Pozycjonowanie Joomla

Co jest podstawą skutecznego pozycjonowania? Dla właścicieli serwisów internetowych i sklepów online odpowiedź może wydawać się oczywista. To odpowiednia optymalizacja strony za pomocą systemów CMS, takich jak Joomla!, pozwalająca zwiększyć widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. To z kolei przekłada się na rosnącą liczbę użytkowników odwiedzających serwis, budowanie zaufania do marki czy poznanie oczekiwań klientów. Czym jest platforma Joomla?

To jeden z najbardziej popularnych systemów CMS dostępnych na rynku. Stanowi intuicyjne i przyjazne dla użytkownika narzędzie, które pozwala skutecznie zarządzać treścią na stronie internetowej. Główna zaleta platformy Joomla! to darmowy dostęp do rozbudowanych funkcjonalności. Znakomicie nadaje się do tworzenia zarówno małych, jak i dużych serwisów. Występuje w aż 75 językach!

Joomla! to oprogramowanie bardzo dobrze dostosowane do wymagań algorytmu Google. Brakujące funkcje możemy wdrożyć dzięki modułom. Platforma wyróżnia się łatwą obsługą – użytkownicy wprowadzają content na stronę w panelu administracyjnym poprzez edytor WYSIWYG. Joomla zapewnia możliwość dodawania rozbudowanych menu oraz zarządzania przekierowaniami.

Pozycjonowanie Joomla! - wady i zalety

Jak już wspomnieliśmy, Joomla! należy do najpopularniejszych systemów zarządzania treścią dostępnych na rynku. Z funkcjonalności platformy chętnie korzystają zarówno przedsiębiorcy, jak i specjaliści SEO. Dostrzegają oni następujące zalety oprogramowania:

  • prostą instalację, która nie wymaga jakiegokolwiek doświadczenia w tym zakresie – niemal każdy hosting pozwala skorzystać z instalatora tej aplikacji, wówczas założenie strony wymaga od nas jedynie kilku kliknięć,
  • domyślną kompatybilność systemu ze wszystkimi przeglądarkami,
  • łatwe i intuicyjne tworzenie treści przy pomocy edytora WYSIWIG,
  • możliwość korzystania z pluginów, które występują zarówno w wersji płatnej, jak i darmowej – użytkownik może sięgać po wtyczki z repozytorium Joomla oraz z wielu stron w sieci,
  • szybkie i łatwe aktualizowanie oprogramowania, które nie wymaga żadnych ręcznych zmian w kodzie strony,
  • ogrom możliwości w zakresie zarządzania contentem.

Jak każdy system CMS, Joomla! także ma pewne wady, o których warto pamiętać. Użytkownicy zwracają uwagę na problem kompatybilności wtyczek i modułów oraz bardziej złożony system aktualizacji, który niekiedy nie radzi sobie nawet z najpopularniejszymi rozszerzeniami. Wskazują także na ograniczone możliwości zarządzania mediami. Na platformie nie są bowiem dostępne takie funkcje, jak chociażby przycinanie, skalowanie czy edytowanie obrazów. Co więcej, kolejne moduły na stronie stanowią dodatkowe obciążenie dla serwera, a to z kolei przekłada się na mniejszą wydajność witryny. Na niekorzyść Joomli! przemawia także konieczność wykupienia wielu pluginów, które w takich systemach, jak Drupal czy WordPress, są darmowe.

Podczas pierwszego logowania do zaplecza administratora, wielu użytkowników czuje się przytłoczonych ogromną ilością funkcji, których w większości nie są w stanie wykorzystać do budowy prostych witryn. Odbiór tego oprogramowania w dużej mierze zależy więc od indywidualnych doświadczeń z systemami CMS. Platforma Joomla! w dalszym ciągu wybierana jest do wielu projektów i bazuje na niej mnóstwo popularnych serwisów.

Na czym polega optymalizacja SEO Joomli?

