13 powodów wysokiego współczynnika odrzuceń

| czas czytania: 5 min | Analityka
google analytics

Współczynnik odrzuceń to wskaźnik związany z zaangażowaniem użytkowników na stronie prezentowany w Google Analytics. Oznacza odsetek sesji, podczas których internauta wszedł tylko na jedną stronę i nie podjął na niej żadnej interakcji. Wartość współczynnika odrzuceń powyżej 50% najczęściej martwi właściciela witryny, który od razu chce podejmować działania poprawiające wynik. Jednak nie zawsze konieczna jest interwencja – wszystko zależy od powodu wysokiego współczynnika odrzuceń.

Niepoprawnie wdrożony kod Google Analytics

Częstą przyczyną wysokiego wyniku współczynnika odrzuceń jest błędna implementacja kodu śledzenia Google Analytics.

Jak optymalizować współczynnik odrzuceń?

Należy zweryfikować, czy kod śledzenia został wdrożony zgodnie z instrukcją Google Analytics (sprawdź support: https://support.google.com/analytics/answer/1008083)  i czy dane zbierają się poprawnie dla wszystkich podstron.

Ruch typu SPAM

Zdarza się, że wysoki współczynnik odrzuceń jest generowany przez boty wyszukiwarek i innych aplikacji analizujących stronę internetową. W takiej sytuacji również inne statystyki będą zaburzone przez „sztuczny” ruch.

Jak optymalizować współczynnik odrzuceń?

Wyklucz ruch typu spam ze swoich statystyk, korzystając z odpowiednich ustawień i filtrów w Google Analytics: Jak się bronić przed Spamem ?.

Strona typu one page

Struktura strony typu one page składa się z jednej podstrony, jednego adresu URL. W związku z tym jeśli użytkownik trafi na serwis wykonany w tej technologii, nie będzie miał możliwości przeklikania się na inną podstronę, więc w tym przypadku wysoka wartość współczynnika odrzuceń jest naturalna. Tutaj z pomocą mogą przyjść zdarzenia, których poprawna instalacja spowoduje interakcję w ramach jednej podstrony, obniżając tym samym bounce rate.

Jak optymalizować współczynnik odrzuceń?

Posiadając one page, nie należy podejmować żadnej interwencji w zakresie współczynnika odrzuceń. Aby sprawdzić zaangażowanie użytkownika na stronie, warto analizować czas spędzony w serwisie poprzez ustawienie zdarzenia lub zainstalować program tworzący mapy cieplne, by zaobserwować, do jakich sekcji docierają internauci.

Niska użyteczność lub nieintuicyjny design strony

Serwisy nieodpowiadające potrzebom użytkowników, o nielogicznej strukturze, niespójnej kolorystyce, niewygodnej do czytania czcionce nie gwarantują sukcesu. Jeśli niska użyteczność strony lub jej przestarzały design wpływają na wysoką wartość odrzuceń, należy poważnie zastanowić się nad zmianą jej wyglądu.

Jak optymalizować współczynnik odrzuceń?

Strukturę i układ witryny oraz jej design zaprojektuj od podstaw. Kieruj się najnowszymi trendami, sięgaj do badań dot. zachowania użytkowników, a także przeprowadź własne testy A/B, by w ten sposób przygotować serwis zachęcający do konwersji.

Niewłaściwa nawigacja w serwisie

Menu z przejrzyście rozpisanymi kategoriami to jeden z najważniejszych elementów szczególnie przy dużych sklepach internetowych. Gdy nawigacja w serwisie nie została dobrze wdrożona, użytkownicy gubią się i zniechęcają się do dalszego przeglądania witryny.

Jak optymalizować współczynnik odrzuceń?

Najważniejsze kategorie serwisu powinny znajdować się w menu głównym, a istotne sekcje warto dodatkowo powtórzyć w stopce. Zadbaj także o breadcrumbs, by na każdym etapie wędrówki użytkownika na stronie wskazać, gdzie aktualnie się znajduje.

Treść wyczerpująca temat

Wysoki współczynnik odrzuceń towarzyszy także podstronom, które wyczerpują temat i spełniają w stu procentach potrzeby informacyjne użytkowników. Tak jest w przypadku blogów kulinarnych – internauta po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę trafia do serwisu, czyta przepis, drukuje go, a następnie opuszcza witrynę. To naturalne zjawisko, z którym nie należy „walczyć”.

Jak optymalizować współczynnik odrzuceń?

Aby przekonać się, czy dana podstrona rzeczywiście wyczerpuje temat i odpowiada oczekiwaniom użytkowników, zamiast współczynnika odrzuceń przeanalizuj czas spędzony na stronie, ustawiając zdarzenia, a za pomocą heat map obserwuj zachowanie internauty (czy przescrollowuje się do końca treści, najeżdża kursorem na obrazy, klika w obrazki).

