Spis Treści
Mapy ciepła (ang. heat maps) to metoda graficznej prezentacji danych dotyczących zachowania użytkowników na stronie internetowej. Przy wykorzystaniu różnych odcieni kolorów na screenie strony zaznaczane są obszary odwiedzane, klikane, widoczne przez internautów. Przeważnie za pomocą czerwieni przedstawia się najpopularniejsze elementy witryny, a żółty, niebieski lub zielony oznaczają miejsca cieszące się mniejszym zainteresowaniem.
Czasami mapy cieplne utożsamiane są z mapami kliknięć, chociaż w szerszym rozumieniu są po prostu sposobem prezentacji informacji zebranych za pomocą takich badań jak:
Eye tracking polega na śledzeniu ruchów gałek ocznych. Celem badania jest sprawdzenie, na które elementy strony faktycznie zerkają internauci. Do jego przeprowadzenia potrzebujemy specjalistycznego sprzętu – okularów lub monitorów, wykrywających położenie wzroku użytkownika. Wyniki eyetrackingu obrazuje się w postaci heatmaps.
Niektórzy utożsamiają mapy ciepła tworzone za pomocą takich narzędzi jak Hotjar z eye trackingiem. Jest to błąd – aplikacje tego typu śledzą jedynie ruchy kursora, więc mamy w tym przypadku do czynienia z clicktrackingiem lub scrolltrackingiem. Dlatego nie można powiedzieć, że eyetracking to mapa ciepła lub mapa kliknięć.
Stworzenie heatmapy wymaga jedynie zaimplementowania na stronie kodu śledzącego, który zbierze dane o zachowaniu użytkowników. Do dyspozycji mamy takie narzędzia jak m.in.:
Analizując mapy ciepła prezentujące zachowanie użytkowników, możemy skutecznie poprawić współczynnik konwersji. Heatmaps znajdują zastosowanie, gdy przeprowadzana jest:
Z pomocą mapy kliknięć dowiemy się, czy użytkownicy klikają np. w przycisk subskrypcji, ikonę koszyka, zakładkę z ofertą w menu głównym. Jeśli okaże się, że np. uwagę przyciągają inne elementy, warto dokonać zmiany miejsca najważniejszych buttonów. Można także zastanowić się nad wyróżnieniem lub powiększeniem obecnych przycisków, aby zwiększyć ich widoczność.
Scrollmapy pokazują, do którego miejsca na stronie docierają użytkownicy. Jeśli przygotowujemy długie teksty, a naszym celem jest zaspokojenie potrzeb informacyjnych klientów, sprawdźmy, czy rzeczywiście tak się dzieje. Mapa ciepła może wskazywać, że większość osób zapoznaje się jedynie z połową treści. W takim wypadku należy przemyśleć obraną strategię i przygotowywać nieco krótsze artykuły dotyczące konkretnej kwestii, problemu lub sposobów jego rozwiązania. W ramach testu warto przygotować kilka krótszych tekstów, a po jakimś czasie za pomocą scroll mapy sprawdzić, czy wprowadzona zmiana przyniosła pożądany efekt.
Mapy kliknięć wskazują elementy klikane najczęściej przez użytkowników. Dzięki temu można dowiedzieć się, czy istnieją przyciski lub linki na stronie, które nie działają, a mimo to przyciągają uwagę internautów. Warto od razu eliminować wszystkie miejsca problemowe. E-commerce to konkurencyjna branża, dlatego nasz serwis powinien odznaczać się jak największą użytecznością.
Za pomocą map ciepła zaobserwujesz, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po Twoim serwisie. Jeśli na stronie głównej znajdują się dwa menu – jedno wertykalne (pionowe), a drugie horyzontalne (poziome), sprawdź, czy któreś z nich wyróżnia się większą klikalnością. Może okazać się, że internauci nie korzystają z bocznej nawigacji, a ty zyskasz miejsce na dodatkowe przyciski, banery lub ikony.
Na dole strony najczęściej znajduje się stopka z najważniejszymi informacjami. Korzystając ze scroll i attention maps, dowiesz się, czy któryś z elementów przykuwa uwagę użytkowników – w takim wypadku warto przenieść go wyżej w strukturze witryny, aby większość internautów miała możliwość do niego dotrzeć. Taki zabieg stosują m.in. sklepy internetowe – informacje o kosztach dostawy, koszyku, sposobach realizacji zamówienia znajdują się na samej górze serwisu oraz w stopce.
Mapy cieplne wyglądają efektownie, ponieważ w wizualny sposób obrazują najważniejsze miejsca na naszej stronie internetowej z punktu widzenia użytkowników. Same kolory mogą zachwycać, jednak to nie na nich powinniśmy skupiać naszą uwagę. Istotna jest umiejętność wyciągnięcia wniosków z heat maps, które pomogą zwiększyć użyteczność serwisu, zachęcając użytkowników do konwersji.