Joomla! to drugi najpopularniejszy system służący do zarządzania treścią w wirtualnym świecie. Jego funkcjonalność wykorzystywana jest na stronach firmowych i rozbudowanych serwisach korporacyjnych. Użytkownik musi jednak zadbać, aby rozwiązania były w pełni dopasowane do indywidualnych potrzeb, a dostępne zaawansowane opcje zostały wykorzystane w możliwie najszerszym zakresie.

Witryny utworzone na skrypcie Joomla! standardowo nie są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania. W związku z tym konieczne jest przeprowadzenie podstawowych działań w zakresie SEO, które umożliwią indeksowanie strony przez roboty wyszukiwarki. Dzięki temu serwis ma znacznie większe szanse na uzyskanie wysokich pozycji w Google. Poniżej znajdują się najważniejsze elementy, na które należy zwrócić uwagę.

Metatagi

Znaczniki meta widoczne są w źródłowym kodzie HTML strony internetowej – zwykle na początku sekcji head. Dane tam zawarte nie wyświetlają się na froncie witryny, lecz są wyłącznie wskazówkami dla robotów indeksujących, które niosą za sobą najważniejsze informacje o danej witrynie. Niektóre znaczniki meta, takie jak meta title oraz meta description, pojawiają się w wynikach wyszukiwania przy adresie URL domeny.

Tagi title stanowią jeden z najważniejszych czynników branych pod uwagę przez algorytmy Google podczas ustalania pozycji w wynikach wyszukiwania. Odpowiednio dobrane pozytywnie wpływają na ocenę serwisu. Należy zwrócić szczególną uwagę na użycie w nich słów kluczowych, tak aby ich nagromadzenie nie było sztuczne, co może zostać uznane przez Google na nienaturalne działanie.

Plik robots.txt

Jest to pierwszy plik, do którego zaglądają roboty Google podczas indeksowania strony. Warto więc już na samym początku przekazać wyszukiwarce informacje o tym, które zasoby znajdujące się na stronie, należy eksplorować, a które są mniej istotne. Indeksowanie domen, które składają się z setek podstron – adresów URL – zajmuje mnóstwo czasu, przez co szczególnie ważnym jest, aby zadbać o tzw. Crawl budget, do czego z powodzeniem można wykorzystać plik robots.txt. W przypadku Joomli znajduje się on na serwerze FTP i aby edytować jego zapisy, wystarczy połączyć się z pomocą FTP i wprowadzić w nim odpowiednie zmiany. Oczywiście tego typu działania powinny być przeprowadzane przez osoby z doświadczeniem. Odradzamy eksperymenty z plikiem robots.txt, to zadanie lepiej powierzyć specjaliście SEO, który w odpowiedni sposób zweryfikuje i zoptymalizuje ten plik, dzięki czemu roboty Google będą mogły skupić się na crawlowaniu wartościowych stron w serwisie, co wpłynie pozytywnie na wykorzystanie wspomnianego crawl budget.

Przyjazne adresy URL

Kolejnym ważnym czynnikiem przy pozycjonowaniu stron wykonanych na Joomli jest dobrze dobrany i odpowiednio zoptymalizowany adres URL. Zgodnie ze sztuką SEO powinien być unikalny i czytelny tak, aby użytkownik, który wchodzi na daną stronę, od razu wiedział, czego może się spodziewać. Równie ważna jest właściwa struktura adresów URL – warto pamiętać o rozdzielaniu słów myślnikami, unikaniu wielkich liter, polskich znaków i zbyt długich nazw. W uzyskaniu wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania pomoże umieszczenie w adresie wartościowych słów kluczowych. System Joomla posiada moduł, który odpowiada za tworzenie tzw. Przyjaznych adresów URL, także obszar ten jest najczęściej już domyślnie zoptymalizowany, niekiedy wymaga tylko drobnych modyfikacji przez specjalistę SEO.

