Jak wybrać kolory na stronę internetową? Psychologia kolorów w marketingu

| czas czytania: 5 min | Web Design
psychologia kolorów w marketingu

Kolory odgrywają ważną rolę w życiu ludzi od tysięcy lat. Już od początku naszego istnienia na Ziemi zwracamy uwagę na barwy i ich znaczenie. Dzieje się tak ze względu na wewnętrzny instynkt, który w zależności od widzianego koloru reaguje w określony sposób. Dlatego nasi przodkowie nie łapali jaskrawo żółtych żab czy czerwonych jaszczurek – dla naszego mózgu to barwy ostrzegawcze, więc jednoznacznie kojarzące się z czymś złym. Zazwyczaj intuicja kolorystyczna nas nie myli, zwierzęta czy rośliny stosujące mocne barwy w swoim wyglądzie najczęściej są silnie jadowite lub trujące.

Dziś używamy naszego zmysłu odbierania kolorów w ten sam sposób co nasi przodkowie, jednak zmieniły się obserwowane przedmioty. Zastąpiliśmy polowanie na groźne zwierzęta na strony internetowe, reklamy w telewizji, ubrania i aplikacje na smartfona. Aktualnie przekaz informacji w dużym stopniu opiera się na identyfikacji wizualnej, w której to właśnie kolor pełni kluczową funkcję. Korzystają z niego przede wszystkim media, wydawcy magazynów czy książek, ale też osoby pracujące w reklamie. Bazują oni na mechanizmach naszego mózgu, aby wybrane barwy powodowały u konsumentów określone skojarzenia oraz reakcje. Dobór i użycie kolorów ma na nas większy wpływ, niż myślisz.

Wpływ kolorów na odbiorcę

Według statystyk część z nas podejmuje decyzje o zakupie w ciągu zaledwie 90 sekund (źródło: How colors affects conversation, Kissmetrics), a zdecydowana większość z nas (około 80%) zwraca uwagę na kolor przedmiotu (źródło: Niesamowita moc kolorów, Jean-Gabriel Causse). Projektanci oraz marketingowcy nie lekceważą wpływu kolorów na odbiór informacji i umiejętnie to wykorzystują. Dlatego odpowiednie dobranie barw do rodzaju branży czy grupy docelowej pozwala na personalizację komunikatu pod konkretnego odbiorcę.

Nasze oko kocha kolory, dlatego reklamy papierowe czy telewizyjne opatrzone feerią barw o 30% bardziej angażują odbiorcę, ponieważ ich przekaz jest bardziej emocjonalny (źródło: Zakupologia, Martin Lindstrom). Nietypowe połączenia kolorystyczne (niewystępujące w naturze) to swojego rodzaju nowinka dla naszego mózgu, dlatego przyglądamy im się uważniej.

Oprócz tego badania przeprowadzone przez Kissmetrics pokazują, że aż 42% użytkowników internetu ocenia stronę internetową po estetyce, a ponad połowa z nas twierdzi, że nie wraca do sklepów czy witryn ze względu na jej niedociągnięcia w dizajnie. Przytoczona statystyka jasno pokazuje nam, że odpowiednio dobrana kolorystyka strony www ma duże znaczenie nie tylko ze względu na konwersję i zysk, ale też user experience.

Odbiór barw różni się w zależności od płci, dlatego reklamy produktów dla kobiet będą wykorzystywać inne kolory niż te kierowane do mężczyzn. Co ciekawe obie płcie mają zbliżone preferencje kolorystyczne, jednak można dostrzec kilka różnic. Zdecydowana większość z nas lubi niebieski 35% kobiet i 57% mężczyzn (źródło: Biological components of sex differences in color preference, Anya C.Hurlbert) drugim najpopularniejszym kolorem w przypadku kobiet jest fioletowy, a u mężczyzn zielony. Na trzecim miejscu u płci pięknej znalazł się czerwony, natomiast panowie najczęściej wybierali czerń.

skorzystaj-z-oferty

 

Różnice płciowe obecne są także w tonach kolorów. Kobiety wolą barwy na „białej bazie”, wpadające w pastele. W przypadku mężczyzn mamy odwrotną sytuację, ponieważ częściej wybierają kolory z dodatkiem czerni, czyli ciemniejsze i głębsze w wyrazie. Jeżeli chodzi o kolory ogólnie nielubiane, to zaliczają się do nich: bordowy, pomarańczowy oraz żółty.

