Pozycjonowanie Shoper

Zastanawiasz się nad założeniem sklepu online? Pośród wielu konkurencyjnych platform sprzedażowych, Shoper to miejsce, gdzie odnajdzie się nawet największy laik, chcący prowadzić sklep internetowy. Sprawdź, czym się wyróżnia i jak wygląda pozycjonowanie sklepu Shoper.

Co to jest Shoper?

Każdy przedsiębiorca, który chce otworzyć sklep w Internecie, poszukuje narzędzi, które pozwolą mu na całościowe zarządzanie sprzedażą – od przyjęcia zamówień po integrację z firmą kurierską i rozliczenia księgowe. Intuicyjnym i przystępnym w obsłudze narzędziem e-commerce jest Shoper (platforma typu SaaS, udostępniana przez stronę www), dedykowany małym i średnim przedsiębiorstwom. Zyskał popularność dzięki wbudowanemu systemowi do zarządzania treścią (CMS), dostępnym integracjom oraz wachlarzem modułów i szablonów, co pozwala na stworzenie atrakcyjnego sklepu internetowego. Platforma sprzedażowa dostępna jest odpłatnie. Do wyboru jest kilka planów, dostosowanych do wielkości i wymagań danego sklepu. Producenci platformy umożliwiają także darmowy okres próbny, obejmujący dwa tygodnie.

Wady i zalety Shopera

Shoper jest wciąż aktualizowany i rozwijany w odpowiedzi na potrzeby użytkowników. Jeśli zastanawiasz się nad wyborem tej platformy sprzedażowej, poznaj jej zalety pośród których można wymienić:

  • Brak konieczności instalacji aplikacji na zewnętrznym serwerze.
  • Liczne moduły i szablony zaprojektowane w technologii RWD, co pozwala na prawidłowe wyświetlanie sklepu na urządzeniach mobilnych i desktopowych.
  • Nieskomplikowana i bezpłatna integracja systemów płatności oraz konfiguracja systemów logistycznych (do obsługi faktur i magazynów), czy narzędzi (np. Google Analytics i Google Search Console).
  • Czytelny panel administracyjny i edytowalne szablony, co pozwala szybko i wygodnie stworzyć sklep internetowy z tysiącami produktów.
  • Możliwość prowadzenia bloga.
  • Wdrażanie optymalizacji SEO bez konieczności instalowania wtyczek (choć sam wybór wtyczek zwiększających funkcjonalność sklepu jest dość szeroki).

Poza tym Shoper jest dostępny w polskiej wersji językowej i ma dedykowane forum dyskusyjne. Możesz także liczyć na pomoc techniczną.

Niestety Shoper ma też wady:

  • Dostępny w modelu SaaS uniemożliwia pełną edycję kodu źródłowego, co wiąże się z pewnymi ograniczeniami dla użytkowników.
  • Użytkownicy muszą ponieść dodatkowe koszty, jeśli chcą podwyższyć wydajność sklepu (mowa o pakiecie Premium).
  • W porównaniu do konkurencyjnych platform sprzedażowych, Shoper ma ograniczone niektóre możliwości pozycjonowania SEO (np. dostęp do pliku .htaccess, gdzie konfiguruje się parametry serwera www sklepu).

Biorąc pod uwagę powyższe wady i zalety Shopera, to platforma dedykowana dla osób ceniących sobie proste narzędzia z możliwością rozbudowy dedykowanymi dodatkami.

Podstawowa optymalizacja sklepu Shoper

Dobrze prosperujący e-commerce nie mógłby istnieć bez optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Potencjalni klienci chcąc wyszukać jakiś produkt wpisują interesujące ich hasło w wyszukiwarkę Google – to właśnie dzięki SEO dany sklep internetowy ma szansę pojawiać się na wysokich pozycjach. Z tego względu warto skorzystać z usług doświadczonej agencji, która dzięki szeregowi działań optymalizacji sklepu internetowego może sprawić, że stanie się on łatwy do znalezienia przez klientów wpisujących hasła w wyszukiwarkę powiązane z branżą sklepu. W końcu każdemu przedsiębiorcy prowadzącemu sklep internetowy zależy na wysokiej pozycji w Google, a więc większym gronie pozyskanych klientów.

Optymalizacja SEO na Shoperze

Po wykupieniu odpowiedniego pakietu, nadchodzi moment na wypełnienie podstawowych danych odnośnie sklepu oraz rozpoczęcie integracji z Google Analytics i Google Search Console. Ma to ogromne znaczenie dla zbierania i analizowania danych na temat widoczności witryny w wynikach wyszukiwania oraz zachowania użytkowników bezpośrednio w sklepie.

Globalne ustawienia SEO

Działaniem poprzedzającym pozycjonowanie Shopera jest wybór szablonu sklepu. Platforma udostępnia szaty graficzne, które powinny odpowiedzieć na podstawowe potrzeby przedsiębiorcy wykupującego abonament.

