Po wykupieniu odpowiedniego pakietu, nadchodzi moment na wypełnienie podstawowych danych odnośnie sklepu oraz rozpoczęcie integracji z Google Analytics i Google Search Console. Ma to ogromne znaczenie dla zbierania i analizowania danych na temat widoczności witryny w wynikach wyszukiwania oraz zachowania użytkowników bezpośrednio w sklepie.
Globalne ustawienia SEO
Działaniem poprzedzającym pozycjonowanie Shopera jest wybór szablonu sklepu. Platforma udostępnia szaty graficzne, które powinny odpowiedzieć na podstawowe potrzeby przedsiębiorcy wykupującego abonament.
Kolejnym krokiem jest wybór nazwy domeny dla sklepu tak, aby kojarzyła się z branżą danego przedsiębiorstwa i była łatwa do zapamiętania. Warto sugerować się frazami kluczowymi, nawiązującymi do branży sklepu, które jednocześnie wpłyną na widoczność w Google.
Bardzo ważnym elementem jest certyfikat SSL. To obecnie standard w zapewnianiu bezpieczeństwa transakcji (przepływ wrażliwych danych), a wielu użytkowników zwraca uwagę na jego obecność w sklepach internetowych (protokół HTTPS widniejący w adresie strony). Shoper umożliwia zakup oraz instalację certyfikatu SSL.
Metatagi
Podstawowym elementem pozycjonowania technicznego SEO jest ustawienie metatagów (meta title i description), czyli nadanie podstronie tytułu i krótkiego opisu. Znaczniki te wskazują algorytmom Google najważniejsze informacje o podstronie, co wpływa na jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Z tego powodu należy umieszczać w metatagach odpowiednio dobrane frazy kluczowe. Przy tworzeniu krótkiego opisu meta dobrze jest zawrzeć element CTA (call to action), który pełni rolę zachęty dla użytkowników do kliknięcia w dany wynik.
Tytuł wyświetla się w wyszukiwarce tuż pod adresem strony i nie powinien być dłuższy niż 60 znaków ze spacjami. Krótki opis meta natomiast dobrze, aby zmieścił się w 150 znakach ze spacjami. Należy mieć na uwadze, że dłuższy tytuł i opis meta zostanie skrócony w wynikach wyszukiwania, dlatego warto zadbać o ich odpowiednią budowę.
Metatagi można w łatwy sposób ustawić w sekcji globalnych ustawień metatagów w panelu sklepu, gdzie wykorzystać można dodatkowo zmienne, co pozwoli uniknąć duplikacji treści (to niekorzystne zjawisko w pozycjonowaniu).
Robots.txt
Plik robots.txt zawiera w sobie wskazówki dla robotów wyszukiwarek, które określają, jakie zasoby danej witryny powinny być ignorowane podczas przechodzenia przez nią.
Na platformie sprzedażowej Shoper znajduje się już domyślny plik robots.txt, a wpisane w nim dyrektywy dla robotów wyszukiwarek dotyczą blokowania dostępu do podstron o znikomej wartości. System pozwala na jego modyfikację w sekcji “Pozycjonowanie”, jednak w tym przypadku należy zachować ostrożność. Jeśli nie mamy pewności co do edycji tego rodzaju zawartości, lepiej zwrócić się o pomoc do specjalistów (np. z agencji SEO).
Przyjazne adresy
Przyjaznymi adresami określa się takie odnośniki, które może łatwo i zrozumiale odczytać zarówno użytkownik, jak i roboty indeksujące. Wpływają nie tylko na estetykę, ale też na pozycjonowanie strony internetowej. Z tego względu, tworząc odnośniki dla podstron sklepu (kategorie, produkty, wpisy blogowe itp.), warto trzymać się zasad tworzenia przyjaznych adresów URL.
W Shoperze można w prosty sposób zmienić adresy URL na przyjazne, przechodząc do sekcji “Pozycjonowanie”, a następnie ręcznie edytować pole “adres URL”. Można też zainstalować wtyczkę “Przyjazne adresy URL”.
