Spis Treści
Podstawowymi cechami clickbaitów są:
Powyższe cechy można dobrze zilustrować przykładami clickbaitów.
Clickbaity można spotkać niemalże w każdej „części” Internetu. Szokujące tytuły i krzykliwe grafiki pojawiają się w e-mail marketingu, na Facebooku, na portalach plotkarskich, a także (co nikogo już dzisiaj nie dziwi), na portalach informacyjnych czy na wyskakujących na wielu stronach reklamach. Poniżej przedstawiamy przykłady clickbaitowych tytułów, z którymi zapewne niejednokrotnie spotkał się każdy z nas:
Clickbaitowy tytuł nierzadko wykorzystuje wyrazy nacechowane pozytywnie. Do najpowszechniej stosowanych należą słowa takie jak:
Złe clickbaity to informacje, które wprowadzają czytelnika w błąd, manipulują nim i jego działaniami, wykorzystują półprawdę albo nawet nieprawdę. Może być to np. obietnica (jak się później okazuje niespełniona) uzyskania odpowiedzi na pytanie zawarte w tytule. Tymczasem po przeczytaniu całego artykułu odbiorca wciąż nie poznaje odpowiedzi. Typowym złym clickbaitem jest też hiperbolizowanie, czyli wyolbrzymianie. Dzieje się tak w sytuacji, kiedy np. tytuł sugeruje, że stało się coś niezwykłego, szokującego, a w rzeczywistości opisana sytuacja jest powszechnie znana i akceptowalna społecznie. To również łatwy sposób na ogłupienie społeczeństwa, dostarczanie mu nic nieznaczących ciekawostek, odwracanie uwagi od naprawdę istotnych wydarzeń, spychanie na margines rzetelnej wiedzy.
Istnieją jednak również dobre clickbaity. Dobre clickbaity to przede wszystkim takie, których tytuły są prawdziwe. Weźmy dla przykładu złe clickbaity zawierające kłamstwa (poniżej, po lewej stronie) i zmieńmy je na dobre clickbaity (poniżej, po prawej stronie):
Przykładem dobrych tytułów clicbaitowych mogą być też te zawierające liczby. Tytuł z liczbą sugeruje, że artykuł zawiera dużo konkretnych i przejrzystych informacji na dany temat. Jeśli jest to zgodne z prawdą, mamy do czynienia z dobrym, uczciwym clickbaitem. Przykładami mogą być tytuły takie jak:
Współcześnie clickbaity to jedne z najpopularniejszych metod na zdobycie dużego ruchu na stronie. Ponadto, jak większość marketingowych narzędzi, stosowane są dla pieniędzy. Aktualnie możliwe jest bowiem zarabianie na clickbaitach. Warto jednak pamiętać, że irytujące, wykorzystujące półprawdy tytuły zachęcą użytkowników sieci wyłącznie do jednokrotnego wejścia na daną stronę, a kolejno zniechęcają ich do odwiedzania strony w przyszłości. Aby pozyskać lojalnych klientów, konieczne jest zdobycie ich zaufania, a co za tym idzie – tworzenie tylko takich clickbaitów, które będą pozbawione wyolbrzymień i prawdziwe, czyli zgodne z treścią artykułu.