Dobra zmiana w Google? Testy wyszukiwarki, które nie weszły w życie – Blog Artefakt

Dobra zmiana w Google? Czyli o testach wyszukiwarki, które nie weszły w życie

/ SEO
Przeglądanie internetu na laptopie

Google jako najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce i na świecie wyznacza nowe trendy w zakresie sposobów wyszukiwania oraz promocji w internecie. Każda zmiana jest testowana, czy spełni zakładane cele, spodoba się użytkownikom, wywołując oczekiwane reakcje. Wiele rozwiązań nie weszło na stałe w życie, chociaż przez pewien czas niepokoiło internautów lub reklamodawców. Z czego zrezygnowało Google w przeciągu ostatnich 3 lat? Prezentujemy nietrafione pomysły googlarzy.

Czarne wyniki wyszukiwania w Google

Czarne tytuły w wynikach wyszukiwania jako pierwsi dostrzegli amerykańscy internauci 7 maja 2016 r. Na Google Search Help Forum użytkownicy zastanawiali się, dlaczego widzą czarne linki w Google i jak mogą zmienić je z powrotem na niebieskie. Rozwiązania nikt nie znalazł, ponieważ okazało się, że zmiana koloru to po prostu nowy test koncernu.

Czarne linki w wynikach wyszukiwania

Dlaczego użytkownikom nie spodobało się nowe rozwiązanie? Czarny link po kliknięciu nie zmieniał koloru, więc wracając na stronę z wynikami wyszukiwania, nie można było sprawdzić, które podstrony zostały już odwiedzone. Niebieskie odnośniki po kliknięciu zmieniają się na fioletowe, dzięki czemu użytkownik wie, gdzie uprzednio zajrzał.

Czarne tytuły w wynikach wyszukiwania

Czarny Title – to on tak naprawdę wraz z polem rozszerzenia objaśnień zmienił się w wynikach wyszukiwania. Adres URL pozostał zielony, a description szary.

Testy z liczbą wyników wyszukiwania

W lipcu 2016 r. Google testowało usunięcie informacji o liczbie wyników wyszukiwania, która standardowo pojawia się między paskiem narzędzi wyszukiwarki a pierwszą pozycją rankingu. Wskazuje ona, ile podstron, w jakim czasie wyszukały roboty Google, uznając je za pasujące do wpisanych słów kluczowych.

Wyniki wyszukiwania

Według Google wyświetlanie liczby wyników wyszukiwania nie ma większego sensu, ponieważ jest to wielkość szacunkowa i nie może być wykorzystywana do raportowania. W tym samym czasie w wyszukiwarce testowano nowy design ranking. Każdy adres URL wraz z title, description i poprawnie wdrożonymi mikroformatami znajdował się w białej ramce. Natomiast tło strony było szare.

SERP

Źródło: https://www.theverge.com/2016/6/8/11881786/google-search-material-design-layout-test

Testowany wygląd wyników wyszukiwania był nieco zbliżony do designu narzędzia do weryfikacji strony pod względem dopasowania do urządzeń mobilnych. Przyjęcie kafelkowego układu mogło wynikać z pojawiania się coraz większej liczby urządzeń wyposażonych w ekran dotykowy. Wyraźnie zarysowana ramka wskaże internaucie, gdzie powinien kliknąć, aby przejść do interesującego go serwisu.

Top rated ads – sposób na wyświetlanie reklam AdWords

Podążając za trendem dodawania przez użytkowników do zapytania wyrażeń typu najlepsze (np. najlepsze, np. najlepsze buty do biegania, najlepszy komputer do pracy), w 2016 r. Google eksperymentowało z wyświetlaniem reklam, określonym mianem top rated ads.

