Jak wypromować restaurację? Część pierwsza – skuteczne pozycjonowanie gastronomii

| czas czytania: 5 min | SEO

Bez względu na to, czy jesteś właścicielem niewielkiej lodziarni na obrzeżach Poznania, czy prowadzisz eleganckie bistro z widokiem na Wisłę – Twój lokal potrzebuje klientów. Jak ich przyciągnąć? Zaprezentuj apetyczne menu, pokaż wystrój, przedstaw miłą obsługę… Aby jednak dać się poznać z dobrej strony, trzeba być obecnym tam, gdzie potencjalni goście szukają informacji – w internecie. W tej części poradnika podpowiadamy, jak skutecznie pozycjonować witrynę restauracji.

Pozycjonowanie restauracji z myślą o local SEO

Każdą z form promocji – aby mogła przynosić wymierne korzyści – powinny wspierać działania z zakresu pozycjonowania stron internetowych. Nie obejdzie się więc bez odpowiedniej optymalizacji serwisu www (m.in. uporządkowania kodu strony)  i systematycznie wprowadzanych zmian. W przypadku restauracji najlepsze efekty przyniesie strategia lokalnego SEO, uwzględniająca specyfikę działalności na danym obszarze.

Czym właściwie jest pozycjonowanie lokalne? Obejmuje wszystkie działania, które dążą do uzyskania przez stronę internetową najwyższego miejsca w rankingu Google na zapytania związane z konkretną lokalizacją – np. kawiarnia Gdańsk. Jak to działa w praktyce? Użytkownik szukający lokalu z pizzą wpisuje w wyszukiwarkę hasło pizzeria Kraków, a w odpowiedzi otrzymuje adresy URL z obiektami oferującymi pizzę w stolicy Małopolski.

Google frazy lokalne

Restauracja włoska Wrocław, czyli dobór słów kluczowych

Liczba placówek gastronomicznych w Polsce sięga ok. 70 tysięcy. Konkurencja jest ogromna, dlatego – tak jak do reklamy restauracji – również do pozycjonowania warto podejść z głową. Naszym klientom z tej branży rekomendujemy, aby na potrzeby promowania serwisów w wyszukiwarce dobierać frazy kluczowe zgodnie ze specyfiką danej lokalizacji i z uwzględnieniem konkurencji.

Zamiast sięgać po zbyt ogólne frazy, warto skupić się na konkretnych wyrażeniach znajdujących odzwierciedlenie w prowadzonej działalności oraz potrzebach potencjalnych klientów. I tak np. dla restauracji z Warszawy pozycjonowanie się na frazę restauracja Warszawa niekoniecznie przekuje się na sukces. Mieszkańcy stolicy, jak również turyści prędzej zawężą poszukiwania do konkretnej dzielnicy, posługując się kilkoma słowami kluczowymi.

Przykład: Osoby z Ursynowa prawdopodobnie nie będą chciały jechać na obiad aż na Bielany, dlatego do wyszukiwarki wpiszą frazę długoogonową – restauracja Warszawa Ursynów.

Co więcej, przy wyborze przyjemnej knajpki na obiad nie tylko odległość ma znaczenie. Klienci wybierający się do restauracji często kierują się również rodzajem kuchni, a nawet konkretnymi potrawami. W tym kontekście sensowne wydaje się więc pozycjonowanie na słowa kluczowe z długiego ogona związane z cechami charakterystycznymi danego miejsca – np. restauracja włoska Wrocław, restauracja indyjska Kielce.

Pierwsze miejsca na ogólne frazy w wynikach wyszukiwania zajmują często blogi i strony o tematyce restauracyjnej, prezentujące artykuły i rankingi popularnych lokali w okolicy. Internauta, któremu zależy na znalezieniu dobrej restauracji w Warszawie, chętniej skupi uwagę na gotowych zestawieniach propozycji niż przejrzy pojedyncze, niższe pozycje. Aby uniknąć podobnej konkurencji, warto sięgać po frazy ”long tail”, by osiągnąć lepsze rezultaty. I choć na bardziej precyzyjne hasła też wyświetlają się np. agregatory (jak TripAdvisor), występują zdecydowanie rzadziej.

wyniki wyszukiwania Google

Z widelcem po mapie Google

Szukanie lokalu w okolicy nie ogranicza się wyłącznie do wpisania zapytania z miastem lub dzielnicą do wyszukiwarki. Potencjalni klienci chętnie korzystają również z map, które w czytelny sposób prezentują obiekty znajdujące się w pobliżu. Wysokie pozycje w Google Maps gwarantują więc właścicielom lokali doskonałą szansę na zwiększenie widoczności prowadzonego biznesu, skuteczny marketing w gastronomii i prezentowanie najważniejszych informacji w pigułce.

