Google jako najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce i na świecie wyznacza nowe trendy w zakresie sposobów wyszukiwania oraz promocji w internecie. Każda zmiana jest testowana, czy spełni zakładane cele, spodoba się użytkownikom, wywołując oczekiwane reakcje. Wiele rozwiązań nie weszło na stałe w życie, chociaż przez pewien czas niepokoiło internautów lub reklamodawców. Z czego zrezygnowało Google w przeciągu ostatnich 3 lat? Prezentujemy nietrafione pomysły googlarzy.
Czarne wyniki wyszukiwania w Google
Czarne tytuły w wynikach wyszukiwania jako pierwsi dostrzegli amerykańscy internauci 7 maja 2016 r. Na Google Search Help Forum użytkownicy zastanawiali się, dlaczego widzą czarne linki w Google i jak mogą zmienić je z powrotem na niebieskie. Rozwiązania nikt nie znalazł, ponieważ okazało się, że zmiana koloru to po prostu nowy test koncernu.
Dlaczego użytkownikom nie spodobało się nowe rozwiązanie? Czarny link po kliknięciu nie zmieniał koloru, więc wracając na stronę z wynikami wyszukiwania, nie można było sprawdzić, które podstrony zostały już odwiedzone. Niebieskie odnośniki po kliknięciu zmieniają się na fioletowe, dzięki czemu użytkownik wie, gdzie uprzednio zajrzał.
Czarny Title – to on tak naprawdę wraz z polem rozszerzenia objaśnień zmienił się w wynikach wyszukiwania. Adres URL pozostał zielony, a description szary.
Testy z liczbą wyników wyszukiwania
W lipcu 2016 r. Google testowało usunięcie informacji o liczbie wyników wyszukiwania, która standardowo pojawia się między paskiem narzędzi wyszukiwarki a pierwszą pozycją rankingu. Wskazuje ona, ile podstron, w jakim czasie wyszukały roboty Google, uznając je za pasujące do wpisanych słów kluczowych.
Według Google wyświetlanie liczby wyników wyszukiwania nie ma większego sensu, ponieważ jest to wielkość szacunkowa i nie może być wykorzystywana do raportowania. W tym samym czasie w wyszukiwarce testowano nowy design ranking. Każdy adres URL wraz z title, description i poprawnie wdrożonymi mikroformatami znajdował się w białej ramce. Natomiast tło strony było szare.
Źródło: https://www.theverge.com/2016/6/8/11881786/google-search-material-design-layout-test
Testowany wygląd wyników wyszukiwania był nieco zbliżony do designu narzędzia do weryfikacji strony pod względem dopasowania do urządzeń mobilnych. Przyjęcie kafelkowego układu mogło wynikać z pojawiania się coraz większej liczby urządzeń wyposażonych w ekran dotykowy. Wyraźnie zarysowana ramka wskaże internaucie, gdzie powinien kliknąć, aby przejść do interesującego go serwisu.
Top rated ads – sposób na wyświetlanie reklam AdWords
Podążając za trendem dodawania przez użytkowników do zapytania wyrażeń typu najlepsze (np. najlepsze, np. najlepsze buty do biegania, najlepszy komputer do pracy), w 2016 r. Google eksperymentowało z wyświetlaniem reklam, określonym mianem top rated ads.
Źródło: https://twitter.com/VikingWagon
Poprawne wdrożenie Rich Snippet pozwala na wyświetlanie w rankingu ocen, które internauci przyznali określonym produktom. Google postanowiło wykorzystać żółte gwiazdki i prezentować w wynikach wyszukiwania reklamy najwyżej ocenionych towarów na zapytania zawierające frazę najlepszy. Linki sponsorowane uporządkowano pod względem średniej oceny. Takie rozwiązanie miało ułatwić podejmowanie decyzji – użytkownik mógł wybrać coś dla siebie spośród najlepszych produktów.
Visual Sitelink w reklamach AdWords
Visual sitelinks extension należało do grona rozszerzeń reklamy, które miały przyciągać uwagę użytkownika za pomocą grafiki. Tradycyjne tekstowe linki do podstron zostały wzbogacone o obrazki umieszczone na ruchomej karuzeli. Testy funkcjonalności w 2016 r. obserwowaliśmy w mobilnych wynikach wyszukiwania.
Źródło: http://searchengineland.com/google-adwords-images-sitelink-extensions-263908
Videos from the web w wizytówkach Google Moja Firma
Testy videos from the web prowadzono pod koniec 2016 r. Na wybrane zapytania amerykańskich użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych pojawiały się materiały wideo na wizytówce GMF wyświetlanej w wynikach wyszukiwania. Proponowane filmiki pochodziły z portalu YouTube. W ten sposób Google promował swój partnerski serwis.
W videos from the web wyświetlały się materiały, które zostały przesłane w ciągu ostatnich kilku miesięcy. To wskazywało, że Google zamierza dostarczać użytkownikom świeże i aktualne treści. Podobny mechanizm funkcjonuje w przypadku tradycyjnych wyników wyszukiwania – wyższą pozycję uzyskują strony z tekstami aktualizowanymi na bieżąco.
Karuzela z dodatkowymi wynikami wyszukiwania
Luty 2017 r. to okres, w którym sprawdzano kolejną metodę prezentacji dodatkowych wyników wyszukiwania powiązanych z zapytaniem użytkownika. Po wpisaniu frazy w pasku wyszukiwarki nad wynikami sponsorowanymi pojawia się karuzela. Znajdowały się na niej kafelki ze zdjęciami i podpisami.
Po kliknięciu w kafelek, użytkownik był przekierowywany do określonej kategorii wyników wyszukiwania luźno powiązanych z jego zapytaniem. Np. poszukując ubranek dla dzieci, na slajderze pokazywała się kategoria buty. Jeśli internauta kliknął w boks na karuzeli, wyświetlały się różne rodzaje obuwia.
Eksperymenty z tagami w wyszukiwarce
Na początku kwietnia 2017 w mobilnych wynikach wyszukiwania pojawiły się białe etykiety z tagami określającymi tematykę danej podstrony umieszczone pomiędzy adresem URL serwisu a opisem Description. Były to trzy nieklikalne, nieprzesuwalne kafelki.
Źródło: http://searchengineland.com/google-testing-tags-label-search-results-snippets-272436
Użytkownicy zastanawiali się, czy testy etykiet oznaczają, że metatag keywords odzyska znaczenie przy pozycjonowaniu serwisów. Okazało się jednak, że tagi pełniły rolę informacyjną – nie można było po nich sortować wyników wyszukiwania, przeklikiwać się pomiędzy nimi lub przesuwać w prawą i lewą stronę, a Google potwierdziło jedynie prowadzenie testów.