Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

11.10.2024 | czas czytania: 5 | SEO | autor: Artefakt

Jak zdobywać linki (backlinki) do strony? Podpowiadamy

Jak zdobywać linki (backlinki) do strony? Podpowiadamy

Linki dzieli się na wewnętrzne i zewnętrzne (backlinki, linki zwrotne, linki przychodzące). Linki wewnętrzne (ang. internal linking) to te, które odsyłają użytkownika na inną podstronę tej samej witryny. Z kolei z linkami zewnętrznymi (ang. external linking) mamy do czynienia wtedy, gdy jedna strona odsyła do drugiej. Przede wszystkim to drugie, wymagające współpracy między właścicielami co najmniej dwóch witryn bądź zaangażowania internautów, sprawia, że dana strona staje się wiarygodna – zarówno dla Google’a, jak i dla użytkowników Internetu.

Warto więc odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania dotyczące linków zewnętrznych takie jak: Czym są wartościowe linki przychodzące? Jak pozyskiwać linki zwrotne (backlinki)? Zanim udzielimy odpowiedzi, chcemy zaznaczyć, że linki zwrotne to nie tylko podlinkowany (czyli klikalny) tekst na blogu (choć jest to najpopularniejsze rozwiązanie), to także banery na stronie, logo, zdjęcia, szeroko pojęte grafiki. Linki znajdują się więc pod postacią tekstową bądź graficzną.

SEO: Czym są wartościowe linki zewnętrzne?

Wiemy już, czym są linki zewnętrzne. Należy jednak pamiętać o tym, że – najprościej rzecz ujmując – link linkowi nierówny. Tego typu odsyłacze do strony dzielą się na dobre linki i złe linki. O ile pierwsze wymienione wzmacniają stronę i sprawiają, że jest wyżej w wynikach wyszukiwania w Google’u, o tyle te drugie mogą nie tylko nie pomóc stronie, lecz nawet jej zaszkodzić – osłabić ją i sprawić, że Google oceni ją jako mało wiarygodną. Jak więc odróżnić dobre linki od złych linków? Na czym polega link building?

Mocne linki do strony – cechy

Dobrej jakości linki przychodzące, zwane mocnymi linkami, najczęściej pochodzą po pierwsze – ze stron o podobnej tematyce, po drugie – z dużych, znanych, cieszących się autorytetem, a co za tym idzie – zaufaniem serwisów. W pierwszym przypadku istnieje spora szansa, że użytkownik Internetu, który czyta bloga kulinarnego (strona, na której znajduje się link), chętnie odwiedzi innego bloga, gdzie można poczytać o winach (strona, do której odsyła link) – np. o tym, jak dobrać wino do potrawy. W drugim przypadku link docenią i Google, i internauci. Tak wygląda zdobywanie linków SEO.

Linki umieszczone na popularnych portalach internetowych (typu Onet, Wirtualna Polska), w serwisach wyższych uczelni (UW.EDU, UJ.EDU) czy na stronie rządowej (Gov) sprawią, że strona, do której odsyłają, zostaje uznana za źródło sprawdzonych, rzetelnych informacji.

Słabe linki – cechy linkowania strony

Złej jakości linki, zwane słabymi linkami, to przeciwieństwo wyżej opisanych mocnych linków. Pochodzą one z serwisów niecieszących się uznaniem czy zaufaniem, mało znanych i odbiegających tematycznie. Niezwykle ważne jest też to, że dodając tego typu linki zewnętrzne, możemy nie tylko nie pomóc swojej domenie, ale też jej zaszkodzić, sprawić, że znajdzie się niżej w wynikach wyszukiwania w Google’u niż przed linkowaniem, a użytkownicy sieci utożsamią treści znajdujące się na niej z treściami zawartymi na niskiej jakości stronie, gdzie został umieszczony link. Warto więc dobrze przemyśleć to, z jakimi stronami nawiązuje się współpracę i kierować się zasadą mówiącą o tym, że jakość jest zawsze ważniejsza od ilości.

