Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
01.02.2018 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Stop words, czyli słowa pomijane przez wyszukiwarki

Stop words, czyli słowa pomijane przez wyszukiwarki

W każdym języku istnieją słowa, które samodzielnie nie mają większego znaczenia (np. w, i, oraz, się), ale dzięki nim inne wyrazy użyte w zdaniu nabierają sensu. Wyszukiwarki najczęściej pomijają stop words, analizując treść opublikowaną na stronie. Jak więc podejść do kwestii optymalizacji tekstu pod SEO i doboru słów kluczowych, wiedząc o słowach ignorowanych przez Google?

Co to jest stop words?

Mianem stop words określa się wyrazy i wyrażenia, które uzupełniają tekst oraz nadają mu znaczenia, ale samodzielnie nie przekazują głębszej myśli, sensu lub konkretnych informacji. Zaliczamy do nich m.in. zaimki (ją, jego), spójniki (lub, i, lecz), przyimki (w, na, obok), a także sformułowania typu: co to jest, na czym polega, jak zrobić. Listę stop words dla poszczególnych języków można sprawdzić na stronie: https://www.ranks.nl/stopwords/.

Jeszcze kilka lat temu użycie stop words w słowie kluczowym wpisanym do wyszukiwarki powodowało zwrócenie zupełnie innych wyników wyszukiwania niż w przypadku posłużenia się samym wrażeniem. Np. dla Google takie frazy jak: hotel w Londynie oraz hotel Londyn oznaczały dwie zupełnie inne rzeczy.

Obecnie dzięki algorytmowi Koliber wyszukiwarka coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem znaczenia fraz i tego, co tak naprawdę poszukuje użytkownik. W wielu przypadkach po wpisaniu fraz ze stop words oraz bez nich otrzymamy zbliżone wyniki wyszukiwania.

Pomijanie stop words przez wyszukiwarki a kwestia optymalizacji tekstu pod SEO

Skoro wyszukiwarki, np. Google ignorują stop words, analizując strony i zwracając użytkownikowi listę wyników wyszukiwania, to czy nie lepiej ograniczyć ich stosowanie w treściach publikowanych w serwisach internetowych? Odpowiedź niestety nie jest jednoznaczna.

Bezsprzecznie nie powinniśmy unikać stop words w „czystym tekście”. Zaimki, przyimki, liczebniki i inne tego typu wyrażenia nadają sensu poszczególnym wyrazom użytym w zdaniu. Jeśli zależy nam na wysokiej jakości i poprawnej językowo treści, nie możemy „oczyścić” jej z pozornie zbędnych wyrażeń. Artykuły muszą być zrozumiałe dla użytkowników, by potraktowali nas oni poważnie i chcieli skorzystać z naszej oferty.

Z kolei stosowanie stop words ograniczamy w takich elementach jak:

  • Śródytuły H1-H6,
  • Tytuł tekstu,
  • Title i Description,
  • Opisy obrazków „alt”
  • Anchor text,
  • Znaczniku meta keywords, o ile go stosujemy.

Zanim jednak zrezygnujemy ze stop words w pozycjonowanych frazach, warto sprawdzić, czy takie wyrażenia nie są wyszukiwane przez użytkowników. Jeśli tak – optymalizujmy również tekst pod słowa kluczowe z przyimkami, zaimkami lub sformułowaniami w formie pytań, aby dotrzeć do użytkowników posługujących się takimi frazami. Wspomniane wcześniej hotele Londyn są wyszukiwane 1600 razy w miesiącu, a hotele w Londynie – 390. Optymalizacja tekstu pod te dwa słowa kluczowe zwiększy szansę na dotarcie do osób, które dokonają konwersji na naszej stronie internetowej.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Reklama trenera personalnego w Internecie 18.12.2024 | czas czytania: 7 | SEM

Reklama trenera personalnego w Internecie

Strategia marketingowa i plan treningowy mają ze sobą wiele wspólnego. W obu przypadkach należy spojrzeć na sprawę z szerszej perspektywy, nie zapominając przy tym o istotnych detalach. Podpowiadamy, jak przygotować skuteczną reklamę w branży treningu personalnego. Czytaj wiecej
big data 17.12.2024 | czas czytania: 9 | Inne

Jakie informacje w swoich zasobach gromadzi o nas Google i do czego je wykorzystuje?

Dane dotyczące naszej aktywności w internecie to cena, jaką płacisz za dostęp do spersonalizowanych treści. Dowiedz się, jak zbierane są informacje na Twój temat oraz co właściwie Google o Tobie wie. Czytaj wiecej
Księga znaku 13.12.2024 | czas czytania: 5 | SEM

Księga znaku, czyli ważny element identyfikacji wizualnej w sieci

Brand book to księga znaku określająca wszystkie graficzne wytyczne dotyczące naszego logo. Podpowiadamy, jakie elementy uwzględnić przy jej tworzeniu. Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt