Pozycjonowanie Drupal

Popularność systemów do zarządzania treścią (CMS) wynika przede wszystkim z licznych funkcji przydatnych w skutecznym pozycjonowaniu strony internetowej. Dzięki takim cechom, jak wszechstronność czy elastyczność, można wygodnie, szybko i efektywnie sprzedawać produkty bądź świadczyć usługi za pośrednictwem sieci, bez konieczności zakładania osobnej platformy. Wśród proponowanych rozwiązań znajdziesz oprogramowanie Drupal. Szybko przekonasz się, że nie bez przyczyny jest to najchętniej wybierany CMS. A to już krok od tego, abyś samodzielnie zarządzał zawartością sklepu online, bloga lub aplikacji oraz dbał o SEO zgodnie z wymogami Google.

Czym jest Drupal?

Drupal to jeden z popularniejszych systemów operacyjnych do zarządzania treścią, dostępny na otwartej licencji GPL. Pierwsze wydanie pojawiło się w 2001 roku. Oprogramowanie jest wieloplatformowe, co oznacza, że można korzystać z niego na dowolnym serwerze. W swojej budowie bardzo przypomina inne CMS-y, z tą różnicą, że Drupal pozwala też na tworzenie szkieletów dla aplikacji mobilnych, sklepów online oraz blogów. To dużo więcej niż klasyczny system do zarządzania treścią, a zarazem oprogramowanie przemyślane w taki sposób, aby samodzielne redagowanie zawartości strony oraz jej pozycjonowanie pod kątem najważniejszych wytycznych SEO należało do wygodnych i prostych czynności.

Oczywiście, tak jak w przypadku innych CMS-ów, konieczna jest techniczna wiedza na temat SEO. Twórcy sukcesywnie dążą jednak do tego, aby oprogramowanie było chętnie wybierane także przez mniej doświadczonych użytkowników, których interesuje skuteczne pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce Google (o czym świadczą liczne aktualizacje Drupala).

Najnowsza wersja CMS-a już dostępna

A jeśli o aktualizacjach mowa, to obecnie można korzystać z wersji Drupal 10 uzupełnionej o wiele ciekawych modułów przeznaczonych do zarządzania treścią oraz pozycjonowania strony internetowej. Nowa odsłona oprogramowania jest jeszcze bardziej przystępna dla nowych użytkowników. Główną uwagę skierowano tu na wygodny w użyciu interfejs, intuicyjną nawigację, proste komunikaty oraz szerokie możliwości, jeśli chodzi o rozbudowę witryny o dodatkowe elementy czy pozycjonowanie. Zadbano również o automatyzację aktualizacji, szybkie przeglądanie modułów oraz instalację systemu za sprawą jednego kliknięcia. Są to kolejne rozwiązania, które należy rozumieć jako ukłon w stronę nowych użytkowników chcących rozpocząć swoją przygodę z Drupalem.

Zalety Drupala

Za sprawą wszystkich proponowanych opcji rozbudowa, prowadzenie i pozycjonowanie witryny przy użyciu Drupala jawi się jako bardzo atrakcyjne. Jest to rozwiązanie, które pozwala na sporą elastyczność w działaniu — zarówno na poziomie wizualnym, jak i technicznym. Szerokie możliwości konfigurowania zawartości strony (w tym pod kątem SEO), przejrzystość czy modułowość to tylko część zalet tego wszechstronnego CMS-a.

Największym walorem, o którym jeszcze nie wspomnieliśmy, jest bezpieczeństwo. A właściwie wysoki poziom ochrony, o jaki zadbano przy tworzeniu oprogramowania. Dzięki regularnemu aktualizowaniu zabezpieczeń oraz dodatkowym rozszerzeniom każdy, kto zdecyduje się na zarządzanie treścią i pozycjonowanie z Drupalem, ma gwarancję, że wszelkie decyzje zostaną objęte odpowiednio wysoką i profesjonalną ochroną techniczną.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że Drupal to w rzeczywistości dobrze rozwinięty CMF (Content Management Framework). Co to oznacza? Prócz funkcji systemu do zarządzania treścią i pozycjonowania witryny pod kątem SEO użytkownik zyskuje możliwość pracy jak na frameworku. To rodzaj oprogramowania programistycznego, które pozwala na samodzielne kreowanie szkieletu aplikacji internetowej. Opcje w nim zawarte są dość złożone, ale zarazem na tyle elastyczne, że praktycznie od podstaw stworzysz własną aplikację, zastosujesz ten sam kod, a co za tym idzie, we właściwy sposób uporządkujesz informacje zawarte w HTML.

Wady Drupala

Oczywiście, jak każdy CMS, Drupal nie jest pozbawiony wad. Jedną z cech, która może zniechęcać do sięgnięcia po oprogramowanie, jest jego skomplikowana instalacja. Należy przeprowadzać ją z użyciem instrukcji krok po kroku wyjaśniającej, jakie czynności przedsięwziąć, aby w pełni korzystać z wszechstronności systemu.