Uwaga! W skrajnych przypadkach podczas pozycjonowania strony i  działań mających na celu pozyskanie jak największej liczby niekoniecznie wartościowych linków zewnętrznych możemy narazić się nawet na karę od Google’a. Na domeny, które umieszczają linki na tzw. „prymitywnych farmach linków”, czyli „link spam”, Google nierzadko nakłada filtry obniżające pozycję tej domeny w wynikach wyszukiwania.

Jak pozyskać wartościowe linki przychodzące?

Wiemy już, czym są dobre i złe linki zewnętrzne. Nasuwa się więc pytanie – skąd pozyskiwać backlinki, które będzie można uznać za dobre? Poniżej znajduje się checklista z dziesięcioma podpowiedziami mówiącymi o tym, jakie działania należy podjąć, aby posiadać bogaty profil wysokiej jakości linków. Warto podkreślić, że jest to zaledwie kilka spośród wszystkich możliwości skutecznego pozyskiwania linków zwrotnych. Zdobywanie wartościowych linków jest możliwe poprzez:

1. Wartościowe treści

Jeśli na stronie będziemy umieszczać wyłącznie wartościowe, a więc merytoryczne, sprawdzone, eksperckie, ale łatwe do zrozumienia, oryginalne, odpowiadające na problemy użytkowników treści, zostanie to wynagrodzone. W jaki sposób? Za pomocą link baitingu, czyli sytuacji, w której internauci sami umieszczają linki (tzw. naturalne linki) w różnych miejscach sieci (np. na portalach społecznościowych czy na forach), by podzielić się z innymi tym, co uznali za ciekawe.

Warto dodać, że jest to najbardziej naturalny i najbardziej pożądany przez Google’a proces. Umieszczanie wartościowych treści, którymi kolejno użytkowcy sieci bez żadnego przymusu dzielą się ze sobą, to sposób pozbawiony jakichkolwiek manipulacji, pokazujący, że treści w danym serwisie są niezwykle przydatne, a co za tym idzie – popularne.

Żródło: https://www.facebook.com/grupatense

2. Pozyskiwanie mocnych linków: Konkursy, promocje

W pozyskiwaniu naturalnych backlinków pomocna okazuje się także organizacja konkursów czy ogłaszanie promocji. Jest to niezwykle proste – np. na fanpage’u naszej strony na Facebooku ogłaszamy konkurs (najlepiej taki, który nie wymaga dużego wysiłku i zaangażowania). W jego regulaminie zaznaczamy, że każdy uczestnik musi udostępnić treść ogłoszenia, oczywiście razem z linkiem, na swojej tablicy. Tym samym, oprócz darmowej reklamy, troszczymy się o pozyskanie dużej liczby linków zwrotnych.

Trzeba jednak dodać, że linki pochodzące z Social Mediów typu Facebook nie są oceniane jako bardzo wartościowe przez Google’a. Tego typu linki nierzadko się nie indeksują. Konkursy i promocje są ważne z innego powodu. Jeśli ktoś udostępnia informacje o nich na swojej tablicy, widzą to jego znajomi.

Tak więc firma poszerza liczbę osób, które wiedzą o jej istnieniu, o oferowanych przez nią produktach i/lub usługach. W przypadku zainteresowania nimi użytkownicy mogą udostępniać link przekierowujący do sklepu firmy na różnych stronach, w efekcie czego w sieci pojawiają się nowe backlinki pochodzące z nowych domen.

 

Źródło: https://www.facebook.com/Fishinglook/ 

3. Wpisy gościnne

Dobrym pomysłem na pozyskiwanie linków zewnętrznych jest również umieszczanie artykułów sponsorowanych np. na blogach. Artykuły te muszą mieć dokładnie te same cechy, które zostały opisane powyżej (wartościowe treści) i linki sponsorowane. Takie działanie sprawia, że my dzielimy się naszą ekspercką wiedzą i tworzymy unikatowy artykuł, a ktoś inny umieszcza ten wpis na swoim blogu, dodając w nim link do naszej domeny. To rozwiązanie, dzięki któremu wygrywają obie strony. Linki z treści gościnnych są bardzo przydatne.