Top rated ads

Źródło: https://twitter.com/VikingWagon

Poprawne wdrożenie Rich Snippet pozwala na wyświetlanie w rankingu ocen, które internauci przyznali określonym produktom. Google postanowiło wykorzystać żółte gwiazdki i prezentować w wynikach wyszukiwania reklamy najwyżej ocenionych towarów na zapytania zawierające frazę najlepszy. Linki sponsorowane uporządkowano pod względem średniej oceny. Takie rozwiązanie miało ułatwić podejmowanie decyzji – użytkownik mógł wybrać coś dla siebie spośród najlepszych produktów.

Visual Sitelink w reklamach AdWords

Visual sitelinks extension należało do grona rozszerzeń reklamy, które miały przyciągać uwagę użytkownika za pomocą grafiki. Tradycyjne tekstowe linki do podstron zostały wzbogacone o obrazki umieszczone na ruchomej karuzeli. Testy funkcjonalności w 2016 r. obserwowaliśmy w mobilnych wynikach wyszukiwania.

Visual sitelinks

Źródło: http://searchengineland.com/google-adwords-images-sitelink-extensions-263908

Videos from the web w wizytówkach Google Moja Firma

Testy videos from the web prowadzono pod koniec 2016 r. Na wybrane zapytania amerykańskich użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych pojawiały się materiały wideo na wizytówce GMF wyświetlanej w wynikach wyszukiwania. Proponowane filmiki pochodziły z portalu YouTube. W ten sposób Google promował swój partnerski serwis.

Wideo w grafach wiedzy

W videos from the web wyświetlały się materiały, które zostały przesłane w ciągu ostatnich kilku miesięcy. To wskazywało, że Google zamierza dostarczać użytkownikom świeże i aktualne treści. Podobny mechanizm funkcjonuje w przypadku tradycyjnych wyników wyszukiwania – wyższą pozycję uzyskują strony z tekstami aktualizowanymi na bieżąco.

Karuzela z dodatkowymi wynikami wyszukiwania

Luty 2017 r. to okres, w którym sprawdzano kolejną metodę prezentacji dodatkowych wyników wyszukiwania powiązanych z zapytaniem użytkownika. Po wpisaniu frazy w pasku wyszukiwarki nad wynikami sponsorowanymi pojawia się karuzela. Znajdowały się na niej kafelki ze zdjęciami i podpisami.

Karuzela w SERP

Po kliknięciu w kafelek, użytkownik był przekierowywany do określonej kategorii wyników wyszukiwania luźno powiązanych z jego zapytaniem. Np. poszukując ubranek dla dzieci, na slajderze pokazywała się kategoria buty. Jeśli internauta kliknął w boks na karuzeli, wyświetlały się różne rodzaje obuwia.

Eksperymenty z tagami w wyszukiwarce

Na początku kwietnia 2017 w mobilnych wynikach wyszukiwania pojawiły się białe etykiety z tagami określającymi tematykę danej podstrony umieszczone pomiędzy adresem URL serwisu a opisem Description. Były to trzy nieklikalne, nieprzesuwalne kafelki.

Tagi w mobilnych wynikach wyszukiwania

Źródło: http://searchengineland.com/google-testing-tags-label-search-results-snippets-272436

Użytkownicy zastanawiali się, czy testy etykiet oznaczają, że metatag keywords odzyska znaczenie przy pozycjonowaniu serwisów. Okazało się jednak, że tagi pełniły rolę informacyjną – nie można było po nich sortować wyników wyszukiwania, przeklikiwać się pomiędzy nimi lub przesuwać w prawą i lewą stronę, a Google potwierdziło jedynie prowadzenie testów.

Również na naszym blogu
Zastanawiasz się, jak przeanalizować swoją konkurencję? Przeprowadź szybką, pięcioetapową analizę...
Google Trends to aplikacja pozwalająca śledzić zainteresowania użytkowników. Jak możesz ją...
Czy podglądasz działania swojej konkurencji? Jeśli nie nadrób zaległości i przeprowadź benchmarking...
Sprawdź naszą e-marketingową checklistę dla działalności usługowej. Zobacz, czy wykorzystujesz cały...
Zastanawiasz się, jak zachęcić użytkowników do wystawiania opinii i rekomendacji na Twojej stronie...