nasi odbiorcy pod względem płci, wieku, zainteresowań, lokalizacji,
- Na jakich przeglądarkach, systemach operacyjnych, urządzeniach wyświetlana jest nasza strona,
- Jakimi ścieżkami poruszają się po naszej stronie użytkownicy.
Dane o użytkownikach są bardzo cenne, ponieważ pomagają określić, kim jest nasz klient i kogo przyciąga strona internetowa. Jeśli profil aktualnych odbiorców nie zgadza się z profilem grupy docelowej, niniejszy raport stanowi wskazówkę do wprowadzenia zmian na stronie.
Pozyskiwanie
Raporty prezentujące źródła ruchu na stronie internetowej. Przeklikując kolejne sekcje, sprawdzimy, ilu użytkowników pozyskujemy przez:
- Organiczne wyniki wyszukiwania (organic search),
- Wejścia bezpośrednie (direct),
- Media społecznościowe (social),
- Witryny, na których znajduje się link do naszej strony (referral),
- Kampanie AdWords (paid search).
Informacje o źródłach wejść mogą posłużyć do zweryfikowania skuteczności poszczególnych form marketingu internetowego.
Zachowanie
W tej sekcji znajdują się informacje o ruchu i działaniach podejmowanych przez użytkowników na poszczególnych podstronach. Z dostępnych raportów dowiemy się m.in., które strony cieszą się największą popularnością, jaki jest ich page speed, co wyszukują w naszej witrynie internauci. W Zachowaniu gromadzone są także dane o skonfigurowanych zdarzeniach, czyli interakcjach podejmowanych przez użytkowników (kliknięcia przycisków, scrollowanie, wypełnienie formularza kontaktowego).
W raporcie sprawdzimy również informacje związane z systemem partnerskim Google AdSense, jeśli z niego korzystamy, oraz zweryfikujemy wyniki testów A/B przeprowadzanych za pomocą Google Optimize (dawne Eksperymenty Google).
Konwersje
Grupa raportów najbardziej przydatna sklepom internetowym – bezpośrednio w narzędziu Google Analytics można śledzić transakcje, ich wartość, przebieg procesu zakupowego. Wymaga to jednak dodatkowej instalacji skryptu e-commerce Google w sklepie internetowym. Informacje o wielkości sprzedaży, a także wyglądzie lejka zakupowego pozwalają wykryć miejsca problemowe i przeprowadzić optymalizację konwersji, czyli poprawić liczbę sfinalizowanych zakupów. W tej sekcji sprawdzimy także współczynnik konwersji zdefiniowanych celów, które mogą ustawić właściciele wszystkich witryn internetowych (celem może być np. spędzenie na stronie przez użytkownika powyżej 5 min.).
Google Analytics daje możliwość stworzenia raportów niestandardowych lub paneli informacyjnych umożliwiających zindywidualizowanie zestawów danych, które chcemy analizować. Znajdziemy je w zakładce Dostosowywanie w bocznym menu tuż pod Stroną Główną.
Podstawowe metryki w Google Analytics
Analizując dane o ruchu na stronie za pomocą Google Analytics, należy rozumieć, co kryje się pod poszczególnymi pojęciami stosowanymi w raportach. Najpopularniejszymi metrykami, którymi posługują się analitycy internetowi, są wskaźniki uwzględnione w raporcie Odbiorcy -> Przegląd: