Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Audytuj bezpłatnieSpis Treści
Nagłówek ma moc przyciągania uwagi użytkownika – bardzo często decyduje o tym, czy internauta zapozna się z pełną treścią artykułu lub tekstu opublikowanego na stronie internetowej. Jak przygotować chwytliwy tytuł, który pomoże pozyskać konwertującego czytelnika? Rozpatrzyliśmy sprawę nagłówków pod względem ich popularności, SEO, najnowszych trendów i przygotowaliśmy 8 wskazówek dotyczących tworzenia skutecznych headline’ów!
Jakie są przykłady chwytliwych nagłówków? Buzzsumo zbadało ponad 100 milionów nagłówków wzbudzających największe zaangażowanie użytkowników na Twitterze i Facebooku (lajki, udostępnienia, komentarze i tweety) w okresie od marca do maja. Na liście 20 najczęściej powtarzających się fraz znajdują się następujące zwroty:
Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study
Jak możemy zauważyć, wśród najpopularniejszych fraz pojawiają się wyrażenia poradnikowe (will make you, can we guess), nacechowane emocjonalnie (are freaking out, tears of joy), wskazujące przyczynę – skutek (this is way, the reason is), zawierające rankingi (top X songs, X things only). Jest to zbieżne z obecnymi trendami wyszukiwania – użytkownicy coraz częściej poszukują konkretnych rad oraz sposobów, które pomogą im rozwiązać dany problem. Uwagę internauty pobudzają także przykłady tytułów wzbudzających emocje, a więc zwroty nasycone zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi emocjami.
Znasz już przykłady tytułów emocjonalnych. Z kolei na liście najgorzej konwertujących fraz do chwytliwych nagłówków artykułów znalazły się wyrażenia sugerujące, że artykuł zawiera jedynie podstawowe informacje na dany temat (the introduction of, X simple tips) albo związany jest z ryzykiem i negatywnymi konsekwencjami jakiegoś działania (the risks of, control of you).
Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study
Jak powinny wyglądać chwytliwe przykłady tytułów? Buzzsumo znalazło także odpowiedź na to, jak rozpoczynać nagłówki. Najlepiej sprawdzają się tytuły zawierające liczby (X resasons why, X things you), w formie pytania (How to make, Why you should) oraz wskazujące na konkretny sposób rozwiązania danego problemu (This is way, These are the).
Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study
Jeśli decydujemy się na liczby w nagłówkach, to jakie najlepiej konwertują? Buzzsumo odkryło, że w TOP5 są: 10, 5, 15, 7, 20. Trudno jednak powiedzieć, czy popularność tych cyfr wynika z ich mocy przyciągania uwagi użytkownika, czy może z faktu, że najwięcej artykułów zawiera je w swoich tytułach. Warto jednak zastosować chwytliwe nagłówki dla list.
Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study
Długość tytułu również wpływa na jego popularność w Social Mediach. Najwięcej komentarzy, udostępnień i lajków zdobywają nagłówki przyciągające uwagę, składające się z 12-18 słów zawierających w sumie 80-90 znaków.
Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study
Badania Buzzsumo były przeprowadzane na amerykańskim rynku, więc z pewnością nie można przełożyć jeden do jednego zwrotów pojawiających się w najpopularniejszych nagłówkach na polskie realia. Wyniki analizy można jednak potraktować jako pewne trendy dla chwytliwych nagłówkach poradników, na których warto się wzorować, czyli:
Czy chwytliwe nagłówki artykułów i SEO odgrywają jakąś istotną rolę? Okazuje się, że tak. Nagłówki SEO są kluczowe w procesie pozycjonowania stron internetowych, ponieważ wpływają na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Są one istotne zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek, gdyż pomagają zrozumieć tematykę strony oraz ułatwiają nawigację.
Poprawne stosowanie nagłówków SEO zwiększa szanse na lepsze pozycjonowanie, co przekłada się na większą ilość odwiedzin oraz potencjalnych klientów. Warto więc zadbać o odpowiednie struktury nagłówków, używając słów kluczowych i tworząc atrakcyjne tytuły, które przyciągną uwagę odbiorców. Zadbaj o przykłady chwytliwych nagłówków i miej wpływ na pozycję Twojej witryny w wyszukiwarce.
Jak stworzyć nagłówek przyciągający uwagę? Przygotowując nagłówki, należy także mieć na uwadze 2 kwestie związane z pozycjonowaniem:
Co to oznacza w praktyce? Optymalizacja nagłówków pod SEO bardzo często nie zadowala właścicieli stron, ponieważ interesujący i ciekawy tytuł nierzadko przekształca się w wyrażenie nasycone frazami kluczowymi. Aby pozyskać zainteresowanie użytkowników z wyszukiwarki i tworzyć chwytliwe konstrukcje zdaniowe, trzeba pójść na kompromis – połączyć słowa kluczowe z dobrze brzmiącymi sformułowaniami. Tylko wtedy możliwe będzie przyciągnięcie uwagi.
Znasz już przykłady tytułów z emocjami. Jakie są wobec tego chwytliwe nagłówki dla przełomowych treści? Warto znać narzędzia, które ułatwią ich tworzenie:
Jak pisać chwytliwe nagłówki? Do wyników badań Buzzsumo oraz kwestii związanych z pozycjonowaniem dodajemy jeszcze kilka wskazówek, jak stworzyć chwytliwy nagłówek. Przygotuj chwytliwe tytuły artykułów, które:
Przygotowanie dobrego nagłówka, który będzie jednocześnie zoptymalizowany pod SEO oraz ciekawy dla użytkownika, to sztuka poszukiwania kompromisów. W niektórych przypadkach stworzenie chwytliwego tytułu może zająć dużo czasu. Dobrze jest wobec tego znać przykłady tytułów z power words. W takiej sytuacji lepiej postawić na proste, zwięzłe i zawierające słowa kluczowe headline’y, pomagające pozyskać użytkowników z organicznych wyników wyszukiwania.