Co oznacza zwrot „link baiting”?
Zwrot „link baiting” pochodzi od słów „link”, czyli odnośnik do strony internetowej, i „bait”, co tłumaczy się jako „przynęta”. Cały zwrot można więc rozumieć jako:
- przynęta na linki;
- przynęta do linkowania;
- zarzucanie przynęty na użytkowników sieci za pomocą linków prowadzących do konkretnej strony internetowej.
Co to jest link baiting?
Bardzo ogólna definicja link baitingu, stworzona przez Matta Cuttsa, mówi, że jest to „coś wystarczająco interesującego, by przyciągnąć uwagę ludzi”. W praktyce link baiting to pozyskiwanie wartościowych linków, które są po pierwsze naturalne, a po drugie – bezpłatne. Jego celem jest zachęcanie użytkowników Internetu do zamieszczania w szeroko pojętej sieci linku odsyłającego na daną stronę.
Link baiting jest uznawany za jedną ze strategii link buildingu, gdyż duża liczba naturalnych linków może znacząco wpłynąć na uzyskanie wysokiej pozycji strony, do której te linki prowadzą w wyszukiwarce internetowej Google. Jest wiele praktyk link baitingu, które pozwalają na realizację strategii pozyskiwania linków. Sześć z nich zostało skrótowo opisanych poniżej.
Praktyka 1: Artykuł
Samo regularne umieszczanie artykułów na stronie nie wystarczy. Artykuły te muszą być specjalistyczne, a jednocześnie pisane prostym, przystępnym językiem. Powinny odpowiadać na pytania i potrzeby użytkowników – dobrym pomysłem jest tworzenie krótkich poradników, instrukcji typu „krok po kroku” czy publikacji wyników badań. Warto umieszczać zarówno ponadczasowe treści (informacje, które są i z dużym prawdopodobieństwem będą wyszukiwane w przyszłości), a także tworzyć content typu real-time, mając na uwadze panujące trendy i zainteresowania. Tylko takie artykuły dają szansę na pozyskanie dużej liczby linków do strony.
Praktyka 2: Infografika
Warto zwrócić uwagę na to, że wielu z nas woli oglądać niż czytać. Odpowiedzią na te preferencje są infografiki, czyli wizualizacja informacji, gdzie równie ważna jak treść jest forma. Przejrzystość i łatwość w przyswajaniu wiedzy zawartej w infografikach sprawiają, że użytkownicy sieci nierzadko chcą się nimi dzielić z innymi, a co za tym idzie – chętnie linkują strony z infografikami.
Praktyka 3: Wideo
Wideo jest jeszcze większym ułatwieniem przyswajania treści niż infografika. Właśnie dlatego coraz bardziej zyskuje na popularności. Aby uświadomić sobie moc linków przekierowujących do materiałów wideo, wystarczy zastanowić się nad tym, jak wiele razy rozsyłaliśmy znajomym zabawny, wzruszający bądź szokujący filmik.
Praktyka 4: Wywiad
Przeprowadzenie rozmowy z kimś znanym i cenionym z całą pewnością spowoduje, że użytkownicy sieci będą chcieli dzielić się z sobą tym wywiadem. Szczególnie popularne są wywiady, gdzie zaproszony gość szczerze opowiada o wzlotach i upadkach, które doprowadziły go do sukcesu. Ponadto, dobrze zatroszczyć się o to, by rozmówca umieścił link do wywiadu na swojej stronie. Wszystko w myśl prostej zasady – im więcej linków, tym lepiej.
Praktyka 5: Konkurs
Mówi się, że nic tak nie angażuje użytkowników jak konkursy. Niezwykle korzystnym, a co za tym idzie popularnym rozwiązaniem jest umieszczenie w regulaminie konkursu warunku o konieczności udostępnienia wpisu konkursowego przez wszystkich jego uczestników. Pozwala to nie tylko na zdobycie dużej liczby wartościowych linków, ale także na promocję marki.
Praktyka 6: Blogowanie gościnne
Ostatnią ciekawą praktyką link baitingu jest blog, który tworzy wielu niezależnych twórców np. specjalistów z branży. Publikacją gościnną warto się chwalić, więc bardzo często podlinkowana jest przez samych autorów na ich blogach, mediach społecznościowych czy stronach internetowych. Warto pamiętać, że wielu z nich może pochwalić się autorytetem, więc dodatkowo zyskujemy zaufanie w oczach potencjalnego klienta.