Treść/Oferta niespełniająca potrzeb użytkowników

Odrzuceniami charakteryzują się strony nieodpowiadające potrzebom użytkowników – oferta Twojej firmy jest nieatrakcyjna, opisy produktów zbyt krótkie, a treść artykułu nieadekwatna do jego tytułu lub słów kluczowych, na które tekst pojawił się w wyszukiwarce.

Jak optymalizować współczynnik odrzuceń?

Zoptymalizuj treść – dodaj obrazy, podziel tekst na akapity, pogrub najistotniejsze fragmenty. Sprawdź, czy artykuł wyczerpuje temat i jest wartościowy dla użytkownika. W przypadku oferty zadbaj o odpowiednią ekspozycję asortymentu na karcie produktu, przeprowadź analizę konkurencji, aby sprawdzić, czy oferowana przez ciebie cena przekonuje do zakupu.

Długi czas ładowania strony

Strony z długim czasem ładowania są porzucane przez użytkowników, którym zależy na szybkim dotarciu do informacji.

Jak optymalizować współczynnik odrzuceń?

W pierwszym kroku sprawdź PageSpeed serwisu, a następnie zastosuj się do wskazówek optymalizacyjnych, które podsunie Ci Google oraz naszych rad dotyczących poprawy czasu wczytywania strony.

Nachalne pop-upy, reklamy, linki

Użytkownicy nie lubią wyskakujących okienek, buttonów, reklam, linków i przycisków, które utrudniają dotarcie do zasadniczych informacji na stronie. Nagle pojawiające się okna dialogowe, szczególnie jeśli nie można ich łatwo zamknąć/pominąć, powodują porzucenie przeglądanej podstrony.

Jak optymalizować współczynnik odrzuceń?

Zminimalizuj liczbę pop-upów, wdróż widoczny przycisk X ułatwiający ich zamykanie, nie decyduj się na reklamy, jeśli serwis stanowi wizytówkę Twojej działalności w sieci.

Brak lub błędnie wdrożone linkowanie wewnętrzne

Linki wewnętrzne pomagają wysyłać użytkowników na inne podstrony serwisu. Jeśli w treściach na poszczególnych podstronach nie ma odnośników, na kartach produktów nie został wdrożony cross-selling lub up-selling, a do stopki z najważniejszymi kategoriami strony nie można się doscrollować, wtedy wysoki współczynnik odrzuceń nie powinien nas dziwić.

Jak optymalizować współczynnik odrzuceń?

Skorzystaj z naszego poradnika dot. linkowania wewnętrznego, aby poprawnie wdrożyć odnośniki do innych podstron serwisu, zachęcając w ten sposób użytkowników nie tylko do przeklikiwania się pomiędzy sekcjami witryny, ale i do generowania konwersji.

Brak przycisków call to action

Przyciski call to action wskazują użytkownikom, jakiego działania od nich oczekujesz – przejścia na bloga, włożenia produktu do koszyka, ściągnięcia e-booka czy zapisania się do newslettera. Ich wdrożenie na podstronie pomaga również zmniejszyć współczynnik porzuceń.

Jak optymalizować współczynnik odrzuceń?

Wdrażając przyciski call to action, pamiętaj o tym, aby nie były zbyt nachalne i nie rozpraszały uwagi użytkowników.

Skomplikowany formularz kontaktowy lub proces złożenia zamówienia

Konieczność wypełniania wielu pól, błędy w walidacji, wieloetapowy proces składania zamówienia zniechęcają użytkowników do generowania konwersji.

Jak optymalizować współczynnik odrzuceń?

Uprość formularze kontaktowe oraz proces składnia zamówienia – wymagaj wpisania jedynie tych informacji, które są niezbędne do kontaktu lub realizacji zamówienia.

Niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Użytkownicy coraz częściej sięgają po smartfony, aby przejrzeć internet. Jeśli Twoja strona nie wyświetla się poprawnie ma urządzeniach mobilnych, raczej nie będziesz pozyskiwał przez ten kanał wartościowego ruchu.

Jak optymalizować współczynnik odrzuceń?

Zoptymalizuj serwis pod potrzeby wymagań użytkowników korzystających ze smartfonów i tabletów – zainwestuj w responsywną lub mobilną wersję strony.

Analizuj współczynnik odrzuceń dla poszczególnych podstron

Podczas analizy współczynnika odrzuceń zwróć uwagę na istotną kwestię – wartość wskaźnika należy weryfikować dla poszczególnych podstron lub grup podstron. Sprawdzanie tego parametru dla całej witryny nie ma większego sensu, ponieważ nie można wyciągnąć z takiej statystyki konstruktywnych wniosków, a tym bardziej zaplanować konkretnych działań poprawiających zaangażowanie użytkowników. Powodów wysokiego współczynnika odrzuceń jest bardzo wiele, a na każdy z nich znajdziemy inne rozwiązanie.