Pozycjonowanie WordPress

Wydawać by się mogło, że uruchomienie firmowej strony internetowej i wystarczy, żeby być widocznym w sieci i odnieść sukces w danej branży. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna: osoby odpowiedzialne za rozwój e-commerce czy witryn o innym charakterze czeka szereg działań, zanim zyskają one zainteresowanie potencjalnych klientów. Jednym z nich jest proces pozycjonowania, czyli zdobycia wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania Google. Jak powinno wyglądać SEO dla stron funkcjonujących w ramach systemu WordPress? Dlaczego pozycjonowanie jest tak ważne w e-biznesie? Sprawdźmy!

Co to jest WordPress?

Zanim przejdziemy do konkretów związanych ściśle z obsługą i niezbędnymi mechanizmami pozycjonowania, warto dowiedzieć się więcej na temat systemów CMS pozwalających na funkcjonowanie biznesu w wirtualnym świecie.

Każdy, kto chce zacząć swoją przygodę z obecnością w świecie online, stoi przed wyzwaniem stworzenia strony internetowej. Opcji jest wiele – można skorzystać z wydelegowania założenia witryny do profesjonalistów, którzy od lat zajmują się programowaniem i wdrożą wszystkie wymagane funkcjonalności oraz określony design na zupełnie autorskim systemie, albo znaleźć ekspertów korzystających z szeroko znanych rozwiązań. Wielu przedsiębiorców decyduje się na pierwszą możliwość ze względu na kuszącą wizję innowacyjnych i dedykowanych alternatyw, co nierzadko powoduje prawdziwe rozczarowanie.

Autorskie systemy bywają nieprawidłowo zaprojektowane, przez co w efekcie lubią płatać przykre niespodzianki. Zły dobór niektórych rozwiązań często sprawia, że takie systemy CMS wymagają wymyślnych dodatków czy wtyczek, stwarzają problemy w stawianiu technicznych diagnoz. Zwłaszcza kiedy okazuje się, że firma projektująca i odpowiedzialna za stworzenie strony musi zmienić profil działalności lub przestaje istnieć: znalezienie nowych opiekunów dla dedykowanego systemu może kosztować wiele wysiłku, pieniędzy, a przede wszystkim czasu.

Dlatego eksperci (programiści, informatycy i pozycjonerzy) coraz częściej namawiają osoby rozpoczynające swoją biznesową działalność, żeby decydowali się na ogólnodostępne i intuicyjne systemy, dające ogrom możliwości. Jednym z popularniejszych jest WordPress.

Oprogramowanie, które w założeniu miało służyć przede wszystkim blogerom, jest dziś wizytówką wielu rozpoznawalnych marek. Sukces WordPressa, zupełnie darmowego narzędzia do zarządzania treścią online (CMS) tkwi w prostocie. Do jego funkcjonowania wykorzystano założenia, które nie wymagają znajomości kodowania, programowania i innych skomplikowanych technicznych procesów. Postawienie strony internetowej na tym systemie oraz późniejsza praca na nim jest więc łatwa nawet dla kogoś, kto nigdy nie miał do czynienia z językiem programowania ani nie zajmował się zawodowo obsługą np. sklepów internetowych.

Niezwykle dużym wyróżnikiem WordPressa jest również opłacalność. Dzięki temu, że został udostępniony na podstawie licencji GNU, każdy, kto chce z niego korzystać, nie musi opłacać specjalnego abonamentu. Także wtedy, gdy przedsiębiorca używa go w celach zarobkowych. To znacznie optymalizuje wydatki związane z funkcjonowaniem strony online. Zgromadzone środki można przeznaczyć na zupełnie inne działania, np. kampanie marketingowe, inwestycję w reklamy itd.

Warto zwrócić uwagę też na fakt, że WordPress, choć zupełnie darmowy, stale się rozwija, a jego twórcy dbają o to, żeby wdrażać coraz to kolejne zabezpieczenia odpowiadające na wyzwania stojące przed współczesnymi sklepami internetowymi, witrynami o charakterze informacyjnym. Poprzez inicjatywy użytkowników i indywidualne potrzeby powstają nowe dodatki, modyfikacje, wzbogacające funkcjonalność tego CMS-a. Najpopularniejszym typem rozszerzeń są płatne wtyczki, pozwalające na szerokie rozbudowanie dostępnych w ramach systemu opcji. Ich instalacja sprawia, że strona na WordPressie może zyskać zupełnie inną, nierzadko lepszą wersję.

SEO dla WordPress – podstawy, o które warto zadbać

Skoro mamy już za sobą najważniejsze kwestie dotyczące samego systemu WordPress czas na… pozycjonowanie!

Dobra widoczność witryny w wyszukiwarce budowana poprzez działania związane z ruchem organicznym (czyli niesponsorowanym/bezpłatnym) to cel, do którego dąży znaczna większość przedsiębiorców. Żeby go osiągnąć, trzeba mieć odpowiednią wiedzę – również na temat posiadanego CMS-a. Wszystko dlatego, że każdy oferuje różnorodne możliwości.

Nie ma więc jednego, uniwersalnego przepisu na to, jak zwiększyć pozycję w wynikach wyszukiwania poprzez pozycjonowanie. Przyjęcie strategii, w której proces pozycjonowania jest dokładnie taki sam dla witryn zbudowanych np. na oprogramowaniu platformy Shoper i WordPress może nie przynosić skutków albo mieć zupełnie odwrotny od zamierzonego wpływ na wynik prowadzonych prac.

Zanim zaczniesz prowadzić prace pozycjonerskie nad swoją stroną internetową lub sklepem online, sprawdź podstawy:

  • czy hosting, który został wybrany, na pewno daje użytkownikom Twojej strony możliwość dobrego, intuicyjnego i odpowiednio szybkiego korzystania z witryny. Błędy hostingowe mogą źle wpływać na codzienne działanie Twojego adresu, a przez to psuć efekty związane z pozycjonowaniem,
  • czy motyw WordPress, który został wdrożony, jest odpowiednio wydajny, czyli nie ma zbyt wielu, często zbędnych elementów spowalniających funkcjonowanie strony (np. źle zoptymalizowany kod, ponadprogramowe wtyczki),
  • czy w ustawieniach WordPress określony został główny adres domeny (z www, czyli: https://www.artefakt.pl/pozycjonowanie-poznan lub bez www: https://artefakt.pl), na który będą przekierowywane wszystkie pozostałe wersje adresy serwisu. Według danych, chociaż różnica wydaje się niewielka, dla Google ma ogromne znaczenie i może źle odbić się na pozycjonowaniu,
  • czy system WordPress ma włączoną możliwość indeksacji Twojej strony. Zdarza się, że ta opcja jest domyślnie wyłączona dla nowego szablonu, przez co boty należące do Google i decydujące o zgodności serwisu z algorytmami odpowiedzialnymi za pozycjonowanie WordPress, mogą mieć problem ze skanowaniem treści,
  • czy w ramach ustawień zostały ustawione tzw. przyjazne struktury adresów URL. WordPress ma opcję, dzięki której każdy z nich może mieć łatwą formę zapisu, czyli np. zamiast wyświetlania adresu: www.arfetakt.pl/?p=893 widoczny będzie: www.artefakt.pl/ciekawostki. Widoczność linku wzbogaconego bezpośrednio na pasku adresu słowem kluczowym, a nie będącego ciągiem przypadkowych znaków, jest czytelna dla wyszukiwarki i ma to duże znaczenie dla procesu pozycjonowania stron internetowych i sklepów online zbudowanych na systemie WordPress,
  • czy została stworzona mapa witryny w formacie pliku sitemap.xml, zawierająca informacje o wszystkich adresach URL związanych ze stroną internetową/Twoim serwisem e-commerce. Jeżeli nie widzisz jej w zasobach, możesz wygenerować ją samodzielnie za pomocą wtyczki do WordPress (więcej o nich przeczytasz w dalszej części tekstu). Krokiem ściśle związanym z „site mapą” jest weryfikacja za pomocą narzędzia Google Search Console oraz opcjonalnie Google Tag Managera.

Pamiętaj: chociaż sam system i pozycjonowanie stron funkcjonujących na podstawie WordPress to dosyć intuicyjne rozwiązania, nie każdy musi czuć się komfortowo z koniecznością wykonania wszystkich (nawet podstawowych) kroków. Warto zwrócić się do profesjonalnej agencji SEO , gdzie profesjonaliści pomogą Ci w całym procesie.

Optymalizacja strony na WordPressie

Kiedy są gotowe podstawy służące pozycjonowaniu stron i sklepów WordPress, można przejść do kolejnego etapu, jakim jest techniczna optymalizacja.

Optymalizację strony lub sklepu online na WordPress można porównać do jednej z części procesu produkcji: to moment dopieszczania całości, w którym wykonuje się szereg działań służących poprawie i ulepszaniu produktu, żeby potencjalny klient mógł efektywnie z niego korzystać.

