Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
13.12.2024 | czas czytania: 5 | SEM | autor: Artefakt

Księga znaku, czyli ważny element identyfikacji wizualnej w sieci

Księga znaku, czyli ważny element identyfikacji wizualnej w sieci

Obecny świat opiera się na różnego rodzaju bodźcach. Symbole, kolory, fonty to tylko niektóre z oddziałujących na nas czynników wizualnych. Dlatego prowadząc dowolny typ działalności, czy w sieci, czy stacjonarnie, powinniśmy zwrócić uwagę na identyfikację wizualną przedsiębiorstwa. Jedną z części skutecznej tożsamości wizualnej jest księga znaku. Kiedy i kto powinien ją stworzyć? Co musi zawierać, a także w jakim formacie powinniśmy ją udostępniać? Jeżeli poszukujesz odpowiedzi na powyższe pytania, odpowiadamy na nie w poniższym wpisie.

Co to jest księga znaku? Wszystko o identyfikacji wizualnej

Księga znaku (ang. brand book) to zebrane w jedynym miejscu wszystkie zasady i standardy korzystania z elementów graficznej tożsamości marki, najczęściej prezentowanej za pomocą logo firmy. Tworzy się ją, żeby ułatwić pracę grafikom czy projektantom wykonującym zlecenia, których efekt powinien być spójny z całościową identyfikacją wizualną firmy. Mogą to być np. plakaty promujące wydarzenia organizowane pod naszym patronatem, czy materiały dostępne podczas konferencji branżowych. Księga znaku powinna odpowiadać na wszystkie potencjalne pytania dotyczące kolorystyki, stylu, czcionek osoby, która ją od nas otrzymała.

Co powinna zawierać księga znaku?

Jakie są kluczowe elementy księgi? W zależności od potrzeb czy specyfiki branży zawartość księgi znaku może się różnić, jednak są pewne elementy obowiązkowe, które musi zawierać. Wśród nich znajdziemy:

  • Opis znaku – przez znak mamy na myśli logo. Zazwyczaj występuje w formie kilkuzdaniowego wstępu, w którym znajdziemy charakterystyczne elementy logotypu i ich znaczenie. Opis sprawia, że obraz staje się bardziej plastyczny, przez co grafik patrzy na niego z innej perspektywy, ponieważ rozumie zabiegi zastosowane przy jego tworzeniu,

  • Budowa znaku – to rozłożenie logo na części i pokazanie wymiarów każdego z elementów. Oprócz tego ukazane są też proporcje oraz relacje między konkretnymi kształtami. W zależności od stopnia skomplikowania grafiki czasem umieszcza się także tekst objaśniający całość konstrukcji,
  • Wersje alternatywne – w tym miejscu umieszczamy inne formy naszego bazowego znaku. Inna wersja księgi znaku może np. zawierać niestandardową paletę barw – odcienie szarości czy inne dozwolone odcienie spójne z identyfikacją firmy. W wersjach alternatywnych znajdziemy też logotypy uproszczone, sygnety, tagi czy hasła firmowe,
  • Pole ochronne – obowiązkowy element każdej księgi znaku, jednak często lekceważony przez osoby pracujące w branży kreatywnej. Odpowiednie odstępy pozwalają dobrze wyeksponować logo i zapewnić jego czytelność. Jednak bardzo często graficy nie stosują się do wymaganych przerw ze względu na zbyt małą powierzchnię do zagospodarowania np. na plakacie. Pole ochronne jest bardzo przydatne przy tworzeniu papeterii firmowej, dlatego warto umieścić je w księdze,

  • Kolorystyka – do elementów księgi można zaliczyć gamę barw. Tu umieszczamy wszystkie kolory, z których składa się logo, ale też np. hasła czy symbole. Najlepiej zrobić to w formie kształtów wypełnionych określonymi barwami w rozmiarze umożliwiającym łatwe zaciągnięcie koloru przy pomocy selektora. Obok „graficznego” ukazania barw nie należy zapominać też o zapisie ich w formacie CMYK, Panatone czy RGB. W przypadku branży technicznej warto też zawrzeć dodatkowe oznaczenia np. RAL. Taki zabieg gwarantuje, że bez względu na format, czy ekran naszego urządzenia kolory zawsze będą takie same,
  • Typografia – to zbiór fontów i krojów pisma dopuszczalnych do użycia w projekcie. W tej części mogą znaleźć się całe zbiory czcionek oraz ich modyfikacji, których użycie nie zakłóci wizerunku przedsiębiorstwa,

