Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Co robią Polacy w czasie epidemii koronawirusa? Zmiana zachowań i nawyków spowodowana przez pandemię COVID-19

/ SEM
zmiana zachowań polaków covid

Globalna pandemia koronawirusa zburzyła ustanowiony porządek w wielu dziedzinach życia. Nie chodzi tylko o kwestie gospodarcze, ale też o codzienne wychodzenie do sklepu, czy uprawianie sportu. Ze względu na przykaz pozostania w czterech ścianach zmienił się również nasz cykl i plan dnia, a także sposoby spędzania wolnego czasu. Stąd wiele instytucji oraz przedsiębiorstw postanowiło zbadać, jak Polacy odnajdują się w nowej rzeczywistości. W naszym artykule znajdziesz podsumowanie najważniejszych zmian w zachowaniach polskich konsumentów poruszanych w najnowszych raportach.

Przymusowe domatorstwo

Zacznijmy od dość przyjemnych aspektów, czyli od czasu wolnego i rozrywki. Agencja medialna MediaCom we współpracy z Gemius/PBI w połowie marca opublikowała raport Jak koronawirus wpływa na branżę reklamową?, w którym zawarła informacje dotyczące częstotliwości korzystania Polaków z różnych mediów.

Social media

Ze względu na ograniczenia dotyczące wychodzenia z domu życie towarzyskie z kawiarni, barów czy wydarzeń kulturalnych przeniosło się do sieci. To całkowicie naturalna reakcja na nową sytuację, ponieważ internet już dawno dawał możliwość nie tylko komunikacji międzyludzkiej, ale też obcowania z kulturą. Według raportu liczba aktywnych użytkowników Facebooka wzrosła o milion, a Instagrama o 600 tysięcy w porównaniu do danych ze stycznia tego roku. Jest to spowodowane nie tylko scrollowaniem tablicy z braku innych zajęć, ale też zwiększoną liczbą relacji live oraz innych sposobów aktywizacji podejmowanych przez wielkie marki i lokalne biznesy.

Rośnie też rola komunikatorów, które obecnie stanowią podstawową formę kontaktu z bliskimi. Mimo że liczba korzystających np. z Messengera pozostała na bardzo zbliżonym poziomie jak sprzed epidemii, to jednak widoczne są wzrosty w odsłonach oraz średnim czasie spędzanym w aplikacji. Podobną sytuację możemy zaobserwować w przypadku serwisów streamingowych, gdzie liczba użytkowników nie zmieniła się diametralnie, ale odnotowuje się różnice w długości sesji. W tym przypadku średni czas oglądania z nieco ponad 49 minut wzrósł do prawie 1h 10 minut.

rozrywka online a koronawirus

Źródło: Raport MediaCom: Jak koronawirus wpływa na branżę reklamową?

Rozrywka online

Dane z raportu wskazują też, że największe wzrosty odnotowała branża gier mobilnych – liczba odsłon wzrosła ponad dwukrotnie, a czas korzystania z aplikacji wydłużył się z niecałych 15 minut do prawie 25. Nie inaczej sytuacja wygląda w przypadku gier konsolowych czy sieciowych, w przypadku których serwery są przeciążone zbyt dużą liczbą użytkowników. Przykładowo popularna gra Fortnite, od zeszłego roku dostępna w aplikacji mobilnej pozwalającej jednocześnie grać oraz pisać na czacie, zanotowała w połowie marca prawie 3 miliony pobrań.

Zamiana restauracji na zamawianie jedzenia na wynos

W raporcie MediaComu znajdziemy też m.in. informację o tym, że Polacy bardzo chętnie zamawiają jedzenie na dowóz, korzystając z popularnych serwisów typu Pyszne.pl czy Uber Eats. Obie platformy zanotowały wzrost liczby użytkowników, który w przypadku Pyszne.pl wyniósł ponad 200 tysięcy.

wzrost gastronomii online

Źródło: Raport MediaCom: Jak koronawirus wpływa na branżę reklamową?

Dobry czas na czytanie książek

Mimo że czytelnictwo w Polsce nadal utrzymuje się na bardzo niskim poziomie (ponad połowa z nas nie czyta rocznie nawet jednej książki), rynek książki zanotował wzrost sprzedaży o ponad 10% (źródło: Nielsen, BookSkan Polska). Jednak wydawcy i księgarze zaznaczają, że to dla nich trudny czas, ponieważ opierają się głównie na zyskach generowanych przez punkty stacjonarne (około 70-80%), a sklepy internetowe to zdecydowanie mniejsza część ich przychodów (źródło: money.pl). Obecna sytuacja zmienia czytelnicze przyzwyczajenia Polaków, którzy coraz częściej sięgają po e-booki. Z danych udostępnionych przez Empik wynika, że stanowią one ponad 20% całości sprzedaży tytułów w sklepie internetowym.