Restauracje Kraków Google Maps

Wizytówka lokalu w Google Maps

Informacje z map wyświetlają się również bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, dlatego warto zwiększyć swoje szanse i założyć wizytówkę w Google Moja Firma. Należy uzupełnić wszystkie dane, które okażą się pomocne dla potencjalnych klientów. W przypadku lokali gastronomicznych będą to: nazwa, dokładny adres, numer telefonu, adres witryny internetowej oraz godziny otwarcia. Dzięki poprawnym informacjom użytkownicy będą mogli np. skontaktować się z restauracją z poziomu wyszukiwarki.

W zeszłym roku Google oddał w ręce właścicieli punktów gastronomicznych dodatkowe narzędzie do zaktywizowania konsumentów. Zyskali możliwość umieszczania w wizytówce lokalnych adresów URL, które zachęcają do podjęcia bezpośredniej akcji. Dzięki przyciskom call to action potencjalny klient może: zarezerwować stolik, złożyć zamówienie czy przejrzeć dostępne menu. Po kliknięciu zostanie przekierowany na konkretną podstronę lokalu, gdzie dokończy wybrany proces.

Zdjęcia, filmy i wirtualny spacer po restauracji

Rzeczowe informacje to nie jedyny czynnik, który oddziałuje na użytkowników. Jeśli zależy Ci na przyciągnięciu gości do lokalu, musisz pamiętać również o wrażeniach wizualnych. Do wizytówki GMF możesz dodać zdjęcia, aby pokazać to, co czeka na klientów na miejscu. Pamiętaj jednak, że duże znaczenie ma jakość multimediów. Zwróć uwagę, czy fotografie dobrze oddają charakter wnętrza restauracji, czy prezentowane potrawy zachęcają do skosztowania. Udostępniaj wyłącznie autorskie materiały.

Chcesz dokładniej zaprezentować wystrój swojej kawiarni lub pubu? Sięgnij po dobrodziejstwa wirtualnej rzeczywistości. Spacer w technologii Google Street View możesz zaimplementować w wizytówce Google Moja Firma (bez żadnych opłat), a także na swojej stronie internetowej. Co prawda, zaproszenie profesjonalnego fotografa do wykonania specjalnych zdjęć 360’ wiąże się z jednorazowymi kosztami, ale stanowi opłacalną inwestycję, która pozytywnie wpłynie na wizerunek restauracji. Prezentacja wyświetla się na ekranach komputerów stacjonarnych, jak i na smartfonach czy tabletach.

Lokalni przewodnicy ocenią Twój lokal

Z biegiem czasu Google dostrzegł, że konsumenci sugerują się ocenami innych i wprowadził usługę Lokalni Przewodnicy Google. W ramach programu budowania społeczności ludzi dzielących się wrażeniami z odwiedzonych miejsc, użytkownicy (osoby prywatne z kontem Google) mogą publikować pomocne recenzje, szczegółowe opinie, zdjęcia, a nawet filmy. To duża szansa dla firm z branży gastronomicznej na zwiększenie popularności punktów serwujących jedzenie.

Lokalni przewodnicy oceniający kawiarnie, lodziarnie, puby czy bistro samodzielnie opracowują recenzję po wizycie oraz wypełniają specjalny formularz, w którym udzielają odpowiedzi na pytania pomocnicze. W przypadku lokali gastronomicznych Google pyta m.in.:

  • Jak drogie jest to miejsce?
  • Czy w danym lokalu zapłacimy kartą?
  • Czy w danym lokalu panowała romantyczna atmosfera?
  • Czy dany lokal serwuje desery?
  • Czy dany lokal serwuje alkohol?

