Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Audytuj bezpłatnieSpis Treści
Obecny świat opiera się na różnego rodzaju bodźcach. Symbole, kolory, fonty to tylko niektóre z oddziałujących na nas czynników wizualnych. Dlatego prowadząc dowolny typ działalności, czy w sieci, czy stacjonarnie, powinniśmy zwrócić uwagę na identyfikację wizualną przedsiębiorstwa. Jedną z części skutecznej tożsamości wizualnej jest księga znaku. Kiedy i kto powinien ją stworzyć? Co musi zawierać, a także w jakim formacie powinniśmy ją udostępniać? Jeżeli poszukujesz odpowiedzi na powyższe pytania, odpowiadamy na nie w poniższym wpisie.
Księga znaku (ang. brand book) to zebrane w jedynym miejscu wszystkie zasady i standardy korzystania z elementów graficznej tożsamości marki, najczęściej prezentowanej za pomocą logo firmy. Tworzy się ją, żeby ułatwić pracę grafikom czy projektantom wykonującym zlecenia, których efekt powinien być spójny z całościową identyfikacją wizualną firmy. Mogą to być np. plakaty promujące wydarzenia organizowane pod naszym patronatem, czy materiały dostępne podczas konferencji branżowych. Księga znaku powinna odpowiadać na wszystkie potencjalne pytania dotyczące kolorystyki, stylu, czcionek osoby, która ją od nas otrzymała.
Jakie są kluczowe elementy księgi? W zależności od potrzeb czy specyfiki branży zawartość księgi znaku może się różnić, jednak są pewne elementy obowiązkowe, które musi zawierać. Wśród nich znajdziemy:
Księga znaku to niezbędny dokument dla każdej firmy, który określa zasady i wytyczne dotyczące użycia logo w sieci. Właściwe stosowanie tych zasad zapewnia spójność wizerunku marki oraz wzmacnia jej rozpoznawalność. W kompletnej księdze znaku znajdziemy informacje takie jak: kolory, czcionki, proporcje, minimalne odstępy oraz warianty logo dopuszczalne do użycia.
Znasz już kluczowe elementy księgi. Ważne jest przestrzeganie tych wytycznych, aby uniknąć niewłaściwego przedstawienia marki oraz utrzymania profesjonalnego wizerunku w świecie cyfrowym. Pamiętajmy, że jasne i spójne komunikowanie naszej marki to klucz do sukcesu w biznesie.
Masz już wiedzę, jak wygląda stworzenie księgi znaku. Brand book to dokument, który może występować zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Oczywiście możemy zdecydować się na obie formy zapisu, jednak nie jest to konieczne. Wszystko zależy od rodzaju projektu, w którym potrzebujemy księgi znaku. Przykładowo jeżeli tworzymy nową stronę internetową, wersja papierowa będzie zbędna projektantowi, ponieważ potrzebuje do pracy wersji elektronicznej.
Z kolei przygotowując np. telewizyjny spot reklamowy, dużo wygodniejsza okaże się fizyczna kopia księgi, z której można korzystać podczas pracy grupowej. Dlatego najlepiej najpierw zadbać o wersję cyfrową księgi, a później ewentualnie zdecydować się na jej druk. Wśród formatów elektronicznych ksiąg znaku najczęściej spotykany jest PDF, natomiast jeżeli chodzi o załączniki, stosuje się eps, .cdr, .ai oraz jpg.
Księga znaku to niezbędny element w procesie budowania wizerunku marki, zawierający wytyczne dotyczące jej identyfikacji wizualnej. Aby stworzyć profesjonalną księgę znaku, warto skorzystać z odpowiednich narzędzi i zasobów.
Przede wszystkim, niezbędne są programy graficzne, takie jak:
Kompletna księga znaku obejmuje również takie zasoby jak Adobe Creative Cloud, Canva czy Figma. Umożliwiają one tworzenie wektorowych projektów logotypów i innych elementów graficznych. Warto wykorzystać bazy kolorów i katalogi czcionek, które pomogą dobrać odpowiednie barwy i typografię dla marki. Przydatne mogą być również serwisy z darmowymi zdjęciami i ilustracjami, które ułatwią opracowanie materiałów promocyjnych zgodnych z wytycznymi księgi znaku. Warto także skorzystać z poradników i szablonów dostępnych online, które pomogą w opracowaniu spójnej i profesjonalnej księgi znaku. Księga znaku zapewnia spójny wizerunek marki czy budowę jej rozpoznawalności.
Księga znaku to niezbędne narzędzie wizerunkowe przede wszystkim w dużych przedsiębiorstwach. Związane jest to z częstym zlecaniem projektów wizualnych zewnętrznym firmom lub osobom. Wynajęty zespół lub freelancer może nie znać marki, dlatego oprócz briefu księga znaku powinna zawierać wszystkie niezbędne informacje potrzebne do wykonania zadania. Na stworzenie brand booka powinny zdecydować się także większe aglomeracje miejskie lub miasta. Księga znaku definiuje bowiem wizerunek.
Projekt księgi znaku nie będzie przydatny w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych czy małych spółek, gdzie promocją od początku do końca zajmują się np. 1-2 osoby. To samo tyczy się firm działających lokalnie, czy przedsiębiorstw niepodejmujących działań reklamowych lub marketingowych.
Księga znaku musi zawierać wiele elementów składających się na całościową identyfikację wizualną przedsiębiorstwa. Stworzenie pliku zawierającego najważniejsze zasady tworzenia różnego rodzaju materiałów z użyciem logo znacząco zmniejsza prawdopodobieństwo wykonania projektów łamiących założone konwencje.
Brand book chroni przed wizerunkowymi wpadkami oraz zmniejsza chaos komunikacyjny przekazu. Oprócz tego stanowi znaczące ułatwienie dla osób z branży kreatywnej, ponieważ jasno dyktuje sposób prezentacji czy użycia logo. Zdecydowanie powinniśmy unikać rozbieżności wizerunkowych firmy, a księga znaku to jedno z narzędzi, które nam to ułatwi. Przy tym, można się zapoznać z przykładami księgi znaku.
Stworzenie dobrze wykonanej księgi znaku to czasochłonne i wymagające zadanie, jednak korzyści płynące z jej stworzenia będą owocować w przyszłości. Nie tylko mamy pewność, że wszystkie zlecane projekty będą spójne z założeniami wizualnymi marki, ale też ułatwiamy pracę grafikom, marketingowcom czy projektantom. Dzięki temu nasze zlecenia są wykonane prawidłowo, co oszczędza nam żmudnych korekt i przyspiesza działania reklamowe. Pamiętajmy, że spójny wizerunek przedsiębiorstwa to oznaka profesjonalizmu w oczach klientów, dlatego w wielu przypadkach, warto zainwestować czas i środki w kompleksowe wykonanie księgi znaku.