4. Wymiana artykułów – analiza konkurencji

Kiedy już nawiążemy współpracę z autorem podobnej tematycznie strony, warto przemyśleć takie rozwiązanie jak wymiana artykułów. Wygląda to następująco: ktoś pisze artykuł, który zostaje umieszczony wraz z linkiem na naszym blogu i odwdzięcza się tym samym. W tej sytuacji (podobnie jak w przypadku zamieszczania wyżej opisanych wpisów gościnnych) trzeba jednak dokładnie sprawdzić stronę, z którą planujemy nawiązać współpracę. Jeśli oceniana jest jako bezwartościowa czy niewiarygodna, link może nam bardziej zaszkodzić niż pomóc.

5. Strategia link buildingu – Linki od partnerów

Wpisy gościnne i wymiana artykułów to nie jedyne sposoby pozyskiwania linków zwrotnych poprzez współpracę z innymi osobami. Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest troszczenie się o pozyskiwanie linków przy okazji podpisywania umów o współpracę. Jeśli nawiązujemy współpracę z jakąś firmą, warto w umowie odnotować, że na stronie tego przedsiębiorstwa ma pojawić się link przekierowujący do naszej domeny. To niewielka rzecz, na którą powinien przystać każdy potencjalny partner, a robiona za każdym razem przy podpisywaniu każdej kolejnej umowy może przynieść duże efekty.

Źródło: https://www.karmello.pl/pl/zaufali-nam/

6. Agregatory

Agregatory to serwisy internetowe, które dają możliwość zamieszczania, a co za tym idzie – odnajdowania w jednym miejscu (na stronie) produktów czy usług danej branży. Przykładem mogą być serwisy, które skupiają przedsiębiorców świadczących usługi związane z weselami – właścicieli sal, restauratorów, zespoły muzyczne, fotografów, kamerzystów itd. Najczęściej wystarczy zgłosić chęć zaistnienia w takim agregatorze poprzez uzupełnienie formularza. Po weryfikacji i umieszczeniu strony w takim serwisie możliwe jest zwiększenie ruchu na naszej stronie. Dodatkowym walorem jest oczywiście pozyskanie backlinku. Budowanie linków jest bardzo ważne dla pozycji strony WWW.

7. Fora internetowe

Wiele forów internetowych pozwala na tworzenie stopki, w której można dodać link do swojej domeny. Ten rodzaj linkowania sprawdza się szczególnie wtedy, kiedy jesteśmy aktywnymi użytkownikami jakiegoś forum i często prowadzimy na nim dyskusje branżowe. Jeśli zaprezentujemy się jako specjaliści w danej dziedzinie, wiele osób będzie chciało zapoznać się z treściami, które publikujemy na własnej stronie.

Zaletami tego rozwiązania są: kreowanie siebie jako eksperta, większy ruch na stronie i oczywiście pozyskiwanie linków przychodzących. Nasze zaangażowanie na forum może zostać docenione przez użytkowników tego forum. W takim przypadku nierzadko będziemy polecani innym osobom (np. takim, które nie zaglądają na forum), a co za tym idzie – wykorzystamy jeden z najbardziej skutecznych rodzajów marketingu, jakim jest marketing szeptany.

8. YouTube

Skutecznym, choć czasochłonnym i wymagającym kreatywności rozwiązaniem, jest tworzenie filmików na temat działalności firmy – pracujących w niej ekspertów, wykorzystywanych przez nią rozwiązań czy oferowanych produktów i/lub usług. Najpopularniejszą służącą do tego platformą jest oczywiście YouTube. Stworzenie kanału na YouTube’ie przynosi dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze – jest to jeden ze skutecznych sposobów reklamy. Po drugie – dzięki umieszczeniu linku w opisie materiału, pozyskujemy linki zwrotne. Linki z mediów społecznościowych mogą wiele zmienić na lepsze.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=xT6UVZM-HAM

9. Whitepress

Whitepress to platforma służąca np. do kupowania linków sponsorowanych. Pośredniczy ona między wydawcą a reklamodawcą. Wydawca dodaje swoją stronę na Whitepress, przy czym wcześniej jest ona weryfikowana pod względem jakości – publikowanych treści, wyglądu, rzetelności i innych cech. Z kolei reklamodawca po zapoznaniu się z odpowiadającymi tematycznie jego serwisowi stronami, wybiera te, na których umieszcza własny artykuł – oczywiście z linkiem odsyłającym do jego domeny. Koszty ponosi reklamodawca, a pieniądze otrzymują zarówno Whitepress, jak i wydawca.

 

Źródło: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/54/jak-pozyskiwac-linki-do-swojej-strony

10. Brand24

Brand24 to przedsiębiorstwo, które posługuje się wysokojakościowymi narzędziami służącymi do szeroko pojętego monitoringu Internetu. Dzięki współpracy z nim można dowiedzieć się, kto (bloger, użytkownik Facebooka, właściciel podobnej tematycznie domeny) i gdzie (własna domena, Social Media, forum) wspomniał o naszej firmie, ale nie umieścił linku do jej strony.

Kiedy już pozyskamy taką wiedzę, warto odezwać się do osób, które wypowiadały się w Internecie na temat oferowanych przez nas produktów i/lub usług pozytywnie, i poprosić je o dodanie linku do komentarza. Ktoś, kto pochwalił naszą firmę, z dużym prawdopodobieństwem chętnie pomoże w rozwoju naszej domeny, a co za tym idzie – przyczyni się do jej popularyzowania.

Google Search Console – jak analizować linki?

Google Search Console to niezastąpione narzędzie dla każdego właściciela strony internetowej, które pozwala na dogłębną analizę linków prowadzących do naszej witryny oraz jej podstron. W zakładce „Linki” znajdziemy informacje na temat linków wewnętrznych i zewnętrznych, co pozwoli nam zrozumieć, które z nich przynoszą najwięcej wartości oraz jakie są źródła ruchu na stronie. Ważne jest również śledzenie linków uszkodzonych lub nieaktualnych, aby zapewnić optymalne doświadczenie użytkownikom i utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Budowanie linków. Analiza linków konkurencji przy użyciu Ahrefs i Majestic

Analiza linków konkurencji to niezwykle istotny element strategii SEO, który pozwala na zrozumienie, jakie działania podejmują inni gracze na rynku oraz jak można je wykorzystać na swoją korzyść. Ahrefs i Majestic to dwa popularne narzędzia, które oferują zaawansowane funkcje analizy profilu linkowego konkurencji, takie jak sprawdzanie liczby i jakości linków zwrotnych, identyfikowanie najbardziej wartościowych domen odnoszących się do strony czy odkrywanie słabych punktów w strategii pozycjonowania konkurencji.

Optymalizacja treści pod kątem SEO – linki pozycjonujące

Optymalizacja treści pod kątem SEO to kluczowy element w procesie tworzenia wartościowych i angażujących tekstów, które przyciągną uwagę czytelników i pozwolą na osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Wybór odpowiednich słów kluczowych oraz ich umiejętne rozmieszczenie w tekście są niezbędne do osiągnięcia sukcesu w tej dziedzinie, a także do zbudowania silnej pozycji marki w świecie cyfrowym. Warto pamiętać, że słowa kluczowe powinny być dobrze dopasowane do tematyki artykułu, a ich umieszczenie w strategicznych miejscach, takich jak nagłówek, pierwszy akapit czy podtytuły, zwiększy szanse na lepsze wyniki w wyszukiwarkach. Jest to ważne, aby zdobyć mocne linki.