  • Rozmiary – w księdze znaku powinniśmy też zamieścić informacje dotyczące rozmiarów logo i czcionek tak, aby nie straciły na czytelności. Zazwyczaj odnosi się to do minimalnych wymiarów oraz skalowania znaku. Czasem ze względu na mnogość szczegółów w logo mogą pojawić się zalecenia zakładające, że poniżej danego rozmiaru powinniśmy korzystać z innego typu znaku,
  • Tło znaku – to część księgi, w której określamy dopuszczalne zestawienia na linii tło-znak. Są to ważne założenia, ponieważ od nich zależy nie tylko czytelność logo, ale też jego odbiór w oczach klienta. Źle dobrane tło może sprawić, że osiągniemy efekt odwrotny do zamierzonego. Powinniśmy też określić, w jakich sytuacjach wokół logo musimy zastosować np. białe pole ochronne lub obniżyć nasycenie tła,
  • Niedozwolone modyfikacje – jeden z najważniejszych elementów uwzględnianych w księdze znaku. Zawiera zasady i obostrzenia dotyczące korzystania z logo, wśród z nich znajdziemy podstawowe kwestie takie jak: zakaz zmiany kolorów znaku, dodawania efektów, tekstur czy wykraczania poza pole ochronne. Często w tym miejscu przedsiębiorcy umieszczają też przykłady złego wykorzystania logo lub najczęściej pojawiające się błędy albo problemy przy stworzeniu księgi znaku,

  • Materiały dodatkowe – w tej sekcji możemy umieścić inne ważne aspekty dotyczące korzystania z logo np. w filmach czy spotach reklamowych.

Wytyczne dotyczące użycia logo w sieci – opracowanie księgi znaku

Księga znaku to niezbędny dokument dla każdej firmy, który określa zasady i wytyczne dotyczące użycia logo w sieci. Właściwe stosowanie tych zasad zapewnia spójność wizerunku marki oraz wzmacnia jej rozpoznawalność. W kompletnej księdze znaku znajdziemy informacje takie jak: kolory, czcionki, proporcje, minimalne odstępy oraz warianty logo dopuszczalne do użycia.

Znasz już kluczowe elementy księgi. Ważne jest przestrzeganie tych wytycznych, aby uniknąć niewłaściwego przedstawienia marki oraz utrzymania profesjonalnego wizerunku w świecie cyfrowym. Pamiętajmy, że jasne i spójne komunikowanie naszej marki to klucz do sukcesu w biznesie.

Papier czy PDF? Jaką formę powinna mieć księga znaku?

Masz już wiedzę, jak wygląda stworzenie księgi znaku. Brand book to dokument, który może występować zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Oczywiście możemy zdecydować się na obie formy zapisu, jednak nie jest to konieczne. Wszystko zależy od rodzaju projektu, w którym potrzebujemy księgi znaku. Przykładowo jeżeli tworzymy nową stronę internetową, wersja papierowa będzie zbędna projektantowi, ponieważ potrzebuje do pracy wersji elektronicznej.

Z kolei przygotowując np. telewizyjny spot reklamowy, dużo wygodniejsza okaże się fizyczna kopia księgi, z której można korzystać podczas pracy grupowej. Dlatego najlepiej najpierw zadbać o wersję cyfrową księgi, a później ewentualnie zdecydować się na jej druk. Wśród formatów elektronicznych ksiąg znaku najczęściej spotykany jest PDF, natomiast jeżeli chodzi o załączniki, stosuje się  eps, .cdr, .ai oraz jpg.

Tworzenie księgi znaku: narzędzia i zasoby do wykonania brand booka

Księga znaku to niezbędny element w procesie budowania wizerunku marki, zawierający wytyczne dotyczące jej identyfikacji wizualnej. Aby stworzyć profesjonalną księgę znaku, warto skorzystać z odpowiednich narzędzi i zasobów.

Przede wszystkim, niezbędne są programy graficzne, takie jak:

  • Venture,
  • Gingersauce,
  • BrandBuilder,
  • Logaster,
  • ZeBrand.