Poprzez optymalizację serwisu WordPress algorytmy odpowiedzialne za ocenę witryny lepiej rozumieją i oceniają zawarte na niej treści. Co za tym idzie – zwiększa się prawdopodobieństwo, że kiedy potencjalny klient wpisze w Google konkretną frazę kluczową (np. agencja marketingu internetowego Poznań), to właśnie adres Twojej strony internetowej lub sklepu online wyświetli się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Pamiętaj: proces optymalizacji witryny WordPress, jak i każdej innej funkcjonującej na odmiennym oprogramowaniu strony, jest długotrwały. Często niektóre aktywności wymagają ciągłego powtarzania, np. wraz z pojawieniem się na stronie kolejnych elementów, podstron itd. Zanim efekty będą widoczne, przyda się cierpliwość i systematyczne działanie zgodne z zaplanowaną strategią.

Optymalizacja nagłówków

Uporządkowana treść to podstawa jej użyteczności. Dlatego podczas optymalizacji WordPress nie możesz pominąć struktury nagłówków, które są wyznacznikiem odpowiedniej budowy tekstu.

Ich zastosowanie zdecydowanie ułatwia odbiór tekstu potencjalnym odbiorcom, dzieląc go na mniejsze akapity (treść jest czytelniejsza, bardziej zrozumiała).

Jeśli chodzi o technikalia, to optymalizacja nagłówków WordPress według przyjętych wytycznych wskazuje, że nagłówek H1 powinien wystąpić raz (jako tytuł). Kolejne powinny zostać oznaczone jako H2-H6, natomiast w praktyce najczęściej wykorzystuje się strukturę opartą na H2-H3. Warto pamiętać, że powinny się w nich znaleźć frazy kluczowe w różnych formach: odmienionej, jak i nieodmienionej. Nie można natomiast z nimi przesadzić: użycie ich w każdym nagłówku może sprawić, że tekst nie będzie naturalny i nie zostanie dobrze oceniony przez algorytmy Google odpowiedzialne za ocenę serwisu..

Przekierowania WordPress

Nieustanna praca na systemie i rozwój strony czy sklepu internetowego WordPress mogą powodować, że niektóre z podstron przestają być przydatne (m.in. gdy kończy się sprzedaż jakiegoś produktu, wygasa oferowana usługa). W wielu przypadkach powinny zostać wygaszone albo przekierowane na inny adres URL.

Brak przekierowania usuniętej podstrony WordPress najczęściej powoduje wyświetlanie się błędu 404 świadczącego o tym, że roboty indeksujące, jak i użytkownicy mechanizmy odpowiedzialne za indeksację nie znaleźli zawartości pod konkretnym linkiem. Zwłaszcza u potencjalnych klientów może powodować to dużą frustrację i niechęć do dalszego korzystania ze strony. Dodatkowo obecność tego błędu negatywnie wpływa na pozycjonowanie witryny WordPress — boty traktują brak przekierowania jako podstawowy błąd w funkcjonalności i obniżają ocenę jakości strony. Jak tego uniknąć?

  • Stosując wcześniej wspomniane przekierowania 301 z adresu zawierającego www na niezawierający www,
  • stosując przekierowanie WordPress na protokół https,
  • przekierowując pustą stronę produktową na kategorię produktów,
  • w przypadku utworzenia nowej domeny: przekierowując stary adres na nowy.

Optymalizacja grafik w WordPressie

Obecność grafik na stronie internetowej WordPress podnosi jej jakość i atrakcyjność, dlatego nie można z nich rezygnować. Żeby skutecznie wspierały proces pozycjonowania, należy odpowiednio je zoptymalizować, czyli:

  • dodać nazwę odzwierciedlającą, co znajduje się na zdjęciu/grafice,
  • uzupełnić znaczniki alt (tekst alternatywny), który opisuje, co prezentują kluczowe dla marki grafiki,
  • zadbać o rozmiar i format plików przyjazny dla szybkiego funkcjonowania strony lub sklepu online WordPress (najczęściej zalecane są formaty WEBP i AVIF).

Dane strukturalne

Żeby wyszukiwarka dokładniej zrozumiała treść zawartą na stronie, dobrze wdrożyć tzw. dane strukturalne. To rodzaj danych umieszczony w kodzie strony, przyjazny dla robotów decydujących o jakości procesu pozycjonowania witryn WordPress. Ponadto umożliwiają one wyświetlanie rich snippets, czyli fragmentów rozszerzonych bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Ten rodzaj optymalizacji wpływa na użyteczność serwisu, również w kontekście użytkowników.