Te różnice w obiorze kolorów warto wziąć pod uwagę przy tworzeniu strony internetowej, szczególnie jeżeli oferowane przez nas usługi czy produkty skierowane są głównie do kobiet lub do mężczyzn albo jedna z płci stanowi znaczący odsetek wszystkich kupujących.

Znaczenie kolorów w marketingu

Które kolory pomogą nam zdobyć zaufanie klienta, a które sprawią, że zgłodnieje? Jak dobrać odpowiednie zestawienia kolorów, aby uzyskać oczekiwane efekty? Co znaczą poszczególne barwy wykorzystywane na stronach www?

  1. Czerwony

Ten kolor wzbudza w nas wiele emocji zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Podstawowe znaczenie czerwieni to ostrzeżenie, ale z racji tego, że w na stronach internetowych zagrożeń jest niewiele, to wykorzystuje się go, aby przyciągnąć uwagę użytkownika. Dlatego większość napisów „PROMOCJA” czy „WYPRZEDAŻ” zobaczymy właśnie w tym kolorze. Tę barwę często wykorzystuje się w branży rozrywkowej oraz przez producentów żywności, ponieważ symbolizuje emocjonujące wrażenia, a także siłę. Najsłynniejsze marki z logo w tym kolorze: KFC, Coca-Cola i McDonald’s.

  1. Pomarańczowy

To barwa pobudzająca nas do działania. Kojarzy się z przyjemnością i optymizmem, ale też  zachęca do przemyśleń. Te cechy wykorzystują np. portale aukcyjne takie jak Allegro czy Amazon. Pomarańczowy skłania też do kreatywności.

  1. Żółty

Zaraz po czerwonym to kolor, który najbardziej przyciąga naszą uwagę, dlatego nie bez powodu należy on do barw ostrzegawczych. Informacje przedstawione na żółtym tle są łatwiej zapamiętywane przez nasz mózg, ponieważ stymuluje on naszą pamięć oraz układ nerwowy. To też kolor kojarzący się ze słońcem, a więc z wakacjami i latem, dlatego  występuje w logotypach firm związanych z podróżowaniem, takich jak: National Geographic, Nikon czy Kodak.

  1. Zielony

To kolor, który nas uspokaja, odgania negatywne emocje i kojarzy się nam ze zdrowiem. Oprócz tego nasz mózg traktuje tę barwę bardzo przyjaźnie, ponieważ mamy z nią dużą styczność na co dzień. Wykorzystują to np. firmy farmaceutyczne, przychodnie czy przedsiębiorstwa chcące wywołać pozytywne skojarzenia ze swoją marką. Przykłady firm z zielonym logo: LUX MED, Spotify czy Starbucks.

  1. Niebieski

Jak już wspomnieliśmy niebieski to kolor lubiany przez większość z nas, dlatego jest to najczęściej pojawiająca się barwa, jeżeli chodzi o logo czy strony internetowe. Niebieski to kolor kojarzący się z zaufaniem, czymś stałym i niezawodnym. To także sygnał dla naszego mózgu, żeby zacząć pracować na najwyższych obrotach. Najczęściej korzystają z niego firmy technologiczne, IT czy portale społecznościowe. Niebieskie logo to znak rozpoznawczy Twittera, LinkedIn, Facebook’a, ale też Discovery, NASA czy Volkswagena.

  1. Fioletowy

Przez wieki fiolet był uznawany za kolor królewski, podkreślający status i luksusowy charakter. Dziś to znaczenie pozostało, ale tylko częściowo. Fioletowy to barwa kojarząca się z kreatywnością, ale też ze spokojem. Najsłynniejszymi markami z logo w takim kolorze to: Play, Whiskas i Milka.