Kolejnym krokiem jest wybór nazwy domeny dla sklepu tak, aby kojarzyła się z branżą danego przedsiębiorstwa i była łatwa do zapamiętania. Warto sugerować się frazami kluczowymi, nawiązującymi do branży sklepu, które jednocześnie wpłyną na widoczność w Google.

Bardzo ważnym elementem jest certyfikat SSL. To obecnie standard w zapewnianiu bezpieczeństwa transakcji (przepływ wrażliwych danych), a wielu użytkowników zwraca uwagę na jego obecność w sklepach internetowych (protokół HTTPS widniejący w adresie strony). Shoper umożliwia zakup oraz instalację certyfikatu SSL.

Metatagi

Podstawowym elementem pozycjonowania technicznego SEO jest ustawienie metatagów (meta title i description), czyli nadanie podstronie tytułu i krótkiego opisu. Znaczniki te wskazują algorytmom Google najważniejsze informacje o podstronie, co wpływa na jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Z tego powodu należy umieszczać w metatagach odpowiednio dobrane frazy kluczowe. Przy tworzeniu krótkiego opisu meta dobrze jest zawrzeć element CTA (call to action), który pełni rolę zachęty dla użytkowników do kliknięcia w dany wynik.

Tytuł wyświetla się w wyszukiwarce tuż pod adresem strony i nie powinien być dłuższy niż 60 znaków ze spacjami. Krótki opis meta natomiast dobrze, aby zmieścił się w 150 znakach ze spacjami. Należy mieć na uwadze, że dłuższy tytuł i opis meta zostanie skrócony w wynikach wyszukiwania, dlatego warto zadbać o ich odpowiednią budowę.

Metatagi można w łatwy sposób ustawić w sekcji globalnych ustawień metatagów w panelu sklepu, gdzie wykorzystać można dodatkowo zmienne, co pozwoli uniknąć duplikacji treści (to niekorzystne zjawisko w pozycjonowaniu).

Robots.txt

Plik robots.txt zawiera w sobie wskazówki dla robotów wyszukiwarek, które określają, jakie zasoby danej witryny powinny być ignorowane podczas przechodzenia przez nią.

Na platformie sprzedażowej Shoper znajduje się już domyślny plik robots.txt, a wpisane w nim dyrektywy dla robotów wyszukiwarek dotyczą blokowania dostępu do podstron o znikomej wartości. System pozwala na jego modyfikację w sekcji “Pozycjonowanie”, jednak w tym przypadku należy zachować ostrożność. Jeśli nie mamy pewności co do edycji tego rodzaju zawartości, lepiej zwrócić się o pomoc do specjalistów (np. z agencji SEO).

Przyjazne adresy

Przyjaznymi adresami określa się takie odnośniki, które może łatwo i zrozumiale odczytać zarówno użytkownik, jak i roboty indeksujące. Wpływają nie tylko na estetykę, ale też na pozycjonowanie strony internetowej. Z tego względu, tworząc odnośniki dla podstron sklepu (kategorie, produkty, wpisy blogowe itp.), warto trzymać się zasad tworzenia przyjaznych adresów URL.

W Shoperze można w prosty sposób zmienić adresy URL na przyjazne, przechodząc do sekcji “Pozycjonowanie”, a następnie ręcznie edytować pole “adres URL”. Można też zainstalować wtyczkę “Przyjazne adresy URL”.

Sitemapa

To plik XML, który zawiera w sobie całą strukturę sklepu internetowego – od podstron informacyjnych, po kategorie i produkty. Służy robotom wyszukiwarek do lepszego poruszania się po witrynie oraz przyśpieszeniu indeksacji całego serwisu. Z tego powodu warto dodać sitemapę do narzędzi Google Search Console. System Shoper dostarcza dostęp do tego typu pliku dla każdego sklepu i generuje go automatycznie.

Edycja szablonu

Wygląd sklepu internetowego ma ogromny wpływ na utrzymywanie uwagi użytkowników, którzy odnajdą serwis w wynikach wyszukiwania. Mając liczną konkurencję warto zatem zadbać o wygląd i zawartość sklepu, aby był możliwie czytelny i atrakcyjny.

Ponadto, niektóre elementy będą mieć duże znaczenie dla kwestii pozycjonowania sklepu opartego na systemie Shoper. Szablon powinien w takim wypadku posiadać takie cechy, jak:

  • Responsywność: treści są przejrzyste i prawidłowo wyświetlanie na urządzeniu mobilnym.
  • Szybkie ładowanie podstron.

Shoper udostępnia gotowe szablony wykonane w technologii RWD (Responsive Web Design), które posiadają intuicyjną nawigację i dopasowują się pod rozdzielczość urządzenia (np. smartfon, tablet). Wpływa to nie tylko na wygodę użytkownika, ale także na pozycjonowanie sklepu.