Wtyczki WordPress przydatne podczas procesu pozycjonowania

Wtyczki to panaceum na wiele bolączek: i tych ściśle związanych z pozycjonowaniem i tych, które dotyczą codziennego działania strony internetowej. WordPress to system oparty na możliwości rozszerzania funkcjonalności systemu dzięki dodatkom, a ponieważ często to sami użytkownicy znajdują nowe rozwiązania, każdy, kto korzysta z tego oprogramowania ma do wyboru setki wtyczek. Z których warto korzystać przy pozycjonowaniu WordPress?

Yoast SEO

Podstawową wtyczką, którą warto zainstalować jest Yoast SEO. To rozszerzenie, które znacznie ułatwia pozycjonowanie WordPress. Poza tym, że „sugeruje” rekomendowaną liczbę znaków w tytule i opisie meta, daje możliwość zarządzania linkami URL oraz dodawania linków kanonicznych. Oferuje również zablokowanie indeksacji grup podstron czy generowanie site mapy. Opcje tej wtyczki WordPress doceniają nie tylko osoby na co dzień zajmujące się obsługą czy wdrażaniem treści, ale także profesjonaliści.

SEO Press

To wtyczka, która może sprawdzić się przy zarządzaniu witryną WordPress w dużej mierze związanej z działalnością w social mediach. Jeżeli prowadzisz e-commerce, opierający swoją komunikację na mediach społecznościowych, zamiast Yoast, wybierz właśnie tę. SEO Press umożliwia wsparcie pozycjonowania strony i przez wielu ekspertów oceniania jest jako jedno z bardziej kompleksowych narzędzi.

Rank Math

Ta wtyczka WordPress powstała stosunkowo niedawno, ale szybko zdobyła serca użytkowników. Rozszerzenie w podstawowej wersji jest darmowe i oferuje wiele przydatnych funkcji. Chociaż sposób działania często porównywany jest do wtyczki Yoast SEO, Rank Math doceniany jest za intuicyjność, analizę słów kluczowych znajdujących się na stronie, możliwość połączenia z GA.

Treści: ważna część pozycjonowania WordPress

Chociaż system WordPress umożliwia szereg działań wspierających m.in. pozycjonowanie sklepu internetowego, żadnej z funkcjonalności nie będzie można do końca wykorzystać bez odpowiednio przygotowanych i opracowanych treści.

Wszystkie teksty znajdujące się na stronie – opisy produktów, kategorii, FAQ, blog firmowy – powinny spełniać wymagania dotyczące dobrych praktyk pozycjonowania. Oznacza to, że każdy content umieszczony na witrynie powinien:

  • mieć odpowiednią strukturę (w zależności od zapotrzebowania: podział na nagłówki),
  • składać się z określonej liczby znaków ze spacjami (ze względu na użyteczność z perspektywy odbiorców żaden tekst nie powinien być zbyt krótki ani za długi),
  • zawierać słowa kluczowe, najważniejsze z punktu widzenia branży i marki,
  • być wzbogacony o linkowanie wewnętrzne (zwłaszcza przy blogu firmowym).

Dodatkowo nie można lekceważyć zasady 3 x U, czyli tego, że treści powinny być: użyteczne, uniwersalne i unikalne. Stosowanie się do tych wytycznych może zwiększyć lepszą ocenę serwisu przez roboty indeksujące Google.

Pamiętaj: w pozycjonowaniu WordPress liczy się kompleksowość. Nawet najlepsze wtyczki i rozszerzenia nie zapewnią Ci dobrej widoczności strony czy sklepu internetowego, jeżeli działania pozycjonerskie nie będą korespondowały z treściami.
Jeżeli nie masz przestrzeni na samodzielne przygotowanie odpowiedniego contentu, możesz skorzystać z wiedzy i doświadczenia agencji marketingu internetowego.

Proces pozycjonowania na WordPress w pigułce

Wiesz już pokrótce, na co zwrócić uwagę w momencie wyboru systemu zarządzania treścią i jak budować widoczność Twojej strony internetowej WordPress. Przyjazna platforma oferująca wiele ciekawych i innowacyjnych rozwiązań to dobry start dla biznesu online. Dbaj o rozbudowę swojego serwisu, realizuj strategię krok po kroku – dzięki temu zwiększysz szanse na lepsze wyniki pozycjonowania WordPress.

Jeżeli czujesz, że potrzebujesz merytorycznego i profesjonalnego wsparcia w tym zakresie, skontaktuj się z naszą profesjonalną agencją SEO, gdzie nasi eksperci dobiorą rozwiązania na miarę Twoich potrzeb. Powodzenia!