Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Audytuj bezpłatnieSpis Treści
Strona błędu 404 pojawia się na ekranie użytkownika najczęściej w 2 sytuacjach – kiedy internauta wpisze niepoprawny adres URL bezpośrednio w pasku przeglądarki lub wejdzie na podstronę, która została usunięta bez wdrożenia odpowiedniego przekierowania. Bez względu na to, jaka jest przyczyna wyświetlenia czterysta czwórki, może ona zniechęcać klienta do dalszego przeglądania zawartości witryny. By temu zaradzić, wystarczy przygotować atrakcyjny i użyteczny komunikat o błędzie 404, który nie tylko ostudzi zirytowanie użytkownika, ale dodatkowo zachęci go do generowania konwersji.
Strona błędu 404 to często spotykana strona internetowa, która informuje użytkownika o braku dostępnego zasobu pod podanym adresem. Wyświetla się, gdy odwiedzamy nieistniejącą stronę lub gdy dany zasób został usunięty. Istotność strony 404 polega na komunikacji z użytkownikiem, informując go o wystąpieniu błędu oraz kierując go do innych działających sekcji serwisu. Dobrze zaprojektowana strona błędu 404 powinna być:
— aby zachęcić użytkownika do dalszego korzystania z witryny, wygląd strony błędu powinien być przemyślany.
Błąd 404 (page not found) wskazuje, że na serwerze nie znaleziono zasobów, które umożliwiłyby poprawne wyświetlenie zawartości strony znajdującej się pod podanym adresem URL. Mówiąc prościej, czterysta czwórka informuje użytkownika, że poszukiwana podstrona nie istnieje lub została przeniesiona pod nowy adres URL. I teraz to od właściciela serwisu zależy, czy klient opuści serwis, czy zostanie skierowany do innych, równie atrakcyjnych sekcji, produktów, oferty.
Najprostsza strona błędu 404 odstraszy grupę użytkowników, którzy dysponują podstawowymi umiejętnościami obsługi komputera.
Dobrze skonstruowana strona błędu 404 powinna:
Przygotowując komunikat o błędzie 404, warto postawić na oryginalność, humorystyczny przekaz oraz ciekawą oprawę graficzną. Strona nie może jednak wyróżniać się na tle innych podstron serwisu – musi nawiązywać do kolorystyki i stylu, które zostały zastosowane w serwisie. Dzięki temu użytkownik będzie wiedział, że nie został odesłany na zupełnie inną witrynę.
Konwersje na stronie 404 wspierają:
Właściciel serwisu za pomocą wbudowanego skryptu może także śledzić, skąd na czterysta czwórce pojawiają się użytkownicy. W ten sposób uda się wykryć problematyczne podstrony, generujące błędy.
Jak zaprojektować stronę błędu? Strona 404 to nieodłączny element każdej witryny internetowej, który informuje użytkowników o napotkaniu błędu i braku żądanej strony. Aby ją skutecznie zaprojektować, warto zastosować kilka sprawdzonych zasad.
Pamiętaj, że dobrze zaprojektowana strona 404 może przyczynić się do zwiększenia lojalności użytkowników i poprawienia wizerunku Twojej witryny. Dlatego stwórz stronę błędu przyjazną internaucie.
Jak wynika z raportu Digital, odnotowuje się aż 53,06 mln mobilnych połączeń internetowych. Spersonalizowanie strony 404 dla użytkowników mobilnych polega na dostosowaniu jej wyglądu i funkcjonalności do potrzeb osób korzystających ze smartfonów czy tabletów. Celem takiej personalizacji jest zwiększenie użyteczności strony błędu, aby użytkownik mógł szybko i łatwo znaleźć poszukiwane informacje.
W praktyce oznacza to:
Ważne jest również umieszczenie czytelnych komunikatów o błędzie oraz przycisków prowadzących do najważniejszych sekcji witryny, tak aby użytkownik mógł szybko wrócić na właściwą ścieżkę.
Efektywność strony 404 można zmierzyć, analizując kilka kluczowych wskaźników. Komunikat o błędzie 404 warto sprawdzić pod względem:
Ostatecznie, monitoruj konwersje po wizycie na stronie 404 – jeśli użytkownicy kontynuują korzystanie z witryny mimo napotkanego błędu, oznacza to, że strona 404 spełnia swoją rolę i skutecznie zachęca do dalszego eksplorowania serwisu. Jeśli chcesz sprawdzić zawartość strony błędu, skorzystaj z narzędzi analitycznych np. Google Analytics.
Strona 404, znana jako błąd „Nie znaleziono” lub „Strona nie została znaleziona„, występuje, gdy użytkownik próbuje otworzyć stronę internetową, która nie istnieje. Wpływ na UX (doświadczenie użytkownika) jest zdecydowanie negatywny, ponieważ prowadzi do frustracji i dezorientacji. Aby zminimalizować negatywne konsekwencje, warto zadbać o atrakcyjny i funkcjonalny design strony 404, który pomoże użytkownikowi zrozumieć sytuację oraz skierować go do innych, istniejących sekcji witryny. W ten sposób można przekształcić potencjalne niedogodności w szansę na utrzymanie użytkownika na stronie i poprawienie jego ogólnego doświadczenia. Projekt strony błędu powinien uwzględniać zasady UX.
Witryny internetowe są dynamiczne i cały czas zachodzą zmiany w ich strukturze, więc samo istnienie strony błędu 404 nie ma negatywnych konsekwencji dla pozycjonowania serwisu. Potwierdza to Google – czterysta czwórki nie wpływają na ranking wyników wyszukiwania. Problem może stanowić natomiast brak przekierowania nieistniejącej podstrony, która była linkowana, na nową podstronę – w takim przypadku stracimy wartościowe odnośniki. Należy się także liczyć ze wzrostem współczynnika odrzuceń – jeśli użytkownik, poszukując konkretnych informacji, zobaczy stronę błędu, może po prostu opuścić serwis. Dlatego tak ważne jest zadbanie o wdrożenie przekierowań 301 na wszystkich nieistniejących podstronach.
Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2024-poland