Pozycjonowanie Magento

Jeszcze kilka lat temu z powodzeniem można było prowadzić sklep stacjonarnie bez konieczności zakładania strony internetowej. Wybuch pandemii koronawirusa mocno zweryfikował takie podejście. Część biznesów upadło, a część przeniosło swoją działalność właśnie do sieci. Rozpoczęcie działalności online wiązało się z wieloma wyborami, a także i kosztami. Przede wszystkim trzeba było wybrać platformę, na której taki sklep internetowy mógłby powstać. Po jej wybraniu i wgraniu całego asortymentu pojawił się kolejny problem. Jak pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania, aby ludzie zaczęli kupować akurat w moim sklepie, a nie w innym? W naszym tekście sprawdzisz, jak pozycjonować sklep na Magento, a więc jednej z największych platform sprzedażowych.

Co to jest Magento ?

Jest to platforma, która umożliwia tworzenie sklepów internetowych. Magento pozwala na zarządzanie treścią, a także stworzeniem witryny sklepu, jej personalizację pod względem wyglądu czy też sprzedaż produktów. Platforma ta jest jedną z najpopularniejszych systemów. Powstała już w 2007 roku, a od 2018 roku jest zarządzana przez Adobe. To, co musisz wiedzieć, to fakt, że istnieją trzy wersje oprogramowania:

  • Bezpłatna – za hosting odpowiada użytkownik,
  • Płatna – za hosting odpowiada użytkownik,
  • Płatna – za hosting odpowiada Adobe.

Do tej pory powstały dwie wersje Magento – 1 i 2. Pierwsza z nich przestała być oficjalnie wspierana przez Adobe ze względu na pojawienie się nowszego oprogramowania. Młodsza platforma zdobyła popularność dzięki rozszerzonym funkcjonalnościom, przez co stała się bardziej przejrzysta, a przede wszystkim bardziej wydajna. Dodatkowo firmy zaczęły z niej chętnie korzystać dlatego, że pojawiły się nowe możliwości związane z marketingiem i pozycjonowaniem Magento.

Pozycjonowanie sklepu Magento - wady i zalety

Tak jak wspomnieliśmy, można wybrać jeden z trzech rodzajów platformy do tworzenia sklepów Magento. W przypadku bezpłatnej wersji (Magento Open Source) zyskujesz otwarty kod źródłowy, co pozwala Ci dowolnie go edytować. Oczywiście w dostępie do tej platformy masz także okazję do skorzystania z różnego rodzaju wtyczek oraz rozszerzeń. Dzięki temu możesz z powodzeniem personalizować wygląd własnej witryny i nadawać jej odpowiedni kształt dopasowany do Twoich potrzeb. Jest to z pewnością dobre rozwiązanie dla mniejszych firm. Musisz jednak pamiętać, że wybranie tej opcji wiąże się z własnym hostingiem. Jest on niezwykle ważny, biorąc pod uwagę optymalizację SEO Magento. Właśnie dlatego wykupienie miejsca na szybkim i pojemnym serwerze jest kluczowe, aby po pierwsze strona szybko się ładowała, a po drugie pozycjonowanie mogło przynieść odpowiedni skutek.

Jeśli chodzi o wersję płatną Magento, jednak z własnym hostingiem (Adobe Commerce), to posiada ona bardziej rozbudowane funkcje w porównaniu z darmową wersją. Przede wszystkim możesz skorzystać z całodobowego wsparcia od zespołu specjalistów. Z powodzeniem mogą używać tej wersji duże sklepy ze względu na większe możliwości związane m.in. z monitoringiem statystyk sprzedażowych czy zachowaniem klientów oraz pozycjonowaniem. Oprócz tego potrzebne jest także wykupienie hostingu, co generuje kolejne koszty.

Ostatnie rozwiązanie, a więc Adobe Commerce Cloud to usługa, w której za hosting odpowiedzialne jest Magento. To najbardziej rozbudowana pod kątem SEO platforma. Dodatkowo posiada system zarządzający kodem źródłowym, dzięki czemu rozwój sklepu i wdrażanie zmian deweloperskich jest znacznie łatwiejsze i szybsze.

