Poprawa widoczności najważniejszych przycisków i ikon
Z pomocą mapy kliknięć dowiemy się, czy użytkownicy klikają np. w przycisk subskrypcji, ikonę koszyka, zakładkę z ofertą w menu głównym. Jeśli okaże się, że np. uwagę przyciągają inne elementy, warto dokonać zmiany miejsca najważniejszych buttonów. Można także zastanowić się nad wyróżnieniem lub powiększeniem obecnych przycisków, aby zwiększyć ich widoczność.
Analiza długości treści
Scrollmapy pokazują, do którego miejsca na stronie docierają użytkownicy. Jeśli przygotowujemy długie teksty, a naszym celem jest zaspokojenie potrzeb informacyjnych klientów, sprawdźmy, czy rzeczywiście tak się dzieje. Mapa ciepła może wskazywać, że większość osób zapoznaje się jedynie z połową treści. W takim wypadku należy przemyśleć obraną strategię i przygotowywać nieco krótsze artykuły dotyczące konkretnej kwestii, problemu lub sposobów jego rozwiązania. W ramach testu warto przygotować kilka krótszych tekstów, a po jakimś czasie za pomocą scroll mapy sprawdzić, czy wprowadzona zmiana przyniosła pożądany efekt.
Wykrycie miejsc problemowych
Mapy kliknięć wskazują elementy klikane najczęściej przez użytkowników. Dzięki temu można dowiedzieć się, czy istnieją przyciski lub linki na stronie, które nie działają, a mimo to przyciągają uwagę internautów. Warto od razu eliminować wszystkie miejsca problemowe. E-commerce to konkurencyjna branża, dlatego nasz serwis powinien odznaczać się jak największą użytecznością.
Usprawnienie nawigacji na stronie
Za pomocą map ciepła zaobserwujesz, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po Twoim serwisie. Jeśli na stronie głównej znajdują się dwa menu – jedno wertykalne (pionowe), a drugie horyzontalne (poziome), sprawdź, czy któreś z nich wyróżnia się większą klikalnością. Może okazać się, że internauci nie korzystają z bocznej nawigacji, a ty zyskasz miejsce na dodatkowe przyciski, banery lub ikony.
Przenoszenie elementów w obrębie strony
Na dole strony najczęściej znajduje się stopka z najważniejszymi informacjami. Korzystając ze scroll i attention maps, dowiesz się, czy któryś z elementów przykuwa uwagę użytkowników – w takim wypadku warto przenieść go wyżej w strukturze witryny, aby większość internautów miała możliwość do niego dotrzeć. Taki zabieg stosują m.in. sklepy internetowe – informacje o kosztach dostawy, koszyku, sposobach realizacji zamówienia znajdują się na samej górze serwisu oraz w stopce.
Mapy ciepła wymagają analizy!
Mapy cieplne wyglądają efektownie, ponieważ w wizualny sposób obrazują najważniejsze miejsca na naszej stronie internetowej z punktu widzenia użytkowników. Same kolory mogą zachwycać, jednak to nie na nich powinniśmy skupiać naszą uwagę. Istotna jest umiejętność wyciągnięcia wniosków z heat maps, które pomogą zwiększyć użyteczność serwisu, zachęcając użytkowników do konwersji.