Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
01.02.2018 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Stop words, czyli słowa pomijane przez wyszukiwarki

Stop words, czyli słowa pomijane przez wyszukiwarki

W każdym języku istnieją słowa, które samodzielnie nie mają większego znaczenia (np. w, i, oraz, się), ale dzięki nim inne wyrazy użyte w zdaniu nabierają sensu. Wyszukiwarki najczęściej pomijają stop words, analizując treść opublikowaną na stronie. Jak więc podejść do kwestii optymalizacji tekstu pod SEO i doboru słów kluczowych, wiedząc o słowach ignorowanych przez Google?

Co to jest stop words?

Mianem stop words określa się wyrazy i wyrażenia, które uzupełniają tekst oraz nadają mu znaczenia, ale samodzielnie nie przekazują głębszej myśli, sensu lub konkretnych informacji. Zaliczamy do nich m.in. zaimki (ją, jego), spójniki (lub, i, lecz), przyimki (w, na, obok), a także sformułowania typu: co to jest, na czym polega, jak zrobić. Listę stop words dla poszczególnych języków można sprawdzić na stronie: https://www.ranks.nl/stopwords/.

Jeszcze kilka lat temu użycie stop words w słowie kluczowym wpisanym do wyszukiwarki powodowało zwrócenie zupełnie innych wyników wyszukiwania niż w przypadku posłużenia się samym wrażeniem. Np. dla Google takie frazy jak: hotel w Londynie oraz hotel Londyn oznaczały dwie zupełnie inne rzeczy.

Obecnie dzięki algorytmowi Koliber wyszukiwarka coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem znaczenia fraz i tego, co tak naprawdę poszukuje użytkownik. W wielu przypadkach po wpisaniu fraz ze stop words oraz bez nich otrzymamy zbliżone wyniki wyszukiwania.

Pomijanie stop words przez wyszukiwarki a kwestia optymalizacji tekstu pod SEO

Skoro wyszukiwarki, np. Google ignorują stop words, analizując strony i zwracając użytkownikowi listę wyników wyszukiwania, to czy nie lepiej ograniczyć ich stosowanie w treściach publikowanych w serwisach internetowych? Odpowiedź niestety nie jest jednoznaczna.

Bezsprzecznie nie powinniśmy unikać stop words w „czystym tekście”. Zaimki, przyimki, liczebniki i inne tego typu wyrażenia nadają sensu poszczególnym wyrazom użytym w zdaniu. Jeśli zależy nam na wysokiej jakości i poprawnej językowo treści, nie możemy „oczyścić” jej z pozornie zbędnych wyrażeń. Artykuły muszą być zrozumiałe dla użytkowników, by potraktowali nas oni poważnie i chcieli skorzystać z naszej oferty.

Z kolei stosowanie stop words ograniczamy w takich elementach jak:

  • Śródytuły H1-H6,
  • Tytuł tekstu,
  • Title i Description,
  • Opisy obrazków „alt”
  • Anchor text,
  • Znaczniku meta keywords, o ile go stosujemy.

Zanim jednak zrezygnujemy ze stop words w pozycjonowanych frazach, warto sprawdzić, czy takie wyrażenia nie są wyszukiwane przez użytkowników. Jeśli tak – optymalizujmy również tekst pod słowa kluczowe z przyimkami, zaimkami lub sformułowaniami w formie pytań, aby dotrzeć do użytkowników posługujących się takimi frazami. Wspomniane wcześniej hotele Londyn są wyszukiwane 1600 razy w miesiącu, a hotele w Londynie – 390. Optymalizacja tekstu pod te dwa słowa kluczowe zwiększy szansę na dotarcie do osób, które dokonają konwersji na naszej stronie internetowej.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej
_ Jak zarezerwować domenę internetową 07.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Domeny/hosting

Jak zarezerwować domenę internetową i po co?

Zaczynasz działalność w internecie i nie wiesz, od czego zacząć? Jednym z pierwszych kroków jest zarezerwowanie domeny internetowej. Dlaczego to takie ważne? Bo w sieci, podobnie jak w świecie rzeczywistym, adres to fundament Twojej obecności. Oto przewodnik, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces rejestracji domeny – prostym językiem, z przykładami i wskazówkami dla przedsiębiorców. Czytaj więcej
automatyzacja procesów marketingowych dzięki AI 04.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Automatyzacja procesów marketingowych za pomocą AI krok po kroku

Każda kampania marketingowa działa idealnie, treści tworzą się same, a Twoi klienci otrzymują dokładnie to, czego potrzebują, zanim jeszcze o to zapytają. Brzmi jak futurystyczna wizja? W rzeczywistości to już się dzieje. Dzięki automatyzacji procesów marketingowych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji w marketingu, firmy zyskują przewagę konkurencyjną, zwiększają skuteczność kampanii i zmniejszają koszty. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku wdrożyć AI w działaniach marketingowych, by zmaksymalizować zwrot z inwestycji. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt