Pozycjonowanie IdoSell (dawniej IAI)

Stabilne i bezpieczne działanie, a także łatwe wdrażanie zmian zarówno optymalizacyjnych, jak i dotyczących oferty to podstawa dobrego sklepu internetowego. Dlatego tak istotny jest dobór odpowiedniej platformy e-commerce oraz pozycjonowanie strony. Jednym z najczęściej wybieranych serwisów jest IdoSell (dawniej IAI Shop). Jak podaje IdoSell na swojej stronie internetowej, aktualnie na tej platformie jest aktywnych ponad 6 500 sklepów online, które łącznie generują ponad 5 000 000 zamówień miesięcznie.

Czym jest sklep IdoSell (dawniej IAI Shop)?

IdoSell to polska platforma działająca w oparciu o model SaaS (Software as a Service), tj. oprogramowanie dostarczane i utrzymywane przez zewnętrznego dostawcę. Umożliwia ona stworzenie oraz prowadzenie własnego sklepu online. Wcześniejsza nazwa tego systemu to IAI Shop, a jego początki sięgają 2000 roku, kiedy to Paweł Fornalski i Sebastian Muliński rozpoczęli swoją przygodę z założeniem portalu społecznościowego, którego użytkownicy mieli stać się także jego współtwórcami.

Pozycjonowanie sklepu IdoSell - wady i zalety

Postawione na tym silniku sklepy internetowe to zarówno małe, średnie, jak i duże biznesy – rozbudowanie witryny wraz z rozwojem firmy nie będzie trudne. Jednak jak każda platforma e-commerce, IdoSell ma zarówno wady, jak i zalety. Przyjrzyjmy się bliżej mocnym i słabym stronom tego rozwiązania pod kątem pozycjonowania.

ZALETY:

  • Platforma działająca w oparciu o model SaaS = brak konieczności dbania o ciągłość działania sklepu oraz utrzymywania i opłacania serwera.
  • Kilka wersji językowych w ramach jednego sklepu.
  • Możliwość automatyzacji obsługi nietypowych zamówień.
  • Ciągły rozwój platformy i wzbogacanie jej o nowe funkcjonalności.
  • Różne pakiety abonamentowe pozwalające na dopasowanie usługi do indywidualnych potrzeb.
  • Duża wydajność platformy – możliwość obsługi sporej liczby zamówień każdego dnia.
  • Bogaty wybór szablonów graficznych.
  • Dedykowany moduł dla Google Analytics.
  • Polska platforma = support w języku polskim.
  • Stosunkowo prosta obsługa na co dzień, tj. po wdrożeniu i skonfigurowaniu przez specjalistów.
  • Moduł SEO dostępny w każdym panelu administracyjnym IdoSell.

WADY:

  • Platforma działająca w oparciu o model SaaS = nieco ograniczone możliwości rozbudowy o kolejne funkcjonalności (możliwość instalacji dodatkowych aplikacji i integracji wyłącznie w ramach tych, które oferuje dostawca usługi).
  • Stosunkowo trudna konfiguracja sklepu wymagająca pomocy profesjonalistów.
  • Samodzielne stworzenie sklepu od podstaw na tym silniku jest raczej niemożliwe bez specjalistycznej wiedzy.
  • Dość liczne opłaty administracyjne.

A jak wygląda pozycjonowanie sklepu IdoSell? Warto czy nie warto? Oczywiście, że warto, a nawet trzeba. Niezależnie od wybranego silnika CMS, sklep internetowy musi być widoczny w organicznych wynikach wyszukiwania Google – a to wymaga pracy, wiedzy oraz czasu. Dlatego zaleca się skorzystanie w tym zakresie z usług firm specjalizujących się w pozycjonowaniu serwisów e-commerce, w tym IdoSell.

Optymalizacja SEO na IdoSell

Samo stworzenie sklepu internetowego to dopiero początek. Nie można bowiem zapominać o kluczowym etapie prac nad stroną, tj. o jej optymalizacji i pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych. SEO (Search Engine Optimization) dla sklepów na platformie IdoSell nie jest takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Ten system CMS pozwala na samodzielne wdrożeniu wielu niezbędnych zmian optymalizacyjnych wspierających pozycjonowanie. Spore udogodnienie stanowi ponadto możliwość instalacji wielu wtyczek wspierających SEO dla IdoSell – zarówno płatnych, jak i darmowych. Od czego zacząć?