Podstawowa optymalizacja sklepu Magento

Zanim zaczniesz interesować się sitemapą czy treściami na stronę, zacznij od podstaw. Optymalizacja sklepu Magento nie jest prosta ze względu na panel administracyjny. Jednak wykonanie wszystkich kroków poprawnie, pozwoli Ci na łatwiejszą pracę i lepsze wyniki pozycjonowania. Właśnie dlatego zajmij się przede wszystkim:

  • Konfiguracją narzędzi analitycznych takich jak Google Analytics i Google Search Console,
  • Wykonaniem audytu SEO Magento z wykorzystaniem takich narzędzi jak Screaming Frog, Semstorm, Google PageSpeed Insights czy Semrush,
  • Wybierz słowa kluczowe na podstawie dokładnego researchu z uwzględnieniem ogólnych słów kluczowych i tych z długiego ogona, a także fraz w formie pytań,
  • Zadbaj o odpowiednią architekturę strony poprzez linkowanie wewnętrzne, mapę witryny, a także nagłówki,
  • Nie zapomnij o nawigacji strony (menu poziome, stopka, breadcrumbs, filtry).

Doskonale zdajemy sobie sprawę, że optymalizacja sklepu Magento może wydawać Ci się skomplikowana. Właśnie dlatego warto zgłosić się do agencji SEO, która zajmie się wszystkimi zadaniami związanymi z pozycjonowaniem.

Optymalizacja SEO na Magento

Metatagi

Optymalizacja strony internetowej nie może odbywać się bez metatagów. Są to znaczniki, które pokazują robotom, które informacje o danej domenie są najważniejsze. Tego typu znaczniki potrafią w znaczący sposób wpłynąć na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Nie można się więc dziwić, że niezależnie od wybranej platformy, metatagi są tak chętnie optymalizowane pod kątem SEO. Z powodzeniem można wyróżnić kilka rodzajów tego typu znaczników, jednak najważniejszymi z nich dla pozycjonowania są przede wszystkim meta title i meta description. Ich zadaniem jest informowanie zarówno użytkownika, jak i roboty indeksujące o tym, co znajduje się na stronie jeszcze przed kliknięciem w link.

Jeśli chodzi o meta title, to nic innego, jak po prostu tytuł danej podstrony Twojego sklepu Magento. To, o czym warto pamiętać, to fakt, aby meta title nie przekraczał 60 znaków. Wszystko dlatego, aby mógł on w całości wyświetlać się użytkownikom. Najlepiej zawrzeć w tych kilkudziesięciu znakach frazę kluczową związaną z produktami czy usługami znajdującymi na danej stronie.

Meta description można określić jako dwuzdaniowe podsumowanie tego, co znajduje się pod wskazanym linkiem. Opis wyświetla się pod meta title. Przy tworzeniu znacznika, zwróć uwagę na to, aby był ciekawy i zawierał CTA (z ang. Call To Action – wezwanie do działania). Dzięki temu klikalność w wynikach wyszukiwania Twojego serwisu na platformie Magento będzie wyższa.

Plik robots.txt

W pozycjonowaniu nie możesz zapominać o pliku robots.txt. Jest to jedna z głównych części konfiguracji SEO Magento. Jego zadaniem jest poinformowanie robotów indeksujących Google, do których adresów URL mogą mieć dostęp, a do których nie. Tego typu plik składa się z:

  • Sitemapy (informuje o adresie mapy XML strony),
  • User-Agent (wskazuje, które roboty mają odczytywać dyrektywy znajdujące się w pliku; jeśli znajdzie się zapis „User-Agent:*” oznacza to, że przepisy mają odnieść się do wszystkich robotów),
  • Allow (informuje, które dane są dostępne dla robotów indeksujących),
  • Disallow (odmowa dostępu do całych domen lub ich części).

 

Sitemapa

Kolejnym niezwykle ważnym elementem, jeśli chodzi o pozycjonowanie Magento jest sitemapa. To nic innego, jak plik na serwerze, który zapisuje się w formacie XML. W tym dokumencie znajdziesz wykaz wszelkich podstron funkcjonujących w Twojej domenie. Można więc z powodzeniem powiedzieć, że jest to książka, z której boty indeksujące Google uczą się struktury witryny, co ma pomóc w indeksowaniu strony.

CMS Magento nie tylko pozwala na przygotowanie pliku z rozszerzeniem XML, ale także umożliwia wskazanie tych najważniejszych adresów kategorii czy produktów. Co prawda nie ma narzuconej liczby adresów URL w tego typu dokumencie, jednak zgodnie z założeniami Google, sitemapa nie powinna być większa niż 50 MB. Co więcej, lepiej ewentualnie ją podzielić na dwa pliki lub więcej, jeśli miałaby mieć więcej niż 50 tysięcy odnośników.

Jeśli chcesz stworzyć sitemapę w Magento, musisz pamiętać, aby:

  • Była zakodowana w formacie UTF-8,
  • Poinformować o wystąpieniu w innych wersjach językowych,
  • Zamieszczać tylko linki kanoniczne i unikać tym samym duplikatów,
  • Używać dokładnie takiego samego zapisu adresu URL bez dopisywania dodatkowych znaków czy też rozszerzeń,
  • Wybrać jedną wersję sitemapy, jeśli adresy URL na komputer i dla urządzeń mobilnych są różne.

 

Treści

„Content is king” – te słowa są wciąż aktualne. Co więcej, pozycjonowanie sklepów internetowych odbywa się w dużej mierze dzięki treściom! Właśnie dlatego niezwykle ważne jest, aby tworzyć teksty różnego typu. Optymalizacja sklepu Magento może odbywać się za pomocą opisu:

  • Produktu,
  • Strony głównej,
  • Kategorii,
  • Strony statycznej,
  • Artykułów blogowych.

To, o czym musisz jednak pamiętać to fakt, aby treści były przede wszystkim unikalne. Na żadnej podstronie nie może znaleźć się taka sama treść. Nie możesz również kopiować treści z konkurencyjnych domen. Tego typu działania przyczyniają się do zbanowania przez Google, a przecież Ty, jako właściciel, na pewno tego nie chcesz!

Platforma Magento posiada wbudowany system, który pozwala na wstawianie, a także edycję treści. To, o czym musisz pamiętać, to fakt, aby odpowiednio formatować każdy opis czy artykuł blogowy. Żaden użytkownik, nawet najbardziej wytrwały nie będzie w stanie dotrwać do końca artykułu, w którym nie ma żadnych pogrubień, akapitów, tabel czy też wypunktowań. Dlatego w każdym tego typu tekście staraj się stosować wymienione formatowanie. Pomoże Ci to także uporządkować cały tekst i wyszczególnić najważniejsze informacje, które mogą okazać się ważne dla potencjalnego klienta. Musisz także wiedzieć, że uwagę na tego typu wyróżniki zwracają również boty indeksujące Google. Znacznie lepiej ocenią daną treść, a także i samą stronę internetową, kiedy tekst nie będzie zbity w jedną całość bez podziału na nagłówki. Śródtytuły pozwolą Ci uporządkować tematykę opisu czy artykułu. Pamiętaj jednak, aby stosować je w dobrej kolejności.

Jeśli nie wiesz, jak stworzyć wysokiej jakości content, zgłoś się do agencji SEO, która z powodzeniem będzie przygotowywała dla Ciebie i Twojego sklepu internetowego wykonanego na platformie Magento dopasowane treści. Możesz zadać sobie pytanie, czy faktycznie jest Ci to potrzebne. Oczywiście, że tak! Domeny, gdzie znajduje się słabej jakości content są w znacznie gorszej sytuacji, ponieważ nie będą pozycjonowane na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie Magento dzięki tekstom unikalnym, ciekawym, użytecznym, a także wyczerpującym dany temat jest pełniejsze i pozwala często szybciej osiągnąć lepsze pozycje w SERP-ach.

