Nie od razu Rzym zbudowano – pozycjonowanie stron deweloperów

| czas czytania: 5 min | SEO
pozycjowanie stron deweloperow

Rynek mieszkaniowy to trudna branża – bardzo konkurencyjna, obostrzona wieloma regulacjami prawnymi, charakteryzująca się długim procesem decyzyjnym klienta. Nowe inwestycje powstające na obrzeżach miasta często rywalizują z mieszkaniami z rynku wtórnego, a deweloperzy prześcigają się w rozwiązaniach architektonicznych oraz infrastrukturalnych, które mają trafić w potrzeby przyszłych mieszkańców. Zanim jednak dojdzie do podpisania umowy, trzeba nawiązać pierwszy kontakt, do czego idealnie nadaje się strona internetowa. W jaki sposób zwiększyć jej widoczność w internecie? Warto postawić na skuteczne pozycjonowanie!

Struktura strony dewelopera, jej zawartość i funkcjonalności (UX)

Pierwszy krok w promocji działalności deweloperskiej w internecie to zbudowanie funkcjonalnej, przejrzystej i przyjaznej wyszukiwarkom strony internetowej. W strukturze serwisu powinny znaleźć się takie sekcje jak:

  • Inwestycje mieszkaniowe z podziałem na miejscowości i rodzaje inwestycji w budowie lub w sprzedaży,
  • Inwestycje biurowe z podziałem na miejscowości i rodzaje inwestycji w budowie lub w sprzedaży,
  • O nas,
  • Zrealizowane inwestycje,
  • Finansowanie,
  • Rekomendacje/ Referencje/ Opinie zadowolonych klientów,
  • Kontakt.

W przypadku stron www poświęconych konkretnej inwestycji warto dodać takie podstrony jak Lokalizacja oraz Galeria, aby potencjalny nabywca mógł zapoznać się z informacjami, które pomogą mu podjąć decyzję o zakupie mieszkania. Pomocne okażą się także zakładki Aktualności, Blog, Porady, Sekcja FAQ wyjaśniające wątpliwości i budujące wizerunek dewelopera.

strona internetowa dewelopera

Należy również przemyśleć kwestie związane z użytecznością strony (user experience), by poprowadzić klienta wprost do konwersji – wysłania zapytania ofertowego i umówienia się na wizytę w biurze obsługi. Dobrze sprawdzają się tabele z dostępnymi i zarezerwowanymi mieszkaniami zawierające informacje o metrażu, garażu, balkonie, tarasie, kondygnacji, piętrze oraz cenie. Poprawnie działająca wyszukiwarka, filtry i sortowanie ułatwiają użytkownikom poszukiwanie idealnego mieszkania.

Warto także popracować nad kartą mieszkania – rzut powinien być czytelny, przygotowany w pliku graficznym lub pliku PDF o wysokiej jakości. Coraz częściej można spotkać na stronach deweloperów wizualizacje 3D z przykładowymi aranżacjami, które przemówią do wyobraźni klienta.

Pozycjonowanie inwestycji – katalogi czy samodzielne strony internetowe?

Inwestycje mieszkaniowe to produkty o relatywnie krótkim cyklu życia. Po sprzedaniu wszystkich mieszkań lub lokali usługowych kończą się działania promocyjne i zaczyna się reklama nowego osiedla. To, czy każdą inwestycję lepiej promować na osobnej witrynie, czy w katalogu strony głównej, zależy od przyjętego modelu biznesowego dewelopera. Zalety i wady każdej z opcji są następujące:

Samodzielne strony dla każdej inwestycji – witryny poświęcone danej inwestycji nie rozpraszają uwagi użytkownika. Każde osiedle można promować jako osobny brand, wiążąc je jedynie luźno z marką dewelopera. Można wykorzystać wzajemne linkowanie pomiędzy domeną główną a poszczególnymi stronami promującymi poszczególne inwestycje. Zagrożenie stanowi duplikacja treści w sekcji O nas. Każdy z serwisów traktowany jest także jako indywidualny projekt, którego widoczność w wynikach wyszukiwania buduje się od postaw wraz z uruchomieniem strony.

Inwestycje jako podstrony – w obrębie strony głównej najczęściej w katalogu tworzy się osobne podstrony poświęcone poszczególnym inwestycjom. Takie rozwiązanie jest lepsze z punktu widzenia pozycjonowania – serwis o rozbudowanej strukturze, bogaty w treści, w którym można wykorzystać linkowanie wewnętrzne, wyszukiwarka oceni pozytywnie. Ponadto można zminimalizować ryzyko duplikacji treści – strona O nas nie będzie powielona pomiędzy inwestycjami. Z kolei „wyprzedane” inwestycje warto przenieść do zakładki realizacje, by wykorzystać przygotowany uprzednio content. Zagrożenia? Zła reputacja dewelopera wpłynie na wizerunek poszczególnych inwestycji.