Sitemapa

Mapa strony, czyli plik sitemap, to nic innego, jak odpowiednio sformułowana lista adresów URL strony internetowej. Właściwym formatem jest tutaj XML (Extensible Markup Language) – język umożliwiający przechowywanie informacji czytelnych i zrozumiałych, dzięki czego roboty Google otrzymują jasną informację nt struktury naszego serwisu. Plik sitemap okazuje się pomocny zwłaszcza przy indeksacji witryny w wyszukiwarkach. Jego składnia opiera się na zdefiniowanych z góry znacznikach, dzięki którym poszczególne podstrony przekazują informacje o adresach URL w identyczny sposób. To z kolei ułatwia Google przetwarzanie informacji.

Darmowym rozszerzeniem Joomla! do tworzenia mapy strony jest Dynamic XML Sitemap for Google, czyli dodatek, który nie tylko buduje i aktualizuje plik sitemap.xml, ale także zgłasza dla robotów wyszukiwarki nowe treści. Na czym polega jego działanie? Gdy na stronie pojawi się nowy wpis, link jest dodawany do mapy strony, a skrypt automatycznie zgłasza aktualizację dla robota Google.

Content a pozycjonowanie strony Joomla

Prace związane z optymalizacją platformy Joomla! pójdą na marne, jeżeli użytkownik nie zadba o unikalną, wartościową i ciekawą treść. To jeden z podstawowych elementów wszystkich działań SEO i jest on uniwersalny, niezależnie od systemu z jakiego korzystamy. Content powinien być starannie przemyślany, wolny od duplikatów oraz wartościowy z punktu widzenia użytkownika. Zarządzanie i tworzenie contentu podczas pozycjonowania strony opartej o Joomlę, jest proste i intuicyjne. Oprócz podstron informacyjnych możemy tworzyć wpisy blogowe, przyporządkowane do odpowiednich kategorii tematycznych, co pomaga budować odpowiednią strukturę treści w całym serwisie.

Optymalizacja techniczna, czyli nie zapomnij o szablonie

Optymalizacja techniczna strony internetowej to głównie działania mające na celu wyeliminowanie podstawowych błędów w kodzie HTML, które mogłyby utrudniać robotom Google dotarcie do kluczowych podstron w serwisie lub też całkowicie je blokować. Wiąże się ona także z poprawą struktury samej strony, treści czy linkowania wewnętrznego. Jednym z ważniejszych elementów optymalizacji SEO jest to, aby dostosować witrynę do urządzeń mobilnych, ponieważ większość użytkowników chętniej korzysta z urządzeń mobilnych, podczas przeglądania stron internetowych.

Optymalizacja techniczna w systemie Joomla często wiążę się z edycją kodu źródłowego szablonu, który znajduje się na serwerze FTP. W przypadku zaawansowanych użytkowników, nie powinno stanowić to problemu. Jeśli jednak jesteś początkującym użytkownikiem, bez doświadczenia programistycznego, pamiętaj, że pozycjonowanie Joomli może się wiązać z koniecznością wprowadzania dość skomplikowanych zmian w szablonie, co w przypadku popełnienia błędu może skutkować przerwą w działaniu serwisu bądź wystąpieniem różnych błędów w jego funkcjonalnościach.

Jeżeli jesteś zaawansowanym użytkownikiem systemów CMS, Joomla! to idealny wybór dla Ciebie. Skrypt jest nie tylko darmowy, z dostępem do wielu różnych wtyczek, modułów i szablonów, ale także zapewnia dobre wsparcie techniczne. Dedykowany jest serwisom multimedialnym i posiadających dużą ilość treści, gdyż właśnie wtedy pozwala w pełni wykorzystać swoje możliwości.

Warto jednak pamiętać, że wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania to efekt wielu działań SEO. Fundamentem skutecznego pozycjonowania jest precyzyjna optymalizacja oraz rozbudowany content na stronie. Niezbędne jest również budowanie strategii linkowania zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. W przypadku platformy Joomla! możliwe jest również wprowadzenia zmian w strukturze kodu źródłowego skryptu. Dopiero połączenie tych wszystkich elementów pozwala osiągnąć zamierzony efekt.