Jak realizować pozycjonowanie sezonowe, pozycjonowanie branż sezonowych - Blog Artefakt

Ostatni dzwonek na przedświąteczne SEO – czyli jak i kiedy realizować pozycjonowanie sezonowe

/ SEO
pozycjonowanie sezonowe

Niektóre branże charakteryzują się dużą sezonowością, a inne mogą uzyskać dodatkowe przychody w wybranych okresach, w których grupy konsumentów są szczególnie aktywne (święta, wydarzenia, cykliczne eventy, mody). Skoro pozycjonowanie to długotrwały i wymagający cierpliwości proces, jak przygotować się do sezonowego SEO? Czy można skutecznie wypozycjonować serwis na sezonowe frazy, by zgarnąć premię za najwyższą pozycję w gorącym okresie? Tak! Podpowiadamy, jak podejść do strategii pozycjonowania sezonowego.

Różne rodzaje sezonów i branż

Z punktu widzenia e-commerce można wyróżnić:

  • Duże, stałe sezony wpływające na zwiększenie aktywności dużej grupy konsumentów, np.:
  • Sezony związane z porami roku – wiosna, lato, jesień, zima,
  • Okresy świąteczne – Wielkanoc, Boże Narodzenie.
  • Mniejsze, stałe sezony związane z wydarzeniem okolicznościowym, np. Dzień Chłopaka, Dzień Matki, Walentynki itp.,
  • Chwilowe mody wywołane pojawieniem się nowej potrzeby konsumentów, w przypadku których trzeba działać szybko i agresywnie (np. trend na zakup zabawki fidget spinner), ponieważ potencjał odniesienia sukcesu spada wraz z upływem czasu.

Pozycjonowanie sezonowe sprawdza się przy wydarzeniach, o których wiemy z wyprzedzeniem, dzięki czemu możemy się do nich przygotować i odpowiednio wcześniej podjąć określone działania marketingowe.

seo sezonowe

Dodatkowo sezonowość zawsze należy rozpatrywać w kontekście danej branży. Boże Narodzenie pobudza większość sklepów internetowych, jednak przedsiębiorcy sprzedający części rowerowe nie mogą liczyć na wzrost sprzedaży, ponieważ grudzień jest jednym z tych miesięcy, kiedy rowerzyści i kolarze nie interesują się naprawą swojego roweru.

Czy w Twoim biznesie występuje sezonowość? Sprawdź statystyki Analytics z ubiegłych lat i Google Trends

Posiadając wieloletnie doświadczenie w e-commerce i intuicję biznesową, z pewnością potrafisz wskazać, czy działasz w sezonowej branży. Aby jednak potwierdzić swoje przeczucia, zweryfikuj dane o ruchu na stronie w Google Analytics oraz informacje o popularności fraz wpisywanych przez użytkowników w Google Trends.

Porównywanie ruchu na stronie rok do roku

Korzystając ze statystyk Google Analytics, koniecznie porównaj kilka analogicznych okresów. Zestawiając rok 2017 z rokiem 2016 itd., odkryjesz miesiące, w których liczba użytkowników na Twojej stronie wzrosła. Jeśli co roku w lipcu odnotowujesz największą liczbę wizyt, jest to sygnał do istnienia sezonowości. Koniecznie sprawdź także współczynnik konwersji, by sprawdzić, jak kształtuje się okresowość w Twoich wynikach finansowych.

Następnie dane z Google Analytics porównaj ze statystykami Google Trends. Wpisz do narzędzia frazę, którą mogą posługiwać się Twoi klienci. Na wykresie zobaczysz, czy hasło rzeczywiście charakteryzuje się sezonowością. Tutaj również możesz sprawdzić popularność frazy na przestrzeni kilku lat, co ułatwi zidentyfikowanie, czy wzrosty i spadki pojawiają się co roku, czy może z jakichś powodów występują anomalie.

Sezonowe słowa kluczowe i frazy okolicznościowe (long tail)

Frazy sezonowe zaliczają się do długoogonowych słów kluczowych składających się z kilku wyrazów. Ich potencjał generowania ruchu będzie największy w szczycie sezonu. Analizując dane z narzędzi służących do keyword research takich jak Planer słów kluczowych od Google, należy mieć na uwadze, że średnia miesięczna liczba wyszukań poza gorącym okresem będzie mniejsza (jeśli nie zerowa), a w szczycie sezonu zdecydowanie większa.

Wśród rodzajów sezonowych fraz możemy wyróżnić:

  • Słowa kluczowe okolicznościowe dotyczące określonego wydarzenia – Halloween 2018, semKRK#10 bilety, wystawa kotów we Wrocławiu październik 2018,
  • Frazy z aktualnymi datami wyznaczającymi trendy – modne botki 2018, aranżacje łazienek wiosna 2018, urlop w 2018 r., ranking prezentów gwiazdkowych 2018,
  • Słowa kluczowe używane cyklicznie (np. co roku) przez internautów – jaki prezent pod choinkę, prezenty bożonarodzeniowe dla chłopaka, najlepsze ciasto na święta.

Zastanawiając się nad skuteczną promocją w internecie, najlepiej zainwestować w pozycjonowanie strony na frazy sezonowe z drugiej i trzeciej grupy. Przyjmując perspektywę długookresową, warto jednak postawić na umieszczenie okolicznościowych słów kluczowych w treściach typu evergreen, czyli artykułach, które mogą być co roku aktualizowane. Dobrze sprawdzają się rankingi (TOP 5 prezentów pod choinkę 2018), porównania (Samsung czy Apple pod choinkę? Trendy świąteczne 2017), teksty poradnikowe (Jak kupić idealną choinkę? Poradnik). Pamiętaj jednak, że odświeżanie artykułu musi dotyczyć nie tylko zmiany jego daty – zastanów się, czy jego zawartość jest nadal aktualna.

