Za pomocą wyszukiwarki każdego dnia otrzymujemy odpowiedzi na nurtujące pytania oraz docieramy do interesujących nas produktów, zaspokajając potrzeby zakupowe. Duża liczba informacji pozwala Google analizować zmiany w zachowaniach konsumenckich spowodowane m.in. epidemią koronawirusa. A dzięki publikowanym raportom również i my – marketerzy i właściciele sklepów internetowych – możemy poznać, co aktualnie najbardziej absorbuje internautów. Przyjrzyjmy się wynikom najnowszych obserwacji poczynionych przez googlarzy dotyczących zmiany nawyków polskich użytkowników w dobie COVID-19.
Informacje o zmianach zachowań polskich konsumentów z Google Trends
Lucy Sinclair, dyrektor googlowskiego Insights Team, wraz ze swoim zespołem regularnie opracowuje statystyki prezentujące zmianę zachowań użytkowników na poszczególnych rynkach w Europie i na świecie. Dane pochodzące z Google Trends zestawiane są w 5 obszarach dotyczących nawyków konsumentów:
Źródło: Think with Google
- What people know (Co ludzie wiedzą) – poszukiwanie informacji dotyczących aktualnej sytuacji,
- How people make a living (Jak ludzie zarabiają na życie) – wyszukiwania dotyczące pracy, finansów,
- How people feel (Jak się ludzie czują) – frazy związane z samopoczuciem, utrzymywaniem relacji,
- How people learn (Jak się ludzie uczą) – hasła dotyczące edukacji dzieci, dorosłych, kursów online i szkoleń,
- What people do (Co ludzie robią) – wyszukiwania powiązane ze sposobami spędzania czasu i wydawania pieniędzy.
Przyjrzyjmy się, jakie zapytania zyskiwały największą popularność w maju wśród polskich użytkowników w poszczególnych kategoriach tematycznych.
What people know
Na początku miesiąca Polacy poszukiwali informacji nt. otwartych salonów fryzjerskich oraz przedszkoli, co oczywiście było związane z kolejnymi etapami odmrażania polskiej gospodarki i powrotu do nowej rzeczywistości.
W drugiej połowie miesiąca uaktywnili się lokalny przedsiębiorcy, intensywnie wyszukując wytycznych dotyczących prowadzenia działalności objętych rygorem sanitarnym.
Do życia powoli zaczęła wracać także branża weselna – klienci i organizatorzy rozważali możliwość zorganizowania wesela podczas epidemii koronawirusa.
Jak widzimy, potrzeby informacyjne Polaków są w głównej mierze powiązane z rozwojem sytuacji w kraju, poluzowaniem kolejnych restrykcji rządowych dotyczących życia społecznego i gospodarczego.
How people make a living
Podczas gdy większość obywateli UE interesowała się sposobami na znalezienie pracy, wsparciem socjalnym dla osób fizycznych, polskich przedsiębiorców pochłaniały tematy związane z tarczą antykryzysową, subwencjami i dopłatami dla mikrofirm.
Cześć Polaków zaczęła także poszukiwać informacji nt. dofinansowań do założenia działalności gospodarczej.
To wszystko może sugerować, że w kryzysie przejawiamy postawy przedsiębiorcze, aktywnie rozmyślając nad sposobami przetrwania trudnej sytuacji, utrzymania swojej firmy lub rozpoczęcia działalności na własny rachunek.
How people feel
Konieczność pozostania w domu motywuje nas do odkrywania nowych sposobów dbania o zdrowie i kondycję. W pierwszej połowie maja szczególnie popularna stała się dieta DASH.
Następnie swoje 5 minut przeżywała dieta ketogeniczna.
W odróżnieniu od mieszkańców innych europejskich miast stawiamy na dobre samopoczucie związane z kondycją fizyczną i sylwetką. W okręgu naszych zainteresowań nie znajdują się wirtualne escape roomy czy wirtualne quizy pubowe, wyszukiwane z kolei przez Brytyjczyków.
How people learn
W zakresie edukacji Polacy podszkalali się w domowych sposobach na różne dolegliwości, przypadłości, problemy i uciążliwości.
Miejmy tylko nadzieję, że po powrocie do normalnego funkcjonowania polscy konsumenci znów oddadzą się w ręce specjalistów i rynek usług nie skurczy się z powodu nabycia przez klientów nowych umiejętności.
What people do
W zakresie spędzania wolnego czasu Polacy przenieśli się do ogrodu, realizując tam potrzebę relaksu i odpoczynku.
Część osób myśli także o wczasach poza domem, poszukując klimatycznych miejsc noclegowych nad morzem, którego szum potrafi skutecznie uleczyć skołatane nerwy.
Aktywności polskich konsumentów są zbliżone do modelu spędzania czasu wypracowanego przez obywateli innych europejskich gospodarek. Można jedynie zaobserwować różnicę polegającą na tym, że Polacy mniej interesują się zakupami online.
Zachowania Polaków w sieci zmieniają się wraz z sytuacją epidemiologiczną
Przykłady zachowań wytypowane przez googlarzy na podstawie narzędzia Google Trends, które w obecnym czasie zyskują na popularności, w ogóle nie dziwią. Jako konsumenci wyszukujemy informacji zgodnych z aktualną sytuacją w Polsce i na świecie. Nie marzymy nawet o wyjazdach zagranicznych, skoro granice państwa są zamknięte. Swoje potrzeby zakupowe, informacyjne i społeczne realizujemy w domowym zaciszu, stopniowo wracając do nowej pozaonline’owej rzeczywistości.