Nie sposób ukryć, że wdrożenie CMS-a wiąże się z dość sporym kosztem. Inwestycja obejmuje nie tylko instalacja oprogramowania (jeśli nie jesteśmy w stanie go przeprowadzić samodzielnie), ale także mocnego serwera. Drupal, szczególnie pod kątem SEO, ma bardzo duże wymagania systemowe, co w sumie nie powinno dziwić. Tak elastyczne rozwiązanie, które daje szerokie możliwości odnośnie rozbudowy i pozycjonowania strony internetowej, nie będzie funkcjonować bez silnego wsparcia technicznego.

Licz się więc z tym, że zainstalowanie i późniejsze korzystanie z systemu okaże się inwestycją wymagającą czasu i pieniędzy. Patrząc jednak na wspomniane wcześniej zalety, trudno przejść obok tego narzędzia obojętnie. Szczególnie że, jak zdążyliśmy już zaakcentować, system doskonale sprawdza się również w działaniach SEO. Jak to możliwe?

Optymalizacja SEO dla Drupala

Jesteś już blisko podjęcia decyzji o wdrożeniu Drupala? Zastanawiasz się pewnie, w jaki sposób można nie tylko zarządzać treścią strony internetowej, ale podejmować też dodatkowe działania w celu optymalizacji witryny pod kątem SEO. Twórcy oprogramowania zadbali o to, aby prace związane z pozycjonowaniem przebiegały w sposób intuicyjny i niemal automatyczny. Potrzebne są do tego specjalne moduły (wtyczki) do Drupala. Po ich zainstalowaniu można z powodzeniem modyfikować poszczególne elementy SEO, takie jak:

  1. Znaczniki meta – elementy umieszczane w sekcji nagłówka witryny <head>, wskazujące na zawartość strony internetowej, przeznaczone dla robotów indeksujących. Do składowych, istotnych zwłaszcza ze względu na SEO, zalicza się: meta title (tytuł) i meta description (krótki opis). Pozycjonowanie jest w tym przypadku bardzo wygodne, ponieważ CMS zawiera dobrze rozbudowane funkcje zarządzania znacznikami meta.
  2. Dane strukturalne – to mikrodane, za sprawą których roboty Google mogą dowiedzieć się więcej na temat zawartości strony, a następnie prawidłowo ją zaindeksować. Umieszcza się je w kodzie witryny. Zalicza się do nich, istotne ze względu na SEO, opisy rozszerzone (widoczne w wyszukiwarce pod tytułem i adresem URL) czy opisy produktów (ze wskazaniem cechy, ceny, liczby dostępnych sztuk itd.).
  3. Przyjazne adresy – URL zoptymalizowany pod kątem SEO odpowiada na oczekiwania zarówno robotów indeksujących, jak i użytkowników sieci. Przyjazdy adres jest krótki, jasny w odbiorze, czytelny, a na dodatek stworzony przy użyciu słowa kluczowego. CMS przemyślano w taki sposób, aby tworzyć właśnie takie adresy URL, które wspierają pozycjonowanie witryny.
  4. Sitemapa – spis podstron, z jakich składa się strona internetowa, ujęty w formacie XML. To rodzaj mapy witryny, po której mogą poruszać się roboty indeksujące oraz użytkownicy sieci.
  5. Treści – to dość szeroka kategoria, w której powinny znaleźć się zarówno opisy kategorii produktów oraz usług, jak i artykuły na bloga. Jeśli witryna ma dobrze rankingować pod kątem SEO, na każdej podstronie musi znaleźć się miejsce na content składający się z unikatowych tekstów, zdjęć oraz dodatkowych materiałów audio i wideo. Drupal pozwala na tworzenie treści wspierających pozycjonowanie także, jeśli chodzi o rynek zagraniczny (na wybór czeka kilka różnych wersji językowych). Do tego warto wspomnieć o opcji optymalizowania szablonów stron na podstawie potrzeb użytkowników sieci.

Działania SEO podejmowane we współpracy z tym nowoczesnym i elastycznym CMS-em nie wymagają dodatkowej wiedzy w tym zakresie. Trzeba jednak wiedzieć, od których elementów strony zależy skuteczne pozycjonowanie, także w przypadku systemu do zarządzania treścią w sieci, jaką jest Drupal.

Podsumowanie

Jak zdążyliśmy Ci pokazać, pozycjonowanie na Drupalu nie należy do skomplikowanych czynności. Wystarczy, że po zainstalowaniu oprogramowania i postawieniu strony internetowej uzupełnisz je o moduły SEO, za sprawą których szybko skupisz się nie tyle na samym prowadzeniu sklepu, bloga czy aplikacji, ile na skutecznym pozycjonowaniu witryny. Jeśli zastanawiasz się nad tym, w jaki sposób usprawnić codzienne zadania, przyspieszyć funkcjonowanie strony internetowej, a tym samym zachęcić użytkowników sieci do reakcji, zadbaj o dostęp do nowoczesnego, dobrze opracowanego i elastycznego CMS-a, jakim jest Drupal. Wybór właśnie tego, a nie innego systemu do zarządzania treścią i podejmowania skutecznych działań SEO okaże się strzałem w dziesiątkę!