Lokalne pozycjonowanie to również obecność w Google Maps. Posiadając zoptymalizowaną i odpowiednio wypromowaną w Mapach Google wizytówkę, klient będzie mógł za pomocą jednego kliknięcia umówić się na wizytę, przeczytać opinie innych internautów lub wyznaczyć najkrótszą trasę, dzięki której bez problemów dotrze do zakładu fryzjerskiego. SEO lokalne pozwala promować swoją działalność na obszarze: miasta, gminy, powiatu, województwa, regionu.
Prowadząc działalność na rynku regionalnym, należy skoncentrować się na klientach, którzy szukają produktów lub usług w najbliższej okolicy. Google obserwuje wzrost liczby zapytań lokalnych wpisywanych przez internautów, przedstawia więc spersonalizowane wyniki wyszukiwania. Pozycjonowanie w Mapach Google pozwala osiągnąć przewagę konkurencyjną na lokalnym rynku.
Ponadto przy odpowiednich działaniach SEO wysokie pozycje dla fraz lokalnych mogą się przełożyć na ranking ogólnych słów kluczowych w danej lokalizacji. Oznacza to, że wyświetlimy się klientom z naszej okolicy, którzy wpisują w wyszukiwarce Google słowa kluczowe niezawierające lokalizacji (np. naprawa obuwia). Takie techniczne aspekty pozycjonowania lokalnego pozwalają osiągnąć sukces nawet bez dysponowania dużym budżetem (frazy ogólne są konkurencyjne i wysoko wyceniane).
Indywidualny opiekun przygotuje dla serwisu strategię pozycjonowania regionalnego. W pierwszym etapie przeprowadzony zostanie audyt SEO. Jego efektem będą zalecenia dotyczące optymalizacji technicznej oraz optymalizacji treści. Proponowane zmiany będą obejmować m.in.: metaznaczniki, nagłówki, dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych, rozbudowę treści na poszczególnych podstronach i ich nasycenie lokalnymi słowami kluczowymi. Istotne jest również posiadanie konta w usłudze Google Moja Firma oraz osadzenie mapy Google z lokalizacją firmy na stronie internetowej.
W tym przypadku podejmujemy się realizacji taktyki pozycjonowania regionalnego, polegającej na stworzeniu osobnych landing page dla każdego oddziału. Informacyjne strony pomogą pozycjonować frazy z lokalizacjami oraz przekazywać klientom dane dotyczące konkretnego oddziału – godzin pracy, wskazówek dojazdu, ofert specjalnych. Każdy landing page zostaje zoptymalizowany pod słowa kluczowe odpowiadające danej miejscowości. Tworzone są także indywidualne konta Google Moja Firma dla wszystkich placówek stacjonarnych.
Przyjęcie takiej strategii local SEO pozwala na skuteczne i bezpieczne promowanie w Internecie przedsiębiorstw działających na kilku regionalnych rynkach. Pozycjonowanie jednej strony na różne lokalizacje byłoby działaniem nieefektywnym i wymagającym przeznaczenia dużego budżetu na działania reklamowe.
Lokalne SEO różni się od przeciętnej strategii SEO, a lokalne wyniki wyszukiwania zmieniają się szybciej niż inne. W przypadku stron lokalnych firm mniejsze znaczenie ma duża liczba linków, a większe lokalne opinie i wizytówka w Google Moja firma.
Taka wizytówka powinna mieć długi, unikalny opis, odpowiednio dobrane kategorie, sporo zdjęć. Ważne są także lokalny numer telefonu, adres firmy, godziny otwarcia. Należy pamiętać, aby te same dane znalazły się także na stronie internetowej wraz z mapą Google z zaznaczoną lokalizacją.
Istotny wpływ na ranking wyszukiwania lokalnego mają recenzje, szczególnie te w Google Maps. Dobrym sposobem jest po prostu poproszenie zadowolonych klientów o wystawienie recenzji.
Realizując strategię pozycjonowania lokalnego, zawsze dbamy o obecność i dobrą pozycję wizytówki klienta na Mapach Google.
Użytkownik znajduje się w mieście, którego nie zna. Chce zjeść dobry obiad, więc wyciąga z kieszeni telefon i wpisuje do wyszukiwarki np. pizza Poznań lub pizza blisko mnie. Wyświetlone zostają lokale gastronomiczne znajdujące się najbliżej głodnego klienta. Im lepszą pozycję zajmuje wizytówka na mapach, tym większa szansa, że pojawi się jako pierwsza. W ten sposób lokalny przedsiębiorca może docierać do osób zainteresowanych jego działalnością.
Geolokalizacja ma wpływ na budżet przeznaczany na pozycjonowanie sklepu działającego na lokalnym rynku. Frazy ogólne są droższe i bardziej konkurencyjne, ponieważ są wyszukiwane przez większą liczbę użytkowników niż słowa kluczowe z lokalizacjami oraz konkurują o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania z większą liczbą serwisów. Na przykład:
Osobie przebywającej we Wrocławiu, która wpisze do wyszukiwarki frazę kwiaciarnia, wyświetlą się strony internetowe kwiaciarni ze stolicy Dolnego Śląska oraz być może z pozostałych miast lub regionów. Natomiast na mapce pomiędzy wynikami organicznymi zaznaczone zostaną lokale z Wrocławia, a nie z całej Polski. W przypadku wpisania słowa kluczowego z lokalizacją użytkownikowi pokażą się wyłącznie kwiaciarnie z Wrocławia. W obu wyszukaniach część wyników w TOP10 będzie identyczna.
Co to oznacza? Prowadząc działalność na lokalnym rynku i wiedząc, jak działa mechanizm geolokalizacji, nie warto korzystać z fraz ogólnych. Są one zdecydowanie droższe i mocno konkurencyjne, dlatego osiąganie zadowalających pozycji będzie procesem długotrwałym. Lepszą strategią jest SEO lokalne mające ogromny potencjał dla rozwoju biznesu i docierania do klientów z określonego obszaru.