Od tego czasu ogromnie wzrosła konkurencja między produktami, usługami, witrynami i marketerami starającymi się wypozycjonować strony pod najbardziej popularne słowa kluczowe. Jednocześnie ewoluowały algorytmy wyszukiwarek. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych można było dostać się do Top10 kupując paczkę linków. Dzisiaj mogłoby to zostać uznane za spam i spowodować więcej szkód niż korzyści. Dlatego dzisiaj małym i średnim firmom jest niezwykle trudno plasować swoje nowe witryny w Top10 wyszukiwań dla konkurencyjnych słów kluczowych, okupowanych przez witryny starsze lub należące do dużych firm. Pozycjonerzy zaczęli się koncentrować na innych cechach słów kluczowych – trafności i konkurencji.
Zgodnie z koncepcją long tail agencje SEO skupiają się na niszowych frazach kluczowych, które zwykle składają się z 3 i więcej słów i są znacznie łatwiejsze do wypozycjonowania ze względu na mniejszą konkurencję. Wadą takiego pozycjonowania może być jednak to, że pojedyncze długie frazy kluczowe zazwyczaj mają dużo niższą liczbę wyszukiwań od słów kluczowych składających się z 1 lub 2 słów. Warto się jednak nad nimi pochylić, bo w przypadku pozycjonowania long tail cena za pozyskanie klienta potrafi być istotnie niższa.