Uzależnieni od informacji

W związku z ciągle zmieniającą się sytuacją dotycząca koronawirusa, Polacy tak samo jak mieszkańcy innych krajów świata nieustannie sprawdzają serwisy informacyjne. Nie chodzi tylko o liczbę zachorowań czy osób, którym udało się pokonać chorobę, ale też o wszystkie zmiany nakładane przez rządzących. Nowe obostrzenia czy przepisy pojawiają się niemal co chwilę, a nieznajomość najnowszych zasad może zakończyć się mandatem lub koniecznością zmiany zaplanowanych aktywności. Stąd wszystkie portale informacyjne, a także strony internetowe zawierające zakładkę „wiadomości” cieszą się większą liczbą odsłon. Według raportu sporządzonego przez MediaCom średni czas spędzany na tego typu witrynach wzrósł o prawie 8 minut, a liczba osłon o ponad 10 milionów.

co robią Polacy podczas epidemii covid

Źródło: Raport MediaCom: Jak koronawirus wpływa na branżę reklamową?

Obecnie tradycyjne media rokrocznie tracą zainteresowanie konsumentów na rzecz nowych środków przekazu. Najbardziej jest to widoczne wśród dzieci i młodzieży, które korzystając codziennie z sieci, nie znajdują w tradycyjnych programach interesujących treści. Z powodu pandemii podjęto decyzje o zamknięciu szkół i przedszkoli, co bezpośrednio przełożyło się na wskaźniki oglądalności w tych grupach wiekowych – odnotowano wzrost na poziomie około 6%. Rośnie także średni czas spędzany na kanałach czysto informacyjnych np. TVN24 czy Polsat News, które statystyczny Polak ogląda średnio nawet 3 razy dłużej niż rok temu.

nawyki konsumentów a koronawirus

Źródło: Raport MediaCom: Jak koronawirus wpływa na branżę reklamową?

Wirus a rozkwit e-commerce

W przypadku niespodziewanych wydarzeń, takich jak wybuch ogólnoświatowej pandemii koronawirusa, często mamy do czynienia z ogólnym zachwianiem gospodarczym. Aktualny kryzys spowodowany jest to wprowadzeniem ograniczeń dotyczących funkcjonowania sklepów stacjonarnych, zamknięciem wielu punktów usługowych, a także ogólną mniejszą liczbą klientów. Wymienione aspekty nie dotyczą jednak działalności internetowej i w chwili, gdy każdy próbuje przenieść swój biznes do sieci (choćby częściowo), rynek usług internetowych nigdy nie miał się tak dobrze.

Polacy masowo zamawiają przez internet zarówno produkty pierwszej potrzeby, jak i te bez których można się obyć. Według wyników badań przeprowadzonych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej opublikowanych w raporcie E-commerce w czasie kryzysu 2020 prawie połowa Polaków zrobiła internetowe zapasy spożywcze na wypadek braków asortymentu. Oprócz jedzenia kupowaliśmy także środki czystości oraz produkty higieniczne, które zamówiło 43% ankietowanych. Wśród produktów wrzucanych do koszyka znalazły się również ubrania, buty, a także leki i suplementy diety.

wzrost e-commerce a covid

Źródło: Raport E-commerce w czasie kryzysu 2020, Izba Gospodarki Elektronicznej

W przypadku zakupów odzieżowych Polacy szczególnie upodobali sobie koncern LPP zarządzający m.in. Mohito, Reserved czy Cropp, który szacuje, że zysk z I kwartału 2020 przekroczy wynik z zeszłego roku, kiedy to sklepy online spółki przekroczyły 11% całkowitego przychodu. Obecnie spółka notuje 150% wzrostu w segmencie sprzedaży internetowej (Źródło: Informacje prasowe dostępne na lppsa.com). Wzrost zakupów online napędza nie tylko branżę przewozową, ale też rynek powierzchni magazynowych.

Zmiany w zachowaniach Polaków w dobie koronawirusa – podsumowanie

Polacy podczas epidemii wykorzystują czas, który przeznaczyliby na dojazd do pracy na nadrabianie zaległości filmowych i serialowych, co wpływa pozytywnie na zyski platform streamingowych. Oprócz tego do łask wróciła też telewizja, w szczególności kanały informacyjne. Pandemia to też okres rozkwitu wielu branż działających w całości online np. sklepów wielobranżowych i odzieżowych. Polacy korzystają z możliwości internetu, kupując nie tylko jedzenie czy środki czystości, ale też buty, ubrania, książki, dlatego większość firm z sektora e-commerce notuje wzrosty sprzedaży. Nie wiadomo jak długo potrwa obecna sytuacja i czy opisane statystyki nie zmienią się diametralnie za kilka tygodni. Możemy być jednak pewni, że po zniesieniu zakazu wychodzenia z domu szala przechyli się na stronę przedsiębiorców stacjonarnych, a dotychczasowe formy rozrywki online będą musiały ustąpić miejsca spotkaniom w gronie znajomych czy rodziny.

Najnowsze artykuły na blogu:
Kto nie reklamuje się w sieci, temu naprawę trudno osiągnąć sukces w biznesie. W tym artykule...
Co możemy zmienić na stronie, aby nasza witryna spełniała kryteria Core Web Vitals? W artykule...
Core Web Vitals to nowy czynnik rankingowy obowiązujący od sierpnia 2021 roku. Jak sprawdzić, czy...
Dzięki badaniu mikrokonwersji można jeszcze lepiej poznać zachowania użytkowników naszej strony i...
Hashtagi stanowią ważne narzędzie marketingowe używane przez marki po to, by promować produkty i...