Opinie w sieci wpłyną na wizerunek lokalu

Klienci lokali gastronomicznych, jeśli akurat nie wybierają się do znanej i lubianej knajpki, chętnie sugerują się rekomendacjami znajomych lub poszukują odpowiedniego miejsca za pośrednictwem internetu. W drugim przypadku zdanie innych osób również ma ogromne znaczenie. Jak wynika z badań, aż 70% konsumentów ufa opiniom znalezionym w sieci. Nie należy więc bagatelizować komentarzy pozostawianych przez gości – mogą nie tylko wzmocnić, ale też narazić na szwank wizerunek restauracji.

Gdzie najczęściej internauci dzielą się wrażeniami po wizycie w lokalu? We wspomnianych wcześniej wizytówkach Google, na fanpage’ach na Facebooku, a także na platformach tematycznych, takich jak TripAdvisor (serwis agregujący opinie o usługach okołoturystycznych) czy Zomato, czyli portal gromadzący informacje o punktach gastronomicznych na całym świecie.

Opinie w Google, Facebook infografika

Aby potencjalny klient nie skierował kroków do konkurencji, dobrze jest zadbać o to, aby to pochlebne opinie górowały na profilach restauracji i przykuwały jego uwagę. W tym celu można zwrócić się do gości lokalu z prośbą o wystawienie rekomendacji – np. na Facebooku zachęcisz użytkowników do pozostawienia recenzji, oferując kupon rabatowy za najciekawszą treść. Warto również udostępnić klientom link do konkretnej podstrony z opiniami.

Jak radzić sobie z negatywnymi komentarzami?

W dobie serwisów społecznościowych, ogromne znaczenie ma również bezpośredni kontakt z firmą lub marką. Klienci, także goście restauracji, lubią wiedzieć, że ktoś znajduje się po drugiej stronie, dlatego komentarze – przede wszystkim te negatywne – nie mogą pozostać bez odpowiedzi. Niekorzystne oceny rozprzestrzeniają się w szybkim tempie, ale publiczne, rozsądne reakcje pomogą obrócić sytuację na Twoją korzyść.

Choć nie istnieje gotowy przepis na to, jak reagować na krytykę, warto wziąć pod uwagę kilka wskazówek:

  • nie unikaj odpowiedzi na negatywne oceny użytkowników;
  • odpowiadaj z oficjalnego profilu (nie z prywatnego konta, np. jako właściciel);
  • nie działaj pod wpływem emocji, udzielaj merytorycznych odpowiedzi;
  • spróbuj spojrzeć na problem z perspektywy klienta i postaraj się wytłumaczyć zaistniałą sytuację;
  • nie skupiaj się wyłącznie na negatywnych opiniach i podziękuj za pochlebne komentarze.

Właściciele restauracji, którym szczególnie zależy na pozytywnym wizerunku w sieci, mogą też pomyśleć o poprawie reputacji za sprawą pozycjonowania wizerunkowego (SERM), wykorzystującego narzędzia i metody SEO. Dobrze poprowadzone działania mogą sprawić, że w wynikach wyszukiwania będą widoczne informacje przedstawiające firmę w pozytywnym świetle. Warto w tym celu zdecydować się na wsparcie profesjonalistów, którzy skutecznie połączą ten proces z elementami buzz marketingu.

Godziny otwarcia, widoczne menu – informacje w witrynie

Potencjalny klient wchodzi na stronę internetową restauracji w konkretnym celu – chce zajrzeć do karty dań, zamówić jedzenie czy zarezerwować stolik. Jeśli szybko nie znajdzie poszukiwanych wskazówek lub funkcji, z pewnością przejdzie do serwisu konkurencji. Zawartość witryny musi być więc odpowiednio opracowana, aby spełniała swoje zadania i odpowiadała na potrzeby konsumentów.

Menu, godziny otwarcia, numer telefonu (ze wskazaniem, czy istnieje możliwość rezerwacji stolika), adres, typ płatności, opcja zamawiania online (czy jest?) i dowóz (koszt, obszar dostawy), odnośniki do profili w social mediach – to obowiązkowe punkty, których nie powinno zabraknąć na stronie restauracji. Co więcej, potencjalnych gości lokalu interesują także informacje o: menu dla dzieci, wi-fi w obiekcie czy parkingu.