Link building – linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to kluczowy element strategii SEO, który pozwala na poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania oraz ułatwia nawigację użytkownikom, dzięki umiejętnemu łączeniu poszczególnych podstron witryny. W praktyce polega to na tworzeniu hiperłączy prowadzących do innych stron w obrębie tej samej domeny, co zwiększa szanse na wyższą pozycję w Google i innych wyszukiwarkach.

Przykładowe techniki stosowane w linkowaniu wewnętrznym obejmują: umieszczanie linków w treści artykułów czy wpisów na blogu, wykorzystanie menu nawigacyjnego oraz stopki, czy też tworzenie mapy strony (tzw. sitemap) ułatwiającej indeksację przez wyszukiwarki.

Zdobywanie linków a narzędzia do analizy linków wewnętrznych i zewnętrznych

Wartościowy profil linków to podstawa dobrego SEO. Narzędzia do analizy linków wewnętrznych i zewnętrznych to niezbędne instrumenty dla każdego, kto pragnie zoptymalizować swoją stronę internetową pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach, takich jak Google. Dzięki tym narzędziom, takim jak Ahrefs, Moz czy Majestic, można w prosty sposób zidentyfikować i ocenić wartość linków prowadzących do naszej witryny oraz sprawdzić, jak efektywnie działają nasze linki wewnętrzne.

Dzięki analizie linków zewnętrznych, możemy odkryć potencjalne zagrożenia, takie jak niebezpieczne lub spamujące strony, które mogą wpłynąć negatywnie na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Ważny jest naturalny profil linków.

Broken link building

Broken link building to skuteczna strategia pozycjonowania stron internetowych, która polega na wykorzystaniu uszkodzonych linków do poprawy widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. W praktyce, eksperci SEO identyfikują nieaktywne lub nieaktualne linki na innych stronach, a następnie proponują twórcom tych stron zamianę uszkodzonego linku na działający link prowadzący do własnej witryny. Dzięki temu, nie tylko zyskujemy wartościowy backlink, ale także pomagamy innym poprawić jakość swoich stron, co może prowadzić do długotrwałej współpracy i wzajemnych korzyści.

Współpraca z blogerami

Jak jeszcze zdobywać moce linki pozycjonujące? Współpraca z blogerami stała się kluczowym elementem strategii zdobywania wartościowych linków do strony, gdyż wpływa na pozycjonowanie oraz zwiększa widoczność marki w internecie. Blogerzy, dzięki swojej autentyczności i zaufaniu, jakim darzą ich czytelnicy, mogą skutecznie promować produkty czy usługi, co przekłada się na wzrost ruchu na stronie oraz lepsze wyniki w wyszukiwarkach. Szczególnie istotne są linki z blogów branżowych, co pozwala na budowanie profilu linków.

Jak zdobywać linki w SEO? Pozyskiwanie backlinków – podsumowanie

Jak widać, bogaty profil linków zwrotnych znacząco wspomaga pozycjonowanie strony, a co za tym idzie – funkcjonowanie całego biznesu, który działa przede wszystkim w Internecie. Sposobów na pozyskiwanie backlinków jest naprawdę dużo. Można znacząco zwiększyć ich liczbę, zamieszczając na swojej stronie wyłącznie wartościowe, unikatowe treści np. e-booki, infografiki, komentarze na forach czy artykuły eksperckie. Duże znaczenie mają także statystyki i raporty.

Trzeba jednak pamiętać, że znacznie ważniejsza od liczby linków jest ich jakość. Moc linku jest zależna od domeny, na której jest on umieszczony. Właśnie dlatego tak ważna jest dokładna weryfikacja tej domeny zanim jeszcze zdecydujemy się promować na niej swoją stronę. Umieszczenie linku na niewiarygodnej, mało eksperckiej stronie może wywołać efekt odwrotny do zamierzonego – osłabić naszą domenę, zamiast ją wzmocnić. Zarządzanie profilami linków powinno być przemyślane.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt