Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Audytuj bezpłatnieSpis Treści
Każdy użytkownik Internetu chociaż raz w życiu spotkał się z trudnym do wymowy terminem, jakim jest „CAPTCHA”. Jest on powszechny, znany i sprowadza się do prostej czynności, którą trzeba po prostu „odbębnić”. Niewiele jednak osób zdaje sobie sprawę, co za tym hasłem tak naprawdę się kryje – w praktyce jest to nic innego, jak bezpieczeństwo stron internetowych, a także ich użytkowników.
Historia CAPTCHA i reCAPTCHA zaczęła się jeszcze w latach 90. XX wieku. Wtedy to próbowano stworzyć ochronę witryn przed botami i spamem. W latach 1996-1997 powstała koncepcja, którą stworzył Moni Naro. W 1997 roku Mark D. Lillibridge po raz pierwszy użył technologii, aby odróżnić ludzi od automatów. W 2009 roku natomiast Luis von Ahn opracował reCAPTCHA. Z kolei w 2014 roku Google wprowadził nową wersję – „NoCAPTCHA reCAPTCHA„.
CAPTCHA (z języka angielskiego: Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) jest zautomatyzowanym systemem ochronnym przed spamem. Jego celem jest odróżnienie ludzi od komputerów (botów, robotów spamowych). Sposób takiej weryfikacji opiera się głównie na prostych zadaniach, takich jak np. odczytanie zniekształconego wyrazu lub ciągu cyfr z wyświetlonego obrazu czy rozwiązanie zadania matematycznego. Procedury CAPTCHA wykorzystywane są głównie na stronach internetowych w celu umocnienia profilu bezpieczeństwa i ochrony formularzy rejestracyjnych lub innych wrażliwych działań na witrynie. Rozwiązanie to było skuteczne przeciwko wszechobecnemu spamowi i działalności botów, jednak bardzo męczące oraz nieprzyjazne dla użytkownika.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników, firma Google stworzyła nowy system ochrony przed spamem – reCAPTCHA. Polega on na potwierdzeniu przez użytkownika, że jest człowiekiem, a nie robotem, stanowiąc ochronę stron internetowych. Dokładnie tak samo, jak jego poprzednik, reCAPTCHA służy do wzmocnienia bezpieczeństwa stron internetowych przed różnego rodzaju skryptami i botami. Jest o wiele skuteczniejszy niż tradycyjne CAPTCHA, ponieważ jego działanie oparte zostało na uczeniu maszynowym oraz innych metodach analitycznych, takich jak analiza aktywności użytkownika, danych urządzenia oraz reputacji adresu IP.
Uważa się, że reCAPTCHA jest swoistym następcą i ewolucją systemu CAPTCHA. Obecnie obu tych terminów używa się zamiennie pomimo znaczących różnic technologicznych czy fundamentów ich działania.
Istnieje wiele rodzajów i wersji reCAPTCHA, które różnią się między sobą sposobem prezentacji zadania, a także poziomem trudności. Oto kilka przykładów.
Sprowadza się to do wyboru odpowiedniej wersji. W przypadku reCAPTCHA v2 dla osób niepełnosprawnych wzrokowo najlepiej udostępnić wersję audio. Wtedy usłyszą oni liczby do wpisania. Natomiast v3 działa w tle i polecana jest osobom, które borykają się z motorycznymi ograniczeniami. Ich zachowanie jest analizowane i nie wymaga aż tak aktywnego potwierdzenia tożsamości.
Aby dostosować interfejs, warto wprowadzić:
Do tych ostatnich można zaliczyć nieskomplikowane zadania matematyczne czy inne formy CAPTCHA.
Google reCAPTCHA to innowacyjne narzędzie, które znacznie wpływa na bezpieczeństwo UX (wzorcowe doświadczenie użytkownika). Jego głównym zadaniem jest ochrona stron internetowych przed nieautoryzowanym dostępem oraz automatycznymi atakami. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych algorytmów, reCAPTCHA potrafi rozróżnić prawdziwych użytkowników od botów, zapewniając tym samym wysoki poziom ochrony. Co więcej, narzędzie to zostało zaprojektowane z myślą o wygodzie użytkowników, dzięki czemu jego obsługa jest prosta i intuicyjna.
Jeśli chcesz zadbać o ochronę strony WWW i zwiększyć poziom jej bezpieczeństwa, to reCAPTCHA nadaje się do tego idealnie. W ten sposób chronisz witrynę przed np. złośliwym oprogramowaniem lub niepożądanym spamem. Taki system pozwala również kontrolować liczbę rejestracji czy wypełnionych ankiet ludzi – prawdziwych użytkowników, a nie robotów sztucznie podbijających statystyki. Co więcej, dodatkowa weryfikacja na etapie rejestracji lub dokonania zakupu/transakcji zwiększa poczucie bezpieczeństwa użytkownika i pozytywnie wpływa na wiarygodność witryny.
Przy zastosowaniu technologii reCAPTCHA należy pamiętać o kilku kwestiach.
System weryfikacji reCAPTCHA jest z pewnością godny uwagi. Zdecydowanie warto mu się bliżej przyjrzeć i zastanowić się nad wdrożeniem tego rozwiązania w celu maksymalizacji ochrony i bezpieczeństwa przed spamem oraz bezwartościowymi, a czasami wręcz szkodzącymi witrynie linkami. Wyjątku nie stanowią tutaj również ataki za pomocą złośliwego oprogramowania. Wszelkie technologie, a także metody, na podstawie których działają boty, roboty spamerskie oraz skrypty, prężnie się rozwijają, dlatego też trzeba być uważnym i być na bieżąco w tej sprawie, aby w porę zareagować na liczne niebezpieczeństwa.