Można także zrezygnować z gotowych szablonów i edytować wygląd sklepu samodzielnie (przez ręczne edytowanie plików .tpl) lub z pomocą programisty.

Treści

Strona główna to miejsce reprezentujące sklep internetowy, dlatego warto zadbać o zamieszczone na niej treści. W tym miejscu powinny pojawić się komunikaty przyciągające uwagę klienta i najważniejsze informacje o firmie. Warto zadbać o podzielenie strony na przejrzyste sekcje i nagłówki oraz zawarcie fraz kluczowych. Będzie to wyglądało nie tylko atrakcyjnie, ale zostanie też dobrze ocenione przez algorytmy Google.

Treści, o które warto zadbać to także opisy kategorii i produktów. Pamiętajmy, że kupujący chcą się zapoznać z charakterystyką produktu oraz jego szczegółami. Treści opisów można rozbudować, umieszczać dodatkowe nagłówki, frazy kluczowe oraz linkowanie wewnętrzne. Dbałość o te obszary będzie wartościowa również pod kątem pozycjonowania.

Bardzo istotnym elementem sklepu internetowego są zamieszczane na nim treści dopasowanych pod wyszukiwarki internetowe. Elementem strategii content marketingowej jest założenie bloga firmowego jako sposób na przyciągnięcie nowych klientów, a tym samym zwiększenie przychodów firmy. Najprościej mówiąc, działa to w ten sposób, że użytkownicy szukający konkretnej informacji mogą trafić na bloga danej firmy, a w rezultacie na podstronę e-sklepu.

Najważniejsze korzyści z prowadzenia bloga firmowego to:

1. Pozyskanie ruchu na stronie internetowej.

Najważniejszy w prowadzeniu bloga jest pozyskany ruch na stronie i komunikacja z klientami. W tym celu należy wykorzystać frazy kluczowe oraz zamieszczać wpisy wartościowe dla użytkowników. Liczy się rzetelność zamieszczanych na blogu informacji oraz budowanie autorytetu w branży. Przy okazji czytelnik ma okazję zapoznać się z ofertą sklepu. Takie podejście zdecydowanie ułatwia dostęp do nowych użytkowników i wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

2. Zaprezentowanie oferty sklepu.

Pisząc dla klientów możesz postawić się w roli eksperta i pomóc w podjęciu decyzji zakupowej. Warto budować świadomość marki poświęcając content na opisanie sposobów użytkowania oferowanych przez sklep produktów. Warto skupić się na ich korzyściach i przedstawiać jako rozwiązanie problemu czytelnika. Przy okazji można zaprezentować produkty graficznie i dodać link przekierowujący do podstrony produktu – a więc dać możliwość jego zakupu.

Prowadzenie bloga w Shoperze jest bezpłatne i nie wymaga instalowania dodatkowych wtyczek.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat Shopera?

W pozycjonowaniu sklepu Shoper należy zadbać o przekierowania typu 301. Należy je wprowadzać, aby kierować zarówno użytkowników strony, jak i roboty indeksujące o trwałym przeniesieniu danej podstrony pod inny adres URL (np. gdy dany produkt lub kategoria nie jest już dostępna). W prosty sposób można to wykonać w sekcji “Konfiguracja”.

Istotnym aspektem pozycjonowania w sklepie Shoper jest stworzenie właściwej architektury strony, co umożliwia płynne poruszanie się po stronie. Sklep powinien zawierać kategorie produktów, a najważniejsze podstrony witryny powinny być widoczne w menu głównym i stopce.

Wcześniej była mowa o treściach zamieszczanych na stronie, ale nie można pominąć grafik. Zamieszczane na stronie (strona główna, produkty, wpisy blogowe itp.) powinny uprzednio zostać skompresowane do mniejszej wagi. Ma to na celu odciążenie witryny. Pamiętajmy, że szybkość ładowania strony jest czynnikiem rankingowym i wpływa na SEO. Optymalizacja grafik i redukcja przekierowań to podstawowe elementy optymalizacji czasu ładowania strony. Do grafik warto dodać opisy (atrybut alt), które wspomagają wyniki w Google Grafika.

Podsumowanie

Jak widać, pozycjonowanie sklepu Shoper jest skuteczną metodą pozyskania nowych klientów i nie powinno sprawiać trudności początkującym przedsiębiorcom. Przejrzysty panel administracyjny pozwala samodzielnie optymalizować sklep internetowy, bez konieczności znajomości języków programowych. Wystarczy chęć zdobycia wiedzy i poświęcenie czasu na zagłębienie tajników podstawowej optymalizacji SEO, a także systematycznego przeprowadzania analiz i wprowadzania udoskonaleń.

Można także zostawić to w rękach specjalistów – agencja SEO chętnie zajmie się Twoim sklepem internetowym. Rozważ wdrożenie strategii marketingowej dla swojej firmy i zwiększ sprzedaż z naszą pomocą. Zachęcamy do kontaktu!