  1. Biały

Naturalność, czystość i przejrzystość to główne cechy białego, które dostrzega nasz mózg. To także kolor neutralny, dlatego bardzo często występuje jako tło kompozycji na stronie czy w logo. Biały sugeruje też, że dany produkt czy usługa należy do klasy premium.

  1. Czarny

Czarny kojarzy się większości z nas z elegancją, klasą oraz uniwersalnością. Czerń podobnie jak biel świadczy o ekskluzywności, szczególnie przy połączeniu tych dwóch barw osiąga się status premium. Ten kolor podkreśla też powagę i profesjonalizm, dlatego uwielbiają go luksusowe marki takie jak: Yamaha, Chanel czy Jaguar.

Obecnie na rynku panuje trend minimalistycznych stron internetowych, które bazują na biało-czarnej kolorystyce. Jednak takie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Niekwestionowaną zaletą jest na pewno przejrzystość strony oraz wrażenie schludności. Ze względu na brak bodźców kolorystycznych łatwiej nam poruszać się po takiej stronie, bo nic nie odciąga naszej uwagi. Minusem będzie jednak komfort użytkownika, jeżeli weźmiemy pod uwagę  czytanie większych partii tekstu. Ludzkie oko szybko się męczy, gdy musi przyswajać informacje z czysto białego tła, dlatego do czytania zalecane tła są w odcieniu beżu czy kości słoniowej.

Identyfikacja wizualna a znaczenie kolorów w marketingu

Na tożsamość wizualną przedsiębiorstwa składają się symbole, użyte kolory, logo, styl grafik, a także strona internetowa, papeteria, czy wystrój biura lub lokalu. Ogólnie są to wszystkie elementy używane do komunikacji niewerbalnej na linii firma – klient. Tworząc identyfikację wizualną, powinniśmy wziąć pod uwagę wiele aspektów, bez których nie będzie możliwe stworzenie skutecznego, spójnego oraz zapamiętywanego wizerunku marki.

  1. Branża

Najlepiej zacząć od analizy konkurencji.

  • Jak wielu producentów jest obecnych na rynku?
  • Jakie mają strony internetowe?
  • Jak wygląda ich logo i z jakich kolorów się składa?
  • Czy nasza branża kojarzy się z konkretnymi barwami? (np. branża ogrodnicza nasuwa oczywiste skojarzenia z zielenią).

Czasem wykorzystanie oczywistej kolorystyki może być dla nas korzystne, ponieważ potencjalny klient doskonale ją zna, dlatego budzi ona w nim zaufanie. Tworząc identyfikację dopasowaną do branży, powinniśmy zwrócić uwagę także na rodzaj fontów, aby nie użyć np. bardzo ozdobnej czcionki przy logo sklepu budowlanego.

  1. Unikalność i prosta forma

Warto zadbać o to, żeby nasza tożsamość wizualna wyróżniała się na tle innych marek. Użytkownicy cenią oryginalne, zapadające w pamięć projekty, które jednocześnie są jednoznaczne oraz proste w odbiorze. Logo stanowi jeden z kluczowych elementów identyfikacji wizualnej, ponieważ zazwyczaj stanowi pierwsze spotkanie klienta z marką, dlatego warto poświęcić na nie sporo czasu.

  1. Spójność

To chyba najważniejsze założenie przy tworzeniu skutecznej identyfikacji wizualnej. Wszystkie elementy wizerunku, bez względu na ich liczbę, muszą tworzyć ze sobą komplementarną całość. Konsekwencja w tym zakresie wpływa na odbiór marki przez klienta, który w efekcie postrzega ją jako bardzo profesjonalną. Dlatego należy zwrócić uwagę, czy logo koresponduje z nazwą firmy, wygląd strony internetowej z oferowanym asortymentem, a papeteria lub gadżety firmowe z wizytówkami.

Dobrze wykonana identyfikacja wizualna będzie służyć latami, a także zapewni nam przychylny odbiór ze strony klientów. Dlatego jej przygotowanie warto zlecić profesjonalistom zajmującym się kreowaniem wizerunku marki. Na każdym etapie tworzenia należy pamiętać o spójności całego wizerunku, aby uniknąć rozbieżności i chaosu w przekazie.