Sitemapa
To plik XML, który zawiera w sobie całą strukturę sklepu internetowego – od podstron informacyjnych, po kategorie i produkty. Służy robotom wyszukiwarek do lepszego poruszania się po witrynie oraz przyśpieszeniu indeksacji całego serwisu. Z tego powodu warto dodać sitemapę do narzędzi Google Search Console. System Shoper dostarcza dostęp do tego typu pliku dla każdego sklepu i generuje go automatycznie.
Edycja szablonu
Wygląd sklepu internetowego ma ogromny wpływ na utrzymywanie uwagi użytkowników, którzy odnajdą serwis w wynikach wyszukiwania. Mając liczną konkurencję warto zatem zadbać o wygląd i zawartość sklepu, aby był możliwie czytelny i atrakcyjny.
Ponadto, niektóre elementy będą mieć duże znaczenie dla kwestii pozycjonowania sklepu opartego na systemie Shoper. Szablon powinien w takim wypadku posiadać takie cechy, jak:
- Responsywność: treści są przejrzyste i prawidłowo wyświetlanie na urządzeniu mobilnym.
- Szybkie ładowanie podstron.
Shoper udostępnia gotowe szablony wykonane w technologii RWD (Responsive Web Design), które posiadają intuicyjną nawigację i dopasowują się pod rozdzielczość urządzenia (np. smartfon, tablet). Wpływa to nie tylko na wygodę użytkownika, ale także na pozycjonowanie sklepu.
Można także zrezygnować z gotowych szablonów i edytować wygląd sklepu samodzielnie (przez ręczne edytowanie plików .tpl) lub z pomocą programisty.
Treści
Strona główna to miejsce reprezentujące sklep internetowy, dlatego warto zadbać o zamieszczone na niej treści. W tym miejscu powinny pojawić się komunikaty przyciągające uwagę klienta i najważniejsze informacje o firmie. Warto zadbać o podzielenie strony na przejrzyste sekcje i nagłówki oraz zawarcie fraz kluczowych. Będzie to wyglądało nie tylko atrakcyjnie, ale zostanie też dobrze ocenione przez algorytmy Google.
Treści, o które warto zadbać to także opisy kategorii i produktów. Pamiętajmy, że kupujący chcą się zapoznać z charakterystyką produktu oraz jego szczegółami. Treści opisów można rozbudować, umieszczać dodatkowe nagłówki, frazy kluczowe oraz linkowanie wewnętrzne. Dbałość o te obszary będzie wartościowa również pod kątem pozycjonowania.
Bardzo istotnym elementem sklepu internetowego są zamieszczane na nim treści dopasowanych pod wyszukiwarki internetowe. Elementem strategii content marketingowej jest założenie bloga firmowego jako sposób na przyciągnięcie nowych klientów, a tym samym zwiększenie przychodów firmy. Najprościej mówiąc, działa to w ten sposób, że użytkownicy szukający konkretnej informacji mogą trafić na bloga danej firmy, a w rezultacie na podstronę e-sklepu.
Najważniejsze korzyści z prowadzenia bloga firmowego to:
1. Pozyskanie ruchu na stronie internetowej.
Najważniejszy w prowadzeniu bloga jest pozyskany ruch na stronie i komunikacja z klientami. W tym celu należy wykorzystać frazy kluczowe oraz zamieszczać wpisy wartościowe dla użytkowników. Liczy się rzetelność zamieszczanych na blogu informacji oraz budowanie autorytetu w branży. Przy okazji czytelnik ma okazję zapoznać się z ofertą sklepu. Takie podejście zdecydowanie ułatwia dostęp do nowych użytkowników i wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
2. Zaprezentowanie oferty sklepu.
Pisząc dla klientów możesz postawić się w roli eksperta i pomóc w podjęciu decyzji zakupowej. Warto budować świadomość marki poświęcając content na opisanie sposobów użytkowania oferowanych przez sklep produktów. Warto skupić się na ich korzyściach i przedstawiać jako rozwiązanie problemu czytelnika. Przy okazji można zaprezentować produkty graficznie i dodać link przekierowujący do podstrony produktu – a więc dać możliwość jego zakupu.
Prowadzenie bloga w Shoperze jest bezpłatne i nie wymaga instalowania dodatkowych wtyczek.