Aby umożliwić użytkownikom szybki dostęp do poszukiwanych treści, na stronie restauracji trzeba umieścić czytelny podział na kategorie, który może dodatkowo uwzględniać rozwijaną listę usług. Element powinien być zauważalny na każdej podstronie, co ułatwi poruszanie się w obrębie serwisu. Warto również pomyśleć o umieszczeniu widocznych przycisków call to action, zachęcających np. do złożenia zamówienia online lub wykonania telefonu i rezerwacji stolika. Wezwanie do działania z pewnością przełoży się na wzrost zainteresowania klientów.

Restauracja Eureka kategorie na stronie

Optymalizacja treści na stronie internetowej

Treść ma także szczególne znaczenie dla pozycjonowania. Aby witryna internetowa restauracji była w stanie wyświetlić się na konkretne frazy kluczowe, musi być odpowiednio skonstruowana. Naszym klientom zalecamy, aby każda z usług – np. degustacja wina Poznań – miała dedykowaną podstronę ze szczegółowym, rozwiniętym opisem uwzględniającym słowo kluczowe. Zarówno użytkownicy, jak i Google doceniają treści o wysokiej wartości merytorycznej, które jednocześnie łatwo znaleźć.

Przy pisaniu notek na stronę lokalu, warto kierować się zasadami tworzenia tekstów SEO. Aby treść była czytelna, odpowiednio uporządkuj strukturę (zamiast długich bloków tekstowych, wprowadź śródtytuły, akapity i wypunktowania). Stosuj optymalną liczbę słów kluczowych i rozmyślnie rozplanuj ich obecność w obrębie tekstu. Nie zapominaj o istocie przekazu. Od pewnego czasu Google docenia dłuższe formy, dlatego staraj się wyczerpać temat i dostarczyć klientom sensownych informacji o Twojej działalności.

Szczególną wagę należy przywiązywać również do unikalności treści. Warto zadbać o to, aby opracowane teksty były niepowtarzalne i różniły się od propozycji konkurencji. To jednak nie wszystko. W branży gastronomicznej dużą popularnością cieszy się korzystanie np. z platform do zamawiania jedzenia. Jeśli profil Twojej restauracji znajduje się w jednym z takich serwisów, upewnij się, że opublikowane tam teksty nie stanowią duplikatów informacji dostępnych na stronie internetowej obiektu.

Apetyt na responsywną wersję serwisu

Ochota na coś pysznego może nadejść w każdej chwili, dlatego tak duże znaczenie dla dzisiejszych konsumentów ma swobodny dostęp do informacji o pobliskich restauracjach na urządzeniach mobilnych. Użytkownicy tabletów i smartfonów chętnie zamawiają też jedzenie w różnych miejscach i o różnym czasie. Z tego względu szczególnie doceniają serwisy internetowe dostosowane do ekranów o mniejszej rozdzielczości – widoczne, intuicyjne i wygodne w obsłudze.

Z naszego doświadczenia wynika, że przygotowanie responsywnej strony internetowej dla restauracji wprost przekłada się na zwiększenie konwersji. Plusów jest więcej. Witryny mobile-friendly są także wysoko oceniane przez Google. Nie tylko sprawiają, że potencjalni klienci nie rezygnują z ich przeglądania, ale również wspomagają uzyskiwanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Promowanie restauracji w sieci – podsumowanie

Zwiększanie widoczności lokalu gastronomicznego w internecie to złożony i długotrwały proces, na który składa się szereg działań. Kompleksowe podejście do tematu pozwoli cieszyć się pozytywnymi rezultatami. Lokalne SEO, optymalizacja witryny, szczegółowy profil w Google Moja Firma czy regularny monitoring opinii – to tylko kilka sposobów na to, aby dać się znaleźć potencjalnym klientom. Naszym zdaniem, warto również zadbać o obecność na Facebooku, w Google AdWords, a także na branżowych platformach, takich jak TripAdvisor, o czym piszemy w drugiej części artykułu.