Mieszkania 2-pokojowe, lofty czy apartamenty? Dobór adekwatnych słów kluczowych

Listę fraz, na które pozycjonowana będzie strona dewelopera, należy wyłonić w oparciu o ofertę i sposób jej kreacji. Np. mieszkania o podwyższonym standardzie zlokalizowane w prestiżowej okolicy często określane są mianem apartamentów. Użycie takiego wyrażenia zawęża także docelową grupę klientów – trafiamy do osób poszukujących dużych przestrzeni z doskonałym widokiem za oknem.

Deweloperzy działają na lokalnym rynku, dlatego najskuteczniejszą strategią pozycjonowania będzie lokal SEO. Słowa kluczowe powinny zawierać wyrażenia odpowiadające lokalizacji, w której znajduje się inwestycja (np. mieszkanie 2-pokojowe Wrocław Krzyki). Pozycjonowanie strony dewelopera na frazy ogólne (mieszkania 2-pokojowe) często staje się działaniem kosztownym i nieskutecznym. Dodatkowo frazy z długiego ogona, chociaż mają zdecydowanie mniej wyszukań, to częściej konwertują, ponieważ kierują do strony użytkowników o ściśle określonych wymaganiach.

Warto także zdecydować się na frazy uzupełniające, które doskonale opisują potrzeby mieszkaniowe nabywców, np.

  • Mieszkania z garażem,
  • Mieszkanie z ogródkiem,
  • Przestronna kawalerka,
  • Kawalerka z antresolą.

Słowa kluczowe należy umieszczać w różnych elementach na stronie internetowej: w treści, nagłówkach, metaznacznikach, atrybutach alt. Ważne jest także odpowiednie dopasowanie fraz kierowanych na poszczególne podstrony, by np. nie dopuścić do zjawiska kanibalizacji słów kluczowych.

Optymalizacja wizytówek Google Moja Firma dla każdej inwestycji

Wizytówki Google Moja Firma pomagają budować widoczność na lokalnym rynku i wspomagają proces pozycjonowania lokalnego. Deweloperzy powinni założyć konto GMF dla głównej siedziby oraz spróbować utworzyć profile dla sprzedawanych inwestycji – jednak w tym przypadku może wystąpić problem z ich weryfikacją (w celu potwierdzenia prawdziwości profilu GMF na adres firmy najczęściej wysyłana jest pocztówka z kodem weryfikacyjnym).

GMF deweloperzy

Każdą wizytówkę należy zoptymalizować: uzupełnić informacje, dodać zdjęcia, przygotować opis o firmie najlepiej zawierający słowa kluczowe, przesłać wideo. Z biegiem czasu na mapce pojawią się opinie użytkowników – trzeba na nie odpowiadać, nawet jeśli nie są przychylne. Coraz więcej osób korzysta z informacji zawartych na Google Moja Firma, podejmując decyzje, więc warto dbać o dobre rekomendacje i odnosić się do negatywnych uwag klientów.

Optymalizacja kart mieszkań – problem thin content

Wyszukiwarka nie lubi podstron niezawierających treści – traktuje je jako niewartościowe. Dlatego karty mieszkań, które najczęściej zawierają grafikę i ewentualnie krótki opis, niekorzystnie wpływają na proces pozycjonowania. Problem thin content (podstron bez treści) można rozwiązać np. poprzez:

  • Przygotowanie kart mieszkań jako plików PDF i zablokowanie ich przed indeksowaniem,
  • Zablokowanie kart mieszkań przed indeksacją za pomocą metatagu noindex,
  • Napisanie unikalnych opisów dla wszystkich kart mieszkań (działanie polecane w przypadku niewielkich inwestycji).

Zabronioną praktyką jest zamieszczanie takiej samej treści na kolejnych kartach mieszkań. W ten sposób powstaje wewnętrzna duplikacja treści, niesprzyjająca uzyskiwaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

karta mieszkania na stronie internetowej

Pamiętajmy też o optymalizacji obrazów zamieszczanych na kartach mieszkań. Pliki JPG lub PNG należy odpowiednio nazwać, skompresować oraz uzupełnić o atrybut alt, dzięki któremu wyszukiwarka rozpozna, co znajduje się na grafice.