Kompletna księga znaku obejmuje również takie zasoby jak Adobe Creative Cloud, Canva czy Figma. Umożliwiają one tworzenie wektorowych projektów logotypów i innych elementów graficznych. Warto wykorzystać bazy kolorów i katalogi czcionek, które pomogą dobrać odpowiednie barwy i typografię dla marki. Przydatne mogą być również serwisy z darmowymi zdjęciami i ilustracjami, które ułatwią opracowanie materiałów promocyjnych zgodnych z wytycznymi księgi znaku. Warto także skorzystać z poradników i szablonów dostępnych online, które pomogą w opracowaniu spójnej i profesjonalnej księgi znaku. Księga znaku zapewnia spójny wizerunek marki czy budowę jej rozpoznawalności.

Czy moja firma potrzebuje księgi znaku?

Księga znaku to niezbędne narzędzie wizerunkowe przede wszystkim w dużych przedsiębiorstwach. Związane jest to z częstym zlecaniem projektów wizualnych zewnętrznym firmom lub osobom. Wynajęty zespół lub freelancer może nie znać marki, dlatego oprócz briefu księga znaku powinna zawierać wszystkie niezbędne informacje potrzebne do wykonania zadania. Na stworzenie brand booka powinny zdecydować się także większe aglomeracje miejskie lub miasta. Księga znaku definiuje bowiem wizerunek.

Projekt księgi znaku nie będzie przydatny w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych czy małych spółek, gdzie promocją od początku do końca zajmują się np. 1-2 osoby. To samo tyczy się firm działających lokalnie, czy przedsiębiorstw niepodejmujących działań reklamowych lub marketingowych.

Księga znaku a spójność wizerunkowa – księga identyfikacji

Księga znaku musi zawierać wiele elementów składających się na całościową identyfikację wizualną przedsiębiorstwa. Stworzenie pliku zawierającego najważniejsze zasady tworzenia różnego rodzaju materiałów z użyciem logo znacząco zmniejsza prawdopodobieństwo wykonania projektów łamiących założone konwencje.

Brand book chroni przed wizerunkowymi wpadkami oraz zmniejsza chaos komunikacyjny przekazu. Oprócz tego stanowi znaczące ułatwienie dla osób z branży kreatywnej, ponieważ jasno dyktuje sposób prezentacji czy użycia logo. Zdecydowanie powinniśmy unikać rozbieżności wizerunkowych firmy, a księga znaku to jedno z narzędzi, które nam to ułatwi. Przy tym, można się zapoznać z przykładami księgi znaku.

Podstawowa księga znaku – podsumowanie

Stworzenie dobrze wykonanej księgi znaku to czasochłonne i wymagające zadanie, jednak korzyści płynące z jej stworzenia będą owocować w przyszłości. Nie tylko mamy pewność, że wszystkie zlecane projekty będą spójne z założeniami wizualnymi marki, ale też ułatwiamy pracę grafikom, marketingowcom czy projektantom. Dzięki temu nasze zlecenia są wykonane prawidłowo, co oszczędza nam żmudnych korekt i przyspiesza działania reklamowe. Pamiętajmy, że spójny wizerunek przedsiębiorstwa to oznaka profesjonalizmu w oczach klientów, dlatego w wielu przypadkach, warto zainwestować czas i środki w kompleksowe wykonanie księgi znaku.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Reklama trenera personalnego w Internecie 18.12.2024 | czas czytania: 7 | SEM

Reklama trenera personalnego w Internecie

Strategia marketingowa i plan treningowy mają ze sobą wiele wspólnego. W obu przypadkach należy spojrzeć na sprawę z szerszej perspektywy, nie zapominając przy tym o istotnych detalach. Podpowiadamy, jak przygotować skuteczną reklamę w branży treningu personalnego. Czytaj wiecej
big data 17.12.2024 | czas czytania: 9 | Inne

Jakie informacje w swoich zasobach gromadzi o nas Google i do czego je wykorzystuje?

Dane dotyczące naszej aktywności w internecie to cena, jaką płacisz za dostęp do spersonalizowanych treści. Dowiedz się, jak zbierane są informacje na Twój temat oraz co właściwie Google o Tobie wie. Czytaj wiecej
chwytliwe nagłówki 12.12.2024 | czas czytania: 5 min | SEO

Chwytliwe nagłówki, które konwertują – jak tworzyć ciekawe tytuły i śródtytuły na stronie internetowej?

Jak stworzyć nagłówek, który będzie konwertować? Sprawdź wyniki badań Buzzsumo oraz naszych 8 wskazówek! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt