Metatagi
Optymalizacja strony internetowej nie może odbywać się bez metatagów. Są to znaczniki, które pokazują robotom, które informacje o danej domenie są najważniejsze. Tego typu znaczniki potrafią w znaczący sposób wpłynąć na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Nie można się więc dziwić, że niezależnie od wybranej platformy, metatagi są tak chętnie optymalizowane pod kątem SEO. Z powodzeniem można wyróżnić kilka rodzajów tego typu znaczników, jednak najważniejszymi z nich dla pozycjonowania są przede wszystkim meta title i meta description. Ich zadaniem jest informowanie zarówno użytkownika, jak i roboty indeksujące o tym, co znajduje się na stronie jeszcze przed kliknięciem w link.
Jeśli chodzi o meta title, to nic innego, jak po prostu tytuł danej podstrony Twojego sklepu Magento. To, o czym warto pamiętać, to fakt, aby meta title nie przekraczał 60 znaków. Wszystko dlatego, aby mógł on w całości wyświetlać się użytkownikom. Najlepiej zawrzeć w tych kilkudziesięciu znakach frazę kluczową związaną z produktami czy usługami znajdującymi na danej stronie.
Meta description można określić jako dwuzdaniowe podsumowanie tego, co znajduje się pod wskazanym linkiem. Opis wyświetla się pod meta title. Przy tworzeniu znacznika, zwróć uwagę na to, aby był ciekawy i zawierał CTA (z ang. Call To Action – wezwanie do działania). Dzięki temu klikalność w wynikach wyszukiwania Twojego serwisu na platformie Magento będzie wyższa.
Plik robots.txt
W pozycjonowaniu nie możesz zapominać o pliku robots.txt. Jest to jedna z głównych części konfiguracji SEO Magento. Jego zadaniem jest poinformowanie robotów indeksujących Google, do których adresów URL mogą mieć dostęp, a do których nie. Tego typu plik składa się z:
- Sitemapy (informuje o adresie mapy XML strony),
- User-Agent (wskazuje, które roboty mają odczytywać dyrektywy znajdujące się w pliku; jeśli znajdzie się zapis „User-Agent:*” oznacza to, że przepisy mają odnieść się do wszystkich robotów),
- Allow (informuje, które dane są dostępne dla robotów indeksujących),
- Disallow (odmowa dostępu do całych domen lub ich części).
Sitemapa
Kolejnym niezwykle ważnym elementem, jeśli chodzi o pozycjonowanie Magento jest sitemapa. To nic innego, jak plik na serwerze, który zapisuje się w formacie XML. W tym dokumencie znajdziesz wykaz wszelkich podstron funkcjonujących w Twojej domenie. Można więc z powodzeniem powiedzieć, że jest to książka, z której boty indeksujące Google uczą się struktury witryny, co ma pomóc w indeksowaniu strony.
CMS Magento nie tylko pozwala na przygotowanie pliku z rozszerzeniem XML, ale także umożliwia wskazanie tych najważniejszych adresów kategorii czy produktów. Co prawda nie ma narzuconej liczby adresów URL w tego typu dokumencie, jednak zgodnie z założeniami Google, sitemapa nie powinna być większa niż 50 MB. Co więcej, lepiej ewentualnie ją podzielić na dwa pliki lub więcej, jeśli miałaby mieć więcej niż 50 tysięcy odnośników.
Jeśli chcesz stworzyć sitemapę w Magento, musisz pamiętać, aby:
- Była zakodowana w formacie UTF-8,
- Poinformować o wystąpieniu w innych wersjach językowych,
- Zamieszczać tylko linki kanoniczne i unikać tym samym duplikatów,
- Używać dokładnie takiego samego zapisu adresu URL bez dopisywania dodatkowych znaków czy też rozszerzeń,
- Wybrać jedną wersję sitemapy, jeśli adresy URL na komputer i dla urządzeń mobilnych są różne.
Treści
„Content is king” – te słowa są wciąż aktualne. Co więcej, pozycjonowanie sklepów internetowych odbywa się w dużej mierze dzięki treściom! Właśnie dlatego niezwykle ważne jest, aby tworzyć teksty różnego typu. Optymalizacja sklepu Magento może odbywać się za pomocą opisu:
- Produktu,
- Strony głównej,
- Kategorii,
- Strony statycznej,
- Artykułów blogowych.
To, o czym musisz jednak pamiętać to fakt, aby treści były przede wszystkim unikalne. Na żadnej podstronie nie może znaleźć się taka sama treść. Nie możesz również kopiować treści z konkurencyjnych domen. Tego typu działania przyczyniają się do zbanowania przez Google, a przecież Ty, jako właściciel, na pewno tego nie chcesz!
Platforma Magento posiada wbudowany system, który pozwala na wstawianie, a także edycję treści. To, o czym musisz pamiętać, to fakt, aby odpowiednio formatować każdy opis czy artykuł blogowy. Żaden użytkownik, nawet najbardziej wytrwały nie będzie w stanie dotrwać do końca artykułu, w którym nie ma żadnych pogrubień, akapitów, tabel czy też wypunktowań. Dlatego w każdym tego typu tekście staraj się stosować wymienione formatowanie. Pomoże Ci to także uporządkować cały tekst i wyszczególnić najważniejsze informacje, które mogą okazać się ważne dla potencjalnego klienta. Musisz także wiedzieć, że uwagę na tego typu wyróżniki zwracają również boty indeksujące Google. Znacznie lepiej ocenią daną treść, a także i samą stronę internetową, kiedy tekst nie będzie zbity w jedną całość bez podziału na nagłówki. Śródtytuły pozwolą Ci uporządkować tematykę opisu czy artykułu. Pamiętaj jednak, aby stosować je w dobrej kolejności.
Jeśli nie wiesz, jak stworzyć wysokiej jakości content, zgłoś się do agencji SEO, która z powodzeniem będzie przygotowywała dla Ciebie i Twojego sklepu internetowego wykonanego na platformie Magento dopasowane treści. Możesz zadać sobie pytanie, czy faktycznie jest Ci to potrzebne. Oczywiście, że tak! Domeny, gdzie znajduje się słabej jakości content są w znacznie gorszej sytuacji, ponieważ nie będą pozycjonowane na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie Magento dzięki tekstom unikalnym, ciekawym, użytecznym, a także wyczerpującym dany temat jest pełniejsze i pozwala często szybciej osiągnąć lepsze pozycje w SERP-ach.
Globalne ustawienia SEO
Pozycjonowanie sklepu na Magento wymaga podjęcia wielu działań. Oprócz wymienionych wyżej musisz także pamiętać o:
- Tworzeniu atrybutów i tekstów alternatywnych do zdjęć;
- Dodaniu i wykorzystywaniu tzw. rich snippets, a więc dodatkowych elementów, które opisują Twoją domenę i sam sklep;
- Ustawieniu przekierowań 301, aby przenieść klientów na nową podstronę z już nieistniejącej;
- Włączeniu linków kanonicznych, które wskażą, która wersja strony jest tą podstawową;
- Instalacji certyfikatu SSL zapewniającego bezpieczeństwo (połączenie klientów z serwerem sklepu na Magento jest szyfrowana, dzięki czemu chronione są dane użytkowników);
- Dostosowaniu wyglądu sklepu do urządzeń mobilnych;
- Ustawieniu przyjaznych adresów URL bez cyfr, polskich znaków i z wykorzystaniem myślników oddzielających słowa.