Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Liczby nie kłamią – według badań przeprowadzonych przez amerykańską firmę Forrester Research aż 44% klientów sklepów internetowych deklaruje skłonność do dokonania zakupu, jeśli pracownik odpowie na ich pytanie. Jednocześnie 38% osób pod wpływem rozmowy na czacie podejmuje decyzję o zakupie konkretnego produktu. Z kolei ponad 60% internautów planując powrót do e-sklepu, wybierze ten, który zaoferuje im wsparcie w formie czatu ze sprzedawcą.
Powyższe statystyki wskazują, że czat na żywo nie tylko stanowi cenne wparcie dla użytkownika, lecz także wymiernie wpływa na wzrost liczby konwersji. Jeśli tyle trudu i pieniędzy włożyłeś w to, by klient trafił na Twoją stronę www, zadbaj też o to, by po zapoznaniu się z ofertą nie opuścił jej bez dokonania zakupu. Rozmowa na czacie może przesądzić o podjęciu ostatecznej decyzji o złożeniu zamówienia. Poza tym czat na stronie daje dodatkowe korzyści takie jak:
By jeszcze bardziej usprawnić komunikację z klientem, można pokusić się o instalację rozszerzenia Messenger – najpopularniejszej globalnej platformy, zintegrowanej z Facebookiem. Po dodaniu do strony odpowiedniej wtyczki lub widżetu będziesz mógł komunikować się z konsumentami jeszcze szybciej i skuteczniej, zwłaszcza że z największego portalu społecznościowego w Polsce korzysta już 18,3 miliona użytkowników.
Jeśli posiadasz stronę firmową na Facebooku (fanpage), możesz skorzystać z jednej z dostępnych wtyczek, po zainstalowaniu której na Twojej stronie automatycznie pojawi się okienko czatu. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość prowadzenia rozmowy bezpośrednio z poziomu witryny internetowej – nie trzeba opuszczać serwisu, by skorzystać z Messengera. To ważne, ponieważ każde wyjście ze strony rodzi ryzyko, że potencjalny klient już na nią nie wróci. Właśnie dlatego warto dać mu szansę na używanie komunikatora bezpośrednio w serwisie sklepu.
Instalacja wtyczki jest wygodna i szybka, jednak rozszerzenia takie dedykowane są jedynie fanpage’om. Jeśli nie posiadasz strony firmowej, z pewnością zechcesz zintegrować firmowego Messengera z Twoim prywatnym profilem. Jest to możliwe – z pomocą przychodzi widżet, który przekieruje użytkownika z Twojej strony do aplikacji w celu rozpoczęcia rozmowy.
Niestety, taka opcja nie pozwala prowadzić konwersacji z poziomu witryny lub e-sklepu. Rozmówca może kliknąć odpowiednią ikonę na stronie, co spowoduje otwarcie Messengera w nowej karcie przeglądarki (lub w aplikacji na smartfonie).
Biorąc pod uwagę konieczność opuszczenia strony internetowej przy korzystaniu z widżetu w przypadku integracji z osobistym kontem na Facebooku, korzystniejszym rozwiązaniem wydaje się wtyczka, która pozwala prowadzić konwersację bezpośrednio na witrynie. Do tego jednak potrzebujesz firmowy profil na FB. Jeśli jeszcze go nie posiadasz, warto to zmienić – fanpage przydaje się także do wielu innych działań promocyjnych. Jeżeli jednak nie zamierzasz go zakładać, pozostaje Ci podłączenie prywatnego konta do strony poprzez odpowiedni dodatek. Jak to zrobić? Sprawdź poniżej.
Cała procedura zajmuje jedynie 3 etapy:
Aby umieścić na swojej stronie widżet Messengera, potrzebujesz specjalnego skryptu HTML, który utworzy na Twojej stronie pływającą ikonę komunikatora. Po jej kliknięciu użytkownik zostanie przekierowany do strony aplikacji. Swój kod możesz automatycznie wygenerować za pomocą jednego z wielu dostępnych narzędzi.
Kod możesz modyfikować, dostosowując Messengera do swoich indywidualnych potrzeb. Znajomość HTML-a pozwoli m.in. edytować wygląd ikony, zastąpić ją tekstem, dodać marginesy albo zmienić położenie widżetu na stronie.
Widżet Messengera dopasowany kolorystycznie do layoutu sklepu internetowego.
Skrypt należy umieścić w serwisie przed znacznikiem </body>. Użytkownicy WordPressa mogą skorzystać z dedykowanego narzędzia Tracking Code Manager, dzięki któremu kod będzie poprawnie wyświetlał się na wybranych stronach i podstronach.
Jeśli Twój serwis działa na WordPressie możesz skorzystać z jednego z wielu dostępnych pluginów do wdrożenia Messengera, np. fb-messenger lub Cresta Social Messenger. Wystarczy, że ustawieniach wtyczki wprowadzisz nazwę swojego fanpage’a, a po chwili w serwisie pojawi się facebookowy chat.
Źródło: pl.wordpress.org/plugins/cresta-facebook-messenger
Już niedługo chcąc podpiąć Messengera pod firmową stronę, będziesz mógł skorzystać z trzeciej opcji – oficjalnej wtyczki stworzonej przez Facebooka. Amerykański gigant mocno inwestuje w swój komunikator, nieustannie rozwijając funkcjonalność platformy. Nie wiadomo jednak, kiedy narzędzie zostanie udostępnione wszystkim użytkownikom. Obecnie dodatek znajduje się w fazie testów i korzystają z niego wyłącznie partnerzy beta projektu, tacy jak Zalando czy Aviva.
Źródło: developers.facebook.com/docs/messenger-platform/discovery/customer-chat-plugin/
Biorąc pod uwagę bogatą gamę funkcjonalności i prostotę konfiguracji, trudno udzielić odpowiedzi innej niż twierdząca. Nie bez znaczenia jest również stale rosnąca liczba użytkowników Facebooka – w Polsce coraz szybciej zbliża się ona do 20 milionów. Dla wielu z nich Messenger już dawno stał się podstawowym komunikatorem, z którego korzystają codziennie i doskonale znają jego środowisko. Instalacja facebookowego chatu na stronie sklepu internetowego będzie więc kolejnym istotnym elementem budowania pozytywnej relacji klient – sprzedawca, mającej bezpośredni wpływ na realizację celów sprzedażowych.