Gdzie umieszczać frazy sezonowe?

W przypadku sklepów internetowych słowa kluczowe związane z określonym sezonem najlepiej zamieszczać w specjalnie przygotowanych landing page’ach, które będą promowały określony asortyment. Można także potestować nasycenie sezonowymi frazami opisów produktów, o ile ich potencjał do generowania ruchu jest na tyle duży, że przyciągnie większą grupę użytkowników niż „standardowe” słowa kluczowe. Nie zapominamy również o metaznacznikach oraz przygotowaniu treści poradnikowych lub blogowych stanowiących odpowiedź na to, czego szukają użytkownicy w szczycie sezonu.

Jak zaplanować pozycjonowanie sezonowe?

Ze względu na specyfikę procesu pozycjonowania zwiększenie sezonowej widoczności serwisu internetowego wymaga podjęcia działań z dużym wyprzedzeniem. Najlepiej sprawdzającą się strategią jest systematyczne realizowanie SEO (dodawanie treści, optymalizowanie strony, pozyskiwanie wartościowych linków zwrotnych) ze zwróceniem uwagi na zintensyfikowanie działań przed gorącym okresem.

Do pozycjonowania sezonowego należy przygotować się co najmniej 2-3 miesiące przed szczytem sezonu, podejmując kompleksowe działania zwiększające widoczność brandu w miejscach w internecie, w których przebywają nasi klienci (portale informacyjne, social media, wyszukiwarka itp.).

Przygotowując się do szczytu sezonu:

  • zastanów się, czy nie potrzebujesz stron landing page, by wypozycjonować sezonowe frazy,
  • przeprowadź analizę sezonowych słów kluczowych,
  • przygotuj strategię content marketingową – stwórz listę treści, które trzeba będzie napisać, zaktualizować lub zredagować,
  • przemyśl sposoby dystrybucji treści i miejsca pozyskiwania linków zwrotnych (współpraca z blogerami, influencerami),
  • zadbaj o wydajność serwisu, aby przy dużym ruchu strona funkcjonowała płynnie,
  • przeprowadź audyt SEO, eliminując rażące błędy w optymalizacji strony,
  • zweryfikuj, czy strona wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych,
  • opracuj politykę cenową, rabaty, promocje,
  • sprawdź ważność certyfikatu SSL,
  • popraw użyteczność strony.

Przed gorącym sezonem wstrzymaj się z wprowadzaniem większych zmian w serwisie (np. przejściem na nowy system CMS, uruchomieniem nowego layoutu strony), ponieważ ich wdrożenie bardzo często wiąże się z pojawieniem się nieoczekiwanych problemów. Dodatkowe prace programistyczne wymuszają wyłączenie strony, a to niekorzystnie wpływa na funkcjonowanie serwisu.

Planowanie działań powinno zająć Ci nie dłużej niż 2-3 tygodnie. Pamiętaj, by przygotować harmonogram prac i przestrzegać terminów. Publikację nowych treści nasyconych sezonowymi słowami kluczowymi najlepiej rozpocząć jak najszybciej, by roboty wyszukiwarek internetowych miały szansę zaindeksować nową zawartość serwisu, ustalając pozycję w wynikach wyszukiwania. Intensywność działań zwiększaj stopniowo – nawet jeśli tuż przed samym sezonem wypracujesz dobre miejsce w rankingu, konkurencja może w ostatniej chwili Cię wyprzedzić. Dlatego monitoruj widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania.

Dodatkowe działania e-marketingowe

Efekty pozycjonowania sezonowego można wzmacniać dodatkowymi działaniami promocyjnymi:

  • reklamami Google Ads – w szczycie sezonu stawki za kliknięcie w reklamę będą wysokie, jednak dobór odpowiednich, mniej konkurencyjnych słów kluczowych może dać szansę na konwersje,
  • artykuły sponsorowane – zamieszczane na informacyjnych serwisach branżowych, stronach znanych blogerów i influencerów,
  • banery, slidery, odpowiednie zakładki na stronie – jeśli szykujesz specjalną promocję, koniecznie poinformuj o tym użytkowników odwiedzających Twój sklep,
  • newsletter – przygotuj kampanię e-mail marketingową skierowaną do subskrybentów,
  • video marketing – pokuś się o video kampanię, która trafi do potencjalnych klientów.

Rozsądne planowanie pozycjonowania sezonowego to klucz do sukcesu!

Pozycjonowanie sezonowe pomoże Ci zwiększyć współczynnik konwersji i uzyskać dodatkowy przychód, jeśli odpowiednio wcześniej zaplanujesz działania z zakresu marketingu internetowego. Teraz jest ostatni dzwonek na zintensyfikowane SEO przed Bożym Narodzeniem, jednak im wcześniej rozpoczniesz kampanię, tym lepiej dla powodzenia całego przedsięwzięcia. Pamiętaj o tym w przyszłym roku, przygotowując się do bożonarodzeniowego szaleństwa zakupowego.

Również na naszym blogu
Wskazówki Google dla Webmasterów to rozbudowany dokument, w którym zawarte są dobre praktyki...
Semantyczne słowa kluczowe pomagają nasycić treść frazami, które wspomogą pozycjonowanie serwisu...
Pisanie tekstów na nową stronę internetową to nie lada wyzwanie. Podpowiadamy, jak zaplanować...
Prowadząc stronę na Facebooku należy unikać 13 kardynalnych błędów, które utrudniają budowanie...
Google ciągle jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Prawie 95% użytkowników korzysta z...