Każdy, kto chce zacząć swoją przygodę z obecnością w świecie online, stoi przed wyzwaniem stworzenia strony internetowej. Opcji jest wiele – można skorzystać z wydelegowania założenia witryny do profesjonalistów, którzy od lat zajmują się programowaniem i wdrożą wszystkie wymagane funkcjonalności oraz określony design na zupełnie autorskim systemie, albo znaleźć ekspertów korzystających z szeroko znanych rozwiązań. Wielu przedsiębiorców decyduje się na pierwszą możliwość ze względu na kuszącą wizję innowacyjnych i dedykowanych alternatyw, co nierzadko powoduje prawdziwe rozczarowanie.
Autorskie systemy bywają nieprawidłowo zaprojektowane, przez co w efekcie lubią płatać przykre niespodzianki. Zły dobór niektórych rozwiązań często sprawia, że takie systemy CMS wymagają wymyślnych dodatków czy wtyczek, stwarzają problemy w stawianiu technicznych diagnoz. Zwłaszcza kiedy okazuje się, że firma projektująca i odpowiedzialna za stworzenie strony musi zmienić profil działalności lub przestaje istnieć: znalezienie nowych opiekunów dla dedykowanego systemu może kosztować wiele wysiłku, pieniędzy, a przede wszystkim czasu.
Dlatego eksperci (programiści, informatycy i pozycjonerzy) coraz częściej namawiają osoby rozpoczynające swoją biznesową działalność, żeby decydowali się na ogólnodostępne i intuicyjne systemy, dające ogrom możliwości. Jednym z popularniejszych jest WordPress.
Oprogramowanie, które w założeniu miało służyć przede wszystkim blogerom, jest dziś wizytówką wielu rozpoznawalnych marek. Sukces WordPressa, zupełnie darmowego narzędzia do zarządzania treścią online (CMS) tkwi w prostocie. Do jego funkcjonowania wykorzystano założenia, które nie wymagają znajomości kodowania, programowania i innych skomplikowanych technicznych procesów. Postawienie strony internetowej na tym systemie oraz późniejsza praca na nim jest więc łatwa nawet dla kogoś, kto nigdy nie miał do czynienia z językiem programowania ani nie zajmował się zawodowo obsługą np. sklepów internetowych.
Niezwykle dużym wyróżnikiem WordPressa jest również opłacalność. Dzięki temu, że został udostępniony na podstawie licencji GNU, każdy, kto chce z niego korzystać, nie musi opłacać specjalnego abonamentu. Także wtedy, gdy przedsiębiorca używa go w celach zarobkowych. To znacznie optymalizuje wydatki związane z funkcjonowaniem strony online. Zgromadzone środki można przeznaczyć na zupełnie inne działania, np. kampanie marketingowe, inwestycję w reklamy itd.
Warto zwrócić uwagę też na fakt, że WordPress, choć zupełnie darmowy, stale się rozwija, a jego twórcy dbają o to, żeby wdrażać coraz to kolejne zabezpieczenia odpowiadające na wyzwania stojące przed współczesnymi sklepami internetowymi, witrynami o charakterze informacyjnym. Poprzez inicjatywy użytkowników i indywidualne potrzeby powstają nowe dodatki, modyfikacje, wzbogacające funkcjonalność tego CMS-a. Najpopularniejszym typem rozszerzeń są płatne wtyczki, pozwalające na szerokie rozbudowanie dostępnych w ramach systemu opcji. Ich instalacja sprawia, że strona na WordPressie może zyskać zupełnie inną, nierzadko lepszą wersję.