Poznałeś już narzędzia, z których możesz korzystać, by uzyskać wartościowe informacje dotyczące zachowania użytkowników odwiedzających Twoją witrynę. Jednak czeka na Ciebie jeszcze optymalizacja sklepu PretaShop, która sprawi, że będzie platformą przyjazną nie tylko dla potencjalnych klientów, ale również dla robotów Google. Pozycjonowanie jest jednym z Twoich najważniejszych kroków do osiągnięcia celu, jakim jest zwiększenie ruchu a docelowo sprzedaży w sklepie. Aby Ci w tym pomóc, opiszemy kilka podstawowych elementów, o które musisz zadbać. Oto one:
Meta Tagi
Pozycjonowanie PrestaShop, a dokładniej rzecz ujmując, sklepu opartego na tym systemie, nie może odbyć się bez odpowiedniej optymalizacji metatagów. Są to znaczniki obecne w sekcji head strony, bez których roboty wyszukiwarki Google nie otrzymają wartościowych informacji o danym serwisie internetowym. Do grona najważniejszych metatagów należy title. Ma on niezwykle istotne znaczenie dla pozycjonowania każdej strony internetowej. Prawidłowy meta title powinien zawierać słowo kluczowe, być unikalny w obrębie serwisu i odpowiednio nawiązywać do treści danej podstrony.
Platforma PrestaShop daje wiele możliwości konfiguracyjnych, dlatego też nic nie stoi na przeszkodzie, by własnoręcznie przygotować opisy tytułowego meta do każdej podstrony. Opcję tę znajdziesz w panelu administratora. W przypadku strony głównej ścieżka dostępu wygląda następująco:
Konfiguruj > Preferencje > Ruch > SEO & URL > Index
Zmiana meta title dla stron z kategoriami produktów wymaga wejścia w sekcję Katalog oraz następnie w kategorie.
Meta Description, czyli opis strony
Choć ten metatag nie ma bezpośrednio przełożenia na pozycję w wynikach wyszukiwania, nadal pełni ważną funkcję. Pomaga bowiem w generowaniu organicznego ruchu na stronie, zachęcając użytkowników do kliknięcia w link do naszej strony. Z tego też względu ważne jest przygotowanie unikalnych opisów, które będą odpowiadały na potrzeby użytkowników. Nie zawsze jednak meta description są brane pod uwagę przez roboty Google. Mogą bowiem one “uznać” je za małowartościowe i wybrać fragmenty z treści strony bardziej adekwatne do wpisywanego słowa kluczowego.
Treści, czyli niezastąpiony element SEO
Na każdej stronie powinny pojawi się treści – niezależnie od tego, czy prowadzisz serwis będący wizytówką firmy czy też na sklep internetowy na platformie PrestaShop. Twoja strona musi zawierać wartościowy content zarówno dla użytkownika, jak i robotów wyszukiwarki. Treści możesz przygotować samodzielnie lub zlecić je zewnętrznej firmie np. agencji SEO, która oprócz ich stworzenia przygotuje dla Ciebie całą strategię. Ważne by spełniały one kryterium unikalności, co jest jednym z kluczowych czynników pozycjonowania, a co za tym idzie, wyświetlania się również na wysokich miejscach w SERP. Może się bowiem zdarzyć, że wiele sklepów internetowych będzie mieć ten sam opis artykułu co Twój, gdyż będzie on pochodził od producenta, od którego zamawiasz towar dla klientów.
Opisy kategorii, czyli kluczowe treści każdego sklepu internetowego
Zasada jest prosta – jeśli chcesz sprzedać dane produkty, powinieneś mieć wartościowe opisy kategorii, które zachęcą potencjalnego klienta do wybrania właśnie ich. Użytkownicy często szukają konkretnych artykułów i chcą mieć pewność, że na stronie Twojego sklepu internetowego je znajdą. Platforma PrestaShop daje unikalną możliwość dodania treści do każdej kategorii produktowej, co jest sporym ułatwieniem szczególnie dla początkujących sprzedawców.
Blog, czyli treści wspomagające Twój sklep
Większa liczba wejść na stronę daje nam możliwość zwiększenia świadomości użytkowników nt marki a także przełożyć się na ich decyzje zakupowe. By osiągnąć ten cel, warto założyć bloga, na którym będą publikowane specjalistyczne treści. Wpisy powinny być związane z Twoją branżą i zawierać odpowiedzi na pytania nurtujące użytkowników. Dzięki temu Twoja strona zostanie uznana za miejsce, gdzie można zdobyć wartościowe informacje, a Ty zyskasz miano autorytetu w swojej branży. W PrestaShop istnieje darmowy moduł, który umożliwia prowadzenie bloga. Można w nim znaleźć kilka globalnych ustawień m.in. możliwość wyboru layoutu, ustawienia meta tagów czy też kilka innych opcji. Moduł pozwala też na łatwe dodawanie oraz edytowanie wpisów.
Optymalizacja atrybutów alt i obrazów w Prestashop
Myśląc o znalezieniu się w TOP 10 wyników wyszukiwania, wśród działań pozycjonerskich bezsprzecznie powinna znaleźć się optymalizacja alt i obrazów. W celu optymalizacji obrazów na platformie PrestaShop można wykorzystać płatną wtyczkę Total Image Optimalization Pro. Pozwala na kompresję przesyłanych zdjęć czy też skrócenie czasu ich wczytywania. Jeżeli nie chcesz używać płatnych modułów, możesz zawsze stosować bezpłatne narzędzia, które dostępne są w sieci. Pozwolą Ci na kompresję obrazów bez utraty jakości.
Ściśle z optymalizacją zdjęć wiąże się atrybut alt, czyli alternatywny tekst, który zdecydowanie warto uzupełniać przy przesyłaniu obrazów na stronę. Pozwala on nie tylko na lepsze pozycjonowanie sklepu opartego na PrestaShop. Jest to także pewnego rodzaju udogodnienie dla osób niewidzących czy też niedowidzących, ponieważ podczas korzystania z zasobów Internetu odpowiednie programy są w stanie przekazać użytkownikowi, co znajduje się na obrazie.
Mapa strony XML
Generowanie sitemapy to ważny element podczas pozycjonowania sklepu Prestashop. W systemie tym jest ono możliwe dzięki specjalnemu modułowi. Po wejściu w odpowiedni moduł oraz kliknięciu Konfiguruj możesz wybrać adresy, które będą brane pod uwagę podczas generowania pliku sitemap.xml. Proces przeprowadzi się automatycznie, a po jego zakończeniu otrzymasz adres URL sitemapy. Oczywiście, jak wiele aspektów optymalizacyjnych w systemie PrestaShop, także generowanie sitemapy można wykonać w sposób manualny. Jest to jednak rozwiązanie czasochłonne, gdyż wymaga każdorazowej, ręcznej aktualizacji plików. To jednak nie wszystko, gdyż w dalszej kolejności należy je przesłać na serwer, co ponownie wydłuża cały proces.
Plik robots.txt, czyli kontrola robotów Google lub innych wyszukiwarek
Pozostawiony w domyślnej formie plik robots.txt oznacza, że pozwalasz na indeksowanie przez roboty wyszukiwarki Google całej strony sklepu wraz z jej podstronami. Za jego pomocą da się jednak blokować lub wyrażać zgodę na dostęp konkretnym robotom. Plik robots.txt powinien znajdować się w katalogu głównym strony na serwerze. Dzięki odpowiednim wpisom Allow/Disallow, możesz wskazywać miejsca w serwisie, gdzie roboty nie będą miały dostępu. Dzięki temu z powodzeniem zadbasz o tzw. Crawl Budget, który jest istotnym elementem procesu pozycjonowania.
Przekierowania a pozycjonowanie PrestaShop
Tak jak w większości przypadków w sklepie internetowym opartym na systemie PrestaShop można zarządzać przekierowaniami w sposób dwojaki. Jeśli chcesz uniknąć dodatkowych opłat, na serwerze FTP powinieneś odnaleźć plik o nazwie .htacess i w nim dodawać w sposób ręczny kolejne przekierowania. Wymaga to jednaj doświadczenia i odradza się tę metodę początkującym użytkownikom. Oczywiście, PrestaShop oferuje również możliwość zainstalowania wielu płatnych modułów, które pomogą tworzyć Ci przeredagowania. Wśród nich warto wymienić m.in. SEO Redirects czy też Przekierowania URL.