Globalne ustawienia SEO

Pozycjonowanie sklepu na Magento wymaga podjęcia wielu działań. Oprócz wymienionych wyżej musisz także pamiętać o:

  • Tworzeniu atrybutów i tekstów alternatywnych do zdjęć;
  • Dodaniu i wykorzystywaniu tzw. rich snippets, a więc dodatkowych elementów, które opisują Twoją domenę i sam sklep;
  • Ustawieniu przekierowań 301, aby przenieść klientów na nową podstronę z już nieistniejącej;
  • Włączeniu linków kanonicznych, które wskażą, która wersja strony jest tą podstawową;
  • Instalacji certyfikatu SSL zapewniającego bezpieczeństwo (połączenie klientów z serwerem sklepu na Magento jest szyfrowana, dzięki czemu chronione są dane użytkowników);
  • Dostosowaniu wyglądu sklepu do urządzeń mobilnych;
  • Ustawieniu przyjaznych adresów URL bez cyfr, polskich znaków i z wykorzystaniem myślników oddzielających słowa.

 

Zalety i wady Magento

Jak każda platforma, tak i Magento ma swoich zwolenników i przeciwników. Jedni będą cieszyli się z szansy korzystania z niezawodnego sklepu dosyć niskim kosztem, a drudzy będą narzekali na skomplikowaną obsługę serwisu. Która strona ma rację? Nie można odmówić firmom funkcjonującym na tej platformie możliwości rozszerzenia funkcjonalności sklepu za pomocą dodatkowych modułów. Twórcy dbają o regularne aktualizacje, które mają uchronić zarówno same firmy, jak i użytkowników przed atakami hakerów czy złośliwym oprogramowanie. Z pewnością dużym ułatwieniem jest opcja page builder. Pomaga ona tworzyć i personalizować witryny w prosty sposób. Pozycjonowanie SEO Magento z pewnością jest łatwiejsze dzięki specjalnym rozwiązaniom proponowanym przez twórców. Do optymalizacji m.in. meta tagów wystarczy wejść w panel administratora. Zarówno zaletą, jak i wadą można określić wydajność platformy. Kluczem do sukcesu jest szybki i nowoczesny serwer. Jeśli nie będziesz bał się w niego zainwestować, to praca na Magento będzie naprawdę przyjemna!

Minusem pracy na platformie Magento z pewnością są wysokie koszty wersji płatnych. W przypadku, kiedy dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sklepem, ceny te mogą zwalić z nóg. Proponowane aktualizacje nie zawsze przynoszą pozytywne skutki dla sklepów, również pod kątem pozycjonowania, a dodatkowo trzeba je przeprowadzać we własnym zakresie. To, na co przede wszystkim narzekają przeciwnicy tego oprogramowania to potrzeba posiadania wysokich umiejętności technicznych w trakcie konfiguracji sklepu. Sam panel administratora nie jest tak przyjazny, jak w innych tego typu platformach, co może niektórych zniechęcać. W tego typu sytuacjach dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług agencji SEO, która oferuje nie tylko pozycjonowanie Magento, ale także i pomoc webdeweloperską.

Podsumowanie

Sklep na Magento z pewnością daje dużo możliwości, z których skorzystać mogą przede wszystkim te największe firmy, oferujące tysiące produktów. Mnogość dodatkowych wtyczek oraz rozszerzeń pozwalają na optymalizację strony zarówno pod SEO, jak i pod indywidualne założenia. Dla niektórych, choć ta perspektywa jest niezwykle kusząca, może okazać się również i przytłaczająca ze względu na skomplikowaną obsługę. Dlatego, aby nie stracić wszystkich możliwości, warto zgłosić się do agencji SEO. Nie będziesz musiał zastanawiać się już jak pozycjonować sklep na Magento. Zamiast tego skupisz się na tym, o jakie produkty warto rozszerzyć Twoją ofertę.