Publikacja unikalnych treści o inwestycjach i nieruchomościach

W serwisie dewelopera powinny znajdować się wyłącznie oryginalne teksty, niepowielane na portalach ogłoszeniowych i stronach branżowych poświęconych nieruchomościom. Duplikacja treści bardzo negatywnie wpływa na pozycjonowanie, więc należy pilnować, aby na stronie znajdował się jedynie unikalny content. Dobrą praktyką jest przygotowywanie dwóch zestawów opisów danej inwestycji – jeden do zamieszczenia na stronie, a drugi do publikacji na zewnętrznych portalach branżowych i serwisach pośredniczących w obrocie nieruchomości.

Content marketing dla dewelopera

Regularna rozbudowa treści w serwisie to jeden z czynników sukcesu zwiększania widoczności w wynikach wyszukiwania. Wyczerpujące opisy inwestycji mieszkaniowych, które odpowiadają na wszystkie pytania potencjalnych nabywców to nie wszystko. Warto także wdrożyć strategię content marketingową obejmującą np.:

  • Prowadzenie bloga – można publikować aktualności, informacje z życia firmy, porady dot. aranżacji wnętrz,
  • Sekcję FAQ edukującą klientów w zakresie procesu zakupu mieszkania, pozyskania finansowania,
  • Kanał na YouTube – video marketing jest jedną z najbardziej angażujących form, jednak prowadzenie sensownego kanału na YouTube wiąże się z ponoszeniem dość dużych kosztów związanych z produkcją wideo,
  • Prezentacje multimedialne poświęcone inwestycjom mieszkaniowym,
  • E-booki – wielostronicowe poradniki poświęcone aranżacji wnętrz,
  • Newslettery.

Treści publikowane systematycznie pozwalają na przemycenie długoogonowych fraz kluczowych. A to z kolei służy wzmocnieniu pozycji serwisu na sprecyzowane wyrażenia wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki.

Linkowanie wewnętrzne – skuteczny sposób na poprawę indeksowania serwisu dewelopera

Podstrony serwisu powinny być wzajemnie zlinkowane. W ten sposób ułatwia się robotom wyszukiwarki indeksowanie strony internetowej, a użytkownikom zapewnia się dostęp do najistotniejszych treści. Podczas linkowania należy zwrócić uwagę na tematyczność linkowanych podstron i anchory (nadużywanie anchorów typu exact match może zaszkodzić pozycjom witryny). Najczęściej stosuje się odnośniki śródtekstowe, ale warto także zastosować menu okruszkowe, boxy z polecanymi artykułami / poradami lub mapę witryny.

Skuteczna strategia link buildingu dla strony dewelopera

Popularność serwisu w internecie buduje się poprzez pozyskiwanie wartościowych linków zwrotnych, co w przypadku dewelopera można osiągnąć za pomocą:

  • Artykułów sponsorowanych publikowanych na portalach okołobudowlanych,
  • Komentarzy pod tematycznymi tekstami,
  • Ofert zamieszczanych w serwisach ogłoszeniowych pośredniczących na runku nieruchomości,
  • Linkowania z filmów na YouTube i postów w mediach społecznościowych,
  • Udzielania się na forach branżowych,
  • Poleceń na stronach kontrahentów i partnerów biznesowych.

Zawsze należy dbać o jakość backlinków, przeprowadzając analizę profilu linków zwrotnych.

Szybko ładująca się strona responsywna

Coraz więcej osób korzysta ze smartfonów do przeglądania internetu. By dotrzeć do mobilnych użytkowników, koniecznie trzeba wdrożyć responsywną (polecaną!) lub mobilną wersję witryny. Należy także zadbać o czas jej ładowania – im szybciej serwis pojawi się na ekranie smartfona, tym większa szansa na przykucie uwagi użytkownika.

Praca nad pozycjami wymaga regularnych działań SEO

Pozycjonowanie indywidualnych inwestycji mieszkaniowych to z założenia projekt krótkoterminowy – kiedy wszystkie mieszkania zostaną sprzedane, kończą się działania SEO. Z kolei specyfika procesu pozycjonowania opiera się na ciągłej optymalizacji serwisu i wprowadzania zmian na stronie. Dlatego najlepiej postawić przede wszystkim na promocję strony głównej dewelopera i budowanie wizerunku brandu w internecie. Mocna marka przyciągnie klientów do nowych inwestycji, ułatwiając ich pozycjonowanie.

Ostatnie artykuły