Meta tagi

Krótki opis strony (meta description) oraz jej tytuł (meta title) to bardzo ważne elementy zawierające informacje o firmie, które pojawią się użytkownikowi w wynikach wyszukiwania Google. To tak naprawdę wizytówka strony, ponieważ od znaczników meta w dużej mierze zależy to, czy internauta poczuje się zachęcony do odwiedzenia witryny. IdoSell (dawniej IAI Shop) pozwala na automatyczne uzupełnienie tych opisów za pomocą specjalnych szablonów wykorzystujących zmienne. To znaczne udogodnienie i spora oszczędność czasu, szczególnie w przypadku serwisów o wyjątkowo rozbudowanej strukturze i bogatym asortymencie.

Nic nie stoi także na przeszkodzie, by tworzyć ręcznie opisy meta. Należy przy tym pamiętać, że na 1 podstronę przypada 1 meta title oraz 1 meta description. Tagi te muszą być unikalne oraz tematyczne i powinny zawierać naturalnie zamieszczone wyrażenia kluczowe.

Plik robots.txt

Można powiedzieć, że robots.txt to standardowy plik tekstowy o ciekawym przeznaczeniu. Służy on do komunikacji z robotami, które przemierzają i skanują stronę internetową – wskazuje im, które obszary powinny odwiedzić, a które ominąć. Dzięki temu roboty skanują podstrony ważne z punktu widzenia pozycjonowania, a pomijają te nieistotne. W przypadku sklepów IdoSell edycja pliku robots.txt jest prosta – na starcie znajdują się ustawienia domyślne, jednak bez problemu można je zmienić. Dodatkowo w panelu edycji IdoSell znajdują się propozycje działań, takich jak na przykład blokady robotów popularnych porównywarek cen czy też przeglądarek, np. Yahoo (wystarczy zaznaczyć opcję “tak” lub “nie”).

Sitemapa

Co wspomaga roboty indeksujące w zapoznaniu się ze strukturą sklepu internetowego, a tym samym wspiera pozycjonowanie? To sitemapa (sitemap/mapa witryny), czyli plik XML zawierający szczegółowe informacje o podstronach danej witryny. To dla robotów nie tylko ułatwienie w poruszaniu się po stronie, ale też zrozumieniu jej zawartości. IdoSell tworzy automatycznie mapę strony już w momencie uruchomienia sklepu online, co znacznie przyspiesza proces pozycjonowania. Co ciekawe, mamy tutaj do czynienia z automatycznym generowaniem mapy strony raz na dobę – ścieżka do niej dodawana jest wówczas do pliku robots.txt.

Przyjazne adresy URL

Jeden z podstawowych elementów SEO, nie tylko dla sklepów IdoSell, stanowią tzw. przyjazne adresu URL. “Przyjazne”, czyli jakie konkretnie? Chodzi o to, żeby nie był to ciąg przypadkowych, nielogicznych i trudnych do zapamiętania znaków. Link przyjazny dla odbiorcy, a tym samym także korzystny dla pozycjonowania to taki, który jest krótki, łatwy do zapamiętania oraz zawiera informacje o danej stronie/powiązane z nią wyrażenie kluczowe. Dawny IAI Shop uwzględnia także ten aspekt – każdy sklep ma domyślnie włączony mod_rewrite, tj. mechanizm tworzenia przyjaznych adresów URL. Kolejne udogodnienie stanowi opcja wyboru spośród kilku predefiniowanych struktur linków.

Treści

Jednym z filarów pozycjonowania sklepów IdoSell, jak i każdej strony internetowej, jest unikalny content. Pod pojęciem tym kryje się zawartość witryny, w szczególności teksty. By miały one wartość dla użytkownika, a także algorytmów Google, konieczne jest spełnienie szeregu wymogów. Przede wszystkim muszą być unikalne, tematyczne, użyteczne, aktualne, o odpowiedniej długości, a także naturalnie nasycone słowami kluczowymi. W przypadku IdoSell zarządzanie treściami jest proste – zarówno w kwestii ich dodawania, jak i edytowania. Warto pamiętać, by tworzyć opisy nie tylko na stronę główną czy zakładkę “O firmie”, ale też na każdą z podstron.

Dobrym rozwiązaniem wspierającym pozycjonowanie, dostępnym również w dawnym IAI Shop, jest także prowadzenie bloga czy też zakładki z aktualnościami. Można tutaj dzielić się z odbiorcami poradami, nowinkami i ciekawostkami z branży, a tym samym budować wizerunek eksperta oraz zdobywać zaufanie czytelników.

Nagłówki

Z tekstami nierozerwalnie związane są nagłówki. Najczęściej stosowane to H1, H2 oraz H3. Pozwalają one na czytelny podział tekstu, dzięki czemu jest on przyjazny w odbiorze zarówno dla czytelników, jak i algorytmów (= wsparcie procesu pozycjonowania!). Co więcej, wiele osób skanuje tekst, zwracając uwagę na nagłówki, robią to również roboty – to kolejny powód, by o nie zadbać. Nie mogą być to jednak przypadkowe, nieprzemyślane hasła. Warto uwzględnić, by zawierały naturalnie użyte słowa kluczowe oraz bezpośrednio wskazywały na zawartość akapitu.

Profil linkowania

Linki to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania sklepu IdoSell, a także każdego innego serwisu internetowego. Wprawdzie jest to czynnik off-site, czyli obejmuje działania poza witryną, jednak warto o nim wspomnieć w kontekście także tej platformy e-commerce. Należy tutaj pamiętać, że liczy się jakość, a nie ilość. Odnośniki prowadzące do witryny powinny pochodzić z zaufanych źródeł, serwisów cieszących się autorytetem. Dzięki temu strona, do której przekierowują, również zyskuje większą wartość w oczach Google – a to oznacza znaczne wsparcie procesu pozycjonowania.

Jak pozyskiwać wartościowe linki? Świetnym rozwiązaniem jest publikacja artykułów sponsorowanych, wpisów w katalogach branżowych o dobrej reputacji, aktywność na forach tematycznych. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość – budowanie profilu linkowego powinno odbywać się naturalnie. Nieumiejętne pozyskiwanie odnośników może przynieść sporo szkód dla strony, nie tylko pod kątem pozycjonowania.

Podsumowanie: dlaczego warto pozycjonować sklepy IdoSell?

Jak wynika z raportu Gemius/PBI „E-commerce w Polsce 2022” aż 77% Polaków robi zakupy przez Internet. To wystarczający powód, by rozszerzyć działalność o sprzedaż online. Dzięki dostępnym platformom e-commerce (takim jak IdoSell) można dość szybko uruchomić swój własny sklep internetowy. Jednak samo jego istnienie niewiele da, jeśli nie będą o nim wiedzieć potencjalni klienci. Tutaj właśnie wkracza pozycjonowanie, czyli szereg działań on-site (w obrębie strony, SEO) oraz off-site (poza stroną), które zwiększą widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania.

Choć dzięki platformie IdoSell (dawniej IAI Shop) wiele modyfikacji można wprowadzać samodzielnie, warto skorzystać z pomocy specjalistów od pozycjonowania – przynajmniej na samym początku tworzenia i optymalizowania witryny. Gdy serwis będzie już poprawnie skonfigurowany pod kątem SEO, można samemu prowadzić sklep i na bieżąco dodawać opisy tudzież je aktualizować, zamieszczać na stronie grafiki i inne materiały oraz wiele więcej. Należy też pamiętać, że pozycjonowanie to czasochłonny proces – jednak jego efekt zawsze przynosi korzyść dla biznesu. Większa widoczność w sieci to większa szansa na dotarcie do szerszego grona odbiorców. A stąd już krótka droga do pozyskania klientów, zdobycia ich zaufania i zwiększenia zysków firmy.