Jak wybrać kolory dla naszej strony internetowej?

Wiedząc, co znaczą poszczególne barwy, możemy przystąpić do wyboru kolorów na naszą stronę www. Zazwyczaj pożądane kolory korespondują z identyfikacją wizualną przedsiębiorstwa. Logo najczęściej składa się z jednego, dwóch lub maksymalnie trzech kolorów – takie rozwiązanie ułatwia jego zapamiętanie, a także jest prostsze w późniejszym wykorzystywaniu go np. na gadżetach firmowych czy papeterii.

Z reguły wybrane barwy łączone są ze sobą na zasadzie kontrastu, ale żeby zrobić to dobrze, warto przy podejmowaniu decyzji posiłkować się kołem kolorów. To bardzo użyteczne narzędzie w marketingu internetowym, ponieważ wskazuje nam, które barwy są wobec siebie komplementarne, analogowe oraz monochromatyczne.

  • Kolorami komplementarnymi nazywamy barwy znajdujące się na przeciwległych końcach koła kolorów; ich połączenie skutkuje efektem wyróżniania.
  • Analogowymi nazywamy barwy leżące obok siebie, dzięki czemu ich zestawienie wygląda naturalnie i zapewnia odbiorcy przyjemne doznania wzrokowe.
  • Ostatnią grupą kolorów są monochromy, czyli delikatne, jasne warianty standardowych barw. Należy jednak z nimi uważać, ponieważ ich wzajemne połączenia mogą spowodować zlewanie się treści na stronie. Monochromatyczne barwy świetnie sprawdzają się jako tła.

Tym samym tworząc stronę internetową do barw logo, dobieramy dwa lub trzy kolory uzupełniające – najczęściej te same co w logo, ale o mniejszej intensywności. Podsumowują, jeżeli logo utrzymane jest w odcieniach niebieskiego, to nasza strona również powinna być w podobnych barwach z dodatkiem jednego koloru kontrastującego.

Przy tworzeniu strony internetowej warto dobierać kolory w ramach zasady 60/30/10, która sugeruje nam odpowiednie proporcje kolorystyczne. W myśl tej zasady landing page dzieli się na 3 części: tło, bazę i akcenty.

  • Tło zajmuje około 60% kolorystycznej kompozycji strony, dlatego powinny być to barwy stonowane lub niewyraźne grafiki.
  • 30% to baza, na którą składają się boxy tematyczne lub wyróżnione na tle tła fragmenty treści strony.
  • Najmniej na stronie znajdziemy akcentów, czyli miejsc zaznaczonych wyrazistym kolorem. Zasada w tym przypadku jest prosta – im rzadziej go wykorzystujemy, tym bardziej rzuca się w oczy. W taki sposób powinniśmy podkreślać przede wszystkim przycisk CTA, informacje o promocjach czy korzyści wynikające zakupu. W tej roli najlepiej sprawdzają się żółty, czerwony czy pomarańczowy, nie jest to jednak reguła, ponieważ można użyć też innych barw kontrastujących z pozostałymi kolorami na stronie.

Takie rozwiązania wizerunkowe są lubiane przez klientów, dlatego spójność w tej kwestii stanowi kluczowy czynnik, który będzie definiował sukces całej marki.

Dobór kolorów na stronę internetową – podsumowanie

Identyfikacja wizualna wraz z użytymi kolorami na stronie internetowej stanowią jeden z wielu elementów skutecznej promocji w internecie. Jednak zwabienie potencjalnego kupującego kolorami lub ładnym logo nic nam nie da, jeżeli nasza strona będzie uboga technicznie, przez co nie będzie działać prawidłowo. Dlatego na konwersje czy sukces w internecie składają się także czas ładowania strony, nawigacja i intuicyjna obsługa serwisu, jakość prezentowanej oferty czy ceny produktów. Oprócz tego powinniśmy zadbać o SEO, grafiki produktowe oraz funkcjonalność witryny. Dopiero gdy uwzględnimy wszystkie te aspekty, możemy być pewni, że nasza strona osiągnie sukces.

Ostatnie artykuły